Gå til innhold

Følg hevingen av Helge Ingstad


Anbefalte innlegg

 

Har den begynt og komme opp, eller er det bare blitt lavvann ? Synes det ser ut som mer er synlig av HI nå.

 

For meg ser det ut som wire/kjetting er slakke fortsatt.

Om det er noe dønning kan vel løftestropper slenge litt antar jeg.

Tar sikkert ikke så mye av vekten enda.

Båten er dessuten lettere i vann enn

i luft. Det blir vel tyngre etterhvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Om det er noe dønning kan vel løftestropper slenge litt antar jeg.

 

Ja, kanskje det, men nå er det knapt noe svell/dønninger.

Virker rolig nå ja, men de drev å tittet rundt med en mindre båt i sted. Er de kanskje ikke sikre på

om stroppene ligger riktig enda.

Ikke hyggelig om noe smeller til, når det er blitt stramt.

Lenke til kommentar

Det kan være no dritt med vanntette skott når man skal ha vannet ut av båten igjen.....

Særlig hvis alt vannet skal ut av samme lille hullet som det kom inn.... gjennom den hule propellakslingen..... da kan det hende NRK sakteTV setter nye rekorder...

De har heldigvis åpnet fire nye hull i skipet slik at det renner ut noe fortere.

Lenke til kommentar

Det kan være no dritt med vanntette skott når man skal ha vannet ut av båten igjen.....

Særlig hvis alt vannet skal ut av samme lille hullet som det kom inn.... gjennom den hule propellakslingen..... da kan det hende NRK sakteTV setter nye rekorder...

I tillegg til at de tømmer båten for vann må også kranlekterne kompensere for løftet med og justere ballasttankene for og holde stabiliteten.

Lenke til kommentar

Om dreneringen holder kan konservering starte etterhvert som den kommer opp i luft.

Da bør ikke ferskvann være så langt unna så de får holdt den fuktig, særlig innvendig med dusjing av ferskvann. Og særlig utstyr man ønsker å redde. Alt har ligget i saltlake i lang tid og må helst ikke tørke før mest mulig salt er vasket ut.

Lenke til kommentar

I tillegg til at de tømmer båten for vann

 

ikke sikkert de tømmer den helt eller skal løfte over vannflata? Mulig de holder den "halveis" under, også kjøres den nedsenkbare dokken under. Og, når flytedokken hever seg, tømmes Ingstad.  :hmm:

Lenke til kommentar

 

I tillegg til at de tømmer båten for vann

 

ikke sikkert de tømmer den helt eller skal løfte over vannflata? Mulig de holder den "halveis" under, også kjøres den nedsenkbare dokken under. Og, når flytedokken hever seg, tømmes Ingstad.  :hmm:

Der er iallefall fremstilt slik du sier.

Får tro været holder, er mye bingo, spesielt langtidsvarsler.

Lenke til kommentar

 


 

ikke sikkert de tømmer den helt eller skal løfte over vannflata? Mulig de holder den "halveis" under, også kjøres den nedsenkbare dokken under. Og, når flytedokken hever seg, tømmes Ingstad. :hmm:


De tømmer nok ikke hele båten for vann før de skal heve HI oppe på flytedokken, men all vann de får ut som er lavere en vannivået på utsiden vil gi en positiv løfteeffekt.
Men vannet må ut suksessivt som HI blir hevet siden det tilfører ganske mange tonn ekstravekt.

 

Gulliver på stede, Rambiz snart framme. Legger til linker som har vært lagt ut her før, for enkelhets skyld.

 

https://www.marinetraffic.com/no/ais/home/centerx:4.896/centery:60.617/zoom:13

 

https://www.nrk.no/nyheter/fregatten-knm-_helge-ingstad_-1.14284192

 

Er sol i linsa pr nå..


Bare for og linke til direktesendingen så den er enklere og finne :)

 

Ser at den ene kranlekteren er bortimot på maks løftekapasitet, er ikke mange centimeter fribord igjen, kanskje en halvmeter ?

Endret av Omnia vincit amor
Fletting.
Lenke til kommentar

Dei brukar mykje tid på å feste desse kjettingane. Kvifor legg dei ikkje ein kraftig netting under fregatten, og løftar den? Då hadde vekta vorte veldig godt fordelt, og ingen fare for at at fregatten skal skli av. Vil tru det hadde vorte mindre skader på det ytre skroget på den måten, men dei har kanskje gode grunnar til å la vere?

 

Dei måtte ha letta fregatten nokre cm frå botnen fyrst, med kjettingar, for å smette nettingen under. Det hadde neppe teke meir enn ein dag med roleg sjø, so kunne dei ha lagt fregatten attende på botnen i påvente av eit større vindauge for å gjere resten av løftet.

 

Alternativt Donald-metoden: Fylle båten innvendig med bordtennisballar for å gjere han leettare. :-)

Lenke til kommentar

Dei brukar mykje tid på å feste desse kjettingane. Kvifor legg dei ikkje ein kraftig netting under fregatten, og løftar den? Då hadde vekta vorte veldig godt fordelt, og ingen fare for at at fregatten skal skli av. Vil tru det hadde vorte mindre skader på det ytre skroget på den måten, men dei har kanskje gode grunnar til å la vere?

 

Dei måtte ha letta fregatten nokre cm frå botnen fyrst, med kjettingar, for å smette nettingen under. Det hadde neppe teke meir enn ein dag med roleg sjø, so kunne dei ha lagt fregatten attende på botnen i påvente av eit større vindauge for å gjere resten av løftet.

 

Finnes det passende nettinger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...