Gå til innhold

Ethernet nettkabel

Anbefalte innlegg

Blir litt forvirra av det du skriver...

Ruter med plastkontakt?

Flatjord-myten?

RCA,HDMI til anlegget?

Er det RCA, eller er det HDMI?

Har du begge deler koblet til, og bytter på å la Sony-spilleren konvertere lyden og sende den over RCA til receiver, og andre ganger digitalt over HDMI?

Hvis du opplever dårlig lyd så er det RCA-kabelen eller DAC-en som er flaskehalsen her, ikke mediet du overfører dataene inn til avspilleren på.

Åhh takk for rådene der du vet hva som funker hos meg.

Coax via Yamaha er ikke bra, men på Hdmi film og Sacd er den genial altså Yamaha.

På Spotify og Cd på Sony foretrekker jeg Sonys RCA Dac. Den er faktisk ganske god på sånn musikk.

På kritisk lytting, klassisk og gode Cd med god lyd bruker jeg NADs Dac.

Sony er perfekt på CDer som ikke har topp lyd, feks Metallica som har laber lyd på Cd, og faktisk også grunge unplugged, typ Nirvana Alice in chains.

Og det virker som Spotify er mye bedre på Supra, samt at jeg ikke har hørt en dårlig Surround etter bytte.

Før klagde jeg mye på lyd Netflix.

Og nå kan jeg høre Spotify i pure direct.

Snodig denne Placeboen som går rundt i verden..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg legge til at Denon dbp 2010 som jeg tviholder på i kottet var genial via Coax til Yamaha.

Alt dreier seg ikke om Dac, det dreier seg om drev og hvordan man "sender" signal via digital også.

Samsung var latterlig dårlig som digital kilde..

Legge til at NAD C516BEE er også god på Coax, er bare det at jeg digger NAD cirrus logic/Delta Dac rca bedre..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Dac i både Denon og Yamaha er samme Burr Brown fra Texas instruments.

Jeg liker den, men på musikk er den veldig flat/nøytral.. funker bra på mye, mindre bra på annet.

Men på Coax så er det mer på sending og mottak delen. Er det jeg reagerer på...

Kan nok være denne Jitteren som Ted snakker om.. har vurdert enn bedre Coax kabel, men Profigold coax burde være bra nok, så tror det er hardware relatert.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Sony UHP-H1 sin Dac, som vel er en Sony sak er genial! På komprimert som Spotify og Cd som ikke er helt topp lydkvalitet, og helt rå på hardrock og pop osv...

Ville bare nevne det, alt annet med topp lyd av Cd spiller jeg på Nad cdn min.

Yamaha bruker jeg til Sacd, Blu-ray audio og dvd Filmer/bluray og Netflix HDMI og dette er den perfekt til.

Hdmi er Audioquest Cinnamon, Jeg er ærlig og innrømmer at jeg ikke merker merkbar forskjell på Cinnamon og billigkabel, men det er trygt siden jeg har masse Sacd og bluray audio.

Og det roer nervene.

Den er pen og topp kvalitet, men som dere ser så er det noen ting som jeg reagerer maks positivt på ifølge dere som er Placebo (Supra) til 250kr.

Mens en 800kr Cinnamon gir trygg nattesøvn for Sacd og bd-Audio, film og Netflix.

Men lider ikke av placebo der, men den er pen og solid.

Så en 250 kroners Supra slår Placebo alarmen. ;)

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe Supra Surge protector.

Villaen har skrusikringer, ja jeg vet.

Jordfeil på Ethernet er ikke et issue.

Det er bare i kontor osv med metervis av kabler strøm og utstyr.

Eller man vet jo aldri med sånne myter? Som artikkelen min kalte falske myter...

Søk opp på ulykker pga ujordet skjermede Ethernet kabler i hjem.

Gleder meg til å se de skumle nyheter...

Eller skal vi kalle det Urband Legend?

Tviler litt på at det kan ha vært mye strøm i den dusjen, men det kan man heller aldri vite sikkert nå i etterkant. Tror ikke hun oppsøkte lege heller, noe hun burde gjort. Elektrikere sendes nemlig rutinemessig til legevakten for å forsikre seg om at hjerte ikke har tatt skade. Men de jobber jo etter strenge steng av all potensielle sikringer, men selv de får seg jo en karamell i ny og ne pga. en uforutsett feil i el-anlegg eller menneskelig svikt.

Det stilige med strøm er at indusert spenning kan bære mange volt, men selve strømstørrelsen kan være så liten at du ikke får til å drive en 230 Volt 25 Watt lyspære på det en gang, tross at voltmeteret leser 190 Volt. Egen erfaring på noen strømstøt jeg fikk fra Coax 10 Mbps. Var Coax som var billigst den gang. Og 100 Mbps nettverkskort kostet gjerne mer enn tusen kroner.

Ja skrusikring er skumle pga. de løser ut mye mye tregere enn moderne sikringer. Men det går an da å likevel ha montert jordfeilbryter. Eller for guds skyld få det ettermontert.

Jeg er litt rusten på regler. Men en hver elektriker bør ettertrykkelig fortelle huseier at det minste som behøves er en jordfeilbryter. Trodde til og med at det var et krav, men er litt usikker på om de kan tvinge eldre installasjoner over på det, da jeg ikke selv er elektriker.

Automatsikringer burde ikke koste særlig mer enn tusen kroner stykk å få ettermontert, dersom dere får brukt et grisebillig elektrikerinstallasjonsfirma.

Nok om det. Det får dere rydde opp i selv. Er eier som plikter å ha el-anlegg i orden uansett. Ikke leietager.

Edit: rettet en stygg skrivefeil som direkte EL-relatert feil. Hersens skriving fra mobil her.

Endret av G
Lenke til kommentar

Morsomt med myter.

The antenna myth

It is a common myth that screens and shields can behave as antennas because they are long lengths of metal. There is a fear that screens and shields can ¡®attract' signals that are in the environment, or radiate signals that appear on the twisted–pairs. The truth is that both screens, shields and the copper balanced twisted–pairs in a UTP cable will behave as an antenna to some degree. The difference is that, as demonstrated by the simplified loop antenna model, the noise that couples onto the screen or shield is actually 100 to 1000 times smaller in magnitude than the noise that is coupled onto an unshielded twisted–pair in the same environment. This is due to the internal pairs' well–defined and controlled common mode impedance to the ground plane that is provided by the screen/shield.

To illustrate the point here follows an analysis of the two types of signal disturbers that can affect the noise immunity performance of balanced twisted–pair cabling: those below 30MHz and those above 30MHz.

At frequencies below 30MHz, noise currents from the environment may penetrate the screen/shield and affect the twisted–pairs. However, the simplified loop antenna model shows that the magnitude of these signals is substantially smaller (and mostly attenuated due to the absorption loss of the aluminium foil), meaning that unshielded twisted–pairs in the same environment are actually subjected to much a higher electric field strength. The good news is that the balance performance of the cable itself is sufficient up to 30MHz to ensure minimum susceptibility to disturbance from these noise sources regardless of the presence of an overall screen/shield.

At frequencies above 30MHz, noise currents from the environment cannot penetrate the screen/shield due to skin effects and the internal twisted–pairs are fully immune to interference. Unfortunately, balance performance is no longer sufficient to ensure adequate noise immunity for UTP cabling at these higher frequencies. This can have an adverse impact on the cabling system's ability to maintain the signal–to–noise levels required by applications employing DSP technology.

The potential for a cable to behave as an antenna can be experimentally verified by arranging two balanced cables in series, injecting a signal into one cable to emulate a transmit antenna across a swept frequency range, and measuring the interference on an adjacent cable to emulate a receiving antenna[2]. As a rule of thumb: the higher the frequency of the noise source, the greater the potential for interference. As recorded in Fig. 7, the coupling between two UTP cables (shown in black) is a minimum of 40dB worse than the interaction between two properly grounded F/UTP cables (shown in blue). It should be noted that the 40dB margin corresponds to a voltage coupling 100 times less, thus confirming the modelled predictions. Clearly, the UTP cable is radiating and receiving (i.e. behaving like an antenna) substantially more than the F/UTP cable¡­

Fig.7.UTPVS.F/UTPsusceptibility(DataprovidedcourtesyofNEXANS/BerkTek)

A second antenna myth is related to the inaccurate belief that common mode signals appearing on a screen or shield can only be dissipated through a low impedance ground path. The fear is that an ungrounded screen will radiate signals that are ¡®bouncing back and forth' and ¡®building up' over the screen/shield. The fact is that, left ungrounded, a screen/shield will still substantially attenuate higher frequency signals because of the lowpass filter formed by its resistance, distributed shunt capacitance, and series inductance. The effects of leaving both ends of a foil twistedpair cable ungrounded can also be verified using the previous experimental method. With the results presented in Fig. 8, the coupling between two UTP cables (shown in black) is still a minimum of 20dB worse than the interaction between two ungrounded F/UTP cables (shown in blue). It should be noted that 20dB of margin corresponds to 10 times less voltage coupling. Even under worst–case, ungrounded conditions, the UTP cable behaves more like an antenna than the F/UTP cable.

Fig.8.UTPvs.Ungrounded F/UTP Susceptibility (Dataprovided courtesy of NEXANS/Berk–Tek)

Modelled and experimental results clearly dispel the antenna myth. Screens and shields offer substantially improved noise immunity compared to unshielded constructions above 30MHz... even when improperly grounded.

The ground loop myth

Ground loops only appear on screened and shielded cabling systems – another common myth! The fear is that ground loops resulting from a difference in voltage potential between a screen/shielded cabling system's ground connections cause excessive common mode currents¡­ It is said that these currents may adversely affect data transmission. In truth, both screens, shields and the balanced twisted–pairs in a UTP cable are affected by differences in voltage potential at the ends of the channel.

The difference in the transformer common mode termination impedance – at the NIC and the network equipment – naturally results in common mode noise current being induced on each twisted–pair. Grounding of the screened/shielded system in multiple locations can also result in common mode noise current induced on the screen/shield. However, these currents do not affect data transmission because, regardless of their voltage magnitude, their waveform is always associated with the profile of the building AC power (i.e. 50 Hz or 60 Hz). Due to the excellent balance of the cabling at low frequencies, common mode currents induced onto the twistedpair, either directly from equipment impedance differentials or coupled from a screen/shield, are simply subtracted out by the transceiver as part of the differential transmission algorithm.

Why screened/shielded cabling?

Achievable SNR margin is dependent upon the combined properties of cabling balance, and the common mode and differential mode noise immunity provided by screens and shields. Applications rely on a decent SNR margin to ensure proper signal transmission and minimum BER. With the emergence of 10GBase–T, it is now quite clear that the noise isolation provided by good balance alone is just barely sufficient to support transmission objectives. The alien crosstalk and noise immunity benefits provided by F/UTP and S/FTP cabling designs have been demonstrated to offer almost double the Shannon capacity, and this performance advantage has caught the attention of application developers and system specifiers. It is often said that the telecoms industry has come full circle in the specification of its preferred media type. In actuality, the present generation of screened and fullyshielded cabling systems represent a fusion of the best features from the last two generations of LAN cabling: excellent balance to protect against low frequency interference and shielding to protect against high frequency interference.

[1] B. Lord, P. Kish, and J.Walling, Nordx/CDT, 'Balance Measurements of UTP Connecting Hardware', 1996

[2] M. Pelt, Alcatel Cabling Systems, 'Cable to Cable Coupling', 1997

Valerie Maguire is a senior engineer at the Siemon Company

Cherry picking alert:

Herregud leser du i det hele tatt det du quoter?

Det står nevnt pga. ground plane. Ferdig diskutert. Altså så er jording av skjermet ethernet-kabel enten anbefalt eller helt nødvendig (en av de to må bli riktig)

Edit: får beklage bittelitt. Var mye å lese. Men kan du være grei å skrive litt om hva du ønsker framhevet når du først quoter slike lange tekster i hytt og gevær? Det hadde hjulpet deg på saklighet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Fant posten på en av de første sidene og ser han spiller av Spotify på en Blu-Ray spiller, Sony UHP-P1.

Hvordan sendes lyden videre fra denne?

Du begynner bra med å sikte lydkortet i et PC-oppsett. Sikker på at ikke dette var hele problemet ditt?

Forskjellige ekspansjonskort, spesielt lydkort er sensitiv for å plukke til seg støy inne i PC, da lyd er litt særegent, nesten som om man kan kalle det et eget måleinstrument. Andre komponenter kan tåle samme støy uten at det påvirker dets prestasjoner på samme måte.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke data/laptop, bare til å bestille billetter eller betale regninger. Den skal på service pga Støv i vifta.

Så vi bruker den bare når vi må pga shutdown overoppheting.

Jeg har mobil ruter, pga at linja på mobile er raskere enn linja i leiligheten.

Denne Huawei tele2 ruter, tror det er 4G som er bedre enn nett i Norge.

Uansett kobler direkte fra ruter med antenner til Sony som skal kobles med skjermet. Sony har avledende skjermet Ethernet kontakt som Valerie sier er brukbar.

Fare for ekstra støy(pga ruter med plastkontakt) fins i mytisk teori, men ifølge Valerie mindre enn for UTP.

Jordsløyfe er ikke problem med metallplugg ifølge det Supra og Valerie sier.

Sony som jeg Streamer fra er koblet til vanlig måte med RCA, Hdmi til anlegget. Da kan jeg velge Dac i Yamaha Avr eller Sonys RCA.

Gidder du å fortelle oss om Sony-boksen din kun kommer med dobbeltisolert 230 Volt støpsel nå snart? Er til å bli små frustrert over egentlig. Er jo på 27-siden allerede. Gratulerer.

Hvem er Valerie, kjæresten din?

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Valerie&amp=true

Lenke til kommentar

Ja har du faktalink? Eller vet om noen nyheter i hjem der det er ulykker?

Norge er et meget sikkert land, og USA er et idiotsikkert land.

Feks står det på ostehøvel, ikke kutt tunga med ostehøvel-Det kan være farlig HAZARD!!

Dersom myten var farlig, så måtte det stå ADVARSEL på skjermet Ethernet kabler i USA.. Ellers ville Supra og andre blitt saksøkt for millioner.

Siden det ikke gjør det, så er myten det samme som flat jord myten.

Jeg har tro på en sfærisk jord og er ateist, hva har det med saken å gjøre?

Strøm dreper under riktige forutsetninger, behøver man å dra fram flere detaljer?

Endret av G
Lenke til kommentar

Blir litt forvirra av det du skriver...

Ruter med plastkontakt?

Flatjord-myten?

RCA,HDMI til anlegget?

Er det RCA, eller er det HDMI?

Har du begge deler koblet til, og bytter på å la Sony-spilleren konvertere lyden og sende den over RCA til receiver, og andre ganger digitalt over HDMI?

Hvis du opplever dårlig lyd så er det RCA-kabelen eller DAC-en som er flaskehalsen her, ikke mediet du overfører dataene inn til avspilleren på.

Som jeg har forstått meg på trådstarter så langt, så ønsker han helst jordsløyfe via jording i begge ender av denne nå latterlige ethernet-kabel.

Han klarer ikke en gang tydeliggjøre om at han har kontakt med jord. Pun intended. Altså om hans Sony-boksen fungerer som jordingsforbindelse via jordet støpsel, eller om han ikke en gang via Sony-boksen får kontakt med noen som helst jordforbindelse til denne korte ethernet-kabel stumpen sin.

Lenke til kommentar

Nå har jeg snakket med butikken.

Saken er at man skal ikke blande skjermet og uskjermet.

Det er ikke noe problem å bruke skjermet. Men ikke blande UTP og skjermet.

Så jeg må bytte kabel til tv boks.

Kjøpe skjermet til Tv dekoder også.

Så da vet dere det.

Javel da gjør du det, og lever helt uvitende om det lille skjermede ethernet-kabel nettverket du har har kontakt med jord eller ikke på minst en boks. Evt. lever helt vel vitende om det og bare holder folk for narr ved å la være å besvare vesentlige spørsmål over 27 sider. Endret av G
Lenke til kommentar

Han anbefalte meg å kjøpe en skjermet på Kjell og company, en konkurrent..

Jeg har lagt ut vitenskapelig så vidt jeg vet publikasjon som forklarer at jordet ujordet er myter. Det er også foredrag av Valerie på YouTube. De er med på å sette standarden på category.

Kan bare være et issue med støy på kontorlokaler med 20m osv og masse koblinger.

Og Ja jeg har ringt butikk for råd.

Jeg venter på link til foredrag, publikasjoner som hevder det motsatte før dere kommer med urbane geek myter.

Men du har fortsatt ikke besvart det elementære om Sony-boksen din har jordet eller ujordet (dobbeltisolert) veggstikket 230 Volt.

Lenke til kommentar

Han anbefalte meg å kjøpe en skjermet på Kjell og company, en konkurrent..

Jeg har lagt ut vitenskapelig så vidt jeg vet publikasjon som forklarer at jordet ujordet er myter. Det er også foredrag av Valerie på YouTube. De er med på å sette standarden på category.

Kan bare være et issue med støy på kontorlokaler med 20m osv og masse koblinger.

Og Ja jeg har ringt butikk for råd.

Jeg venter på link til foredrag, publikasjoner som hevder det motsatte før dere kommer med urbane geek myter.

Dersom 20 meter var din bremselengde så kunne du fint ha drept noen. Sukk!

Lenke til kommentar

Dette var til tvboksen, den har jeg ikke koblet til anlegget for å spare strøm. Har ikke interesse av avansert Surround/hifi Ethernet kabel til den.

Selger sa å mikse skjerm og UTP ikke var bra, og rådet meg til en skjermet på Kjell.

Tips her inne om den Kjell kabelen holder lenge.

Til dere urban legend nerder?

Hvor er advarende publiserte rapporter om "farlige skjermet Ethernet kabler" i hjem?

Hvorfor gjøre det enkelt når du kan gjøre det vanskelig. Traff det?

Hvorfor gjøre det vanskelig når du kan gjøre det enkelt. Godt råd!

Lenke til kommentar

Åhh takk for rådene der du vet hva som funker hos meg.

Coax via Yamaha er ikke bra, men på Hdmi film og Sacd er den genial altså Yamaha.

På Spotify og Cd på Sony foretrekker jeg Sonys RCA Dac. Den er faktisk ganske god på sånn musikk.

På kritisk lytting, klassisk og gode Cd med god lyd bruker jeg NADs Dac.

Sony er perfekt på CDer som ikke har topp lyd, feks Metallica som har laber lyd på Cd, og faktisk også grunge unplugged, typ Nirvana Alice in chains.

Og det virker som Spotify er mye bedre på Supra, samt at jeg ikke har hørt en dårlig Surround etter bytte.

Før klagde jeg mye på lyd Netflix.

Og nå kan jeg høre Spotify i pure direct.

Snodig denne Placeboen som går rundt i verden..

Kan du beskrive denne placebo?

Lenke til kommentar

La meg legge til at Denon dbp 2010 som jeg tviholder på i kottet var genial via Coax til Yamaha.

Alt dreier seg ikke om Dac, det dreier seg om drev og hvordan man "sender" signal via digital også.

Samsung var latterlig dårlig som digital kilde..

Legge til at NAD C516BEE er også god på Coax, er bare det at jeg digger NAD cirrus logic/Delta Dac rca bedre..

Du høres mindre frisk enn en sånn noenlunde god venn av meg, på måten du ordlegger deg. Bygger setninger og klarer framheve poeng uten å få til en bra presentasjon og komme i mål. Han vennen min er omstendelig, vaser borti mye og er taletrengt. Godt du har et forum å boltre deg på da. Kompisen jobber en deltidsjobb, det gjør tydeligvis underverker, for han virker noe mer samlet enn hva du har prestert i denne tråden.

Lenke til kommentar

Har ihvertfall prøvd. Enten har trådstarter tatt til seg noe ny kunnskap, eller så har jeg/vi bidratt til mer grubleri og ting å måtte sortere i. Tid for et nytt fastlegebesøk snart da vel, eller?

Det er flere andre faktorer til at jeg bidro i diskusjonen. For det første så interesserer strøm og data meg. For det andre så mangler jeg vel selv en spore audiofili. Selv om jeg kan like musikk like mye som mange andre, så spiser det ikke opp livet mitt i audiofilretning.

Jeg kunne godt ha tenkt meg god lyd til en balansert penge. Men å kjøpe forsterker til kr 20 tusen og oppover som man da må, er jeg ikke særlig villig til. Kanskje noe kommer på Black Friday en dag? Men har ikke kunnskap om hva som er audiofil HiFi og hva som er meningmanns HiFi utenom det prislapp forteller. Altså nær null-interesse.

Så det andre punktet blir at jeg kanskje kan lære noe om placebofri audiofili fra slike tråder som dette?

Trådstarter hadde så mange muligheter, men som jeg ser det så spretter hans hjerneaktivitet fra den ene steinen til den andre før man har fått funnet ut av mysteriene som befant seg på begynnersteinen. Tråden er død om ikke trådstarter skjerper seg (for min del). Tilbake bak PC-tastaturet (for en lettelse)..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...