Gouldfan Skrevet 6. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2019 Bare så jeg forstår saken riktig: Du har altså byttet ut kabelen du bruker til nettverksforbindelsen din (mot router / internett), det er ikke noe audio-utstyr som står koblet sammen med denne nye kabelen? Jeg har koblet direkte fra ruter til Sony UHP-H1, en Streamer/multi blurayspiller. Jeg bruker den til Spotify, Netflix, og YouTube musikk. Bedre Surround på Netflix også, ja jeg vet. Morsomt om noen andre prøver, for de snakker mye om denne kabelen rundt i verden. Da kunne vi sjekket ut denne Placeboeffekten som går rundt. 1 Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Jeg har koblet direkte fra ruter til Sony UHP-H1, en Streamer/multi blurayspiller. Jeg bruker den til Spotify, Netflix, og YouTube musikk. Bedre Surround på Netflix også, ja jeg vet. Morsomt om noen andre prøver, for de snakker mye om denne kabelen rundt i verden. Da kunne vi sjekket ut denne Placeboeffekten som går rundt. Da kan jeg garantere deg at det er Placebo, ikke kabelen. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Takk for det gode spørsmålet. Nei, en kabel skal bare overføre signal korrekt. Det er tidsforskyvelse og feil pga dårlig lederne, dårlig skjerming og kabelrot som er problemer. Dette fører til Jitter, og clocker må rette det som blir jitter. Avhengig av hvor god Clocker er i Dac, så får man ulik grad av timing i musikken. Edit dette kan føre til tap av detaljer, dårlig timing i presis bass osv Timing er viktig i musikk. Mange sammenligner video og tilogmed printerark med foto med musikk... Dette er misvisende som artikkelen min hevder. Et printer foto av familien kan ta tre til fire minutter i å rette korrigere.... Vi venter og det er riktig.. I musikk så kan vi ikke vente tre til fire minutter på sangen, det skal skje med en gang og være perfekt... Bruker du denne nettverkskablen med en adapter mellom PC og høytaler, eller mellom PC og router/modem? Om det er det siste, så har ikke nettverkskablen noe å si for timingen av musikk. Når musikk blir sendt over nettverk slik som i Spotify - digitalt, så sendes ikke hvert spor i låten (Hvert instrument) for seg, men det er pakket sammen og komprimert til en fil. Om denne filen sendes over 4G, en Cat 8 nettverkskabel eller WiFi har ingen ting å si på kvaliteten av avspillingen. Om du derimot bruker den med som høytalerledning - altså mellom PC og høytaler/forsterker, så kan jeg se for meg at forskjellige kabler KAN gi forskjellige resultater, avhengig av lengde og slik. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 6. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2019 Så problemet var strengt tatt at den gamle kablen ikke fungerte, en hvilken som helst STP-kabel ville fungert..Med nok støy og delvis defektkabel kan nok båndbredden reduseres såpass at TS ikke hadde nok båndbredde til å streame på "very high" Det var en gul gratis Cat5 kabel, den fungerte, men hendte Netflix bufret av og til. Den hadde knekk og bøy, sånne kabler får ofte det. Men det kom musikk og video/lyd. Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Det var en gul gratis Cat5 kabel, den fungerte, men hendte Netflix bufret av og til. Den hadde knekk og bøy, sånne kabler får ofte det. Men det kom musikk og video/lyd. Det er enkelt å måle om dataene kommer frem eller ikke. Du kan f.eks koble PC-en din til router med gammel kabel, pinge den noen hundre ganger, se resultatet og så gjøre samme operasjon med ny kabel. Da vil du se om den gamle kabelen utmerker seg negativt. Poenget er at det fungerer akkurat likt på en gammel cat5e og en ny "superkabel" om begge er i den standen de skal være (uten brudd). Endret 6. februar 2019 av Sletttet+98134 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 6. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2019 Bruker du denne nettverkskablen med en adapter mellom PC og høytaler, eller mellom PC og router/modem? Om det er det siste, så har ikke nettverkskablen noe å si for timingen av musikk. Når musikk blir sendt over nettverk slik som i Spotify - digitalt, så sendes ikke hvert spor i låten (Hvert instrument) for seg, men det er pakket sammen og komprimert til en fil. Om denne filen sendes over 4G, en Cat 8 nettverkskabel eller WiFi har ingen ting å si på kvaliteten av avspillingen. Om du derimot bruker den med som høytalerledning - altså mellom PC og høytaler/forsterker, så kan jeg se for meg at forskjellige kabler KAN gi forskjellige resultater, avhengig av lengde og slik. Takk bare direkte fra Huawei ruter til Sony. Har en til tvdekoder fra Huawei også, gratiskabel. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Det var en gul gratis Cat5 kabel, den fungerte, men hendte Netflix bufret av og til. Den hadde knekk og bøy, sånne kabler får ofte det. Men det kom musikk og video/lyd. Det er nok den eneste mulige forklaringen om du faktisk har fått bedre lyd etter å bytte en nettverkskabel.. En kabel kan gi dårligere lyd om den er delvis defekt eller veldig utsatt for støy. 4 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 6. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Det er enkelt å måle om dataene kommer frem eller ikke. Du kan f.eks koble PC-en din til router med gammel kabel, pinge den noen hundre ganger, se resultatet og så gjøre samme operasjon med ny kabel. Da vil du se om den gamle kabelen utmerker seg negativt. Jeg skal se om jeg får startet Toshiba laptop imorgen. Må sende noen nettdokumenter. Det er nok den eneste mulige forklaringen om du faktisk har fått bedre lyd etter å bytte en nettverkskabel..En kabel kan gi dårligere lyd om den er delvis defekt eller veldig utsatt for støy. Det er kabelrot/salat bak tv benken, strømkabler, 4-5 kabler sammen med ethernet kabel i kabel gang til Sony. Supra er dobbelt skjermet, Huawei gratis er vel ikke skjermet? Tror dere vi har årsaken her? Endret 26. februar 2019 av Countryman Flettet innlegg Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Det er kabelrot/salat bak tv benken, strømkabler, 4-5 kabler sammen med ethernet kabel i kabel gang til Sony. Supra er dobbelt skjermet, Huawei gratis er vel ikke skjermet? Tror dere vi har årsaken her? Nei, det tviler jeg på. Det er helt normalt med langt flere kabler liggende tett enn det du har (serverrack f.eks) og det er aldri noe problem. Enten har du hatt brudd og derfor pakketap med den gamle kabelen eller så er det Placebo. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Det er kabelrot/salat bak tv benken, strømkabler, 4-5 kabler sammen med ethernet kabel i kabel gang til Sony. Supra er dobbelt skjermet, Huawei gratis er vel ikke skjermet? Tror dere vi har årsaken her? Antagelig ja, men umulig å si uten å teste. Vil tipse deg til å kjøpe en vanlig skjermet kabel fra biltema eller power eller noe. Dobbel skjerming er ikke nødvendig.. "Huawei gratis" er desverre ikke en standard så om den er skjermet eller laget av hyssing og gode tanker vet jeg ikke Det pleier å stå merket på kablen hva det er, tipper det stå UTP på den fra Huawei. Uansett, enten har du ett lite brudd, for mye forstyrrelser eller begge deler. En ny kabel vil fikse det og STP er ikke spesiellt mye dyrere enn UTP Endret 6. februar 2019 av aklla 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 6. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Nei, det tviler jeg på. Det er helt normalt med langt flere kabler liggende tett enn det du har (serverrack f.eks) og det er aldri noe problem. Enten har du hatt brudd og derfor pakketap med den gamle kabelen eller så er det Placebo. Ok, men hvorfor er det masse placebo i verden om denne billige kabelen? Antagelig ja, men umulig å si uten å teste.Vil tipse deg til å kjøpe en vanlig skjermet kabel fra biltema eller power eller noe.Dobbel skjerming er ikke nødvendig.."Huawei gratis" er desverre ikke en standard så om den er skjermet eller laget av hyssing og gode tanker vet jeg ikke :)Det pleier å stå merket på kablen hva det er, tipper det stå UTP på den fra Huawei.Uansett, enten har du ett lite brudd, for mye forstyrrelser eller begge deler. En ny kabel vil fikse det og STP er ikke spesiellt mye dyrere enn UTP Ja det står UTP, hva betyr dette? Jeg spurte på diskusjon fordi det er mange IT folk her. Endret 26. februar 2019 av Countryman Flettet innlegg Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Ok, men hvorfor er det masse placebo i verden om denne billige kabelen? Nå er vi over i psykologi og det har jeg ikke noe greie på. Det er som sagt enkelt å sjekke hvorvidt kablene leverer det de skal, gjør det så slipper du å "føle" hvor mye bedre / dårligere lyden er. Da får du håndfaste tall. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Nei, det tviler jeg på. Det er helt normalt med langt flere kabler liggende tett enn det du har (serverrack f.eks) og det er aldri noe problem. Enten har du hatt brudd og derfor pakketap med den gamle kabelen eller så er det Placebo.Der er det også vanligere med STP så vidt jeg vet og har erfart, rett og slett for å forhindre støy da de ligger nærme hverandre. Ja det står UTP, hva betyr dette? Jeg spurte på diskusjon fordi det er mange IT folk her. UTP - unshielded TP. Altså mottakelig for støy.Du kan jo bytte den ut om du har en annen kable liggende? Endret 6. februar 2019 av aklla Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Der er det også vanligere med STP så vidt jeg vet og har erfart, rett og slett for å forhindre støy da de ligger nærme hverandre. Ikke min erfaring, men nå har ikke jeg vært innom alle serverrack som finnes, men jeg har vært innom veldig mange. Servere blir den dag i dag levert med kabelarmer som faktisk tvinger kablene til å ligge samlet inntil hverandre. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Tester av det meste som gjør lyd bedre kan kun bli riktig om man gjør blindtester, for ellers får man placebo effekten Tester jeg leste fort her nå er alle testet av en person og resultatet blir da "feil" Endret 6. februar 2019 av Dubious 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Du er allerede fucked på Sonyen din som støtter kun Fast ethernet 100 Mbps, mens på router så har du sannsynligvis 100 Mbps, kanskje 1000 Mbps. Så forventer du at en kabel som kanskje støtter 25.000 Mbps eller 40.000 Mbps gitt at alt er ok designet på slike "Cat.8" skal være en reddende engel: https://en.wikipedia.org/wiki/Fast_Ethernet (står 100 i parantes på enheten din, ihvertfall i review artikkel) https://www.avforums.com/review/sony-uhp-h1-blu-ray-player-review.12792 Konklusjon: Sony har valgt 100 Mbps, fordi dette sannsynligvis er mer enn godt nok. Endret 6. februar 2019 av G 2 Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Tester av det meste som gjør lyd bedre kan kun bli riktig om man gjør blindtester, for ellers får man placebo effekten Tester jeg leste fort her nå er alle testet av en person og resultatet blir da "feil" Forskjellen er dog at her er det ikke snakk om en kabel som brukes til lyd, men til data. Fullt målbart og det er ingen grunn til å blindteste noe som helst. Lenke til kommentar
G Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Bruker du denne nettverkskablen med en adapter mellom PC og høytaler, eller mellom PC og router/modem? Om det er det siste, så har ikke nettverkskablen noe å si for timingen av musikk. Jeg er enda mer uenig med deg her. Det har absolutt ingenting å si, dersom ethernet standarden har blitt fulgt på mottakerutstyret. Da skal integritetskontroll ha blitt utført, ellers kan de ikke kalle det ethernet. Ergo kommer placeboeffekten inn med store og fulle "cruiseship". Endret 6. februar 2019 av G 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Forskjellen er dog at her er det ikke snakk om en kabel som brukes til lyd, men til data. Fullt målbart og det er ingen grunn til å blindteste noe som helst. Her er det faktisk snakk om bedre lyd Endret 6. februar 2019 av Dubious 1 Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Her er det snakk om lyd, som ikke er målbart Nei. Les tråden. Det er byttet kabel som brukes til data. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå