Gouldfan Skrevet 25. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2019 (endret) Hvordan kan du være uenig at lydfiler ikke er sammenlignbart med f.eks tekstdata når det overføres over TCP/IP når du selv sier st du ikke vet hvordan det fungerer? Hva vet du om pakkestrørrelsene om tekst og lyd? Hvorfor er de forskjellige i størrelse og hvor store er de? Et spørsmål til deg: Hvis man hadde tatt et oscilloskop og sett på bits overført. Hadde man da sett samme bitmønster på en ethernet kabel koblet til, f.eks en boks som din Sony, som med USB koblet til en DAC? På en annen måte, hadde dataen man rekonstruerete vært den samme? Grunnen til at musikk pakkestørrelse er liten er fordi text er veldig enkelt. Men jeg skulle gjerne vist hvordan pakker på film med lyd er. Jeg har lagt ut flere linker i denne tråden der myten om at tekst, PDF og aksjekurser er noe helt annet enn musikk pakker. Ellers har jeg hva som står på supra pakken... Endret 25. februar 2019 av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 25. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2019 (endret) Fikk med hilsen fra den svenske arbeideren som bygget og crimpet kabelen også. Denne er laget av samme person i begge ender ser dere på signatur. Koselig. Endret 25. februar 2019 av Gouldfan Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Grunnen til at musikk pakkestørrelse er liten er fordi text er veldig enkelt. Men jeg skulle gjerne vist hvordan pakker på film med lyd er. Jeg har lagt ut flere linker i denne tråden der myten om at tekst, PDF og aksjekurser er noe helt annet enn musikk pakker. Ellers har jeg hva som står på supra pakken...IMG_20190225_173637.jpg Hvor store pakker tror du spotify benytter? Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Nå tror jeg at jeg har forstått greia her. Du streamer et par tusen låter samtidig? 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 (endret) Da har jeg snakket med Sony, ja de rådet til Skjermet kabel på alle spillerne. Der behøvde ikke være dyrt, hun også rådet til å kjøpe fra Kjell, så da kjøper jeg det til tv boks. Såvidt jeg forstod så har metall porter en liten transformator koblet til port. Altså de er klargjort for Skjerming. Men rutern min har ikke sånn port. Så antageligvis har jeg 50% effekt av skjerm. Men det antenne og spenning på Sony kabinett er bare tull. Ifølge de som utvikler Cat så er det like jordings issue på alle LAN kabler UTP og skjermet. 10 % effekt av skjerm slik jeg tolket Valerie som du tidligere referte til. Er forskjell på 10 ganger og 100 ganger eller hva det nå enn gikk i der. Tall er tall, de kan regnes med. Jeg kan prosentregning. Det kan jo ligge noe ulineært der, men det får jo Valerie sette opp en graf for da? Øh, men dette er jo tydelig en tekstpakke: Endret 25. februar 2019 av G Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Grunnen til at musikk pakkestørrelse er liten er fordi text er veldig enkelt. Men jeg skulle gjerne vist hvordan pakker på film med lyd er. Jeg har lagt ut flere linker i denne tråden der myten om at tekst, PDF og aksjekurser er noe helt annet enn musikk pakker. Ellers har jeg hva som står på supra pakken... Grunnen til at lyd samples i små pakker er for å unngå waste av båndbredde/kapasitet ved retransmisjon og således få lavest mulig jitter (altså ethernet jitter). TCP protokoll gjør feilgjenoppretting ved å be om gjenlevering av manglende data (pakker). Uten feilgjenoppretting som f.eks om UDP benyttes , hver gang en pakke ble tapt under overføringen, ville det oppstå lyd- eller videofeil i avspillingen. TCP forhindrer dette. Som alt i dataverdenen er det en "trade-off". Retransmisjonen tar tid, dette er derimot er maskert ved å bruke lyd- og videobuffere på avspillingsenheten. Disse buffere gir noen sekunder av lokalt cached data som kan presenteres mens retransmisjoner finner sted. Ulempen med buffere er at det er en forsinkelse i lyd og video . Men dette spiller ingen rolle når man ser på film eller høre på musikk (streamer). UDP derimot er mer hensiktsmessig for en toveis samtaler i sanntid (for eksempel Skype) fordi flere sekunders buffere ikke kan brukes når du prøver å snakke med noen. UDP lydpakker har typisk en packet size på 20 eller 30 ms lyd i hver pakke som tilsvarer hhv 160/240 Bytes Video kan være så mangt . Fra HTTP (TCP) til UDP og lyd kan være inlemmet i pakkene eller ikke. God lesing er http://www.inf.ed.ac.uk/teaching/courses/comn/lecture-notes/lec14.pdf 3 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 25. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2019 (endret) 10 % effekt av skjerm slik jeg tolket Valerie som du tidligere referte til. Er forskjell på 10 ganger og 100 ganger eller hva det nå enn gikk i der. Tall er tall, de kan regnes med. Jeg kan prosentregning. Det kan jo ligge noe ulineært der, men det får jo Valerie sette opp en graf for da? Øh, men dette er jo tydelig en tekstpakke: 50% mer Fordi bare en side er skjermet, ellers er den 10 ganger i andre ende. jeg er så dårlig i matte men tror det stemmer. Endret 25. februar 2019 av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 25. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2019 10 % effekt av skjerm slik jeg tolket Valerie som du tidligere referte til. Er forskjell på 10 ganger og 100 ganger eller hva det nå enn gikk i der. Tall er tall, de kan regnes med. Jeg kan prosentregning. Det kan jo ligge noe ulineært der, men det får jo Valerie sette opp en graf for da? Øh, men dette er jo tydelig en tekstpakke: Regner med spøk. Men det er foto. Vet ikke hva som gjelder der. Lenke til kommentar
G Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Ikke så flink i gangetabellen? 10 x 10.. Ellers tekstpakken var en dårlig spøk ja. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 25. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2019 Ikke så flink i gangetabellen? 10 x 10.. Ellers tekstpakken var en dårlig spøk ja. Det jeg mente er at skjerm er koblet på Sony. Den burde vært koblet inn på ruter også. Lenke til kommentar
G Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Men router har jo ikke jording så hva er vitsen? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 25. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2019 (endret) Men router har jo ikke jording så hva er vitsen?Ruter behøver ikke være jordet, få er det. Men den må ha passende kontakt som Sony for å få fullt utbytte av skjermingen. Jording nå er like lite viktig som jord ved UTP. Altså ikke noe problem. Jording er bare issues på lange strekk i kontor og sykehus, flyplass osv. Der er det også vanlig med jord til bakken i serverstasjon. Iaf i USA. Jeg har lest så mye om jord nå, at jeg nesten blir sprø.. Dersom du har 20 meter i kjelleren, kanskje det er viktig... Men da må du bare jorde ett sted i oppsettet feks en ruter eller en Switch. Først i tråden var det mange myter om at man med stikk skulle jorde Sony og Ruter. Dette er oppskriften for hvordan du Garantert får den fryktede Sløyfa. Omformer i stikk sitter der nettopp for en grunn.. Og skjerming aktiveres i metallporter med en liten transformator. Or so they say. Endret 25. februar 2019 av Gouldfan Lenke til kommentar
G Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Jordet kabel typisk brukt til PC, skrivere, kjøkkenmaskineri med mye annet: Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 25. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2019 (endret) Jordet kabel typisk brukt til PC, skrivere, kjøkkenmaskineri med mye annet: Oh my oh my... (Jeg vet hva jordstikk er, jeg sprer budskapet fra TIA og Siemon/Valerie Ja du kan jorde et stikk, men bare en gang. På veien med LAN. Ellers får du sløyfe. Endret 25. februar 2019 av Gouldfan Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Oh my oh my... Ja du kan jorde et stikk, men bare en gang. På veien med LAN. Ellers får du sløyfe. Mener du virkelig at du IKKE må jorde to PCer i et nettverk? 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 (endret) Oh my oh my... (Jeg vet hva jordstikk er, jeg sprer budskapet fra TIA og Siemon/Valerie Ja du kan jorde et stikk, men bare en gang. På veien med LAN. Ellers får du sløyfe. Men den sløyfen du er så redd for. Den skjer ihvertfall ikke på Sony-en som maksimalt (kanskje ikke det en gang, det må du sjekke koblingsskjemaer eller åpne boksen for å finne ut av) kan være "jord" fra skjerming på ethernet-kabel til kabinettet (ikke videre). Så du kan jo aldri få noen sløyfe om du ikke legger til flere faktisk jordete enheter. Hvis jordingen er av like høy kvalitet i begge PC-er / bokser eller gudene må vite hva utstyr som er koblet. Tror du ikke da at støyen du er så livredd for går like godt til begge jordingspunkt? For at det skal vandre noe på den skjermen så må jo spenningspotensiale være helt forskjellig på de to jordingsstedene. Obs! Alt i sikringsboksen skal ha likt spenningspotensiale på jord. Normalt så har disse forskjellige stikkontaktene rundt om i huset jo også det. Du kan sammenlikne det litt som med et sluk på baderommet. Vannet begynner jo normalt ikke å renne oppover og tilbake utover gulvet, sant. Selv om du kobler til oppvaskmaskindreneringsslange på kjøkken til samme avløpssystem, så skjer normalt ikke dette. Mener du virkelig at du IKKE må jorde to PCer i et nettverk? Det er det han har greid å tolke i fra Valerie og Co. kan det se ut til. Endret 25. februar 2019 av G Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 25. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2019 Mener du virkelig at du IKKE må jorde to PCer i et nettverk? De fleste bruker vel Laptop og Wi-Fi? Det TIA og Valerie sier at på Ethernet skal du gjorde i stikk bare et sted. Typ har du en stikkjord ruter og en stikkjord switch så er ikke det anbefalt. Når det gjelder gamle stasjonære PCer så vet jeg ikke. Mulig de har løst dette annerledes. Kanskje det er løst i ethernet plugg også... Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 25. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2019 Men den sløyfen du er så redd for. Den skjer ihvertfall ikke på Sony-en som maksimalt (kanskje ikke det en gang, det må du sjekke koblingsskjemaer eller åpne boksen for å finne ut av) kan være "jord" fra skjerming på ethernet-kabel til kabinettet (ikke videre). Så du kan jo aldri få noen sløyfe om du ikke legger til flere faktisk jordete enheter. Det er det han har greid å tolke i fra Valerie og Co. kan det se ut til. Det er derfor dere som Kan topic og fagspråk kanskje kan si hva som menes.. -Bare gjord ett sted. Kanskje det er en grunn til at rutere ikke har stikkjord? Jeg bare gjetter. Jeg er ikke flink til å lese fagspråk. Men TIA og Siemon linkene er det bare å lese seg opp på. Lenke til kommentar
G Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 (endret) De fleste bruker vel Laptop og Wi-Fi? Det TIA og Valerie sier at på Ethernet skal du gjorde i stikk bare et sted. Typ har du en stikkjord ruter og en stikkjord switch så er ikke det anbefalt. Når det gjelder gamle stasjonære PCer så vet jeg ikke. Mulig de har løst dette annerledes. Kanskje det er løst i ethernet plugg også... Men la oss si du tar en hageslange, fyller den med vann. Legger den i sluk 1 på bad (jord) og over til sluk 2 kjøkken (jord), så vil vannet i hageslangen renne ut til begge sluk. Det kommer ikke nytt vann inn i den hageslangen dersom det ikke er en lekkasje inn i den. Og kommer det lekkasje inn i den fra et annet sted enn de to slukene, så vil det overflødige vannet også renne til begge slukene (jord). Håper dette åpner litt forståelse. Hageslangen er her en analogi for skjermingen i ethernet-kabelen din (Supra, dupra, mega, diamond, titanium..) Endret 25. februar 2019 av G Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 25. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2019 Jeg henviser til disse... https://blog.siemon.com/standards/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå