Gå til innhold

Nå har de første Model 3-bilene blitt utlevert i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han er fra Canada. Men jeg er enig i at han ikke har nødvendig innsikt i saken til at man skulle tillegge særlig vekt til uttalelsene hans.

 

Når det er sagt så tror jeg han har rett i at vi vil havne over 50% elbilandel i år. 10-20k Model 3 gjør at man havner nærmere 45%, og så kan man forvente økning hos de andre bilprodusentene også.

Ja, kan godt være det. Har ikke satt meg inn i tallene, så skal ikke si noe selv. Bare kritisk til å sitere en journalist fra Elektrek, selv om han er fra Canada, om hva han tror vil skje i Norge. De der borte har helt ærlig null peiling.

 

Hvorfor har han ikke troverdighet? Trenger man noe kritiske spørsmål til det han sier? Han sier hva han tror vil skje i Norge i 2019. Hans mening er vel strengt tatt mer "troverdig" enn Lunaris all den tid han er redaktør for et nettsted som pusher ganske mye nyheter på dette feltet.

 

Og jeg tror han har rett. Det er ikke noe stort hopp som skal tas for å klare 50%.. Du skal være litt rart skrudd sammen for å tro at fossilt er veien å gå med ny bil i 2019.

Hans mening er ekstremt lite troverdig. Spør noen fra USA om de kan forklare hvordan noe fungerer i Norge. Hvordan de tror. De har ikke peiling, de sier så mye som er direkte feil, det er ikke morsomt engang. Det å lære noen derfra hvordan Norge fungerer tar lang tid. Så hans analyse er basert på absolutt ikke-eksisterende kunnskap om Norge. Dette er folk som tror det går isbjørn i gatene om du forteller dem det, fordi de har 0 peiling. 

 

Kanskje har han rett, det var ikke poenget. "Analysen" hans, meningen hans, har null verdi. Fordi han total mangler innsikt i norske forhold, norsk lovgivning osv. Og jeg har aldri sagt at jeg vet bedre, men det finnes mange i Norge som vet langt bedre. Folk tek kunne intervjuet. Enten i bilselskaper, elbilorganisasjoner, myndigheter osv.

Lenke til kommentar

En amerikaner som uttaler seg om forhold i Norge... Fordi amerikanere forstår som kjent mye som skjer i Norge liksom... Kanskje er det han sier riktig, selv en ødelagt klokke er riktig to ganger om dagen, men troverdigheten hans er definitivt ikke veldig høy. Hvorfor sitere han ukritisk? Jeg tror journalister her har mye mer peiling.

 

Jeg blir litt oppgitt over alle som bare skal rakke ned på folk i diskusjonsfelt! For det første, Frank Lambert er ikke amerikaner, han er canadier. Troverdigheten hans ligger først og fremst i at han har vært en journalist som har spesialisert seg på elektrisk mobilitet i mange år, og at han som en naturlig konsekvens av det har satt seg veldig godt inn i det som skjer i Norge. Han har fulgt nøye med på registreringsstatistikker her i flere år, og har sett trendene. Har du, Lunaris, gjort det samme? Har du sett, gjennom flere år, hvordan de forskjellige bilmodellene påvirker det totale salget av elbiler i et marked? Siden du sikkert er norsk, kan det tenkes at du er en upålitelig kilde, for du bor jo tross alt ikke i et marked der Model 3 allerede har blitt levert, og dermed aner du jo ikke hvordan salget av den faktisk har gått? (Dette var et forsøk på å følge din logikk, om at man ikke kan være en troverdig kilde om ting som foregår utenfor det landet man selv bor.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

er bensin og dieselbiler skadelige? - i så tillfelle, må de tilbakekalles (elektrisk motor på diffrensialen og batterier hvor enn de måtte passe)

 

Ja, de er begge skadelige. Elbiler kan også være skadelige. Tog og fly også. For å unngå skader er det best å holde seg hjemme.... Men de fleste skader skjer jo i hjemmet! :o

Lenke til kommentar

Det er mars både i 2019 og 2020.

 

Så estimatet om 12-19 mnd. stemmer bra for mars om 13 måneder.

 

Ja det er Mars i 22345230523052 også. Men det er ikke normalt å anta at de mener 100 år frem i tid når noen sier levering i Mars. Anslaget på 12-19 måneder stemmer ikke. Det var før når salg kun var reservert for reservasjonsholdere. Nå er det åpent for alle og ETA er mars 2019 pr dags dato. ikke år 2025032052305, utrolig nok. 

Lenke til kommentar

"For sale"

Altså at den kan selges, de sier ikke noe mer enn det.

Da ville man kanskje unngått uttrykket "fully" og kanskje sagt fra til kundene sine at autopilot ikke fulgte med? Men typisk Tesla å ikke si noe og bare selge bilen uansett.

 

Audi varslet om utsettelse pga godkjenning av programvare. En ærlig måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar

Da ville man kanskje unngått uttrykket "fully" og kanskje sagt fra til kundene sine at autopilot ikke fulgte med? Men typisk Tesla å ikke si noe og bare selge bilen uansett.

 

Audi varslet om utsettelse pga godkjenning av programvare. En ærlig måte å gjøre det på.

 

Det følger jo med, det er bare ikke typegodkjent. Audi sitt er jo bare godkjent i Tyskland, så de sliter jo mer.. Forøvrig har Tesla varlset at det ikke er typegodkjent enda. 

Lenke til kommentar

Det følger jo med, det er bare ikke typegodkjent. Audi sitt er jo bare godkjent i Tyskland, så de sliter jo mer.. Forøvrig har Tesla varlset at det ikke er typegodkjent enda.

Har du en link til at Tesla varslet at AP ikke var typegodkjent før pressen fant det ut?

Lenke til kommentar

Har du en link til at Tesla varslet at AP ikke var typegodkjent før pressen fant det ut?

Det var kjent at presse-/demobilene ikke hadde AP, så det var all grunn til å anta at AP ikke var helt klar ennå.

 

Men i det store bildet er det nok ganske irrelevant om de første kundene må vente en uke eller to på å få aktivert autopilot. Om de ikke ønsker å vente så har de 1-3 dager å levere inn bilen og få pengene tilbake.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var kjent at presse-/demobilene ikke hadde AP, så det var all grunn til å anta at AP ikke var helt klar ennå.

Hvorfor ikke bare fortelle det?

 

Men i det store bildet er det nok ganske irrelevant om de første kundene må vente en uke eller to på å få aktivert autopilot. Om de ikke ønsker å vente så har de 1-3 dager å levere inn bilen og få pengene tilbake.

Tidlig neste uke sier Tesla. Vi får se til mandag.

Lenke til kommentar

Hva ser du på den grå linjen nede i høyre hjørne her? https://3.tesla.com/no_NO/model3/design?redirect=no#battery

Det står "mars".

 

Tesla har bygget 190000 Model 3 til nå. På det meste var det 450000 reservasjoner. Mange har kansellert. Var det ca 23% (tatt fra hukommelsen)? Dvs. Tesla skal levere minimum 150000 biler til andre før nye bestillinger leveres.

 

Det er derfor åpenbart at det ikke menes mars 2019.

Lenke til kommentar

Det står "mars".

 

Tesla har bygget 190000 Model 3 til nå. På det meste var det 450000 reservasjoner. Mange har kansellert. Var det ca 23% (tatt fra hukommelsen)? Dvs. Tesla skal levere minimum 150000 biler til andre før nye bestillinger leveres.

 

Det er derfor åpenbart at det ikke menes mars 2019.

Mange venter på versjonen som skal koste fra 300.000 kroner. Kanskje så mye som halvparten. Da er det ca null biler som skal leveres før nye bestillinger.

 

Uansett utgjør ikke 150.000 biler over ett års leveringstid. Tesla vil ganske sikkert ha produsert 150.000 stk 2019 Model 3 innen slutten av august.

 

(Denne diskusjonen blir egentlig litt tullete. Om du ikke tror på at det er snakk om mars 2019, så ring til Tesla. De vil forklare deg at det er snakk om mars 2019. Riktignok, for hver dag som går så øker sannsynligheten for at det blir april-juni 2019.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange venter på versjonen som skal koste fra 300.000 kroner. Kanskje så mye som halvparten. Da er det ca null biler som skal leveres før nye bestillinger.

Selv om "halvparten" venter på short range, så er det minimum 75000 som skal ha bil før nye bestillinger. Hvordan er det null biler som skal leveres?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...