AnonymDiskusjon Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Hei, Jeg har byttet fastlege, og skal til den nye legen først i mars. I forrige uke var jeg hos den fastlegen som jeg har frem til byttet skjer, dvs. hun som er in fastlege ut februar, og ba da om en henvisning til øyelege. Får i dag en SMS om at en klinikk i Oslo ikke har ledig kapasitet, og at jeg kan spørre den nye legen min om henvisning. Har de lov til å gjøre det? Jeg har jo betalt for en konsultasjonstime og bedt om henvisning da... Virker svært urimelig for meg... Anonymous poster hash: 3ee2d...5de Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 (endret) Det er strengt tatt opp til legen å avgjøre om du har behov for henvisning til spesialist, det er ikke noe man velger selv. Hvis legen er enig i at du trenger time hos spesialist hørtes dette veldig sært ut. Endret 7. februar 2019 av toth Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Dersom legen allerede har henvist deg, antar jeg at det foreligger indikasjon for undersøkelse i spesialisthelsetjenesten. Av og til gir fastlegen henvisningen til pasienten slik at sistnevnte kan gå til foretrukket spesialist med "papiret i hånda". Dersom fastlegen (av årsaker jeg ikke helt forstår) ikke vil henvise deg til en annen spesialist (med samme henvisning) kan du kanskje spørre om å få utskrift av henvisningen? Jeg er usikker på reglene rundt dette i dag, henvisninger skal nemlig helst sendes elektronisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå