Herr Brun Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 (endret) Betaler man virkelig flere titusener av kroner for å risikere at selskapet man betaler til skal gå til regresskrav mot selger? Poenget med en eierskifteforsikring er tross alt å sikre seg mot feil man ikke visste om. I min eierskifteforsikring står det at mangelen må være til stede på salgstidspunktet. Hun har da neppe hatt en vannlekkasje i 3 år? Forsikringsselskapet kan bare kreve regress hvis selger har holdt tilbake informasjon eller gitt feil informasjon (og kan klandres for det). En vannlekkasje kan komme av dårlig fagmessig utførelse, som først manifesterer seg flere år etter utførelsen. Det at badet er dårlig utført kan være en mangel, som da foreligger på salgstidspunktet. Endret 8. februar 2019 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2019 Jeg har så klart ikke vist om feilen, og er jo heller ikke fagmann og dermed ingen forutsettning for å se eller vite hvordan rørleggeren utførte jobben eller om det en gang i fremtiden kan feile. Om der var en mangel på kjøpstidspunktet eller ikke vet jeg jo ikke, men med nesten nytt bad ved salgstidspunkt og med alt utført av fagfolk regner jeg jo med at alt er i orden. Jeg har forresten boligselgerforsikring om de skulle være til hjelp.. Anonymous poster hash: 32b5b...5e8 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Jeg har så klart ikke vist om feilen, og er jo heller ikke fagmann og dermed ingen forutsettning for å se eller vite hvordan rørleggeren utførte jobben eller om det en gang i fremtiden kan feile. Om der var en mangel på kjøpstidspunktet eller ikke vet jeg jo ikke, men med nesten nytt bad ved salgstidspunkt og med alt utført av fagfolk regner jeg jo med at alt er i orden. Jeg har forresten boligselgerforsikring om de skulle være til hjelp.. Anonymous poster hash: 32b5b...5e8 Da er det uansett ikke deg hun skal kontakte, men ditt forsikringsselskap. Uansett tviler jeg på at det blir noe sak av dette, og om det blir en sak tror jeg de ordner opp. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2019 Da er det uansett ikke deg hun skal kontakte, men ditt forsikringsselskap. Uansett tviler jeg på at det blir noe sak av dette, og om det blir en sak tror jeg de ordner opp. Hun tok kontakt for å få kopi av kjøpskontrakten da hun har rotet bort sin. Ikke for å ta kravet mot meg. Anonymous poster hash: 32b5b...5e8 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Hun tok kontakt for å få kopi av kjøpskontrakten da hun har rotet bort sin. Ikke for å ta kravet mot meg. Anonymous poster hash: 32b5b...5e8 Skjønner. Men du var uviten om en eventuell håndverkerfeil som nå har oppstått. Jeg tror dette er typiske ting som en boligselgerforsikring blir å dekke, om de betaler noe til kjøper i det hele tatt. Håndverkerfeil og plutselige vannlekkasjer dekkes normalt av eiers boligforsikring, men det er nok selvfølgelig en egenandel man må ut med da. Lenke til kommentar
toth Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Tips: mange rørleggere tar bilder av jobben før det dekkes til. Jeg fikk en altfor høy regning i fjor - da tok vi simpelthen opp bildene og telte deler, som viste at endel var dobbelfakturert. 1 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 Betaler man virkelig flere titusener av kroner for å risikere at selskapet man betaler til skal gå til regresskrav mot selger? Poenget med en eierskifteforsikring er tross alt å sikre seg mot feil man ikke visste om. I min eierskifteforsikring står det at mangelen må være til stede på salgstidspunktet. Hun har da neppe hatt en vannlekkasje i 3 år? Ja, sånn er det. Som Herr Brun gjorde klart, det kreves selvfølgelig visse vilkår, men ja - det kan skje, har skjedd og vil skje. Om akkurat DENNE lekkasjen vet jeg absolutt ingenting. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2019 Fått litt mer info og forsikringsselskapet har tatt kontakt. Det var vist vannlekasje i sluket i dusjen, som gjør at det renner vann ned i råkjelleren under, litt større problem enn å bare bytte ett rør altså. Ekstra spennende er det at entrepenøren/flisleggeren jeg brukte har lagt ned, så ingenting kan jo tas mot de. Men mulig rørlegger er riktig? spørs vel kanskje på om det er sluket eller membran som gjør at det lekker. En vannlekkasje kan komme av dårlig fagmessig utførelse, som først manifesterer seg flere år etter utførelsen. Det at badet er dårlig utført kan være en mangel, som da foreligger på salgstidspunktet. Er dette også relevant når fagfolk utfører en dårlig jobb som jeg ikke har noen forutsettning for å oppdage? Jeg antar jo fagfolk utfører sitt arbeid på en fagmessig god måte. Anonymous poster hash: 32b5b...5e8 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2019 Dekker min boligselgerforsikring dette uansett? Så klart med mindre jeg jo har skjult feilen bevist, noe som jo ville vært idiotisk av meg da jeg fortsatt hadde reklamasjonsrett på badet når jeg solgte. Anonymous poster hash: 32b5b...5e8 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Dekker min boligselgerforsikring dette uansett? Så klart med mindre jeg jo har skjult feilen bevist, noe som jo ville vært idiotisk av meg da jeg fortsatt hadde reklamasjonsrett på badet når jeg solgte. Anonymous poster hash: 32b5b...5e8 Det høres ut som en typisk sak som dekkes av en slik forsikring, om hun kommer noen vei i det hele tatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå