bo1e Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Jeg har 3 skap spredt i en bygningsmasse som skal kobles sammen med fiber. Alt skal på samme logiske nett (per i dag, men behov kan endre seg i fremtiden). Jeg har lite erfaring med fiber, så jeg er usikker på hva jeg trenger av maskinvare. To av skapene er koblet sammen i dag med enkle switcher med 1 fiber-port på hver, men switchene er gamle, dumme og bare 100mbit. Jeg har lyst å bytte ut disse med noe nytt. Men hva er det lurt å bytte de ut med når jeg skal koble til skap nummer tre. Situasjonen i dag er at det går fiber fra skap 1 til skap 2, og det trekkes fiber fra skap 2 til skap 3. Fiberen er multi mode 62.5/125. Noen med erfaring som har noen tanker eller forslag? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 (endret) Hva har du av utstyr? Hva trenger du? ZYXEL GS1900-48 - Switch - smart - 48x 10/ 100/ 1000 + 2 x Gigabit SFP - stasjonær, rackmonterbar, veggmonterbar Endret 7. februar 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Bruk fiberen som trekkesnor for singelmode. 62.5µm har maks 200m rekkevidde på 1GbE (500m på 100MbE). Deretter kjøper du switch med det antall SFP-porter du har bruk for. De fleste levrandører har switcher med SFPer. Det vanlige er to eller fire per switch. Det kan være du vil lukte på Ubiquiti, som har 10GbE-utstyr til overkommelige priser (<5000 per switch). SFPer kjøper du på fs.com eller tilsvarende. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 (endret) Du kan jo se om du finner noe brukende her. Nytt fiberutstyr koster som regel mye. Klarer du deg med Gb-switcher med fiber blir det fort mer hyggelige priser. I forhold til hvor gammelt utstyr det er fra før burde det være en kostnadseffektiv oppgradering i forhold til behov. https://itmarked.no/?s=Fiber+switch&post_type=product&dgwt_wcas=1 Endret 7. februar 2019 av vidor Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 7. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2019 (endret) Ikke behov for mer enn Gb, og jeg kan ikke tenke meg at det legges fiber som ikke har nok rekkevidde til installasjonen det brukes på (det er som nevnt spredt plassering men i samme bygningsmasse). Vi eier ikke bygget så vi må forholde oss til infrastrukturen slik den er med mindre noe annet er helt nødvendig. Når det er sagt så er jeg usikker på hvilken fiber som brukes på det nye strekket. Kan man bruke OM1, OM2, OM3 og OM4 om hverandre på samme utstyr? Jeg leser at multi mode OM3 klarer 10Gb opp til 300 meter. De switchene vi har fra før har fiber-portene innebygget (duplex type). Men inntrykket mitt var at det er vanligere med porter hvor man setter inn egne moduler man kjøper separat. Endret 7. februar 2019 av bo1e Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Du kan jo teste den fiberen som allerede ligger der med nytt utstyr så lenge du ikke må styre mye med å endre connectorer. Multimode er veldig oldschool, så det er vel begrenset hva du klarer å tyne ut av den, men det kommer jo an på lengde. Er bare å båndbredde-teste fiberen ved å dataoverføre fra switch til switch og se om det holder. Sjekk gjerne om du får mye feil på datapakker også. Ellers øker kvaliteten jo høyere OM du bruker, så det er bare å bruke så bra som du trenger i forhold til hva du har i budsjet med mindre du vil futureproofe når du først får trukket ny fiber. Vet du sånn circa hvor lange strekkene er på den gamle fiberen ? Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 8. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2019 Veldig usikker på lengden, for jeg vet ikke akkurat hvor ruten går gjennom bygget. Er det mulig å lese noe om forbindelsen ut av switchene som fiberen går mellom eller er det å måle overføringshastighet og pakketap som er beste pekepinn? Fiberen som går mellom de to første skapene er sikkert 10-12 år gammel nå, og langt fra optimal skjønner jeg. Kanskje vi blir tvunget til å gjøre noe med den. Skap 1 er der servere er plassert og internettforbindelsen kommer inn. Hvis det er dårlig stell mellom skap 1 og skap 2, så betyr det lite hva som går mellom skap 2 og skap 3. De skal trekke den nye fiberen nå straks, så jeg må nesten bare gå ut i fra at de ikke trekker noe som ikke vil fungere. Hvis multimode er så håpløst, hvorfor bruker man det i det hele tatt? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Litt av vitsen med å oppgradere er vel å gjøre det litt bedre når man først tar investeringen. Det å legge singlemode er da et mye smartere valg enn å oppgradere med ny multimode. Switchene du kjøper støtter som regel mini-GBIC/SFP så det er bare å shoppe en kompatibel transciever som fungerer med den fybertypen du ønsker å bruke. Dette kan du tilpasse til det strekket du estimerer, men dette blir neppe noe tung oppgave. Singelmode har bra lengdestøtte med høy båndbredde. Switch til Switch fiberkobling er bare en link på samme måte som en TP-kabel er det, så det er ikke noe problem å mikse, så lenge trancieveren i begge ender er kompatible. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 11. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2019 (endret) Takk for tilbakemeldinger. Det var sånn min forståelse var også. Får gjøre litt testing og se hva som trengs. Noen flere dumme spørsmål: Ta en titt her: https://static.bhphoto.com/images/images2500x2500/1504210945000_1358576.jpg Hver av de fire SFP-portene har plass til en SFP-modul slik som denne?: https://ourtechplanet.com/wp-content/uploads/2017/10/GBIC-and-SFP.jpg Og det går to fibertråder med LC-plugg (duplex?) inn i hver SFP-modul? Cisco er greit å kjøpe? Eller må man ha doktorgrad i Cisco for å få det til å funke? Endret 11. februar 2019 av bo1e Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 (endret) Tranciever er forkortelse og sammenføyning for transmitter og reciever så det er full duplex, ja. Det er en laser-sender og en laser-detektor i hver tranciever-enhet. Fiberkabelene er terminerte slik at dette automatisk blir rett når du plugger den inn trancieveren som igjen står i switchen. Det kan være kodingsforkjeller i de ulike switchene så de som leverer generiske trancievere må noen ganger tilpasse dem p.g.a dette før du kan bruke dem. Vil du kjøre Cisco-utstyr over hele linjen er dette ikke noe problem du vil oppleve. Doktorgrad er vel å strekke det langt, men du bør sette deg litt inn i materien og forstå grunnprinsippene hvis du skal sette opp og drifte dette. Routing som du kanskje tenker på er litt mer avansert enn managed switching, så det bør være greit overkommelig med egenstudier/youtube/lynkurs/manual. Pass på at du skjønner helt hvordan det gamle nettet er satt opp så du kan gjenskape trafikken i det nye. Sånn du har lagt fram ting virker alt å være et stort LAN uten noe spesiell konfig. Men det er min antagelse, ikke noe garanti. Endret 12. februar 2019 av vidor Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 12. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2019 Ja nettverket er bare ett stort LAN per i dag. Men det er ikke helt usannsynlig at det skal endres på etterhvert, så da er det jo greit å ha utstyr som gir oss den muligheten. Det teoretiske har jeg noenlunde kontroll på, men jeg har ikke vært borti å konfigurere cisco tidligere, så det blir noe å sette seg inn i. Til å begynne med er det tilstrekkelig at de oppfører seg som "dumme" switcher. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Tror det order seg greit hvis du har litt ledig tid. Det er litt mer avansert enn rene unmanaged + at du må sette deg inn i fiber-delen. På de korte avstandene du har trenger du ikke være spesielt picky på bølgelengden med singlemode, men ønsker du å futureproofe litt så er 1625 nm grei. Denne bølgelengden har veldig lav demping, med 1550 nm nesten like bra. Her kan du forresten kjøpe SFP'er hvis Cisco sine ikke frister. Med god fiber er det ikke noe problem å oppgradere til SFP+ senere heller. https://www.direktronik.no/kunnskap-bank/sfp/hvorfor-ma-sfp-konfigureres/ Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 18. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2019 Har bestilt SFP'er fra fs.com og handlet cisco-switcher fra norsk nettbutikk. Prisene hos fs.com var nesten sjokkerende lave på en del ting. Får bare krysse fingrene for at alt funker når det blir satt sammen. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Som regel er kvaliteten på SFP høvelig sammenlignbar. Produsentene kjører bare en syk markup og koder forskjellig for å forsøke å være eksklusiv og beskytte innteksstrømmen mens de snakker om at det gjøres det for "kvalitetssikting" (les inntekssikring). Komponentene som brukes er høvelig standardisert og kommer gjerne fra samme fabrikken uansett. Det viktigste i praksis er at kodingen blir rett. Lenke til kommentar
slemskurk Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 To av skapene er koblet sammen i dag med enkle switcher med 1 fiber-port på hver, men switchene er gamle, dumme og bare 100mbit. Noen med erfaring som har noen tanker eller forslag? Vel, dette er da ting som du enten kan bruke mye tid på å finne ut av selv, eller betale noen for. Ditt valg. Jeg anbefaler at du bare setter av noen lapper og betaler noen for å sette det opp. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 19. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) Vurderer det sterkt nå Ser ut som transcieverene jeg har kjøpt ikke funker med de kablene jeg har. Det sto en liten stjerne på "produktbladet" og jeg fikk ikke med meg det. "* A mode-conditioning patch cord, as specified by the IEEE standard, is required regardless of the span length." Det sier selvsagt ikke meg noe som helst. Jeg bare leste at den kunne brukes med alle typer MM-fiber. Men ting tyder på at de ikke kan brukes uten videre. Problemet er at alle andre transcievere for multimode står det 850nm på. Mens fiberen som går gjennom bygget her fra gammelt av er for 1310nm, jeg antar det vil si OM1. Det står ikke OM på de kablene som har gått fra patchepanel til switch fra før, men informasjonen på dem ellers er identisk med en ny OM1 patchekabel jeg kjøpte nå. MM 62.5/125 LSZH. Edit: Jeg tror jeg har funnet ut hva problemet er. 1310nm er ikke riktig. SFP for MM bruker 850nm uansett hvilken OM. Jeg trodde OM1 var 1310nm, og var sikker på jeg hadde sett det flere steder. Men jeg er fremdeles litt forvirret. Dette er transciever/laser inni switchen vi hadde fra før: The three prime wavelengths for fiber optics, 850, 1300 and 1550 nm drive everything we design or test. NIST (the US National Institute of Standards and Technology) provides power meter calibration at these three wavelengths for fiber optics. Multimode fiber is designed to operate at 850 and 1300 nm, while singlemode fiber is optimized for 1310 and 1550 nm. The difference between 1300 nm and 1310 nm is simply a matter of convention, harking back to the days when AT&T dictated most fiber optic jargon. Lasers at 1310 nm and LEDs at 1300 nm were used in singlemode and multimode fiber respectively. Jeg forhørte meg med support hos fs.com og fant forhåpentligvis det som er riktig SFP. Så får vi se om 1-3 dager om det lyser i lampen. Endret 19. februar 2019 av bo1e Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 25. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2019 (endret) Mellom switch 2 og 3, altså det nye strekket, så var det lys i lampen med en gang jeg plugget det sammen (SFP1G-SX-85 trancievere). Mulig den gamle fiberen som går mellom switch 1 og 2 ikke er up to snuff Men jeg har ingen mulighet til å gjøre noe testing der selv. Hva er løsningen når fiberen treffer døren i rack-skapet hvis man lukker den igjen? Tenker det er ganske uheldig i lengden med dårlig klaring der. Endret 25. februar 2019 av bo1e Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Hva er løsningen når fiberen treffer døren i rack-skapet hvis man lukker den igjen? Tenker det er ganske uheldig i lengden med dårlig klaring der. Treffer døren som i at den kommer i klem? Det er i så fall veldig uheldig. Du har ikke noe hull i toppen av racket du kan trekke den ut av? Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 25. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2019 Jepp de er så lange at når de er plugget i patchepanelet så går de helt ut og er i klem fra døren hvis den lukkes. Selve pluggen som står i patchepanelet. Hvor fiberen ledes spiller ingen rolle. Mulig det finnes plugger som ikke bygger så mye, eller kanskje til og med vinkler? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 I noen patcheskap så er det dybde nok (og muligheter) slik at innmaten kan flyttes lengre inn i skapet, for å unngå at kabler klemmer mot døra. Det er en jobb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå