toreae Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Da ser jeg for meg at tankskipet kommer til å bli tildelt en god del av skylden. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Da ser jeg for meg at tankskipet kommer til å bli tildelt en god del av skylden. Tja, ikke veit jeg. Militærfartøyer har fått unntak fra påbudet for store fartøyer om å sende AIS, og med det følger et særskilt ansvar mener jeg. Jeg kan ikke se hvordan mannskapet (eller losen) på Sola TS har gjort noe galt, men vi får se hva rapportene sier.. 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Er man på kollisjonskurs skal begge svinge styrbord. Så er det noen regler med størrelse og hvor mye man er i stand til å svinge. Men når tankskipet skjønner at de er på kollisjonskurs, og skjønner at båten som kommer i mot ikke har tenkt å svinge. Da bør vel man svinge selv? Forutsatt at man ikke kolliderer med noen andre... 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Var det ikke akkurat det de gjorde på Sola TS, da? 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Om kursendring kom i siste øyeblikk, og om de var klar over i lang tid at fregatten ikke kom til å endre kurs. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Om kursendring kom i siste øyeblikk, og om de var klar over i lang tid at fregatten ikke kom til å endre kurs. Hvordan skulle de "være klar over" det? Du går vel ut fra at et godt manøvrerbart, raskt militærfartøy greier å svinge unna et digert, tregt tankskip? Nå funker jo ikke forsikringer/ansvar på sjøen som de gjør på veien, så det er vel ikke snakk om at rederiet til Sola vil måtte dekke noen av utgiftene for fregatten uansett. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Hvem kjørte båten? Og hvorfor tok dem ikke de enkle instruksene? Får jo gjentatte ganger beskjed om dette Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 (endret) Om kursendring kom i siste øyeblikk, og om de var klar over i lang tid at fregatten ikke kom til å endre kurs. For det første så sa ansvarhavende på Helge Ingstad at de hadde full kontroll når de ble gjort oppmerksom på at de var på kollisjonskurs så det ble ikke gjort noe spesielt kursendringer fra TS-Sola på det tidspunktet, og i den manøverfarten som TS-Sola hadde ville nok fort bruket 1 km. og tørne foreksempel 30 grader sålenge de ikke fikk hjelp fra slepebåter da. Endret 8. februar 2019 av Nautica Lenke til kommentar
toreae Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Om man er på kollisjonskurs og har 2 minutter på seg trenger man ikke å sving 30 grader. Har man 20 sekunder derimot. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Om man er på kollisjonskurs og har 2 minutter på seg trenger man ikke å sving 30 grader. Har man 20 sekunder derimot. Hvorfor i all verden skulle TS Sola gjøre en unnamanøver tidlig i hendelsen sålenge Helge Ingstad sa de har "full kontroll" ? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Hjelpes. Spørsmålet er hvor mye tid er det igjen til å gjøre unnamanøver, når det er klart for den som styrer TS Sola at den som styrer Helge Ingstad ikke har korrekt oppfattelse av situasjonen. At ting på Helge Ingstad ikke var som det skulle være, er lett å slå fast. Men gjorde de på TS Sola, som de burde? At båten er 250 meter lang og 50 meter bred fritar dem ikke fra å gjøre sitt for å unngå kollisjon. 2 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 Hjelpes. Spørsmålet er hvor mye tid er det igjen til å gjøre unnamanøver, når det er klart for den som styrer TS Sola at den som styrer Helge Ingstad ikke har korrekt oppfattelse av situasjonen. At ting på Helge Ingstad ikke var som det skulle være, er lett å slå fast. Men gjorde de på TS Sola, som de burde? At båten er 250 meter lang og 50 meter bred fritar dem ikke fra å gjøre sitt for å unngå kollisjon. Det er en kjempestor forskjell i manøvrerbarhet her, på grunn av mengden masse i bevegelse, og Sola TS har heldigvis ikke plikt til å utføre mirakler. Noe de kunne trengt evnen til, om det skulle monnet. Massen som skulle endret kurs og hastighet på disse fartøyene tilhører to forskjellige verdener, Helge Ingstad er lett og manøvrerbar, det er TS Sola ikke!!! Dette skal lettere fartøyer også ta hensyn til, bredde, dypgående, og evnen til å manøvrere. Dette er nedfelt i sjøveisreglene. Fysikkens lover og begrensninger er ikke gjenstand for forhandling. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 (endret) Det er en kjempestor forskjell i manøvrerbarhet her, på grunn av mengden masse i bevegelse, og Sola TS har heldigvis ikke plikt til å utføre mirakler. Noe de kunne trengt evnen til, om det skulle monnet. Massen som skulle endret kurs og hastighet på disse fartøyene tilhører to forskjellige verdener, Helge Ingstad er lett og manøvrerbar, det er TS Sola ikke!!! Dette skal lettere fartøyer også ta hensyn til, bredde, dypgående, og evnen til å manøvrere. Dette er nedfelt i sjøveisreglene. Fysikkens lover og begrensninger er ikke gjenstand for forhandling. Hjelpes en gang til. Hvorfor tror du at jeg nevner tid? Manøvreringsmuligheter er tatt med i regel 2 i sjøveisreglene. Det er ikke et fritak for et større skip til selv å manøvrere. Om det var tid til er en ting. Om det finnes mulighet til det pga annen trafikk er en annen sak. Regel 14. Motsatte kurser (a) Når to maskindrevne fartøy som styrer motsatte eller nesten motsatte kurser, møter hverandre på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt, skal begge vike til styrbord så de kan passere hverandre på babord side. Slik jeg tolker dette er det ikke nok å være større, da slipper man å svinge. Å være først ute på radioen hjelper heller ikke. Begge skal (om mulig) svinge. En annen sak er at når TS Sola ble klar over at ting på Helge Ingstad ikke var som det skulle være. Så burde de vel kanskje slå av dekksbelysningen. Vet ikke, det ble kanskje gjort. På Helge Ingstad hadde de hatt vaktskifte. Antar de var opptatt av å gi refs for dårlig barbering eller noe slikt.. Edit: la til litt. Endret 10. februar 2019 av toreae Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Det jeg gjerne skulle vist er hvorfor de ikke ønsket og bruke Ardent Global som er en stor aktør i bransjen og hadde utstyr lett tilgjengelig, det å spare noen tusenlapper på og ta ansvaret selv er enten uforstand eller overmot. Lurer også på om forsvaret står alene som oppdragsgiver/ansvarlig under heveoperasjonen eller om de har tatt inn et annet firma/konsulenter til rådgiving. Her er info fra forsvarsmateriell angående status på Helge Ingstad og ansvarlige. Hvis man husker situasjonen med hurtigruten Nordlys i 2011, ser man hva et profesjonelt selskap kan få til på kort tid. Svarer meg selv Aldri mer.no har et intervju om ansvarsforhold som gir en plausibel forklaring angående hendelsesforløpet. https://www.aldrimer.no/stotter-krav-om-gransking-av-bergingsoperasjon/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå