Gå til innhold

Ethernet nettkabel

Anbefalte innlegg

Litt om forskjell på tekst streamet ned og skrevet ut.

Tekst er veldig enkelt og her brukes det veldig store pakker.

På musikk og film bruker man meget små pakker.

Og dersom dere tror at notearkene til Mahler 9 er

Enklere enn musikkstykke til Dac så er dere på bærtur.

Og ikke napp ut ledningen... :)

Nei nå har jeg sagt det jeg har å si, lagt ut bilder og foredrag.

Dersom noen vil lære noe så er det bare å lese seg opp.

Jeg anbefaler Supra Cat8.

Man får sikkert lignende til lik pris fra Clas eller Biltema om man er redd for å kjøpe svensk.

De som tror at børsmelding og tekst eller et bilde printet ut av familien og tar 5 minutter er det samme får bare fortsette å tro det.

;)

Endret av Countryman
Innlegg flettet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan du sjekke om du har et oscilloskop...

Det er faktisk folk som måler dette på USB.

Og signal før og etter på Oscilloskop på standar usb har Jitter....

Det går ikke å sammenlikne leddet der audio overføring fra spotify går over ethernet (tcp/ip) med usb audio. Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dac vurderer hvilke bølger som representerer 1 og 0

Dersom noen bølger overskyter osv så blir det feil, eller kansellert.

Hensikten med spørsmålet er at du skal forklare hvordan dette foregår i detalj. Ikke for å lære oss det, men for å bevise at du har kunnskap om temaet.

Lenke til kommentar

Det går ikke å sammenlikne leddet der audio overføring fra spotify går over ethernet (tcp/ip) med usb audio.

Du kan sammenligne signal fra ruter, med signal før Dac.

Det er mulig.

Hensikten med spørsmålet er at du skal forklare hvordan dette foregår i detalj. Ikke for å lære oss det, men for å bevise at du har kunnskap om temaet.

Jeg har lagt ut drøss av YouTube linker fra folk som lager Dac.

Jeg lager ikke Dac selv, men jeg vet at tidsfeil og Jitter er faktorer.

I begynnelsen skjønte ikke IT folk dette.
Man viste ikke det når man fant opp Cd spiller også, at man fikk Cd til å lyde bra er litt av en bragd.

Lyd fra data har blitt bedre også.. Men det har tatt god tid.

Jeg forstår i enkle trekk hvordan en Dac jobber med å gjøre et digitalt datasignal om til musikk.

Og det er ikke uten problemer eller utfordringer..

[VIDEO]

[/VIDEO] Endret av Countryman
Innlegg flettet
Lenke til kommentar

Men du forstår ingenting, det er problemet.

Det hjelper ikke å poste en link når du ikke forstår innholdet. Da er vi faktisk i flat jord-tråden.

Ok det er der du er, jeg forstår når jeg har problemer med Jitter...

Saken er at Ted og folk som han, er mye bedre på å forklare fagspråk enn jeg. Det er hans jobb, for meg er det bare en hobby.

noen ganger tror jeg det er andre ting enn Jitter

Men når man får noe nytt, og det er mye bedre, så er sjansen stor at det er mindre Jitter of at Dac fikser dette bedre.

Jeg mente ikke Supra cat8.. for her vet jeg ikke hvorfor det var så stor forskjell.

Mulig knekk og bøy gratis kabelen hadde skylden. På den andre siden derimot.. Så funket den. Bilde og lyd kom ut...

Jeg trenger ikke forstå noen ting. Det er fint med hifi, man betaler folk som Ted så gjør de jobben for deg, og du kan heller sette deg ned å høre musikk.

Dersom den ryker så sender jeg den på Service hos Mester Johan som bor i nærheten..

Du kan sammenligne det med om bilen ryker, da sender du den på verksted....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det er mulig.

Dette sier ikke så mye. Man kan sammenligne hva som helst. Jeg kan sammenligne et toalett med en dør. Et overdrevet eksempel, men det for nå være.

Du skriver at signalene kan sammenlignes, og det er jo selvfølgelig 100% og udiskutabelt. Men, hvordan sammenligner man dem? Hva eksakt sammeligner man? Du kan ikke bare slenge ut at de kan sammenlignes uten å sammenligne, det er meningsløst.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mulig.

Jeg svarer på dine sammenlikninger med usb . Nei du kan ikke sammenlikne med ethernet/tcp-ip .

Og det er et faktum , man vil forstå det ved å lese noen av dine egne referanser (linker) som du faktisk har postet tidligere .

Det er ikke samme protokoll og overføringsteknologi og har helt ulike signalintegriteter og en av de er realtid uten mulighet for retransmisjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke Oscilloskop.

Men her har du en som måler Jitter i en hi end sak.

Bel Canto tror det er en Streamer.

https://www.audiostream.com/content/bel-canto-usb-link-2496-usb-spdif-converter-measurements

Som du ser har den også Jitter, og du ser at det kan måles..

For meg er det vanskeligere å måle, fordi Dac sitter inne i min Streamer.

Tror han har målt før Dac.

Om jeg sender signal til Dac i Yamaha via Coax så kunne jeg i praksis målt.

Og da kunne jeg målt kabelens problem.

Endret av Countryman
Innlegg flettet
Lenke til kommentar

Dersom den ryker så sender jeg den på Service hos Mester Johan som bor i nærheten..

Du kan sammenligne det med om bilen ryker, da sender du den på verksted....

Dersom jeg får problemer med bilen min leverer jeg den inn til mitt faste verksted, ber de fikse problemet og betaler når jeg henter bilen. Og der burde da historien ha endt.

Det jeg IKKE gjør etterpå er å gå på nettet, opprette en forumtråd, fortelle hva som har skjedd, spørre om innspill og si jeg er villig til å lære - FOR DERETTER å argumentere mot alle som forklarer deg at de delene verkstedet lurte på deg var unødvendig dyre. Ikke bare det, men du prøver å forklare hvorfor du trenger akkurat disse dyre delene fordi nå er plutselig problemet du leverte den inn for løst... for så å prøve å finne argumenter som støtter konklusjonen din. Og som om det ikke var nok, en del av argumentene dine er linker til produsenter og selgere av de nevnte delene - men pakket inn som reviews og erfaringsrapporter. Pisspreik fra ende til annen.

Produsenten av denne kabelen har fått deg til å gå ut og drive markedsføring av kabelen for de. Gratis. Du får ikke ei krone av de engang. Føler du deg ikke litt lurt engang??

Jeses.

• Liker 2
Lenke til kommentar

250kr er det dyrt for en kabel produsert i Sverige? Altså et I-land???

Hva har Bel Canto USB Link 24/96 USB - S/PDIF Converter med ethernettkabel og spotify å gjøre ?

Det er 0 og 1 er det ikke???

Endret av Countryman
Innlegg flettet
Lenke til kommentar

250kr er det dyrt for en kabel produsert i Sverige? Altså et I-land???

Ja, når du kan kjøpe en kabel til kr 69,- som gjør AKKURAT den samme jobben så er kr 250 veldig dyrt.

Du må ikke glemme det at for de som har ADSL/SHDSL/fiber så må de ikke bare ha en kabel, de må ha 2!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er et moot argument.

En trillebår har hjul , det samme har en semitrailer. Det er to helt forskjellige produkter , bruksområder.

Et hus har glass , det samme har en bil .

En ethernettkabel har ikke nuller og enere, den fører kun spenning det kommer først frem i logikken i endeleddene.

USB dingsen du viser til er en aktiv sak og konverterer på 0,og 1 nivå mellon to digitale protokoller og datastrømmer.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ah, så det er der du ligger.

Selv på et logisk nivå så er ikke all digital overføring lik. Det er flere "språk" som snakkes, i fagspråk sp heter det protokoller. Sammenligner man på det elektriske nivået så er det mange andre forskjeller. Som om det er non-return to zero, return to zero, om annenhver puls er negativ. Det kan faktisk også være at det sendes symboler, flere bit på en gang.

Det er så ufattelig mange måter å implementere digital transmisjon på at det er til å bli svimmel av

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dyrt?

Her er en annen Cat8 kabel.

Den ligger på 3000....

https://www.audiostream.com/content/wireworld-starlight-cat8-ethernet-cable

Sikkert ingen som leser, så jeg juksa litt. Utdrag....

Wireworld Starlight Cat8 Ethernet Cable

Steven Plaskin | Desember 2018

The Category 7 cabling standard was created to satisfy the demands of 10 Gigabit Ethernet. Even though media networks tend to run below that speed, cables that support higher speeds have been found to improve the quality of audio and video streaming. Those improvements are possible because streamed signals suffer from data errors that cannot be repaired by the error correction systems that preserve normal file transfers. The proposed standard for future networks is Category 8, which will support speeds of 40 Gigabits per second.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Kan sikkert få håndsydde kabler i rent gull også, uten at det gjør kablene dine billigere..

Husker jeg så en håndlaget strømkabel til 10 000 som skulle bedre lyden også.

Fint eksempel, Supra lager 4meter for 700.

Greia med strømkabler er at de avgir støy.

Vi bruker de samme som til vaskemaskin og støvsuger.

Man kan fint måle dette.. Dette påvirker alt lyd utstyr negativt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...