Gå til innhold

Havarikommisjonen vurderer å rekonstruere fregattulykken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja - det burde de absolutt gjøre.

 

Det er så mange ulne tråder i denne saken at det trolig ville klargjøre situasjonen som alle partene opplevde denne natten - bl.a.

 

Hvor stort problem utgjør tente dekkslys på tankeren?

Hva så KNM HI på radaren?

Hva slags informasjon fikk KNM HI fra AIS mottakeren?

Så KNM HI noen av de fyrene og lyktene som finnes i farvannet: Ådneset, Hopøyholmen, Stureholmen, Skjeljanger, og andre?

Jeg mener at jeg leste et sted at skipssjefen kom opp på broa umiddelbart etter kollisjonen og så på radaren at de lå langt fra land - hvordan kunne mannskapet som hadde kommandoen under kollisjonen bedømme dette helt annerledes?

Hvorfor slakket de ikke av på farten når de etter egen mening gikk rett mot noe som de bedømte å være fast land?

Hvorfor var skipssentralen på Fedje såpass passiv som den var?

 

Og det er sikkert masse andre spørsmål som kan belyses ved en rekonstruksjon.

Lenke til kommentar

"Havarikommisjonen å gjenskape forholdene så nært opp til det som skjedde som mulig."

 

Det ble sagt på nyhetene for noen dager siden at ingen var utpekt som ansvarlig for ulykken.

Selvsagt var det folk på broen som kan stilles til ansvar, men da kommer personvernet inn i bildet, og det er dette som ofte er det store problemet.

Alle spor peker mot menneskelige feil, men å plassere en person i gapestokken blir en enorm belastning, og da er det kanskje best å lavere å gjenskape hendelsesforløpet.

Lenke til kommentar

Geniaaal ide.... "Samme" fregatt, og samme tankskip. Samme vær og nattemørke, samme båter på fjorden med eksakt samme kurs og posisjon som de hadde 8. november 2018 i Hjeltefjorden. Samme crewene som utveksler samme samtaler og foretar det samme vaktskiftet. Ottesen ligger og sover...

Noe skjedde på brua til HI 8. november som frarøvet besetninga all konsentrasjon og alt fokus på navigasjonsoppgaven. Det var ikke teknisk feil.

For å avdekke menneskelige feil så må alle faktorer som kan distrahere et menneske reskapes. Hvem sov dårlig før vakta. Hvem gikk med private "problem/tanker" i hodene sine. Hva slags parfyme/frisyre/eyeliner... hadde den amerikanske damen på seg. Hvem var oppspilt etter å ha sett nattsending på viasat4;   Terminator 3 med Arnold Schwarzenegger (som var ferdig rett før vaktskiftet), osv....

Først når sinnssteminga til den enkelte er gjenskapt (omtrentlig slik den var den natta HI kolliderte) kan man gå igang med replay av hendelsesforløpet: Alle handlinger, samtaler, følelser som kan ha ledet til menneskelige feil......Alle de "hemmelige" tankene som bare foregikk i de enkeltes hoder.

Næh - dette kommer til å koste en formue og jeg er redd ingenting nyttig kommer ut av det. Hvis kollisjonen skyldes menneskelig feil/distraksjoner og ingen har innrømmet noe sålangt, så er det tvilsomt om noen bli mere snakkesalig etter en rekonstruksjon. Lojalitet mellom besetningsmedlemmene gjør også at ingen "tyster" på hverandre.

Men får de til den perfekte rekonstruksjon...ja da ender fregatt nr. 2 front mot front i 24 knop (17+7) mot Sola og ingen kan hindre det.... For i følge besetninga på HI var Sola umulig å oppdage....Og er tanskipet umulig å oppdage så gjør de det ikke denne gangen heller.....

Endret av mosedotten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En litt mindre operasjon er å ligge med båt utenfor terminalen, på omtrent samme posisjon som fregatten hadde, og å observere lysforholdene, gjerne i det ett tankskip går fra kai.

 

Litt rart at ingen medier eller private har gjort dette. Det vil gi litt kontekst til påstanden om at "vi trodde Sola TS var land"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En litt mindre operasjon er å ligge med båt utenfor terminalen, på omtrent samme posisjon som fregatten hadde, og å observere lysforholdene, gjerne i det ett tankskip går fra kai.

 

Litt rart at ingen medier eller private har gjort dette. Det vil gi litt kontekst til påstanden om at "vi trodde Sola TS var land"

De trodde Sola TS var land, det er nok det som er realitetene.

En nokså typisk menneskelig feil, og på broen har gode styrmenn og kapteiner rutiner som gjør at tro ikke er nok.

En har både radar og AIS som viser posisjonen til skip i nærheten, men dersom en er sikker i sin tro og ikke har rutiner for å bruke utstyret oppstår det vi kaller "menneskelige feil".

Endret av aanundo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Besetninga på Helge Ingstad, fikk Sola rett i øynene og greide derfor ikke se hva som befant seg foran dem......Hadde de veket litt til styrbord ville ikke Sola påført dem slikt ubehag.....og navnet Helge Ingstad ville vært ukjent for de fleste....(Og Norge ville vært noen titalls milliarder bedre stilt økonomisk.....tenk hva man kunne kjøpt for de pengene....)

Lenke til kommentar

Besetninga på Helge Ingstad, fikk Sola rett i øynene og greide derfor ikke se hva som befant seg foran dem......Hadde de veket litt til styrbord ville ikke Sola påført dem slikt ubehag.....og navnet Helge Ingstad ville vært ukjent for de fleste....(Og Norge ville vært noen titalls milliarder bedre stilt økonomisk.....tenk hva man kunne kjøpt for de pengene....)

 

"De pengene" hadde nok forblitt i slushfond utland og ingen vanlige hadde sett noe mer til dem. Det er derfor oljefondet er kalt STATENS pensjonsfond. Statens som i politkernes og byråkratens.

Lenke til kommentar

"De pengene" hadde nok forblitt i slushfond utland og ingen vanlige hadde sett noe mer til dem. Det er derfor oljefondet er kalt STATENS pensjonsfond. Statens som i politkernes og byråkratens.

 

Hadde vi enda hatt noen mulighet til å påvirke hvordan "staten" bruker disse pengene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...