Mr.M Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 https://www.marinetraffic.com/no/ais/home/centerx:5.020/centery:60.464/zoom:12 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) Det er vel umulig å få gjort noe arbeid når sola skinner så sterkt (akkurat som i går).. https://www.nrk.no/video/PS*c4929ed1-48d9-4db9-b91b-37493a35c11f Kranlekteren Gulliver har ennå ikke begynt å flytte på seg. Og Rambiz har vel ikke vært der ute siden forrige uke.. Risøy og Flekkerøy derimot, har vært der nesten hver dag i år, og Risøy er der i dag også, så noe holder de vel på med. Endret 27. februar 2019 av Omnia vincit amor Fletting. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Ifølge langtidsvarslet for Bergen er det ikke meldt vind fra nord, før til onsdag neste uke. (den vindretningen er det minst ønskelige iflg. bergingledelsen) https://www.yr.no/sted/Norge/Hordaland/Bergen/Bergen/langtidsvarsel.html vil stusse hvis det ikke skjer noe imorgen Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) Ja, og selv da er det jo svake greier. Merkelig at det ikke skjer mer der nå*. *dvs. Risøy kjører jo på, men trodde de var ferdige med forberedelsene nå. Endret 12. februar 2019 av frohmage Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Og Rambiz har vel ikke vært der ute siden forrige uke Skal kanskje ikke delta heller? Etter hva jeg har forstått (hvis det ikke er endrede planer) er det kun Gulliver som skal løfte, og Boabarge (nedsenkbar flytedokk) som skal være direkte involvert. men, gjenstår å se. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 GULLIVER ER PÅ VEI. NÅ SKJER DET NOE!!! HAR DERE FLERE ARTIKLER PÅ GANG, tu.no? 3 Lenke til kommentar
18QNHMTV Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Og millionene ruller, dette blir dyr spiker. 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Beregnet ankomst: 22:10 (lokal tid). Lenke til kommentar
toreae Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Og millionene ruller, dette blir dyr spiker. Blir sikkert maks en pr husstand... Lenke til kommentar
Just2user Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) Følg live her: https://www.nrk.no/nyheter/fregatten-knm-_helge-ingstad_-1.14284192 Endret 12. februar 2019 av Just2user Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) Følg live her: https://www.nrk.no/nyheter/fregatten-knm-_helge-ingstad_-1.14284192 Ja, linken min var kopiert fra en gammel adresse. Takk for ny! Endret 12. februar 2019 av frohmage Lenke til kommentar
Just2user Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Gulliver ligger ved havaristen nå, men Rambiz er fremdeles fortøyd på Hanøytangen. -De har nok ikke et tilstrekkelig bra værvindu enda. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Og da er Gulliver tilbake ved Hanøytangen. Var vel litt kaldt ute i Øygarden. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 tåkedisen som stoppe det vel? meldt tåke i natt og natt til fredag, hvis det henger igjen utover dagen som idag, blir det ikke noe da heller. Før vi vet ordet av det, er vi vel ut i neste uke pga. et eller annet Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 (endret) Jeg håper de involverte er mere opptatt av å lære av dette enn å finne syndebukker. At skipet sank kan ingen gjøre noe med nå. De ansvarlige må tas vare på.Et av få fornuftige innlegg jeg har lest om denne saken på internett Hva er fornuftig med å la den ansvarlige ikke få en passende straff? De ansvarlige har blitt tatt vare på (om de er fra HI ihvertfall), men om HK kommer frem til at noen på broen på HI, eller hvemsomhelst er skyldig, så er det jo soleklart at de må straffes. Gapestokk skal ikke brukes, men dette er en ulykke som gikk omtrent så bra som det kunne gått. Hadde det vært omkomne, ville du vært i tvil da? Endret 13. februar 2019 av rosetta stoned 2 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Hva er fornuftig med å la den ansvarlige ikke få en passende straff? De ansvarlige har blitt tatt vare på (om de er fra HI ihvertfall), men om HK kommer frem til at noen på broen på HI, eller hvemsomhelst er skyldig, så er det jo soleklart at de må straffes. Gapestokk skal ikke brukes, men dette er en ulykke som gikk omtrent så bra som det kunne gått. Hadde det vært omkomne, ville du vært i tvil da? Jeg tror du blander det å ikke finne syndebukker med å ikke gi en passende staff om det er nødvendig. Poenget er at å finne syndebukker ikke bør være det viktigste, men å lære av feilene som ble gjort og hindre at det skjer igjen, selv om kommentarfeltenes sinnatagger gjerne er uenige. 4 Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Syndebukk, det er noen som ikke har gjort noen feil. Mulig jeg misforsto din bruk av ansvarlige og involverte Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Hva er fornuftig med å la den ansvarlige ikke få en passende straff? De ansvarlige har blitt tatt vare på (om de er fra HI ihvertfall), men om HK kommer frem til at noen på broen på HI, eller hvemsomhelst er skyldig, så er det jo soleklart at de må straffes. Gapestokk skal ikke brukes, men dette er en ulykke som gikk omtrent så bra som det kunne gått. Hadde det vært omkomne, ville du vært i tvil da? HVir du kjører opp til sertifikat for å kjøre bil og etter en stund må svinge unna en annen bil og kjører i grøfta, er det da viktig å finne ut hvem som har skylda. Du, han, bilene, føre, feilbruk, opplæring, erfaring er alle ting som kan feile, men fakta ligger i grøfta og blir å skje igjen, selv om man forbedrer seg i alle ledd. Grunnen til at det kommer til å skje flere ganger, er menneske. Kalles for menneskelige feil og du kan ikke straffe noen, bare fordi de er mennesker. Endret 14. februar 2019 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Grunnen til at det kommer til å skje flere ganger, er menneske. Kalles for menneskelige feil og du kan ikke straffe noen, bare fordi de er mennesker. Dersom det er utført med vilje eller uaktsomhet så kan man da straffes. Skal ikke lenger en veitrafikkloven for å finne straffepunkter som omhandler "uaktsomhet" og "uaktsom kjøring". Om det er tilfellet for Helge Ingstad er jo presis det som fortsatt ikke er avklart. 2 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Vi kan ikke fortsette å miste fragatter i fredstid pga ansvarsløshet og klondrian. KNM Oslo gikk i fjæresteinene og sank pga maskinstans. For det første så skal full maskinstans være nærmest umulig om man har orndentelig uttstyr rutinene på plass. Men KNM Oslo var en utslitt gammal holk som stadig vekk fikk maskin stans pga kondens / vann i diseselen. Ansvarsløshet i ledelsen å bruke et skip med maskiner man ikke kan stole på og/eller ansvarsløst dårlig vedlikehold. Mange skip blir mer enn 30 iår uten at de blir upålitelige av den grunn.. Historien bekreftes her på NRK 2 år etter; https://www.nrk.no/norge/bok-om-forrige-fregatt-havari-kommer-i-dag-_-forsvaret-ville-ikke-at-den-skulle-publiseres-na-1.14318800 Marinen er med å finansiere denne boklanseringen om forliset av KNM Oslo. Er det for å pynte på historien? Har Marinens ledelse virkelig lært noe og at sikkerhet er blitt mer profesjonalisert? Forliset av Ingstad tyder på det motsatte... Hva kunne befalet og mannskapet på Ingstad ha gjort for å hindre vanninntrenging? Hva er rutinene? Det er hvertfall 130 dyner og madrasser kunne blitt stappet inn i hullene og muligens gitt lensepumpene overtaket. Alternativt burde mannskapet være rutinert å bruke skipslaster de burde hatt ombord å være drillet på og denne løsningen som nødreperasjon i krigssituasjon, og kollisjone kunne vært en flott eksamen og marinens «finest hours» istedennfor blir det den flaueste avslutningen på en av tidenes største NATO øvelser. Blir helt sikkert ikke holdt noen ansvarlige for dette forliset heller. Er rutinene ved skade også i krigssituasjon at man bare rømmer skipet når man er dagevis fra trygg havn? Er det en ukultur i marine ledelsen som tillater elendig forhold til risiko og slett faglig proffesjonelitet? Det norske folk burde ikke finne seg i dette. Vi må kunne stole på Forsvaret og at de er ritktig og moderne utstyr og har god ledelse og gode rutiner man er drillet i. En fregatt som seiler ut i tjeneste kan ikke basere seg på flaks at den ikke forliser... “Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me” Denne gangen kan ikke folket bli ført bak lyset. Nå må sannheten frem... 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå