Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ethernet nettkabel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fun fact:

Problemet er at STP ikke bruker twisting av wires for å kansellere støy på line med UTP. Den er designet for at shield skal fjerne EMI mot gnd.

Så skjermingen i kabel uten at den er jordet ihht designet vil faktisk tiltrekke seg mere EMI og den vil ha dårligere egenskaper enn en UTP kabel i samme miljø da den ikke får ledet bort/kansellert den elektriske støyen om tilstede.

Så om du syns det virker bedre med en STP kabel uten tilstrekkelig installasjon viser bare at det hadde vært like bra (eller bedre) med en kvalitets UTP kabel cat 5 eller 6.

Morsomt med myter.

The antenna myth

It is a common myth that screens and shields can behave as antennas because they are long lengths of metal. There is a fear that screens and shields can ¡®attract' signals that are in the environment, or radiate signals that appear on the twisted–pairs. The truth is that both screens, shields and the copper balanced twisted–pairs in a UTP cable will behave as an antenna to some degree. The difference is that, as demonstrated by the simplified loop antenna model, the noise that couples onto the screen or shield is actually 100 to 1000 times smaller in magnitude than the noise that is coupled onto an unshielded twisted–pair in the same environment. This is due to the internal pairs' well–defined and controlled common mode impedance to the ground plane that is provided by the screen/shield.

To illustrate the point here follows an analysis of the two types of signal disturbers that can affect the noise immunity performance of balanced twisted–pair cabling: those below 30MHz and those above 30MHz.

At frequencies below 30MHz, noise currents from the environment may penetrate the screen/shield and affect the twisted–pairs. However, the simplified loop antenna model shows that the magnitude of these signals is substantially smaller (and mostly attenuated due to the absorption loss of the aluminium foil), meaning that unshielded twisted–pairs in the same environment are actually subjected to much a higher electric field strength. The good news is that the balance performance of the cable itself is sufficient up to 30MHz to ensure minimum susceptibility to disturbance from these noise sources regardless of the presence of an overall screen/shield.

At frequencies above 30MHz, noise currents from the environment cannot penetrate the screen/shield due to skin effects and the internal twisted–pairs are fully immune to interference. Unfortunately, balance performance is no longer sufficient to ensure adequate noise immunity for UTP cabling at these higher frequencies. This can have an adverse impact on the cabling system's ability to maintain the signal–to–noise levels required by applications employing DSP technology.

The potential for a cable to behave as an antenna can be experimentally verified by arranging two balanced cables in series, injecting a signal into one cable to emulate a transmit antenna across a swept frequency range, and measuring the interference on an adjacent cable to emulate a receiving antenna[2]. As a rule of thumb: the higher the frequency of the noise source, the greater the potential for interference. As recorded in Fig. 7, the coupling between two UTP cables (shown in black) is a minimum of 40dB worse than the interaction between two properly grounded F/UTP cables (shown in blue). It should be noted that the 40dB margin corresponds to a voltage coupling 100 times less, thus confirming the modelled predictions. Clearly, the UTP cable is radiating and receiving (i.e. behaving like an antenna) substantially more than the F/UTP cable¡­

Fig.7.UTPVS.F/UTPsusceptibility(DataprovidedcourtesyofNEXANS/BerkTek)

A second antenna myth is related to the inaccurate belief that common mode signals appearing on a screen or shield can only be dissipated through a low impedance ground path. The fear is that an ungrounded screen will radiate signals that are ¡®bouncing back and forth' and ¡®building up' over the screen/shield. The fact is that, left ungrounded, a screen/shield will still substantially attenuate higher frequency signals because of the lowpass filter formed by its resistance, distributed shunt capacitance, and series inductance. The effects of leaving both ends of a foil twistedpair cable ungrounded can also be verified using the previous experimental method. With the results presented in Fig. 8, the coupling between two UTP cables (shown in black) is still a minimum of 20dB worse than the interaction between two ungrounded F/UTP cables (shown in blue). It should be noted that 20dB of margin corresponds to 10 times less voltage coupling. Even under worst–case, ungrounded conditions, the UTP cable behaves more like an antenna than the F/UTP cable.

Fig.8.UTPvs.Ungrounded F/UTP Susceptibility (Dataprovided courtesy of NEXANS/Berk–Tek)

Modelled and experimental results clearly dispel the antenna myth. Screens and shields offer substantially improved noise immunity compared to unshielded constructions above 30MHz... even when improperly grounded.

The ground loop myth

Ground loops only appear on screened and shielded cabling systems – another common myth! The fear is that ground loops resulting from a difference in voltage potential between a screen/shielded cabling system's ground connections cause excessive common mode currents¡­ It is said that these currents may adversely affect data transmission. In truth, both screens, shields and the balanced twisted–pairs in a UTP cable are affected by differences in voltage potential at the ends of the channel.

The difference in the transformer common mode termination impedance – at the NIC and the network equipment – naturally results in common mode noise current being induced on each twisted–pair. Grounding of the screened/shielded system in multiple locations can also result in common mode noise current induced on the screen/shield. However, these currents do not affect data transmission because, regardless of their voltage magnitude, their waveform is always associated with the profile of the building AC power (i.e. 50 Hz or 60 Hz). Due to the excellent balance of the cabling at low frequencies, common mode currents induced onto the twistedpair, either directly from equipment impedance differentials or coupled from a screen/shield, are simply subtracted out by the transceiver as part of the differential transmission algorithm.

Why screened/shielded cabling?

Achievable SNR margin is dependent upon the combined properties of cabling balance, and the common mode and differential mode noise immunity provided by screens and shields. Applications rely on a decent SNR margin to ensure proper signal transmission and minimum BER. With the emergence of 10GBase–T, it is now quite clear that the noise isolation provided by good balance alone is just barely sufficient to support transmission objectives. The alien crosstalk and noise immunity benefits provided by F/UTP and S/FTP cabling designs have been demonstrated to offer almost double the Shannon capacity, and this performance advantage has caught the attention of application developers and system specifiers. It is often said that the telecoms industry has come full circle in the specification of its preferred media type. In actuality, the present generation of screened and fullyshielded cabling systems represent a fusion of the best features from the last two generations of LAN cabling: excellent balance to protect against low frequency interference and shielding to protect against high frequency interference.

[1] B. Lord, P. Kish, and J.Walling, Nordx/CDT, 'Balance Measurements of UTP Connecting Hardware', 1996

[2] M. Pelt, Alcatel Cabling Systems, 'Cable to Cable Coupling', 1997

Valerie Maguire is a senior engineer at the Siemon Company

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg har hatt jordfeil i flere år, fant det ut når jeg kjøpte Subwoofer.

Høytalere og tv ulte i flere uker, før jeg fikk tak i galvansk skille på Get eller hifiklubben.

Og det var nytt sikringsskap. Aldri om det slo ned sikring.

Men ille var det...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Leser tråden og lurer på om signaloverføringen av datapakkene fra Spotify sine servere blandes med de analoge signalene fra PC til forsterker.

Altså. Spilles musikken i det hele tatt av, så er nettverkskabelen eller WiFi-tilkoblingen tilstrekkelig rask. Ferdig snakka.

Spotify streamer musikk i 320 kbps.

Men:

Kan det tenkes at trådstarter spiller av Spotify på en PC, og at lyden overføres til en forsterker?

I så fall er det trolig ulikt jordingspotensiale i de to, og man opplever støy som statisk summing i høyttalerne. Jeg slet med dette i min ungdom, i en kjeller uten jordede stikkontakter. Kjøpte et galvanisk skille til å sette på RCA-kabelen, men dette hjalp minimalt. Kjøpte til slutt nytt lydkort med optisk utgang, og da forsvant støyen.

Hvis det virkelig har hjulpet å bytte nettverkskabelen, kan det ha vært dårlig skjerming som har ført til jordingsrelatert støy mellom router og PC?

Kan kun være tilfelle om lyden overføres analogt videre fra PC, og har null og niks med overføringshaatigheten på datapakkene å gjøre.

Lenke til kommentar

Påstår ikke at ethernet-kabelen skaper støy fordi den stokker om på pakkene.

Men kan det være at den har overført jord til jord mellom Sonyen og routeren?

Kan vel testes enkelt?

Gi på litt volum. Pause Spotify. Er det summing fra høyttalerne?

Dra ut ethernet-kabelen. Forsvant summingen?

Hvis summingen fortsatt er der har det jo ingenting med kabelen å gjøre.

Lenke til kommentar

Fant posten på en av de første sidene og ser han spiller av Spotify på en Blu-Ray spiller, Sony UHP-P1.

Hvordan sendes lyden videre fra denne?

Jeg bruker ikke data/laptop, bare til å bestille billetter eller betale regninger. Den skal på service pga Støv i vifta.

Så vi bruker den bare når vi må pga shutdown overoppheting.

Jeg har mobil ruter, pga at linja på mobile er raskere enn linja i leiligheten.

Denne Huawei tele2 ruter, tror det er 4G som er bedre enn nett i Norge.

Uansett kobler direkte fra ruter med antenner til Sony som skal kobles med skjermet. Sony har avledende skjermet Ethernet kontakt som Valerie sier er brukbar.

Fare for ekstra støy(pga ruter med plastkontakt) fins i mytisk teori, men ifølge Valerie mindre enn for UTP.

Jordsløyfe er ikke problem med metallplugg ifølge det Supra og Valerie sier.

Sony som jeg Streamer fra er koblet til vanlig måte med RCA, Hdmi til anlegget. Da kan jeg velge Dac i Yamaha Avr eller Sonys RCA.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Påstår ikke at ethernet-kabelen skaper støy fordi den stokker om på pakkene.

Men kan det være at den har overført jord til jord mellom Sonyen og routeren?

Kan vel testes enkelt?

Gi på litt volum. Pause Spotify. Er det summing fra høyttalerne?

Dra ut ethernet-kabelen. Forsvant summingen?

Hvis summingen fortsatt er der har det jo ingenting med kabelen å gjøre.

Tyst som i graven.

Jordsløyfe jeg har hatt før i Norge var pga antenne kabel-TV.

Det var meget hørbart.

Tv signaler i kabel tv er utrolig strømsterke.

Mye mer heftig enn en liten ruter kan få til.

Jeg vet ikke men tv fyren mente dette.

Lenke til kommentar

Det er ingen myte men fakta.

Ja har du faktalink? Eller vet om noen nyheter i hjem der det er ulykker?

Norge er et meget sikkert land, og USA er et idiotsikkert land.

Feks står det på ostehøvel, ikke kutt tunga med ostehøvel-Det kan være farlig HAZARD!!

Dersom myten var farlig, så måtte det stå ADVARSEL på skjermet Ethernet kabler i USA.. Ellers ville Supra og andre blitt saksøkt for millioner.

Siden det ikke gjør det, så er myten det samme som flat jord myten.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Blir litt forvirra av det du skriver...

Ruter med plastkontakt?

Flatjord-myten?

RCA,HDMI til anlegget?

Er det RCA, eller er det HDMI?

Har du begge deler koblet til, og bytter på å la Sony-spilleren konvertere lyden og sende den over RCA til receiver, og andre ganger digitalt over HDMI?

Hvis du opplever dårlig lyd så er det RCA-kabelen eller DAC-en som er flaskehalsen her, ikke mediet du overfører dataene inn til avspilleren på.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Nå har jeg snakket med butikken.

Saken er at man skal ikke blande skjermet og uskjermet.

Det er ikke noe problem å bruke skjermet. Men ikke blande UTP og skjermet.

Så jeg må bytte kabel til tv boks.

Kjøpe skjermet til Tv dekoder også.

Så da vet dere det.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Vi vet at de som jobber i butikk gjerne anbefaler deg å kjøpe noe, ja.

Han anbefalte meg å kjøpe en skjermet på Kjell og company, en konkurrent..

Jeg har lagt ut vitenskapelig så vidt jeg vet publikasjon som forklarer at jordet ujordet er myter. Det er også foredrag av Valerie på YouTube. De er med på å sette standarden på category.

Kan bare være et issue med støy på kontorlokaler med 20m osv og masse koblinger.

Og Ja jeg har ringt butikk for råd.

Jeg venter på link til foredrag, publikasjoner som hevder det motsatte før dere kommer med urbane geek myter.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ja har du faktalink? Eller vet om noen nyheter i hjem der det er ulykker?

Norge er et meget sikkert land, og USA er et idiotsikkert land.

Feks står det på ostehøvel, ikke kutt tunga med ostehøvel-Det kan være farlig HAZARD!!

Dersom myten var farlig, så måtte det stå ADVARSEL på skjermet Ethernet kabler i USA.. Ellers ville Supra og andre blitt saksøkt for millioner.

Siden det ikke gjør det, så er myten det samme som flat jord myten.

Hva er det du rabler om.

Les den foregående posten min. Det er saken jeg kommenterer.

Lenke til kommentar

Dette var til tvboksen, den har jeg ikke koblet til anlegget for å spare strøm. Har ikke interesse av avansert Surround/hifi Ethernet kabel til den.

Selger sa å mikse skjerm og UTP ikke var bra, og rådet meg til en skjermet på Kjell.

Tips her inne om den Kjell kabelen holder lenge.

Til dere urban legend nerder?

Hvor er advarende publiserte rapporter om "farlige skjermet Ethernet kabler" i hjem?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...