Gå til innhold

Rykte: Canon roadmap 2019

Anbefalte innlegg

Erlend Bjelland skrev (På 8.2.2019 den 19.57):

Det nok bare jeg som er unødvendig skeptisk til adapter, da jeg har dårlig erfaring med adapter fra Sony til EF optikk.

Adapter på tvers av systemer vil alltid være problematisk. Det er kun Canon som har spesifikasjonen på protokollen mellom hus og optikk, så de vet hva som skal til for å få det til å virke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  tomsi42 skrev (På 11.2.2019 den 8.42):

Adapter på tvers av systemer vil alltid være problematisk. Det er kun Canon som har spesifikasjonen på protokollen mellom hus og optikk, så de vet hva som skal til for å få det til å virke.

Canon (og Nikon) har opplagt en fordel når det gjelder adaptere mellom egne fatninger, men både Metabones og Sigma får ganske positive omtaler for Canon til Sony-adaptere.

Lenke til kommentar
  se# skrev (På 10.2.2019 den 9.45):

Canon trenger en rimeligere standardzoom enn 24-105 F4 hvis de ønsker å ha en superrimelig pakke for de med begrenset budsjett.  Har sett prisantydning på $1500-1600 for huset og stemmer det blir 24-105 en veldig stor andel av pakken. Ser det går rykter om nye objektiver også, inklusiv to potensielle normalzoomer, men ingen av dem ser særlig rimelig ut. 24-105 ligger på ca. 12K nå, mens for eksempel EF 24-105 F3.5-5.6 IS STM ligger på ca 4500. Sammen med adapter kunne jo denne vært et alternativ, men da kommer adapteren i tillegg. 

Ser ut som du kan ha rett, i UK antar de at prisen blir £1399.00 for huset og med RF 24-105mm f/4L IS USM £2329.00 (CR1)

Lenke til kommentar

Nå er prisen på RP konfirmert den er på hyggelig 1299$ for huset, ikke at jeg blir og ta meg råd til det men bruktprisene vil nok gjenspeile det, så vi får se på sikt :)
Og ser ut som det blir Canon sitt første kamera med innebygget sensor-stabilisering :w00t:
Og skal vist bli lansert i løpe av natten.

Canon EOS RP USA kits available at launch:

• Canon EOS RP body w/EG-E1 Extension Grip & Canon Mount Adapter $1299
  • Canon EOS RP w/EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM, EG-E1 Extension Grip & Canon Mount Adapter $1699
  • Canon EOS RP w/24-105mm f/4L IS USM, EG-E1 Extension Grip & Canon Mount Adapter $2199

Spesifikasjonene i spoiler

Vis skjult innhold

Det kommer også et bittelite grep ;)

ege1png.png

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er en komplett spesifikasjonsliste på RP.

Vis skjult innhold

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  Nautica skrev (På 13.2.2019 den 16.33):

Og ser ut som det blir Canon sitt første kamera med innebygget sensor-stabilisering :w00t:

Jeg svarer meg selv her, er vist elektronisk stabilisering, men ryktene skal ha det til at Canon holder på og utvikler IBIS “All Optical IS”, kanskje vi ser det i neste speilløse kamera fra Canon.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hei, noen som har en formening eller erfaring om hvordan EOS R fungerer til sport sammenlignet med 7D mark II. Jeg tenker ikke på bilder pr sek, mere på fokushastighet, følgefokus og nøyaktighet, Tanken på å kunne slå sammen tre systemer i ett RF, EF og EF-S frister. Med tanken på å kunne selge unna Sony A7og 7D, samtidig beholde Canon objektivene som jeg har mest av, for å kunne få alt på et hus ville hvert et pluss  :) .

Lenke til kommentar
  Erlend Bjelland skrev (På 17.2.2019 den 11.25):

Hei, noen som har en formening eller erfaring om hvordan EOS R fungerer til sport sammenlignet med 7D mark II......

Har lurt litt på det samme uten å finne noe klart svar. Noen sier det er bra nok, men andre sier at lav bildefrekvens kombinert med en del fokusmisser gir få brukbare bilder sammenlignet med et bra Canon speilrefleks.

Tror R er bedre som et allround kamera enn sportskamera og det må nok en litt mer high end modell til før det er noen virkelig god erstatning for 7D II, 5D IV osv. Men for litt mer sporadisk bruk til action kan det godt hende det er OK.

Hadde vært interessant å høre hva du ender med å gjøre. At speilløst er det Canon satser mest på fremover er det vel ingen tvil om, men hvor lang tid det tar før det matcher speilrefleks på alle områder gjenstår å se. Hittil er det vel bare Sony A9 som er på ca det nivået.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  Erlend Bjelland skrev (På 17.2.2019 den 11.25):

Hei, noen som har en formening eller erfaring om hvordan EOS R fungerer til sport sammenlignet med 7D mark II. Jeg tenker ikke på bilder pr sek, mere på fokushastighet, følgefokus og nøyaktighet, Tanken på å kunne slå sammen tre systemer i ett RF, EF og EF-S frister. Med tanken på å kunne selge unna Sony A7og 7D, samtidig beholde Canon objektivene som jeg har mest av, for å kunne få alt på et hus ville hvert et pluss  :) .

Må nok vente på noen flere tester, foto.no var ganske fornøyd med fokustreff i deres "lille" actiontest.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  se# skrev (På 17.2.2019 den 12.00):

Har lurt litt på det samme uten å finne noe klart svar. Noen sier det er bra nok, men andre sier at lav bildefrekvens kombinert med en del fokusmisser gir få brukbare bilder sammenlignet med et bra Canon speilrefleks.

Tror R er bedre som et allround kamera enn sportskamera og det må nok en litt mer high end modell til før det er noen virkelig god erstatning for 7D II, 5D IV osv. Men for litt mer sporadisk bruk til action kan det godt hende det er OK.

Hadde vært interessant å høre hva du ender med å gjøre. At speilløst er det Canon satser mest på fremover er det vel ingen tvil om, men hvor lang tid det tar før det matcher speilrefleks på alle områder gjenstår å se. Hittil er det vel bare Sony A9 som er på ca det nivået.

Nautica skrev (På 17.2.2019 den 12.51):

Må nok vente på noen flere tester, foto.no var ganske fornøyd med fokustreff i deres "lille" actiontest.

Takk for svar.

Min tanke er vel kanskje at det er søkeren som er hemskoen, for å kunne henge med i nåtid. speilrefleksen har nok fordel der, men for at den skal fungere bra, men så er den kanskje mer avhengig av stor søker og mer lys for å kunne funger godt.

For se hva jeg ender opp med, blir det noe så skal jeg holde tråden oppdatert  :thumbup:

Endret av Erlend Bjelland
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  Erlend Bjelland skrev (På 17.2.2019 den 13.19):

Takk for svar.

Min tanke er vel kanskje at det er søkeren som er hemskoen, for å kunne henge med i nåtid. speilrefleksen har nok fordel der, men for at den skal fungere bra, men så er den kanskje mer avhengig av stor søker og mer lys for å kunne funger godt.

For se hva jeg ender opp med, blir det noe så skal jeg holde tråden oppdatert  :thumbup:

Utifra det jeg har lest, så ville jeg ikke kjøpt R eller RP til action. Mener jeg så en review på at det fungerte sånn passe ved f.eks fotball, men 7d2 er mye kjappere.

Fordelen med R er vel at du kan merke f.eks en spiller, og fokusen følger spilleren (sånn passe). Veldig enkelt og greit system for de av oss som tar actionbilder av og til, men ikke noe for profesjonelle tror jeg.

I tillegg til dine punkter over, så har folk bemerket både litt lag i søkeren, samt at det tar et øyeblikk fra en setter øyet mot EVF til den faktisk skrur seg på.

Sikler litt på en R, men er redd for at kamera rett og slett er en "prøvekanin" for canon. Første kamera med revolusjonerende teknologi (for canon), med en del store endringer på godt og vondt, og jeg er redd for at verdien kommer til å stupe i løpet av noen få år.

Endret av Axefjord
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  se# skrev (På 17.2.2019 den 12.00):

Axefjord skrev (På 1.3.2019 den 10.09):

Utifra det jeg har lest, så ville jeg ikke kjøpt R eller RP til action. Mener jeg så en review på at det fungerte sånn passe ved f.eks fotball, men 7d2 er mye kjappere.

Fordelen med R er vel at du kan merke f.eks en spiller, og fokusen følger spilleren (sånn passe). Veldig enkelt og greit system for de av oss som tar actionbilder av og til, men ikke noe for profesjonelle tror jeg.

I tillegg til dine punkter over, så har folk bemerket både litt lag i søkeren, samt at det tar et øyeblikk fra en setter øyet mot EVF til den faktisk skrur seg på.

Sikler litt på en R, men er redd for at kamera rett og slett er en "prøvekanin" for canon. Første kamera med revolusjonerende teknologi (for canon), med en del store endringer på godt og vondt, og jeg er redd for at verdien kommer til å stupe i løpet av noen få år.

Hadde vært interessant å høre hva du ender med å gjøre. 

Etter en del fram og tilbake så har jeg endt opp med å slå ifra meg en oppgradering inntil videre.

Tanken var å kunne ha et kamera og et system og noen nye objekter med på tur. Rundt påsketider skal vi på en 12 dagers tur til Ecuador  sammen med 8-9 gutter og foreldre i regi av( fotball uten grenser ). Selv om R ikke er noe sportskamera så har eg behov for at det har et brukbart fokus-system til sport. Tviler ikke på at det er et bra kamera som tar nydelige bilder. Men nå vil nok 7D være et bedre valg for meg. Kanskje skjer det noe ved neste korsvei.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...