G Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Er ikke det ganske vanlig, synes det er kraftig Deja Vu med kraftig Placebo her Får alltid stripset sammenknekt Nettkabel jeg... Mulig det er placebo i andre IT-enden der ja hos guruer. Men de sier det nok fordi en og annen gang kan ha hatt et problem. Eller liker at ting er så perfekte som mulig. En slik person hadde returnert en bøyd kabel tilbake til selger for å si det sånn, tror de vil like at kabel ligger i en rullet bunt (sirkel). Blir ikke helt samme sammenlikning, men på liksom noe liknende: Rørleggeren din knakk kobberrøret, men gadd ikke strekke seg etter å skaffe et nytt. Istedet bøyde han ut røret, med det knekkhakket. Væsken vil da kunne over tid lage hull på denne rørsvakheten. Samme skjer nok ikke i ethernetkabelen at den slutter å føre strøm, men den får kanskje litt støy. Støy og turbulens i væske er kanskje litt sammenliknbart, men langt i fra fullt ut. Men i rør som fører væske så vil turbulensen bære på kavitasjoner (små eksplosjoner), som i sin tur vil spise opp metallveggen, sete i en ventil eller hvor turbulensen i systemet oppstår. Endret 6. februar 2019 av G Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 ? Det du prøver å få frem gir ingen mening, man blindtester ikke nettverkstrafikk. Nei, som brukes til å overføre data (ikke musikk). Bryt ned helt til de integrerte kretsene som kommuniserer direkte med kabel er du snill. TS har fått bedre lyd av å bytte ut nettverkskabelen!!!!!!!!!! Er nok dere som ikke skjønner hva denne tråden er om.. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 6. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2019 Nei. Les tråden. Han har byttet en _nettverkskabel_ som brukes til _nettverkstrafikk_ og mener det har gitt bedre lyd. Jo men poenget er jo mest lyd og musikk da, og den går rett i spilleren. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 6. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Takk for info, og takk for hyggelig tone.Selvom man er uenige i noe, så går det å diskutere greit. God kveld. God natt Endret 26. februar 2019 av Countryman Flettet innlegg Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) De som reklamerer for cat8 kabel (link youtube-video 3 minutter) bruker pakketap på strømming av multimedia som syndebukk og årsak for "dårlig lydkvalitet" på "vanlige nettverkskabler" - fordi det hevdes at det ikke foretas korrigering av pakketap ved strømming av innhold. Denne påstanden håper jeg noen med mer kunnskap om nettverk kan verifisere eller avvise.Det stemmer delvis ja, alt etter vilken type lyd og protokoll. F.eks samtaledata vil man gjerne ikke at det korrigeres for pakketap da det er viktigere at du får talen nå enn at den er perfekt. Det ville vært meningsløst å korrigere da man vil komme mer og mer på etterskudd i samtalen om man har mye datatap. Dette gjelder gjerne det meste av toveis live komunikasjon mellom mennesker. Men f.eks Spotify som streames og caches slik at man ikke får denne forsinkelsen. Det kan også lastes raskere enn det spilles av slik at man slipper problemet man har via f.eks telefonsamtaler. Men det ser ut som om Spotify bruker TCP, altså, med korrigering for pakketap. Jeg vil tro streamingtjenester oftest bruker TCP.. En annen ting er at innhold som strømmes, oftest mellomlagres hos klienten. Dersom mellomlageret alltid er noen sekunder foran, ser jeg ikke for meg pakketap som en aktuell problemstilling.Om pakketapet er for stort slik at disse sekundene ikke er nok kan det være at kvaliteten på avspillingen reduseres for å klare å fortsette å spille av. Endret 6. februar 2019 av aklla 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 6. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Også spørs det hvor effektiv denne korrigering til Spotify Connect er da? Og Dac/Clocker i relativt rimelige Sony. Vel det var alt. Endret 6. februar 2019 av Gouldfan Lenke til kommentar
G Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) TS har fått bedre lyd av å bytte ut nettverkskabelen!!!!!!!!!! Er nok dere som ikke skjønner hva denne tråden er om.. Jo den er om placebo. Det er du som er på bærtur, om at lydopplevelsen overgår dataintegritetstesten som er første bud som skal oppfylles i disse feilsøkingstrinnene. Dataintegritetstesten innebygget i ethernet-standarden overgår det placeboaktige blindtestforsøket du konstruerer. Raskeste veien til mål er eliminasjonsmetoden. Den utelukker helt ditt placeboforsøk. Dette er ikke snakk om analog lyd enda, men digital signaloverføring. La oss oppsummere: Trådstarter spurte om det gikk an å forbedre på overførselen på et visst sted i kjeden. Dette svarer IT-folket et nesten enstemmig rungende nei til. IT-folket hevder også at dette ikke er det svakeste leddet i kjeden. Altså så må lydkvalitetstapet skje et annet sted. F.eks. i en ødelagt Cat.5 kabel. Edit: Det blir også tatt hensyn til om støy kan påvirke kabelen. I de fleste opplevelser mest sannsynlig ikke, men det skader ikke å ha dette litt i bakhode ved et hvert oppsett. Det foreslås så å ta kabelen til riktig sted å pingteste den. Om du vil så kan du i tillegg flytte alt av utstyr og ta med over minimalt med utstyr for å se om det blir bedre (en elimineringstest for noen støykilder), gitt at det fantes en reell støykilde i hjemmekinooppsettet. Endret 6. februar 2019 av G 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Også spørs det hvor effektiv denne korrigering til Spotify Connect er da? Den korrigerer ikke selv, den rapporterer tilbake og sier at pakke X er defekt og får sendt den pakken på nytt, sånn grovt fortalt. Dette skjer uavhengig av programvaren som bruker dataen. Men har du en annen kabel liggende du kan teste ut? Sjansen er stor for at en hvilken som helst annen kabel vil gi deg samme resultat som du fikk med den dyre. Det blir også tatt hensyn til om støy kan påvirke kabelen. I de fleste opplevelser mest sannsynlig ikke, men det skader ikke å ha dette litt i bakhode ved et hvert oppsett. Det foreslås så å ta kabelen til riktig sted å pingteste den. Om du vil så kan du flytte alt av utstyr og minimalt med utstyr for å se om det blir bedre, gitt at det fantes en reell støykilde i hjemmekinooppsettet. En pingtest bør tas med belastning på linjen for å få en reel test.Har mange ganger vært borti at en vanlig ping ikke genererer pakketap, men om man øker størrelsen til f.eks 65500 så får man ett betydelig pakketap.. Endret 26. februar 2019 av Countryman Flettet innlegg 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Det står at Cat.5 og bedre Cat.5e ligger på fast ethernet sånn omtrent. Cat.5e har jo florert i en årrekke, selv fra dårlige bredbåndsleverandører. Cat.6 er i ferd med å overta på Clas Ohlsson. En oppgradering, ikke noen voldsom, men en liten ville være å velge Cat.5e. Det er jo folk som tar snarveien tilbake på Cat.5e for å spare noen øre over å kjøpe Cat.6 da disse Cat.5e og Cat.6 ikke ligge så fryktelig langt unna hverandre. Tipper altså at Cat.5e er rolls royce valget i oppsettet ditt her og ikke Cat.8 (Cat.7) En pingtest bør tas med belastning på linjen for å få en reel test.Har mange ganger vært borti at en vanlig ping ikke genererer pakketap, men om man øker størrelsen til f.eks 65500 så får man ett betydelig pakketap.. Ok, jeg har ikke helt greie på den biten der. Men etter å ha googlet så fikk jeg opp ping of death på det der 65500: https://fossbytes.com/perform-ping-of-death-attack-using-cmd-just-for-learning/ Endret 26. februar 2019 av Countryman Flettet innlegg Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 6. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2019 Ja det er cat7 egentlig. Jeg valgte den av hifi Ethernet kablene, fordi den var rimelig og høyest specet enn alle hifi kablene, selv de til en zillion. Og fordi folk i verden skryter av den, og testen til audio bacon som jeg la ut.. De driver med IT de også. El-ing. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Joda, den er sikkert god. Den støtter 25 000mbit? og du har 37mbit inn i boligen? Strengt tatt holder Cat5, ettersom boksen uansett ikke støtter mer enn Cat5 gir. Men de er nok umulige å få tak i.. Hjelper ikke å ha kabel som støtter 25 000 mbit når boksen som skal ta imot støtter 100mbit og kilden inn er 37mbit. Enkelte folk hører forskjell på type strømkabel brukt også, vistnok.. Endret 6. februar 2019 av aklla Lenke til kommentar
G Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Cat.6 som ikke koster særlig mer er et helt fint valg, om du ikke får tak i Cat.5e lengre, eller den er marginalt billigere. Gitt at du må kjøpe ny kabel i det hele tatt da, og ikke bare har en å plukke i haugen for den lille/korte testen som skal til. Enkelte folk hører forskjell på type strømkabel brukt også, vistnok.. Jeg klarer å høre at DAB+ er dårligere enn FM ihvertfall, men så er det jo tekniske data som tilsier en veldig komprimert lyd over DAB+ på mange kanaler i Norge da. Så jeg er muligens ikke så langt på viddene. Men det er en liten avsporing. Endret 6. februar 2019 av G Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Jeg klarer å høre at DAB+ er dårligere enn FM ihvertfall, men så er det jo tekniske data som tilsier en veldig komprimert lyd over DAB+ på mange kanaler i Norge da. Så jeg er muligens ikke så langt på viddene. Men det er en liten avsporing.Kjenner ikke til de konkrete forskjellene mellom DAB+ og FM, men det er jo to forskjellige teknologier med forskjellig kvalitet, så jeg tviler ikke på at du hører forskjell Blir litt det samme som at man hører forskjell på kassett og CD.. 4 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Artig tråd. Mye feiloppfatninger dog . Lydkvalitet går kun på bandwith ,og music quality i spotify klient er default automatic hvilket kan settes ned til low/normal ved mye TCP feilkorrigeringer (om medfølgende kabel var elendig og ikke har god/rett twisting, eller feilkoblet). En ny 50 kroners UTP kabel (som man benytter til svitsj patching i næringslivet) hadde garantert gjort nytten. https://customcable.ca/stp-vs-utp-cables-application-comparison/ Endret 6. februar 2019 av syar2003 3 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 6. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Hvor lang tid tar feikorrigering av Spotify premium/Connect,? Det må jo ta tid. Jeg bare prøver å holde tritt med dere og folk som snakker om dette, de som lager produkter osv... Spotify starter oppmed en gang, og spiller forskjellige låter jeg velger. Jeg er skeptisk til Spotifys evne til å gjøre dette korrekt. Placebo ja ja, vi har vært innpå strømkabler, FM DAB og CD kasett.. Jeg husker ikke helt kasettlyd, men jeg tror og vet bra kasettspillere ga bra lyd i forhold til min sony Walkman, og ghetto blaster... Diversion Tilbake til Placebo.. Spotify høres nå ut som Cd, og Netflix høres ut som bra DVD eller Blu-ray. Jeg vet godt at Supra er overspekket, men var rimelig, og Høyest spekket av kablene i blindtesten i bladet. -Grunnen til at jeg valgte den er lyden folk sier den har. Nå snakker jeg ikke akkurat til menigheten.. Jeg tenker høyt mest. De som kan IT vil ikke se dette, fordi de tror på 0 og 1, pakker som bufrer, rettes sendes på nytt. Clocker som skal fikse jitter.... Jeg tror også på dette, men jeg har mindre tro på at det er perfekt. Når verden, lydnerder, og testere priser en kabel. Så pirrer det min nysgjerrighet til å prøve selv, ikke minst blir det 4k TV en gang også... Det å tro at hele hifi bransjen og kabel produsenter er svindlere er feil innfallsvinkel for meg. Klart endel er overpriset og lureri, men det er mye annet i verden også.. biler, mat, dyre klokker osv. De firmaer fokuserer bare på andre ting, å få minst mulig jitter og time error er det bransjen både i komponenter og kabler fokuserer på. Dyre Dacer bruker feks meget dyr Clocker, og selv da er det viktig med lite tap og jitter. Jeg skal prøve teste knekk og bøy cat5 uten skjerm imorgen. Men kan jeg pinge med min linje, hva er det jeg ser etter? Endret 6. februar 2019 av Gouldfan Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Så du stoler kort og godt mer på nettverkskunnskapene til de som kan lyd enn de som kan nettverk? 4 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 7. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2019 (endret) Så du stoler kort og godt mer på nettverkskunnskapene til de som kan lyd enn de som kan nettverk? Nå satt du ting litt på spissen. Jeg stoler på erfaringer fra folk om disse jeg kjøpte, og reviews når alle peker samme vei. Nok til å sjekke det ut... Jeg tråkker ikke på kunnskapen deres feks, jeg tror bare det er ting dere ikke har tenkt på som kan forklares vitenskapelig.De tingene må da være pakkefeil, Jitter og timingfeil derpå i Dac. En kabelprodusent kan lesse på med problemer som de mener å fikse, noe av det må vi ta med en klype salt. Jeg mener at biltema, clas og tilogmed hjemmelaget kabel funker.Det jeg spør er om det kan bli bedre.. Om det ikke kan forklares vitenskapelig, så må det være placebo og massehysteri. Om tanken er at all kabelproduksjon og hifi er svindel,at de med vilje svindler folk uten beste mening. Så er vel det isåfall svindel og straffbart. Endret 26. februar 2019 av Countryman Flettet innlegg Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Eneste kabelen skal er å overføre strøm fra den ene enden til den andre. Kommer ikke strømen frem slik den skal er kabelen defekt og må byttes med en hel kabel. Hva er det du tenker skal bli bedre? 2 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Det er ikke svindel, tror heller ikke du kommer noen vei rettslig heller. Det blir som om du skulle ha en bruksbil på gården et sted på landet uten veiforbindelse, for å komme deg mellom fjøset og kårboligen - og så går du hen og kjøper Lamborghini til et par millioner spenn - når du like gjerne kunne brukt en UTV til et par hundre tusen. Tror jeg står inne for sammenlikninga Nå er det vel god natt snart ? 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Vampyrer sover på dagen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå