Gå til innhold

Ethernet nettkabel

Anbefalte innlegg

aklla skrev (På 18.2.2019 den 17.57):

Joda, men alikevel sammenlignbart.
Du har en kabel specet laaangt over hva utstyet klarer å utnytte, utstyret specet 3x så høyt som linjen din klarer, og lyden krever ett par prosenter av linja igjen..

Hva så den passer, den funker. Og det blir 4K spiller og kanskje en Bluesound Node fra Nad/Osv...

Cat5 gratis kabelen jeg hadde var vel ikke Cat3 engang om vi følger argument til Blue jeans...

G skrev (På 18.2.2019 den 18.09):

Er jo bare å gi opp å forklare dette til deg om jording. Når selv en av kildene du benytter skrev at det måtte sørges for at alt utstyr fører jord til vegg og at det ikke stopper et sted på veien. Har gitt deg flere skjermbilder på hva du skal myse etter. Du vet hvordan dobbeltisolert ujordet ledning ser ut? Og hvordan den likestrøms DC pluggene ser ut? Begge disse er ujordet og nyttes mye i utstyr i heimen og på kontoret..

Kabel jordes i metall plugg. Man trenger ikke jordet stikk for det vel?

Ruter skulle hatt metallplugg også... Jeg er med på den..

Endret av Countryman
flettet innlegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  Gouldfan skrev (På 18.2.2019 den 16.11):

Vel ser at dere ikke har trua, men jeg henviser til tester og undersøkelser av Simeon og Blue jeans cable..

I blue jeans test så strøyk 80% av alminnelige "generic" kabler på spectest.

Blir litt som at du betaler 200? Kr for en 10m 4k Hdmi på Biltema... Og så funker den ikke..

Har de ocilloskop tester å vise til?
Lenke til kommentar
  G skrev (På 18.2.2019 den 18.26):

Dersom Sony boksen din har en slik, så er det ujordet:

https://dbstatic.no/61841090.jpg

Det står i manual at man skal bruke skjermet....

Kontakt leder bort jord da vel, typ som en billig amp uten jord men med jordplugg til phono?

Jeg legger ut vitenskap artikkelen til Valerie igjen.

Myten om jord og at shielded er mer antenne enn UTP er feil, selv om det ikke er jordet... Da snakker hun om Ethernet kontakt.

https://iebmedia.com/index.php?id=8902&parentid=74&themeid=255&hft=72&showdetail=true&bb=1

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  Gouldfan skrev (På 18.2.2019 den 16.11):

Vel ser at dere ikke har trua, men jeg henviser til tester og undersøkelser av Simeon og Blue jeans cable..

I blue jeans test så strøyk 80% av alminnelige "generic" kabler på spectest.

Blir litt som at du betaler 200? Kr for en 10m 4k Hdmi på Biltema... Og så funker den ikke..

Host opp disse testene da, så skal vi se litt nærmere på disse. 

Jeg repeterer: 

Sitat

Det påstås også "Those improvements are possible because streamed signals suffer from data errors that cannot be repaired by the error correction systems that preserve normal file transfers." Hvordan er dette mulig? Dersom en pakke ikke er korrekt blir den ikke reparert, den blir sendt på nytt. Data som blir sendt, er 100% like som mottatt. Hvist ikke ville hele grunnlaget til internett falle fra hverandre.

Hvordan kan de argumentere med at kablene som er utsatt for data error som ikke kan repareres? Pakken kan ikke repareres, kan den ikke verifiseres så sendes den på nytt? Enig eller uenig? 

Er du enig i at data/pakker som blir sendt fra sender er 100% lik hos mottaker? Enig eller uenig?

• Liker 2
Lenke til kommentar
  Gouldfan skrev (På 18.2.2019 den 18.28):

Ja de tester kabler seriøst, de er medlem av målemafian,

-Kan det ikke måles, så bruker vi ikke penger på fordyrende ting.

Sånn at kunden får billigere kabel.

Da regner jeg med du ikke har noe problem å poste noen av resultatene de kom fram til og ocilloskopbilder for å underbygge påstandene.
Lenke til kommentar

Gouldfan skrev (På 18.2.2019 den 18.18):

Kabel jordes i metall plugg. Man trenger ikke jordet stikk for det vel?
Ruter skulle hatt metallplugg også... Jeg er med på den..

Det går jo an å mikkemuse seg til jord. Kapp av en fungerende sveiset 230 Volt ledning fra et gammelt apparat du ikke skal nytte lengre. Kjøp en koblingsbokser med sånn klemmekanisme, typisk et par skruer og et plastikk band kalt strekkavlaster. Så kobler du din ledningene som leder strøm inn i godkjente koblingsklemmer gjerne slike løse type som elektriker nytter, så lar du alt som ikke ha med jord å gjøre ligge igjen inni koblingsbokser. Ta så samme type koblingsklemmer og koble KUN jord fra samme ledning som senere kobles i stikk på forgrener bak Tv-benk, men også en lask kobberledning som er rimelig lang og samme ledning tverrsnitt.

Så kjøper du deg en simpel switch som har jordet hunn kontakter. Derfra kobler du en metalltype skjermet løs RJ-45 stikk som etterpå stikkes inn I switch. Du behøver også en hvilken som helst billig kort patch Ethernet-kabel som du også kobler i switch over så til router. Utover det kobler du Sony-boksen til switch ikke router, du har nå benyttet tre av fire RJ-45 på billige switchens hunnkontakter. Til slutt må du mikkemuse deg god kontakt mellom den løse nå siden tilkoblede RJ-45 plugg og få jordet den sammen med juksejordledningen. Få en elektrikerkyndig venn til å mekke noe sånn. Da har du skapt deg jording. Dersom du behøver bli kvitt skjitstrømmen som legger seg på skjermingen til ethernet-kabel. Vet det høres sjukt mye og tungvint ut. Men det går da an.

Sånn tilfelle du faktisk har et støyproblemer. Sikringsskap skal i våre dager ha minimum en jordfeilbryter, så dette bør være rimelig trygt, selv om det var en mikkemusvariant. Aldri hvis mikkmakket til brannvesenet dersom de kommer på inspeksjon. Du har nyttet helt greie elektriker komponenter her, så det er sånn passe trygget. Eller kjøp deg en chassis jordet router, med jordingstøpsel 230 Volt.

Beklager litt skriveleifer. Skriver fra mobil, og det tar evigheter. Kan evt. lese over dette innlegget etter noen dager og rydde litt da fra PC-tastatur.

Gouldfan skrev (På 18.2.2019 den 18.30):

Det står i manual at man skal bruke skjermet....
Kontakt leder bort jord da vel, typ som en billig amp uten jord men med jordplugg til phono?
Jeg legger ut vitenskap artikkelen til Valerie igjen.
Myten om jord og at shielded er mer antenne enn UTP er feil, selv om det ikke er jordet... Da snakker hun om Ethernet kontakt.https://iebmedia.com/index.php?id=8902&parentid=74&themeid=255&hft=72&showdetail=true&bb=1

Prøv å stole litt på oss, vi har gitt deg masse hint og tips angående jording.

Du må være gjennomført eller så får du et ujordet faraday-aktig bur rundt ledningen kun. Det er i teorien ikke tilstrekkelig da for å være korrekt pirkete.

Endret av Countryman
flettet innlegg
Lenke til kommentar
  Gouldfan skrev (På 18.2.2019 den 18.40):

Testen ligger i link i post 467.

PerPyro send Blue jeans en mail.

Jeg tror de gjerne sender deg testinfo.

Tror ikke du forsto hva jeg mente med ocilloskop test.

Jeg ønsker å se forandringen i audiosignalet ut av en DAC basert på forskjellige cat kabler mellom router og DAC, ikke hvorvidt en nettverkskabel feiler kategorien sin eller ikke.

Jeg lager slike selv i jobben fra tid til annen for kunder så er kjent med hardware siden av datakabler.

Lenke til kommentar
  G skrev (På 18.2.2019 den 18.57):

Prøv å stole litt på oss, vi har gitt deg masse hint og tips angående jording.

Du må være gjennomført eller så får du et ujordet faraday-aktig bur rundt ledningen kun. Det er i teorien ikke tilstrekkelig da for å være korrekt pirkete.

Jordet i en ende gir ikke sløyfe.

Jeg vil gjerne ha en ruter med jordkontakt men finnes få mobile rutere ned dette.

Får kikke litt rundt.

Ellers får jeg overtale huseier til å kjøpe ny ruter, og legge Supra ned til meg og kjøpe et modem med Wi-Fi og Ethernet kontakter av metall.

Jording i strøm kontakt tror jeg ikke er nødvendig, og det er omtrent ingen på markedet som har dette.

Det du snakker om gjelder i industri og kontor i lange strekk. Jeg har ikke sløyfe og merker bare fordeler av å ha en specet og testet kabel.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  perpyro skrev (På 18.2.2019 den 19.26):

Tror ikke du forsto hva jeg mente med ocilloskop test.Jeg ønsker å se forandringen i audiosignalet ut av en DAC basert på forskjellige cat kabler mellom router og DAC, ikke hvorvidt en nettverkskabel feiler kategorien sin eller ikke.Jeg lager slike selv i jobben fra tid til annen for kunder så er kjent med hardware siden av datakabler.

Ja, da misforstod jeg litt.

Jeg synes det er viktig å vite at du må kjøpe en versjon over det du skal ha, feks Cat6 og da kanskje den forhåpentligvis ikke stryker Cat5 test.

EDIT alle testresultater ligger på Blue jeans linken i testruten i PDF helt til høyre der det står FAILED eller PASSED.

Et eksempel.. og de bruker vist Fluke, men jeg vet ikke hva det er.

Grunnen til at de ikke måler med Oscilloskop på Ethernet I heimen er at det er vanskelig. Men jeg tror feks Supra og Blue jeans gjør dette, og jeg Vet at Audioquest gjør det.

https://electronics.stackexchange.com/questions/25188/probing-ethernet-cables-with-a-scope

post-137047-0-53458800-1550526283_thumb.jpg

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Spørsmålet blir da om du trenger en kabel med overføringshastighet over 100mbps for å streame audio.

For eksempel blir 1 time med lossless audio fra en CD rundt 750mb med data og med en overføringshastighet på 100mbps så overfører du intet mindre en 45 000 megabyte i løpet av en time.

Skulle tro en lusen cat5 kabel skulle klare å streame lossless med en hånd på ryggen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  perpyro skrev (På 18.2.2019 den 20.53):

Spørsmålet blir da om du trenger en kabel med overføringshastighet over 100mbps for å streame audio.For eksempel blir 1 time med lossless audio fra en CD rundt 750mb med data og med en overføringshastighet på 100mbps så overfører du intet mindre en 45 000 megabyte i løpet av en time.Skulle tro en lusen cat5 kabel skulle klare å streame lossless med en hånd på ryggen.

Ja det var litt overkill. Jeg kjøpte etter å ha lest mange rewievs.

Og fordi det var billig.

Nå ser jeg jo Netflix med Surround også da. Samt at det blir 4K når jeg får ny tv..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  Gouldfan skrev (På 18.2.2019 den 20.39):

Jordet i en ende gir ikke sløyfe.

Jeg vil gjerne ha en ruter med jordkontakt men finnes få mobile rutere ned dette.

Får kikke litt rundt.

Ellers får jeg overtale huseier til å kjøpe ny ruter, og legge Supra ned til meg og kjøpe et modem med Wi-Fi og Ethernet kontakter av metall.

Jording i strøm kontakt tror jeg ikke er nødvendig, og det er omtrent ingen på markedet som har dette.

Det du snakker om gjelder i industri og kontor i lange strekk. Jeg har ikke sløyfe og merker bare fordeler av å ha en specet og testet kabel.

Hvorfor skulle huseier overtales til å være med på din lydhobby. Høres jo helt delusional ut.

Forklar fordelen med sløyfe på jording.

Når du ikke en gang har sannsynlighet for å være koblet til noen annen strømkurs bak TV-benk. Gitt at alt i huset som er jordet er koblet til jord så burde jordfeilbryter slå ut og stenge strøm slik at apparater kobles ut. Det kan riktig nok finnes naboer som har jordfeil som kan påvirke selv dine jordingspunkt.

Det er noe e-verket evt. retter opp gratis med pålegg om retting til den naboen din straks en elektriker måler hos deg og finner ut at en jordingsfeil målt fra ditt sikringsskap ligger på gate-siden, og i tillegg gjør sin pålagte plikt å rapportere dette til e-verket som da tar affære overfor dine naboer.

Samme elektriker kan finne jordfeil hjemme hos deg i gamle kjøleskap og what not.

Altså som du ser så er det mer kompliserende å ta hensyn til alle eventualiteter når du begynner å jorde.

Jeg bodde en gang i et gammelt bygg hvor kloakk var ujordet. Det kom en elektriker og installerte et par jordet stikkontakt og like etterpå fikk nabo i samme leilighetsutforminger strømstøt i seg når hun dusjet.

Det enkleste er å få grillene om jording ut av hodet sitt så sant hastighet på ethernet-kabel ikke synker.

Fiks ferdig medisin. Fortsett med grei ethernet-kabel du og nyt den musikk du har nå.

Jeg har ihvertfall forsøkt lære deg litt fra den kunnskap og erfaring jeg selv har tatt til meg.

EDIT:

Du må selvsagt betale for din egen elektrikerkonsultasjon.

Edit2:

Så det poeng ikke renner ut i sanden. Dersom du har skjermet ethernet-kabel så er det en poengløs og påkostet kabel dersom du ikke også har jordet router og what not som i tillegg faktisk har en reell jordforbindelse til en jordet veggkontakt.

Ikke glem overspenningsbeskyttelse på dyrt audiofilutstyr. Da griner du når lynet slår ned i nabolaget og knekker de ømfintlige elektronikkretsene..

Endret av G
Lenke til kommentar
  G skrev (På 19.2.2019 den 10.53):

Hvorfor skulle huseier overtales til å være med på din lydhobby. Høres jo helt delusional ut.

Forklar fordelen med sløyfe på jording.

Når du ikke en gang har sannsynlighet for å være koblet til noen annen strømkurs bak TV-benk. Gitt at alt i huset som er jordet er koblet til jord så burde jordfeilbryter slå ut og stenge strøm slik at apparater kobles ut. Det kan riktig nok finnes naboer som har jordfeil som kan påvirke selv dine jordingspunkt.

Det er noe e-verket evt. retter opp gratis med pålegg om retting til den naboen din straks en elektriker måler hos deg og finner ut at en jordingsfeil målt fra ditt sikringsskap ligger på gate-siden, og i tillegg gjør sin pålagte plikt å rapportere dette til e-verket som da tar affære overfor dine naboer.

Samme elektriker kan finne jordfeil hjemme hos deg i gamle kjøleskap og what not.

Altså som du ser så er det mer kompliserende å ta hensyn til alle eventualiteter når du begynner å jorde.

Jeg bodde en gang i et gammelt bygg hvor kloakk var ujordet. Det kom en elektriker og installerte et par jordet stikkontakt og like etterpå fikk nabo i samme leilighetsutforminger strømstøt i seg når hun dusjet.

Det enkleste er å få grillene om jording ut av hodet sitt så sant hastighet på ethernet-kabel ikke synker.

Fiks ferdig medisin. Fortsett med grei ethernet-kabel du og nyt den musikk du har nå.

Jeg har ihvertfall forsøkt lære deg litt fra den kunnskap og erfaring jeg selv har tatt til meg.

EDIT:

Du må selvsagt betale for din egen elektrikerkonsultasjon.

Edit2:

Så det poeng ikke renner ut i sanden. Dersom du har skjermet ethernet-kabel så er det en poengløs og påkostet kabel dersom du ikke også har jordet router og what not som i tillegg faktisk har en reell jordforbindelse til en jordet veggkontakt.

Ikke glem overspenningsbeskyttelse på dyrt audiofilutstyr. Da griner du når lynet slår ned i nabolaget og knekker de ømfintlige elektronikkretsene..

Jeg skal kjøpe Supra Surge protector.

Villaen har skrusikringer, ja jeg vet.

Jordfeil på Ethernet er ikke et issue.

Det er bare i kontor osv med metervis av kabler strøm og utstyr.

Eller man vet jo aldri med sånne myter? Som artikkelen min kalte falske myter...

Søk opp på ulykker pga ujordet skjermede Ethernet kabler i hjem.

Gleder meg til å se de skumle nyheter...

Eller skal vi kalle det Urband Legend?

Lenke til kommentar

Fun fact:

Problemet er at STP ikke bruker twisting av wires for å kansellere støy på line med UTP. Den er designet for at shield skal fjerne EMI mot gnd.

Så skjermingen i kabel uten at den er jordet ihht designet vil faktisk tiltrekke seg mere EMI og den vil ha dårligere egenskaper enn en UTP kabel i samme miljø da den ikke får ledet bort/kansellert den elektriske støyen om tilstede.

Så om du syns det virker bedre med en STP kabel uten tilstrekkelig installasjon viser bare at det hadde vært like bra (eller bedre) med en kvalitets UTP kabel cat 5 eller 6.

Endret av syar2003
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...