Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ethernet nettkabel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var en gul gratis Cat5 kabel, den fungerte, men hendte Netflix bufret av og til.

Den hadde knekk og bøy, sånne kabler får ofte det. Men det kom musikk og video/lyd.

Spesiellt når bredbåndstilbyder har levert en knekt og cable tie pakket kabel med i esken. Disse må en ofte stryke rettere med mye kraft.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke min erfaring, men nå har ikke jeg vært innom alle serverrack som finnes, men jeg har vært innom veldig mange. Servere blir den dag i dag levert med kabelarmer som faktisk tvinger kablene til å ligge samlet inntil hverandre.

Har selv bare jobbet i en 15-20 datahaller..

Oftest går vel kabelen til serveren via ett patchepanel, så hva som stikker ut bak serveren har gjerne lite å si da disse kun går tett på oftest strømkabel, som ikke er kritisk.

Men nå man bunter sammen 50 TP-kabler inn og ut fra racket så påvirker de hverandre.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Som brukes til spilling av musikk

Nei. Les tråden. Han har byttet en _nettverkskabel_ som brukes til _nettverkstrafikk_ og mener det har gitt bedre lyd.

Har selv bare jobbet i en 15-20 datahaller..
Oftest går vel kabelen til serveren via ett patchepanel, så hva som stikker ut bak serveren har gjerne lite å si da disse kun går tett på oftest strømkabel, som ikke er kritisk.
Men nå man bunter sammen 50 TP-kabler inn og ut fra racket så påvirker de hverandre.

Jeg tør garantere at trådstarters "problem" ikke har noe som helst med støy å gjøre.

Endret av Sletttet+98134
Flettet innlegg
Lenke til kommentar

Det er kabelrot/salat bak tv benken, strømkabler, 4-5 kabler sammen med ethernet kabel i kabel gang til Sony.

Supra er dobbelt skjermet, Huawei gratis er vel ikke skjermet?

Tror dere vi har årsaken her?

Kanskje, men mange av oss har litt kabelsalat og ting fungerer ofte utmerket bra selv da. Du kan jo rydde litt i salaten, skader absolutt ikke å ha litt stell på det. Men ofte helt unødvendig tiltak egentlig. Mange har nettverkskabel som krysser selv strømforsyninger uten at det går galt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du er allerede fucked på Sonyen din som støtter kun Fast ethernet 100 Mbps, mens på router så har du sannsynligvis 100 Mbps, kanskje 1000 Mbps. Så forventer du at en kabel som kanskje støtter 25.000 Mbps eller 40.000 Mbps gitt at alt er ok designet på slike "Cat.8" skal være en reddende engel:

https://en.wikipedia.org/wiki/Fast_Ethernet

attachicon.gif100Mbps-bottle-neck__Sony_blue-ray.jpg

(står 100 i parantes på enheten din, ihvertfall i review artikkel)

https://www.avforums.com/review/sony-uhp-h1-blu-ray-player-review.12792

Ja takk, det er min spiller.

Hva betyr "HEVC decoding"

Sånn jeg forstår så er "100" Gbps? Maks i streaming og musikk?

Er det nok for 1080 24, og Spotify høyeste bitrate?

Lenke til kommentar

Der er det også vanligere med STP så vidt jeg vet og har erfart, rett og slett for å forhindre støy da de ligger nærme hverandre.

UTP - unshielded TP. Altså mottakelig for støy.

Du kan jo bytte den ut om du har en annen kable liggende?

Men hvor mye har skjermingen effekt egentlig dersom den ikke står i en jordet RJ-45 på en av sidene den er i bruk? Typisk metallkledd plugg og metallmottakende hunnkjønn i utstyret.

Endret av G
Lenke til kommentar

Der er det også vanligere med STP så vidt jeg vet og har erfart, rett og slett for å forhindre støy da de ligger nærme hverandre.

UTP - unshielded TP. Altså mottakelig for støy.

Du kan jo bytte den ut om du har en annen kable liggende?

Takk da kan vi ha løsning her, veldig fint med IT kunnskap.

Jeg kan av og på.. :D

Den var bra lang også Huawei kabelen. Og strømkabler på uskjermet er ikke bra.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg tør garantere at trådstarters "problem" ikke har noe som helst med støy å gjøre.

Mulig.

Er også mulig kabelen er defekt.

Men ja, jeg stiller meg også tvilende til hele problemstillingen, men har også vært borti sære problemstillinger der det ble påvist at jordingsfeil påvirker lyden på USB-høyttalere og støy fra en enhet som har skapt skurr i kablet headsett flere meter unna..

Sistnevnte ble påvist ved å måle elektromagnetisk stråling for å finne kilden til støy.

Så jeg holder døra åpen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal jeg svare helt seriøst uten sarkasme så får jeg ta en liten oppsummering av google-søk på cat8.

- Flatkabel,

- Teoretisk maks hastighet 40 Gbps.

- Er visstnok skjermet, men har ikke satt meg inn i hvordan.

De som reklamerer for cat8 kabel (link youtube-video 3 minutter) bruker pakketap på strømming av multimedia som syndebukk og årsak for "dårlig lydkvalitet" på "vanlige nettverkskabler" - fordi det hevdes at det ikke foretas korrigering av pakketap ved strømming av innhold. Denne påstanden håper jeg noen med mer kunnskap om nettverk kan verifisere eller avvise.

Nå vet jeg ikke om det finnes statistikk som omhandler pakketap på LAN vs. WAN (internett) så jeg kan derfor ikke si noe om hvorvidt dette er et problem i det hele tatt. Men all erfaring tilsier at selger maksimerer denne problemstillinga helt ut av proposjoner.

Dersom pakketap er et problem, så ligger problemet mest sansynlig ute hos ISP - og da hjelper det ikke uansett hvilken kabel.

En annen ting er at innhold som strømmes, oftest mellomlagres hos klienten. Dersom mellomlageret alltid er noen sekunder foran, ser jeg ikke for meg pakketap som en aktuell problemstilling.

Det store hullet her - er påstanden fra reklamen om at pakketap ved strømming ikke korrigeres. Hvis noen skulle finne på å klare å lete frem dokumenstasjon på det motsatte, så vil jeg påstå at reklamen er en ren bløff fra ende til annen.

I tilfelle store pakketap mellom pc og ruter/modem, så er det mest sansynligvis på grunn av skade på kabel eller tilkobling. Da kan man bytte til samme kabel som før, evt til STP.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja takk, det er min spiller.

Hva betyr "HEVC decoding"

Sånn jeg forstår så er "100" Gbps? Maks i streaming og musikk?

Er det nok for 1080 24, og Spotify høyeste bitrate?

Nå refererte jeg kun til ethernet RJ-45 inntaket som kun støtter 100 Mbps. Det andre du spør om der overlater jeg til andre.

Lenke til kommentar

Men hvor mye har skjermingen effekt egentlig dersom den ikke står i en jordet RJ-45 på en av sidene den er i bruk? Typisk metallkledd plugg og metallmottakende hunnkjønn i utstyret.

Usikker, men vil tro skjermingen uansett vil ha en viss effekt, enten fysisk eller psykisk :)

Men her er vi utenfor det jeg vanligvis jobber med..

Lenke til kommentar

Spesiellt når bredbåndstilbyder har levert en knekt og cable tie pakket kabel med i esken. Disse må en ofte stryke rettere med mye kraft.

Er ikke det ganske vanlig, synes det er kraftig Deja Vu med min kraftige Placebo her :D

Får alltid stripset sammenknekt Nettkabel jeg...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...