Gå til innhold

Hva vil du vite om fregatt-forliset?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor er det blitt av flagget?

Flagget ble nok fjernet når forsvaret/kaptein ansåg at båten ikke lengre er under militær kommando, hvis de fjernet flagget for tidlig indikerer det at forsvaret/staten har overgitt/forlatt skipet og enhver kan da borde skipet, berge det og kreve bergelønn.

Lenke til kommentar

hva vil du vite om fregatt-havariet

 

Det jeg gjerne skulle vist er hvorfor de ikke ønsket og bruke Ardent Global som er en stor aktør i bransjen og hadde utstyr lett tilgjengelig, det å spare noen tusenlapper på og ta ansvaret selv er enten uforstand eller overmot.

 

Lurer også på om forsvaret står alene som oppdragsgiver/ansvarlig under heveoperasjonen eller om de har tatt inn et annet firma/konsulenter til rådgiving.

Her er info fra forsvarsmateriell angående status på Helge Ingstad og ansvarlige.

 

Hvis man husker situasjonen med hurtigruten Nordlys i 2011, ser man hva et profesjonelt selskap kan få til på kort tid.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I beste etterpåklokskapens spotlys, hva kunne vært gjort bedre minuttene, timene og dagene etter kollisjonen?

Jeg ville prøvd å se etter et sted med en renne på ca 10m, og grunnere vann på begge sider. Kanskje på nordsiden av Hopøyholmen eller inn sundet. Så ville jeg skjøvet fregatten inn der med baugen først. Faktisk er det mulig at en bare kunne skjøvet fregatten en båtlengde forover, så hadde den hatt støtte på utsiden.

 

post-424726-0-49393100-1549567691_thumb.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I beste etterpåklokskapens spotlys, hva kunne vært gjort bedre minuttene, timene og dagene etter kollisjonen?

Jeg ville prøvd å se etter et sted med en renne på ca 10m, og grunnere vann på begge sider. Kanskje på nordsiden av Hopøyholmen eller inn sundet. Så ville jeg skjøvet fregatten inn der med baugen først. Faktisk er det mulig at en bare kunne skjøvet fregatten en båtlengde forover, så hadde den hatt støtte på utsiden.

 

post-424726-0-49393100-1549567691_thumb.png

Ja, regner med at du da tenker på valg av sted etter kollisjonen. Kunne nok vært heldigere med valg av sted, ja.

Men i situasjonen som oppstår er det

så mange andre spørsmål som krever umiddelbar oppmerksomhet, at en slik strategi vil få for lite plass, om den ikke er innarbeidet på forhånd. Det ville kunne hjelpe bare når man var nært nok til land.

Men jeg har hørt historier om snarrådige førere som har reddet skuta på denne måten, der det var egnede steder nært nok.

Det er sågar de som har sovnet ved roret, og våknet av at skuta " selv har funnet" et slik sted, ei fin sandfjære med et berg som skuta støttet seg mot. Slik flaks er sjelden vare, men skal ha skjedd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I beste etterpåklokskapens spotlys, hva kunne vært gjort bedre minuttene, timene og dagene etter kollisjonen?

Jeg ville prøvd å se etter et sted med en renne på ca 10m, og grunnere vann på begge sider. Kanskje på nordsiden av Hopøyholmen eller inn sundet. Så ville jeg skjøvet fregatten inn der med baugen først. Faktisk er det mulig at en bare kunne skjøvet fregatten en båtlengde forover, så hadde den hatt støtte på utsiden.

 

post-424726-0-49393100-1549567691_thumb.png

Jeg tror forøvrig at slike skip har en sonarbulb i/under baugen, så den kan stikke for dypt der til å kunne lirkes så langt inn på grunna. Med hekken først trengte det ikke bli verre, men propellene ville ikke vere til mye hjelp etterpå. Og så er det tiden, hvor lang tid har man på seg før hovedmaskinen drukner. Den ble jo tung på hekken også. Da vanntette skott ikke var nettopp det, vanntette.

Det blir fort mange usikkerhetsmomenter.

Her ble det flere enn det skulle være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I beste etterpåklokskapens spotlys, hva kunne vært gjort bedre minuttene, timene og dagene etter kollisjonen?

 

I etterpåklokskapens spotlys, hva kunne vært gjort for å hindre ulykken? Hva med å høre på meldingen om å svinge styrbord og ikke fortsette rett fram, evt. å stoppe opp og klargjøre hva som var hva foran seg?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

I beste etterpåklokskapens spotlys, hva kunne vært gjort bedre minuttene, timene og dagene etter kollisjonen?

 

I etterpåklokskapens spotlys, hva kunne vært gjort for å hindre ulykken? Hva med å høre på meldingen om å svinge styrbord og ikke fortsette rett fram, evt. å stoppe opp og klargjøre hva som var hva foran seg?

eg er nysjerrig på hvorfor ingen kikka på ekkoloddet for å vite hvor dypt det var for de ville jo ikkje svinge for de trodde jo de var nær land selv om de var i leia ca en km fra land og hadde veldig mye vann under seg ...

Lenke til kommentar

Jeg tror forøvrig at slike skip har en sonarbulb i/under baugen, så den kan stikke for dypt der til å kunne lirkes så langt inn på grunna. Med hekken først trengte det ikke bli verre, men propellene ville ikke vere til mye hjelp etterpå. Og så er det tiden, hvor lang tid har man på seg før hovedmaskinen drukner. Den ble jo tung på hekken også. Da vanntette skott ikke var nettopp det, vanntette.

Det blir fort mange usikkerhetsmomenter.

Her ble det flere enn det skulle være.

Jo, det er en bulb, men den er ikke så veldig dyp (se video under). Det var nok taubåter tilgjengelig så de var ikke avhengig av egen motorkraft. Problemet var at taubåtene dyttet fregatten sidelengs inn mot land, slik at de skadet den skadede siden ytterligere. I det fregatten krenget inn mot land trakk de seg tilbake, med det resultat at den skled ut på dypet. Hvis den kraftigste taubåten hadde lagt seg bak hekken, eller fortøyd langs siden, og dyttet fregatten forover, så kunne den blitt liggende der til fregatten var sikret.

https://www.vgtv.no/video/167565?

https://www.vgtv.no/video/166921?jwsource=cl

Endret av J-Å
  • Liker 2
Lenke til kommentar

teknisk sett kunne båten vært berga med effektiv kommando for båten fløyt greit i flere timer uten at noen kom med pumper , dykkere , plater , presenninger osv for å nødtette båten . brannvesen , sivilforsvar osv har jo masse helikopterfraktbare pumper og dykkere , plater og presenninger burde jo også kunne skaffes fort så man kunne nødtetta skaden . vi har dessverre tydeligvis ingen funksjonell beredskap for nødtetting av skip slik vi bør få ...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Flagget ble nok fjernet når forsvaret/kaptein ansåg at båten ikke lengre er under militær kommando, hvis de fjernet flagget for tidlig indikerer det at forsvaret/staten har overgitt/forlatt skipet og enhver kan da borde skipet, berge det og kreve bergelønn.

 

Så nå kan enhver borde vraket?

Lenke til kommentar

Skulle gjerne vite om tankskipet hadde den avstanden fra land (Øygarden) som de burde ha. Og hvorfor tankskipet, hvor de viste om at de var på kollisjonskurs, ikke svingte?

 

Det første der blir diskutert flerer steder, altså om tankskipene som går fra Sture burde legge seg lengre styrbord (mot nord øst) i leia på vei nordover, og havarikommisjonen kommer nok til å ha en kommentar til dette.

 

Sola TS la vel inn en kursendring mot styrbord før kollisjonen, men da HI la babord (i motsetning til hva de burde ihht regelverket), ble det ulykke likevel.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...