Anonym123456123 Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Jeg personlig tenker at biler har godt av å bli kjørt hardt av og til. Rett og slett for å få "blåst" reint systemet. Har en kjenning som tror at biler lever lengst hvis man holder seg så lavt som mulig på turtall. Noen som har noen tanker? Vil bare ha en liten diskusjon og se hva folk tenker. Trenger ikke ta det så veldig seriøst. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 "Italian tune up" kalles det du snakker om, og effekten av dette er stort sett minimal og kortsiktig. Du renser dyser og ventiler for karbon og dritt, men belaster stempelringer, pakninger, sylindervegger, lager, drivremmer, pumper +++ som i beste fall korter levetiden på disse. Er gevinsten verd belastningen på alle andre bevegelige deler? I min bok er det ikke verd det. Kjøp deg en oil catch can om du ønsker å gi samme gevinst uten å måtte påkjenne motoren. 1 Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 En bil har godt av å kjøres litt hard. Å ha turtallet så lavt som mulig er bare tull. Kjør sånn at motoren har det godt, og ikke blir lugga i filler. Lenke til kommentar
joka Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 lavt turtall og stor belastning er en av tingene som tar rotta på dobbelmassesvinghjul.. Lenke til kommentar
Anonym123456123 Skrevet 7. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2019 lavt turtall og stor belastning er en av tingene som tar rotta på dobbelmassesvinghjul.. Sorry men jeg bare må spørre. Hvorfor? 1 Lenke til kommentar
Anonym123456123 Skrevet 7. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2019 "Italian tune up" kalles det du snakker om, og effekten av dette er stort sett minimal og kortsiktig. Du renser dyser og ventiler for karbon og dritt, men belaster stempelringer, pakninger, sylindervegger, lager, drivremmer, pumper +++ som i beste fall korter levetiden på disse. Er gevinsten verd belastningen på alle andre bevegelige deler? I min bok er det ikke verd det. Kjøp deg en oil catch can om du ønsker å gi samme gevinst uten å måtte påkjenne motoren. Ja hadde en liten anelse om at dette svaret kom til å dukke opp Lenke til kommentar
Anonym123456123 Skrevet 7. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2019 "Italian tune up" kalles det du snakker om, og effekten av dette er stort sett minimal og kortsiktig. Du renser dyser og ventiler for karbon og dritt, men belaster stempelringer, pakninger, sylindervegger, lager, drivremmer, pumper +++ som i beste fall korter levetiden på disse. Er gevinsten verd belastningen på alle andre bevegelige deler? I min bok er det ikke verd det. Kjøp deg en oil catch can om du ønsker å gi samme gevinst uten å måtte påkjenne motoren. Istedet for å google spør jeg deg. Hva er oil catch? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Istedet for å google spør jeg deg. Hva er oil catch? Den hindrer olje å komme inn i innsuget og forårsake gørr i innsugskanalene. https://doyouevenboost.com/blogs/news/50063555-how-does-an-oil-catch-can-work-and-why-is-it-beneficial Lenke til kommentar
joka Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Sorry men jeg bare må spørre. Hvorfor? DMF er 2 delt med fjærer inni som skal fange opp vibrasjoner,,, fjærene "bunner" hvis du presser motoren på lavt turtall, og svinghjulet rister til slutt istykker... personlig gir jeg aldri full gass under 2000 rpm... girer (nesten) alltid ned før forbikjøringer... med campingvogna på slep bruker jeg ALDRI 6. gir. jeg har hatt 2 biler med DMF, den forrige passerte 360.000 km før jeg solgte den... original clutch o svinghjul bilen jeg har nå har bare gått omtrent 270.000, også med original clutch og svinghjul... dog så bruker jeg jo mer drivstoff da, men det er jo mye billigere enn nytt svinghjul. LuK DMF design and function: https://www.youtube.com/watch?v=gZpTQW21_yc Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Jeg tror mye av det dere beskriver er myter basert på forgassermototer som feildoserte hele tiden og skapte mye sot i forbrenningskammeret. Moderne biler med Lambda regulering har ikke samme problem. Jeg tar ut maksimal ytelse fra min motor men aldri før den er gjennomvarm. Har heller aldri fått svinghjul ødelagt eller problemer med drivlinje. Har kjørt over en million km med ulike biler. Å kjøre med ekstremt lavt turtall er uheldig pga større moment variasjoner. Holder stort sett mellom 1500 og 2000 selv om motoren klarer ca 7000rpm Lenke til kommentar
Anonym123456123 Skrevet 7. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2019 Jeg tror mye av det dere beskriver er myter basert på forgassermototer som feildoserte hele tiden og skapte mye sot i forbrenningskammeret. Moderne biler med Lambda regulering har ikke samme problem. Jeg tar ut maksimal ytelse fra min motor men aldri før den er gjennomvarm. Har heller aldri fått svinghjul ødelagt eller problemer med drivlinje. Har kjørt over en million km med ulike biler. Å kjøre med ekstremt lavt turtall er uheldig pga større moment variasjoner. Holder stort sett mellom 1500 og 2000 selv om motoren klarer ca 7000rpm Diesel og partikkelfilter er en annen sak da. Lenke til kommentar
Anonym123456123 Skrevet 7. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2019 Jeg tror mye av det dere beskriver er myter basert på forgassermototer som feildoserte hele tiden og skapte mye sot i forbrenningskammeret. Moderne biler med Lambda regulering har ikke samme problem. Jeg tar ut maksimal ytelse fra min motor men aldri før den er gjennomvarm. Har heller aldri fått svinghjul ødelagt eller problemer med drivlinje. Har kjørt over en million km med ulike biler. Å kjøre med ekstremt lavt turtall er uheldig pga større moment variasjoner. Holder stort sett mellom 1500 og 2000 selv om motoren klarer ca 7000rpm Diesel og partikkelfilter er en annen sak da. Lenke til kommentar
Anonym123456123 Skrevet 7. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2019 Takk for svar alle sammen! Kom noen interessante innspill, akkurat slik jeg håpet på! ;D Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Å kjøre bilen hardt i blant vil ikke kunne kompensere for månedsvis med daukjøring. Jeg vil heller endre kjørestilen til å gire på et litt høyere turtall. Friske og fine bensinmotorer har ikke vondt av 3000-3500 omdreininger ved pådrag. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Kjør en litt lengre tur iblant sånn at bilen/motoren blir skikkelig varm, spesielt om en kjører diesel Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Å kjøre bilen hardt i blant vil ikke kunne kompensere for månedsvis med daukjøring. Jeg vil heller endre kjørestilen til å gire på et litt høyere turtall. Friske og fine bensinmotorer har ikke vondt av 3000-3500 omdreininger ved pådrag. Med de gamle BMW 6-erne skjedde det jo omtrent ingenting før 3000 rpm, hvertfall på 2.0. Hvis man daukjørte de bilene fikk man en veldig lat bil, er ikke akkurat noen voldsom effekt i de hvis man kjører lavt turtall. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Med de gamle BMW 6-erne skjedde det jo omtrent ingenting før 3000 rpm, hvertfall på 2.0. Hvis man daukjørte de bilene fikk man en veldig lat bil, er ikke akkurat noen voldsom effekt i de hvis man kjører lavt turtall. Det er fortsatt sant, og det gjelder vel alle NA rekkeseksere. Det ble adressert i M52TU og M54 gjennom dobbel vanos og variabelt innsug, så det er ikke så ille som før 1998, men når du sleper på 2 tonn og har 170 hestekrefter disponibelt så er det ikke rart at folk flykter til diesel om du ikke gidder å åpne opp motoren en gang. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Mange som misforstod de bilene syns jeg, de sa bestandig at 320 var så lat osv. Men da kjørte de den bare på helt feil måte. Nå begynner vel de fleste av disse bilene å bli brukt opp dog, dessverre. E36 var en svært bra bil å kjøre i sin tid etter min mening, selv til slutten av 2000 tallet holdt de bra følge. Problemet er jo selvsagt å holde de i drift med løpende reparasjoner og (forholdsvis) friskt forbruk av bensin. Den kanskje beste bilen jeg noensinne har kjørt i forhold til pris, alder, utseende, kjøreegenskaper osv var en 320ia E46 2.0. Svært god bil på de fleste måter, og en kompakt og fin størrelse. Lenke til kommentar
Anonym123456123 Skrevet 8. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2019 Mange som misforstod de bilene syns jeg, de sa bestandig at 320 var så lat osv. Men da kjørte de den bare på helt feil måte. Nå begynner vel de fleste av disse bilene å bli brukt opp dog, dessverre. E36 var en svært bra bil å kjøre i sin tid etter min mening, selv til slutten av 2000 tallet holdt de bra følge. Problemet er jo selvsagt å holde de i drift med løpende reparasjoner og (forholdsvis) friskt forbruk av bensin. Den kanskje beste bilen jeg noensinne har kjørt i forhold til pris, alder, utseende, kjøreegenskaper osv var en 320ia E46 2.0. Svært god bil på de fleste måter, og en kompakt og fin størrelse. Nja selv vil jeg påstå at 2 literen ikke er noe særlig sprek uansett hvordan du ser på det. Hadde den selv i en e39 engang, og det var ikke noe å skryte av. Skal sies at en e36 selvfølgelig vil være noe lettere. Er trist at alle de gamle klassikerene er ihjælkjørt av ungdommer:/ Savner dem Lenke til kommentar
Anonym123456123 Skrevet 8. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2019 Mange som misforstod de bilene syns jeg, de sa bestandig at 320 var så lat osv. Men da kjørte de den bare på helt feil måte. Nå begynner vel de fleste av disse bilene å bli brukt opp dog, dessverre. E36 var en svært bra bil å kjøre i sin tid etter min mening, selv til slutten av 2000 tallet holdt de bra følge. Problemet er jo selvsagt å holde de i drift med løpende reparasjoner og (forholdsvis) friskt forbruk av bensin. Den kanskje beste bilen jeg noensinne har kjørt i forhold til pris, alder, utseende, kjøreegenskaper osv var en 320ia E46 2.0. Svært god bil på de fleste måter, og en kompakt og fin størrelse. Skal sies at de gamle bmwene var fantastiskt fine! Dessverre ser de ikke ut nå til dags:( Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå