Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ethernet nettkabel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat, og DA hører du forskjell. Kanskje trådstarter hadde så dårlig kabel fra før at han ikke kunne streame musikken i høyeste bitrate..

Tvilsomt.  Det er så mye større overføringskapasitet i en nettverkskabel at da ville den mest sannsynligvis ikke ha virket i det hele tatt.  Og at en ny kabel til 50,- fra Biltema ville ha fixet det.  

Dyre nettverkskabler og USB kabler gir IKKE bedre lydkvalitet.  Punktum.  Det er ren og skjær svindel fra de som selger det, og selges til folk som ikke vet bedre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det "eneste" som det bedre Category gir er potensial for å koble til sykt dyrt nettverksutstyr som kan utnytte det økte frekvenspotensiale. Men trådstarters utstyr er jo før årstusenskifte i hastighet så..

Endret av G
Lenke til kommentar

Her er litt info jeg fant på nett om Supra Cat8

Cat 8 används med fördel i TCP/ IP och UDP tillämpningar där korrekt datainformation är avgörande, t.ex 4K och 8K video, HD-musik, streaming, spel och installation i datacenter. Den fyra gånger högre prestandan borgar för både korrekt skickad och mottagen data samt minimal tidskorrigering.

Kabeln är även perfekt för Power of Ethernet (PoE) tillämpningar eftersom den har större koppararea jämfört med Cat 6A, klarar hög effekt och ger lägre spänningsfall.

Kabeln är flamskyddad och halogenfri

Lenke til kommentar

Her er litt info jeg fant på nett om Supra Cat8

Cat 8 används med fördel i TCP/ IP och UDP tillämpningar där korrekt datainformation är avgörande, t.ex 4K och 8K video, HD-musik, streaming, spel och installation i datacenter. Den fyra gånger högre prestandan borgar för både korrekt skickad och mottagen data samt minimal tidskorrigering.

Kabeln är även perfekt för Power of Ethernet (PoE) tillämpningar eftersom den har större koppararea jämfört med Cat 6A, klarar hög effekt och ger lägre spänningsfall.

Kabeln är flamskyddad och halogenfri

Men det store spørsmålet er om den er så veldig mye bedre enn en annen Cat.7/8-kabel av et annet merke? Eller om Cat.6a eller lavere er nok til din bruk..

er vi på side 1

edit: dette snakket om jording er også helt håpløst

Helt enig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det var deg jeg tenkte på. Jord ikke bare jord.

https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-chassis-ground-signal-ground-and-earth-ground

[quuote] To improve sensitivity the signal ground is isolated from the chassis or power ground. This helps to isolate faint signals from noise on the power circuit.

https://www.analogictips.com/faq-ground-rules-earth-chassis-signal-ground-faq/

Signal voltages are much smaller than the voltages entering the system on point-of-entry (POE) power modules, for instance. Common sense says that signal ground is isolated from the chassis or power ground. The signal ground may also be split between digital and analog sections of a system. Signals can suffer from ground-injected interference when input signal grounding is external to the PCB where the signal lives. Ground-injected interference is possible to ignore if the signal is much larger than the injected noise, however. Grounding for signal integrity on PCBs is a detailed subject that cannot be covered in this venue, however.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor begynner man å blande Power over Ethernet (PoE) inn i dette?  :p  Det må jo bli en umulig ekstrafaktor for trådstarter å forholde seg til vel?

Electrical voltage can only be measured between two conductors or poles. Often “earth potential” is (implicitly) used as the second pole when measuring voltages occurring in lightening, or electromagnetic waves.

Nja. Om du har tre spenningspotensialer så betyr det vel neppe så mye om du bare kan måle mellom to, for å sette det på spissen. Du har i et tenkt eksempel en spenningskilde på 15 Volt, en på 200 Volt og en på minus 35 Volt for å sette ting på spissen, hva blir resultatet når dette kobles i sammen på samme punkt som nå blir den nye jordreferansen man må forholde seg til? Her vil jeg si at det flyter en spenning på 235 Volt som blir det største utslaget, men det flyter jo også en spenning fra 235 Volt til 15 Volt og i fra 15 Volt til minus 35 Volt. Men det kommer jo også litt an på oppsett av koblingspunktene.

F.eks. hvilken spenning kjenner nå den boksen som bidrar med 15 Volt, etter tilknytningen?

Når Valerie eller hvem trådstarter stoler mest på snakker om groundloops, så koser trådstarter seg.. Hva skal man fortelle da. Jeg mener at jeg forstår en del om strøm og jording, sannsynligvis mer enn trådstarter.

Herlig engelsk stemme med inderaksent man fant i den lenken din da :wee: :

Endret av G
Lenke til kommentar

Det står point of entry(POE), ikke power over ethernet.

Ja, man måler mellom to punkter med multimeter. Måler man spenning så er pluggen plugget i COM multimeterets jord og man måler en spenning i forhold til den. Man setter probene der man vil.

Du har oppgitt 200 V, 15 V og -35 V. Dette må være i forhold til en referanse. Denne referansen kalles jord. Men hvis du vil kan du definere jord der man har 200 V. Eller -35 V. Eller et helt annet sted. Det endrer ikke så mye for kretsen i seg selv. Det gir mest mening å definere den noden med flest grener som jord fordi det er enklest å regne ut. Man må ikke, bare test det ut i en kretssimulator. Flytt jordingsreferansen rundt. Everycircuit er online og fungerer bra nok til dette.

En boks som gir 15 V kjenner ikke noe spenning, den bare legger til 15 V.

Jordingsløyer oppstår fordi jord ikke er jord og potensialene kan variere mellom bokser, spesielt siden det vil være spenningsfall i kabler. Da går det en strøm og masse gøyt kan skje. Metoder for å unngå dette er å sørge for at kabler er kun jordet i en ende. Det er derfor man kan finne brytere med teksten "groundlift" på lydutstyr.

Nå er jo TP kabler balansert og dermed så er ikke signaljord eksisterende. Skjerming er noe annet. Det er ikke en coax.

Også er jo det grunnen om hvorfor dette diskuteres i det hele tatt. Men jeg har en "vag" anelse om hvorfor.

Hele tråden er en farse, men den er ganske fin å vise frem.

Lenke til kommentar

Poenget er bare at dersom f.eks. Sony-boksen hans aldri har kontakt med jord, så kan jo alt mulig skje. Da vil jo spenningene som oppstår i den ujordete skjermingssløyfen leve sitt eget liv. Litt søkt å tenke seg 200 Volt muligens, men det var da også bare et eksempel.

Ja det står point of entry. Personlig så så jeg den der litt for sent (derfor skøyer smilyen som ble lagt til etterpå), også er det jo artig at PoE er en så lik forkortelse.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har hatt kraftig sløyfe før, da med antenne kabel tv uttak.

Det var en kraftig ulyd i tv og sub og høytalere.

Nytt sikringsskap som aldri slo ut.

Jeg innrømmer at jeg ikke kan mye om strøm, det var forbløffende at antenne utak påvirket Sub så heftig.

Ettersom Sony anbefaler skjermet Ethernet så kan vi regne med at den er chassis jordet.

Inntrykket består. Ikke en dårlig Surround på Netflix, og veldig bedre lyd på Spotify.

Placebo kan det være, men da er det masse placebo i hele verden på en billig Ethernet kabel.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Placebo kan det være, men da er det masse placebo i hele verden på en billig Ethernet kabel.

Kan godt hende det er en del ethernettkabler der ute som ikke holder spec og som vil sinke ned et nettverk der disse brukes men anngående placeboen du refererer til så ligger nok den heller hos hifi gutta i en verden der "slangeolje" selgerne står tett med sine dyre produkter for den ultimate hifi lykken.
Lenke til kommentar

Men chassiset er IKKE jordet!

Sony anbefaler skjermet kabel til alle blurayspillerne, har sjekket.

Regner derfor at pluggen jorder greit.

Ellers har jeg kommet med mange avkreftinger av myter, og jeg finner stadig mer...

Eneste forskjell er at skjerm er mindre effektiv uten jording i plugg.

Men fortsatt 10 ganger mer enn UTP.

Det stikkjord tullet er overdrevet. Nesten ingen rutere som har det.

Kom heller med seriøse linker på avhandling om farlig jordsløyfe på Ethernet I hjemmemiljø..

Fordi stikk til ruter ikke har jord osv..

Her les..

https://www.emcstandards.co.uk/cable-shield-grounded-at-one-end-only

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Vel, nå nekter du bare for å være vanskelig.

Hverken routeren din eller forsterkeren din er jordet. Så med mindre du selv har bevisst og fysisk jordet forsterkeren din til jord, så ER IKKE FORSTERKEREN JORDET!

Dette kan du raskt sjekke selv. Består strømkontakter kun av to pinner? Da er den ikke jordet. Er den rund og har jord på sidene? Da er den jordet - men i følge bruksanvisningen til routeren og forsterkeren din så har du standard flat eurokontakt, og disse er ikke jordet.

Uansett hva du påstår, finner opp, tror, leser eller blir fortalt. Det er faktisk så enkelt - sjekk selv! Noe som er sagt før og forresten....

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, nå nekter du bare for å være vanskelig.

Hverken routeren din eller forsterkeren din er jordet. Så med mindre du selv har bevisst og fysisk jordet forsterkeren din til jord, så ER IKKE FORSTERKEREN JORDET!

Dette kan du raskt sjekke selv. Består strømkontakter kun av to pinner? Da er den ikke jordet. Er den rund og har jord på sidene? Da er den jordet - men i følge bruksanvisningen til routeren og forsterkeren din så har du standard flat eurokontakt, og disse er ikke jordet.

Uansett hva du påstår, finner opp, tror, leser eller blir fortalt. Det er faktisk så enkelt - sjekk selv! Noe som er sagt før og forresten....

Dere er på jordet i jording.

Jordstikk er bare tull og overtro.

Les publikasjonene mine, eller kom med publisert som strider mot det jeg kommer med.

Virker som enkelte har vondt for å lese,

Jeg kan ellers forklare...

Det er null forskjell på jordingspunkt problemer med UTP og skjermet.

Faktisk er det bedre med skjermet.

Alt annet er myter og overtro.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...