Gå til innhold

Når NRK flytter fra Marienlyst, frigjøres 100 mål midt i Oslos indrefilet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De må være stolte hver familie som forutsettes å betale inn ca to millioner til NRK for å få en leilighet på Marienlyst (to milliner per 64 kvm bruttoflate)!

Hva er problemet med det? Skulle NRK heller gi fra seg arealet gratis til de som NRK mente var mest trengende, eller hvordan skal vi fordele disse verdiene?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De må være stolte hver familie som forutsettes å betale inn ca to millioner til NRK for å få en leilighet på Marienlyst (to milliner per 64 kvm bruttoflate)!

Hva er problemet med det? Skulle NRK heller gi fra seg arealet gratis til de som NRK mente var mest trengende, eller hvordan skal vi fordele disse verdiene?

Det er greit at en betaler for en tomt, men ca 31 millioner per mål (1.000 kvm) er kanskje litt i overkant grådig?

Mange amatørøkonomer ser enorme verdier i tomter (se Ullevål sykehus, Aker sykehus etc. I realiteten fisler det hele ut, særlig når en tar i betraktning av at en må kjøpe nye arealer og bygge nytt.

Lenke til kommentar

Så NRK skal altså ta mindre enn markedet er villig til å betale, fordi tomter er dyrt? Er det da utbyggeren som skal få besparelsen i forhold til markedspris, eller hvordan har du tenkt til å sørge for at verdiene går til kjøperne? Og hvordan skal NRK velge ut hvilke familier som skal begunstiges? Førstemann til mølla?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er det noe økonomisk smart av NRK å selge dette man eier, for så å bli leietaker ett eller flere steder, slik det legges opp til?

De får muligens en god slump penger med engang, men hvor lenge holder det? (ser for meg massive investeringer og tekniske oppgraderinger i de lokalene de havner i) og så kommer skyhøie husleier slik det er i Oslo/omegn

:roll:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noe økonomisk smart av NRK å selge dette man eier, for så å bli leietaker ett eller flere steder, slik det legges opp til?

De får muligens en god slump penger med engang, men hvor lenge holder det? (ser for meg massive investeringer og tekniske oppgraderinger i de lokalene de havner i) og så kommer skyhøie husleier slik det er i Oslo/omegn

Alle medier, NRK inkludert, har i alle år sagt at det lønner seg å eie fremfor å leie, men så skal staten her gjøre det motsatte. Dette kommer til å ende med økte utgifter, NRK får da mindre penger til gode produksjoner, færre kommer til å se på de mindre gode produksjonene, og lisens kommer til å bli mindre legitimt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først skal NRK tyne mest mulig ut av en eiendomsutvikler for Marienlyst-tomta. Så skal eiendomsutvikleren tyne mest mulig ut av de som kjøper deres leiligheter. Dersom dette tyn på tyn lykkes, vil også NRK kunne lykkes. Thor Gjermund Eriksen legger stor vekt på denne prosessen og det må være rart både for NRK's ansatte og oss lyttere og seere at dette salget av en tomt skal være det viktigste NRK gjør de neste ti år. Et verdig bakteppe for Norges viktigste kulturinstitusjon!

Lenke til kommentar

Hva mener du med 'tyne' egentlig? Skal man ikke forsøke å få markedspris? Skal de involverte drive veldedighet ovenfor noen få heldige?

Oslos drabantbyer ble bygd ut på femti, seksti og syttitallet. Oslo Kommune hadde eller kjøpte inn store arealer og satte ut utbygging til OBOS og Selvaag (for å nevne to). Hundretusentalls mennesker fikk tilgang til gode og rimelige boliger i stedet for at hvert ledd skulle tyne mest mulig ut av neste ledd.

Det finnes ulike modeller for sosial boligbygging i de fleste store byer i verden. Norge er unntaket der kapitalisme av det mest råe slaget er eneherskende.

Til ditt spørsmål. Dersom du tror markedspris er et hellig prinsipp, så tar du feil. For de fleste varers vedkommende er det et rimelig forhold mellom en vares verdi og det vi betaler for den. Men noen mener altså at når det gjelder det vi trenger mest som bolig og medisiner, skal man kunne tyne mest mulig ut av kunden.

Lenke til kommentar

Til ditt spørsmål. Dersom du tror markedspris er et hellig prinsipp, så tar du feil. For de fleste varers vedkommende er det et rimelig forhold mellom en vares verdi og det vi betaler for den. Men noen mener altså at når det gjelder det vi trenger mest som bolig og medisiner, skal man kunne tyne mest mulig ut av kunden.

Så du mener mao. at de skal drive veldedighet istedet for forretning. Helt greit standpunkt det men hvem skal få dra nytte av denne luksusveldedigheten da?
Lenke til kommentar

Så du mener mao. at de skal drive veldedighet istedet for forretning. Helt greit standpunkt det men hvem skal få dra nytte av denne luksusveldedigheten da?

Det er mange modeller som ikke innebærer noen forfordeling. Jeg kan godt gi et eksempel om du er interessert.

Lenke til kommentar

Det er mange modeller som ikke innebærer noen forfordeling. Jeg kan godt gi et eksempel om du er interessert.

Hvilke/hvor da?

Min mor flyttet inn i eldreleilighet bygd i kommunal regi. Etter noen år fikk hun igjen pengene justert for prisstigning (konsumprisindeksen) og slit. Nye kvalifiserte eldre kunne deretter overta på samme pris. Dette var en ordning vi (familien) var godt fornøyd med.

Det behøver ikke å være så vanskelig!

Lenke til kommentar

Min mor flyttet inn i eldreleilighet bygd i kommunal regi. Etter noen år fikk hun igjen pengene justert for prisstigning (konsumprisindeksen) og slit. Nye kvalifiserte eldre kunne deretter overta på samme pris. Dette var en ordning vi (familien) var godt fornøyd med.

Så hun flyttet inn i indrefileten av Norge på veldedighet? Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Så hun flyttet inn i indrefileten av Norge på veldedighet? Eller tar jeg feil?

Hva slags tull er det du kommer med? Hun betalte det det kostet. Men det er vel vanskelig å forstå dersom en er hjernevasket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...