Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ethernet nettkabel

Anbefalte innlegg

Kanskje det er en grunn til at rutere ikke har stikkjord?

Jeg bare gjetter.

Jeg tror nok det er mest for å spare penger, og at de som regel ser på det som overflødig, så derfor plastkontaktene (RJ-45 uskjermet).

En voldsom strømming i sløyfen får du kun når det enten er forskjell i jordingspotensiale (normalt så skjer jo ikke det), eller dersom det er en lekkasje som går til jord, som jo er selve funksjonen til jord.

Mener du at en slik strømming over skjermingen som vandrer til jord på ethernet-kabelen kan påvirke lydsignalet? Det er det store spørsmålet her. Dersom noen kan overbevise deg om at det er ufarlig så er jo mye oppklart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Should steps be taken to avoid grounding the shield at the end user's PC or device chassis?

Since the possibility that grounding at the work area through the equipment may occur was considered when the grounding

and bonding recommendations specified in ANSI-J-STD-607-A-2002 were developed and there is no inherent risk from

interference from low frequency (i.e. 50 Hz or 60 Hz) noise currents induced by ground loops, there is no need to specifically

avoid grounding the shield at the end user's PC or device.

Tia og Siemon sier det ikke trengs..

Lenke til kommentar

Should steps be taken to avoid grounding the shield at the end user's PC or device chassis?

Since the possibility that grounding at the work area through the equipment may occur was considered when the grounding

and bonding recommendations specified in ANSI-J-STD-607-A-2002 were developed and there is no inherent risk from

interference from low frequency (i.e. 50 Hz or 60 Hz) noise currents induced by ground loops, there is no need to specifically

avoid grounding the shield at the end user's PC or device.

Tia og Siemon sier det ikke trengs..

Sånn leser jeg det. Det er ingen grunn til å la være å jorde brukerens PC.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det jeg har skjønt er at det viktige er bonding I metall-porter.

Jording i stikk feks ruter er ikke nødvendig. Og det var samme issue og værre crosstalk of antenne osv med UTP cat 5.

På sykt store kontor kanskje det er greit å jorde ett sted.

Men dere må ta av teflonhatter og fare!

Tingene vi bruker og kjøper er godkjent. Og både Sony og Siemon ville vært saksøkt.

Og Sony dersom dette var farlig.

Og på Supra ville det stått Fare!! Må jordes med Stikk-kontakt.

Det som er relevant er at for å få fullt utbytte av skjerm, så bør det bondes i metallporter.

Men ikke noe Alarm Fare!!!

Lenke til kommentar

Sånn leser jeg det. Det er ingen grunn til å la være å jorde brukerens PC.

Ja det var det som var min mening. Jeg henviser til de for at dere skal lære.

Tia og Siemon sa dette er ikke nødvendig å tenke på, alt er tenkt på av andre. Bare kjør på.

Jeg er ikke her for å krangle. Bare for å vise til kunnskapslinker, som jeg er overbevist om at dere er bedre til å lese enn meg.

Man jorder skjerm i metallporter som er spesifisert til dette.

Tilogmed Samsung tv boks har metallport.

Dette er linken jeg viste til. Legg merke til at de her snakker om jobbplass store kontorbygg osv som er kundene deres.

Der jorder man skjerm med LAN i metall plugger laget for dette.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.forehand.nl/documenten/white_papers_siemon/faq_shielded_myth_a.pdf&ved=2ahUKEwjj4IDS0NfgAhVwkIsKHd3fA6YQFjAFegQIBRAB&usg=AOvVaw35kJYaXNkj7Aktbrv1vCPO

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg tror nok det er mest for å spare penger, og at de som regel ser på det som overflødig, så derfor plastkontaktene (RJ-45 uskjermet).

En voldsom strømming i sløyfen får du kun når det enten er forskjell i jordingspotensiale (normalt så skjer jo ikke det), eller dersom det er en lekkasje som går til jord, som jo er selve funksjonen til jord.

Mener du at en slik strømming over skjermingen som vandrer til jord på ethernet-kabelen kan påvirke lydsignalet? Det er det store spørsmålet her. Dersom noen kan overbevise deg om at det er ufarlig så er jo mye oppklart.

Jeg vet ikke hvorfor Supra virker så bra.

Skjerming er jo det hifi folket messer om

, Både på Ethernet og usb.

Supra hevdet i svaret sitt at det var kabelens gode båndbredde.

Jeg gjetter at knekk og bøy Utp cat5 ikke var uten feil. Jeg la ut bilde, den er knekt hele veien kraftig, umulig å rette ut.

Jeg kan gjerne prøve å teste Ping men trenger råd om program jeg må bruke.

Litt kranglete kan det bli med Supra siden den er kun 1m og vanskelig å få ut av rack/benk.

Holder det med ruters program? Og får man full info?

Skal få kommet meg til Kjell på Nordby og kjøpe rimelig skjermet til Samsung Viasat boks.

Kan teste med den også.

Lenke til kommentar

Kan ikke du på ett eller annet lurt vis få hentet ut signalet til høyttalerne å få vist de grafisk på skjermen så kunne vi alle sett hvor fortreffelig disse kablene er eller ikke?

En test med "gullkabelen" og en med vanlig "catskinnskabel" med samme musikksporet som demonstrerer forskjellen er alt som skal til.

Ingen spekulering, ingen bias, ingen krangling om skjerming eller ikke eller jording i ene eller begge ender, bare kjedelige fakta hentet ut av en test foretatt på det reelle utstyret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke du på ett eller annet lurt vis få hentet ut signalet til høyttalerne å få vist de grafisk på skjermen så kunne vi alle sett hvor fortreffelig disse kablene er eller ikke?

En test med "gullkabelen" og en med vanlig "catskinnskabel" med samme musikksporet som demonstrerer forskjellen er alt som skal til.

Ingen spekulering, ingen bias, ingen krangling om skjerming eller ikke eller jording i ene eller begge ender, bare kjedelige fakta hentet ut av en test foretatt på det reelle utstyret.

Det er nok forbeholdt de med utstyr til dette.

Det jeg opplever er bedre dynamikk, mer stereofeeling og instrument separasjon og vokal jeg ikke trodde var mulig på Spotify.

På Netflix har jeg ikke hørt en dårlig Surround.

Det kan muligens være fordi jeg bare har sett serier og filmer med bra Surround.

Selvom Terra Nova ikke har vanlig Dolby Digital, men trekanals front og Center Pcm.

Dette er subjektive meninger, jeg er ikke alene om de.

Men om det er fakta i det, så må vel 15 vinkels Cat5 være synderen.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at du alltid ignorerer et av spørsmålene i innlegg som du quoter og svarer?

Kan du vise til hva du sikter til?

Hender jeg ikke svarer på ting som er svart før..

Text, printere og børsnotering kontra uviktige komplekse musikfiler er repetert til det kjedelige.

Lenke til kommentar

Det er nok forbeholdt de med utstyr til dette.

Det jeg opplever er bedre dynamikk, mer stereofeeling og instrument separasjon og vokal jeg ikke trodde var mulig på Spotify.

På Netflix har jeg ikke hørt en dårlig Surround.

Det kan muligens være fordi jeg bare har sett serier og filmer med bra Surround.

Selvom Terra Nova ikke har vanlig Dolby Digital, men trekanals front og Center Pcm.

Dette er subjektive meninger, jeg er ikke alene om de.

Men om det er fakta i det, så må vel 15 vinkels Cat5 være synderen.

Ikke værre.

Har du bedre dynamikk så lar det seg enkelt sjekke ved å koble for eksempel AUX eller phones utgangen til audio inngangen til PCen og rett og slett ta opp.

Blir det bedre dynamikk vil du enkelt se det audiospekteret, samme med stereo feelingen, den lar seg også se.

Prøv med for eksempel med audacity https://www.audacityteam.org/

Og før noen klager på at phones utgangen eller audio inngangen på PCen forværrer lydkvaliteten så spiller dette en liten rolle når man skal se etter endringer i dynamikken.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Sist du quotet meg f.eks

De tingene du spurte om er svart på før.

Gjentatte ganger.

Noen sier- Er vi på side en igjen?

Til Oscilloskop test, så finnes det mange målinger av tidsfeil og Jitter på USB.

Grunnen til det er at det er lett å måle. Dette kan være feil spec som er vanlig på billig USB kabel og dårlig skjerming fra EMS/Data. Kan jo være pga Jitter relatert til utstyr også.

På Ethernet/LAN kabel er dette vanskelig å måle. Jeg har sett noen målinger på YouTube, og Blue Jeans Cable brukte samme metode for å måle gratiskabler og ting fra billigbutikker.

Denne testen har jeg lagt ut i tråden.

Der kan du på hver kabel gå inn på fail eller pass helt i høyre kolonne for å sjekke testresultater på pgf

https://www.bluejeanscable.com/articles/is-your-cat6-a-dog.htm

Fluke tror jeg test-utstyr systemet het, og der fikk mesteparten av billige kabler fra wall mart og nett Osv stryk.

Derfor er det ikke så dumt å kjøpe litt høyere spec billig. Rett og slett fordi billigkabel ikke holder Spec. Akkurat det samme gjelder Hdmi fra Biltema osv. Aldri kjøp sånt der om du trenger lenger strekk, hverken til Lan kabel eller Hdmi.

Grunnen til at det er vanskelig å måle Ethernet kabel, såvidt jeg forstår er fordi signal går to veier. Og det må mye utstyr til. (Så dyrt ut også)

Fluke test skulle jeg gjerne vist mer om, fordi både forskere på YouTube og Blue jeans Cable bruker sånn testmetode.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Og grunnen for at ingen viser deg hvordan man skal utføre en simpel ping-test av ethernet-kabelen din tror jeg er fordi du viser hvor gjenstridig du f.eks. er med jording.

I en PC så kan du fint kjøre ping mot den riktige ethernet-kabel. Så setter du parameter for pakkestørrelse på ping kommando. ping kjøres f.eks. i fra Command-prompt i Windows.

Windows 10

Forstørrelsesglass

CMD + Enter

Så skriver du ping for alle toggles som finnes (parametere som kan nyttes), hele listen over parametere dukker opp om du skriver ping alene, var det jeg forsøkte å si.

Men du må også ha en fysisk forståelse for at du skal ha den gamle råtne ethernet-kabel fra huawei eller hva du sa tilkoblet sony under test.

Fysisk kobler du råtten ethernet-kabel fra Sony til router. Du kobler en hvilken som helst ethernet-kabel fra router til din PC.

Så går du inn i router sitt oppsettgrensesnitt og leser av den IP som Sony har fått tildelt i øyeblikket. For det er den IP-adressen du skal pinge, med riktig stor pakkestørrelse.

Så går du tilbake til Command-prompt og skriver ping "alle parameterne du ønsker å nytte" og target_name som enten kunne ha vært en URL eller en IP-adresse.

Som et eksempel uten parametre så får jeg respons bytes=32 og time=1ms når jeg pinger 192.168.1.1, som da blir å pinge min forbindelse til router direkte.

Du får opp noen ip-adresser med kommando IPCONFIG. Men det er ikke sikkert du forstår det, eller klarer å se hvilken IP-adresse som din Sony har fått tildelt fra din huawei-router.

Dette var vel helt gresk for deg tenker jeg? Finnes nok gode youtubes du kan søke fram på internettet.

IPCONFIG kan fortelle deg om router nytter f.eks. 192.168.1.1 som default adresse, eller om router-produsent har valgt noe helt annet.

Da kan du skrive den riktige adressen (hos meg 192.168.1.1). Da dukker innlogging til min router opp med den adressen i min nettleser i Windows 10. Så må man vite passordet for innlogging på router. Inni routerdialogene skal du så klare å gjenkjenne din Sony.

32 bytes er naturligvis en altfor liten pakke å pinge med, du klarer ikke å saturate trafikken over ethernet-kabel med det. 32 bytes er utgangspunktet ping nytter om du ikke spesifiserer noe annet. Så enkelt er det faktisk.

Jo høyere ping i millisekund og dersom pakketap rapporteres jo mer råtten kabel har du altså. Du kan også spesifisere hvor lenge og hvor mange ping den skal nytte. Standard er fire, og det er jo mer fornuftig å pinge kontinuerlig uavbrutt veldig lenge.

Endret av G
Lenke til kommentar

De tingene du spurte om er svart på før.

Gjentatte ganger.

Noen sier- Er vi på side en igjen?

Til Oscilloskop test, så finnes det mange målinger av tidsfeil og Jitter på USB.

Grunnen til det er at det er lett å måle. Dette kan være feil spec som er vanlig på billig USB kabel og dårlig skjerming fra EMS/Data. Kan jo være pga Jitter relatert til utstyr også.

På Ethernet/LAN kabel er dette vanskelig å måle. Jeg har sett noen målinger på YouTube, og Blue Jeans Cable brukte samme metode for å måle gratiskabler og ting fra billigbutikker.

Denne testen har jeg lagt ut i tråden.

Der kan du på hver kabel gå inn på fail eller pass helt i høyre kolonne for å sjekke testresultater på pgf

https://www.bluejeanscable.com/articles/is-your-cat6-a-dog.htm

Fluke tror jeg test-utstyr systemet het, og der fikk mesteparten av billige kabler fra wall mart og nett Osv stryk.

Derfor er det ikke så dumt å kjøpe litt høyere spec billig. Rett og slett fordi billigkabel ikke holder Spec. Akkurat det samme gjelder Hdmi fra Biltema osv. Aldri kjøp sånt der om du trenger lenger strekk, hverken til Lan kabel eller Hdmi.

Grunnen til at det er vanskelig å måle Ethernet kabel, såvidt jeg forstår er fordi signal går to veier. Og det må mye utstyr til. (Så dyrt ut også)

Fluke test skulle jeg gjerne vist mer om, fordi både forskere på YouTube og Blue jeans Cable bruker sånn testmetode.

Fluke test? Fluke er bare ett merke som produserer veldig mye rart av utstyr fra billigklassen og opp (og det har de gjort siden 1953 eller noe) så du må nesten finne ut litt mere hva slags utstyr du mener.

Blir litt som å si at Volvo scorer dårlig i kræsjtest, uten å spesifisere om det er en 1971 245 eller en 2019 V70, eller om det er en traktor eller lastebil.

Fluke er vel heller ikke spesielt store på oscilloskop, selv om de har noen modeller som sikkert er kurrante.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og grunnen for at ingen viser deg hvordan man skal utføre en simpel ping-test av ethernet-kabelen din tror jeg er fordi du viser hvor gjenstridig du f.eks. er med jording.

I en PC så kan du fint kjøre ping mot den riktige ethernet-kabel. Så setter du parameter for pakkestørrelse på ping kommando. ping kjøres f.eks. i fra Command-prompt i Windows.

Windows 10

Forstørrelsesglass

CMD + Enter

Så skriver du ping for alle toggles som finnes (parametere som kan nyttes), hele listen over parametere dukker opp om du skriver ping alene, var det jeg forsøkte å si.

Men du må også ha en fysisk forståelse for at du skal ha den gamle råtne ethernet-kabel fra huawei eller hva du sa tilkoblet sony under test.

Fysisk kobler du råtten ethernet-kabel fra Sony til router. Du kobler en hvilken som helst ethernet-kabel fra router til din PC.

Så går du inn i router sitt oppsettgrensesnitt og leser av den IP som Sony har fått tildelt i øyeblikket. For det er den IP-adressen du skal pinge, med riktig stor pakkestørrelse.

Så går du tilbake til Command-prompt og skriver ping "alle parameterne du ønsker å nytte" og target_name som enten kunne ha vært en URL eller en IP-adresse.

Som et eksempel uten parametre så får jeg respons bytes=32 og time=1ms når jeg pinger 192.168.1.1, som da blir å pinge min forbindelse til router direkte.

Du får opp noen ip-adresser med kommando IPCONFIG. Men det er ikke sikkert du forstår det, eller klarer å se hvilken IP-adresse som din Sony har fått tildelt fra din huawei-router.

Dette var vel helt gresk for deg tenker jeg? Finnes nok gode youtubes du kan søke fram på internettet.

IPCONFIG kan fortelle deg om router nytter f.eks. 192.168.1.1 som default adresse, eller om router-produsent har valgt noe helt annet.

Da kan du skrive den riktige adressen (hos meg 192.168.1.1). Da dukker innlogging til min router opp med den adressen i min nettleser i Windows 10. Så må man vite passordet for innlogging på router. Inni routerdialogene skal du så klare å gjenkjenne din Sony.

32 bytes er naturligvis en altfor liten pakke å pinge med, du klarer ikke å saturate trafikken over ethernet-kabel med det. 32 bytes er utgangspunktet ping nytter om du ikke spesifiserer noe annet. Så enkelt er det faktisk.

Jo høyere ping i millisekund og dersom pakketap rapporteres jo mer råtten kabel har du altså. Du kan også spesifisere hvor lenge og hvor mange ping den skal nytte. Standard er fire, og det er jo mer fornuftig å pinge kontinuerlig uavbrutt veldig lenge.

Jeg kan lett se alle IP adresser på Sony?

Men Windows 10 har vi ikke.

Lenke til kommentar

Fluke test? Fluke er bare ett merke som produserer veldig mye rart av utstyr fra billigklassen og opp (og det har de gjort siden 1953 eller noe) så du må nesten finne ut litt mere hva slags utstyr du mener.

Blir litt som å si at Volvo scorer dårlig i kræsjtest, uten å spesifisere om det er en 1971 245 eller en 2019 V70, eller om det er en traktor eller lastebil.

Fluke er vel heller ikke spesielt store på oscilloskop, selv om de har noen modeller som sikkert er kurrante.

De lager maskiner till sånne tester. Jeg så noe heftig utstyr på YouTube, Fluke stod logo i ene hjørnet, og han sa han brukte Fluke.

Vet ikke om det er det beste, men dyrt er det iallefall..

Jeg skjønner ikke hvorfor folk kjøper sånt for å teste en 30kr kabel på Biltema???

Da synes jeg det er bedre å la Supra og Bjc gjøre testene og heller betale 250kr for at de gjør all jobb made in Sverige og USA.

Jeg synes det er fint at hobbyfolk på YouTube tester da. Men 65000 for en mobil versjon er litt dyrt.

Oscilloskop til digital lyd Oscilloskop får du for under en 1000 lapp.

https://m.elfa.se/sv/handhallet-oscilloskop-scopemeter-4x500-mhz-gsps-fluke-fluke-190-504-eu/p/30029071?channel=b2c&price_gs=64246.25&wt_mc=se.cse.gshop.sv.-&source=googleps&&gclid=Cj0KCQiA5NPjBRDDARIsAM9X1GLGp17arMbA6tJf7c_6cr_JEtPTt6LvV76vn92_8vQ7m1l3WCm3aPMaAkfrEALw_wcB

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...