inside_997084 Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Eksplosiv vekst: 15 nye havvindparker ble åpnet i fjor [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 "Da er hele leverandørkjeden inkludert, med alt fra kabling, vedlikehold og supply." Vi henger igjen i Norge med å tenke alternativt til olje og gass. I starten på 2000-års skiftet hadde vi en debatt på kommentarfeltet her på TU omkring vindenergi, og en av de som normalt er ganske seriøse skriver at vindenergi er for: "løer og uthus, vil aldri bli noe stort energibidrag". Den gang var vindturbinene under 1 MW, og utnyttelsesgrad under 30%. En regnet seg frem til at antall vindturbiner ble gigantisk skulle det monne. I dag, under 20 år etter, er vi kommet dit at vindenergi danker ut både atomkraft, kull og gasskraft. I Norge er det slik at når det blir debatt om fornybar energi, viser mange til vannkraften og at vi har vært best i verden i alle år. Egentlig en sovepute, da det er besteforeldregenerasjonen som skal ha æren for vannkraftutbyggingen, og vi som lever i dag har fokus på olje og gass. Etter men mening er dette trist, da vi har alle muligheter for å være med i kampen om arbeidsplassene innen fornybar energi, og når verden skal erstatte fossil energi med fornybar er det et enormt antall arbeidsplasser det er snakk om. Denne artikkelen fokuserer på offshore vind, men neste steg er flytende anlegg. Det er denne industrien Norge burde fokusere på, da vi kan bruke kompetansen i skipsindustrien og vi sitter på en diger pengesekk. Dagens regjering mener at børsen er rett plass for pengene, men etter min mening har vi større garanti for pengene dersom vi utvikler industri og arbeidsplasser. 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 "Da er hele leverandørkjeden inkludert, med alt fra kabling, vedlikehold og supply." Vi henger igjen i Norge med å tenke alternativt til olje og gass. I starten på 2000-års skiftet hadde vi en debatt på kommentarfeltet her på TU omkring vindenergi, og en av de som normalt er ganske seriøse skriver at vindenergi er for: "løer og uthus, vil aldri bli noe stort energibidrag". Den gang var vindturbinene under 1 MW, og utnyttelsesgrad under 30%. En regnet seg frem til at antall vindturbiner ble gigantisk skulle det monne. I dag, under 20 år etter, er vi kommet dit at vindenergi danker ut både atomkraft, kull og gasskraft. I Norge er det slik at når det blir debatt om fornybar energi, viser mange til vannkraften og at vi har vært best i verden i alle år. Egentlig en sovepute, da det er besteforeldregenerasjonen som skal ha æren for vannkraftutbyggingen, og vi som lever i dag har fokus på olje og gass. Etter men mening er dette trist, da vi har alle muligheter for å være med i kampen om arbeidsplassene innen fornybar energi, og når verden skal erstatte fossil energi med fornybar er det et enormt antall arbeidsplasser det er snakk om. Denne artikkelen fokuserer på offshore vind, men neste steg er flytende anlegg. Det er denne industrien Norge burde fokusere på, da vi kan bruke kompetansen i skipsindustrien og vi sitter på en diger pengesekk. Dagens regjering mener at børsen er rett plass for pengene, men etter min mening har vi større garanti for pengene dersom vi utvikler industri og arbeidsplasser. Så enig så enig! Dessverre, som du sier, er det mange (og spesielt i politikken) som ligger på denne soveputen og lar oss falle stadig lengre bak på utviklingen som skjer. Ja, Olje og Gass trengs fortsatt, men verden er i omstilling - det er ikke Norge. Når vi omsider forstår at vi må endre oss så er det allerede for sent. Da håper jeg gamlingene på eldrehjemmet skjemmes over at de var mer opptatt av kortvarig profitt enn varig stabil og ansvarlig økonomi med fokus på bærekraft for fremtiden (jeg snakker her da altså om dem som styrer nå). Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Det er denne industrien Norge burde fokusere på, da vi kan bruke kompetansen i skipsindustrien og vi sitter på en diger pengesekk. Dagens regjering mener at børsen er rett plass for pengene, men etter min mening har vi større garanti for pengene dersom vi utvikler industri og arbeidsplasser. Vi bør absolutt satse på offshore vindkraft og havvind, men når du snakkar om å tømme pensjonsfondet eller selje statlege verksemder (det er der staten har pengar på børs) for å lage industriarbeidsplassar vert eg litt skeptisk. No er det stort sett austeuropearar som jobbar på norske verft og i norsk industri, og arbeidsløysa er veldig låg. Vi treng ikkje tappe pensjonsfondet eller selje Statoil for å tømme Aust-Europa for arbeidskraft. Å flytte arbeidskraft frå olje til havvind ved å flytte oljesubsidiar over til havvind, er ein betre idé. 2/3 (eller var det 3/4?) av norske investeringar er i oljeindustrien, som er skattemessig gunstig. Ei betre fordeling av investeringane ville gjort landet mindre sårbart for konjuktursvingningar innan ein bransje. Neste gong oljeindustrien seier opp 50.000 vonar eg vi kan lyse ut blokker for havvind i staden for nye leiteblokker i Barentshavet. Framtida ligg i fornybar energi, ikkje olje og gass. EU skal verte CO2-nøytralt innan 2050, og Noreg har alle føresetnader til å medverke til det. Neste gong vi får ein tilsvarande nedgang i oljeindusttrien – og det er nok ikkje veldig lenge til – må vi ta sats på nye område. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Det er denne industrien Norge burde fokusere på, da vi kan bruke kompetansen i skipsindustrien og vi sitter på en diger pengesekk. Dagens regjering mener at børsen er rett plass for pengene, men etter min mening har vi større garanti for pengene dersom vi utvikler industri og arbeidsplasser. Vi bør absolutt satse på offshore vindkraft og havvind, men når du snakkar om å tømme pensjonsfondet eller selje statlege verksemder (det er der staten har pengar på børs) for å lage industriarbeidsplassar vert eg litt skeptisk. No er det stort sett austeuropearar som jobbar på norske verft og i norsk industri, og arbeidsløysa er veldig låg. Vi treng ikkje tappe pensjonsfondet eller selje Statoil for å tømme Aust-Europa for arbeidskraft. Å flytte arbeidskraft frå olje til havvind ved å flytte oljesubsidiar over til havvind, er ein betre idé. 2/3 (eller var det 3/4?) av norske investeringar er i oljeindustrien, som er skattemessig gunstig. Ei betre fordeling av investeringane ville gjort landet mindre sårbart for konjuktursvingningar innan ein bransje. Neste gong oljeindustrien seier opp 50.000 vonar eg vi kan lyse ut blokker for havvind i staden for nye leiteblokker i Barentshavet. Framtida ligg i fornybar energi, ikkje olje og gass. EU skal verte CO2-nøytralt innan 2050, og Noreg har alle føresetnader til å medverke til det. Neste gong vi får ein tilsvarande nedgang i oljeindusttrien – og det er nok ikkje veldig lenge til – må vi ta sats på nye område. "når du snakkar om å tømme pensjonsfondet eller selje statlege verksemder (det er der staten har pengar på børs) for å lage industriarbeidsplassar vert eg litt skeptisk." Jeg har egentlig gitt opp å få til en konstruktiv debatt med deg. Min opplevelse er at du konstruerer motsetninger. Slik sett er sitatet fra innlegget typisk. Tror neppe du finner i noe av det jeg har skrevet som kan tolkes dit hen at jeg ønsker å tømme pensjonsfondet, eller selge statlige virksomheter. Dersom du skal få til en debatt med meg må du holde deg til det jeg faktisk skriver, og du skal ikke lete mye så ser du at det jeg har argumentert for er å bruke de 25 mrd. vi i dag bruker for å lete etter mer olje og gass til satsing på "Havrommet". Pensjonsfondet er på 8000 mrd., så det er med andre ord snakk om 0,3% av pensjonsfondet. Dersom du faktisk er interessert i det jeg skriver, utenom å lete etter noe du kan vri dit hen at du kan lage debatt, så er det å legge 33% av Statkraft ut på børsen jeg har kritisert. Hvordan kan du vri det dit hen at jeg ønsker å selge statlige bedrifter? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Dagens regjering mener at børsen er rett plass for pengene,Vi bør absolutt satse på offshore vindkraft og havvind, men når du snakkar om å tømme pensjonsfondet eller selje statlege verksemder (det er der staten har pengar på børs) for å lage industriarbeidsplassar vert eg litt skeptisk.Tror neppe du finner i noe av det jeg har skrevet som kan tolkes dit hen at jeg ønsker å tømme pensjonsfondet, eller selge statlige virksomheter.Då forstår eg ingenting. Det er der staten har pengar på børs. Staten eig askjar i børsnoterte selskap anten direkte eller gjennom Statens pensjonsfond utland (Oljefondet). For å ta pengar ut av børs, må dei selje aksjar. Veit du nokon annan måte? Dersom du faktisk er interessert i det jeg skriver, utenom å lete etter noe du kan vri dit hen at du kan lage debatt, så er det å legge 33% av Statkraft ut på børsen jeg har kritisert. Hvordan kan du vri det dit hen at jeg ønsker å selge statlige bedrifter? Statkraft har aldri vore børsnotert. Eg kan heller ikkje finne noko framlegg om å selje 33% av aksjane i Statkraft, noko som ville kravd omfattande lovendringar eller at Statkraft selde seg ut av mykje norsk vasskraft. (Det siste hadde nok vore positivt for konkurransen og straumprisane.) Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Då forstår eg ingenting. Det er der staten har pengar på børs. Staten eig askjar i børsnoterte selskap anten direkte eller gjennom Statens pensjonsfond utland (Oljefondet). For å ta pengar ut av børs, må dei selje aksjar. Veit du nokon annan måte? Statkraft har aldri vore børsnotert. Eg kan heller ikkje finne noko framlegg om å selje 33% av aksjane i Statkraft, noko som ville kravd omfattande lovendringar eller at Statkraft selde seg ut av mykje norsk vasskraft. (Det siste hadde nok vore positivt for konkurransen og straumprisane.) "Dette ble oppnådd gjennom konsolideringsmodellen som bl.a. forutsetter at alle kraftverk skal være offentlig eiet. Privat eierandel inntil 1/3 kan tillates." Sitatet er fra Kraft Nytt i Mars, 2017. Det var Høyre som ønsket at 1/3 av Statkraft skulle børsnoteres, og så langt jeg vet er dette nå gjennomført av stortingsflertallet. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Sitatet er fra Kraft Nytt i Mars, 2017. Det var Høyre som ønsket at 1/3 av Statkraft skulle børsnoteres, og så langt jeg vet er dette nå gjennomført av stortingsflertallet. Du må ikkje tru blindt på alle rykte du les. Eg søkte i alle lovframlegg og representantforslag på Stortinget siste ti år, og kan ikkje finne noko slikt framlegg. Heller ikkje på regjeringen.no. Selskapet er definitivt ikkje notert på Oslo børs. I fylge årsrapportane til selskapet har det ingen andre eigarar enn staten. Ergo er ikkje dette anna enn ein kospirasjonsteori. Når det er sagt ville ei børsnotering av Statkraft vere ein mogeleg måte å hente pengar frå børsen for å bruke til andre ting. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 (endret) Det finnes et Statkraft AS med 200000000 aksjer som alle eies av Statkraft SF. https://www.proff.no/roller/statkraft-sf/oslo/eiendomshandel-og-utleie/IFXC4YT10MV/ Rull litt ned så ser du kun "100%" (på nærmeste nivå under) - bortsett fra den nederste - noe med vind og utvikling. Der er eierandelen bare ca 60%. Og det er vel her at aanundo er så skuffet over dagens regiering fordi staten burde ha investert mer her Endret 7. februar 2019 av trikola Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå