Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ethernet nettkabel

Anbefalte innlegg

DAC-en driter fullstendig i om musikken kommer over ethernet, USB, WIFI, 4G eller med NSB. Det eneste den bryr seg om er at den får data fra bufferen, som sitter enten på samme kretskort eller i samme chip. Om ethernetkabelen er innenfor eller utenfor specs betyr ingenting så lenge data blir overført. Klarer den ikke spesifisert hastighet så vil hastigheten bli redusert. F.eks. fra 1Gb til 100Mb eller til 10Mb. Klarer den ikke engang det så blir det totalt brudd. Ikke at frekvensresponsen forandrer seg eller at damestemmer blir lysere.

I kretsene fra buffer og inn på DAC er det som du nevner kritisk at klokke er dønn presis. Hvis ikke får man problemer. Jitter kunne f.eks. være et problem på dårlige CD-spillere da lydstrømmen her blir lest av en roterende plate. Denne blir rotert mekanisk av en motor og lesehodet blir holdt på plass av et magnetfelt. Dette er komplisert å få til og man kan få variasjoner i hastighet som vil resultere i forskyvning av bits. Ofte med noen jævlige ulyder som resultat. :p

Rimelige Dac har ikke gode klokker.

En god klokker er kjempedyrt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja var en gang man trodde Jitter ikke fantes.. startet med Cd.

Fortsatt er det endelig objektive som ikke tror på Jitter....

Men når man snakker om Ethernet så tror de fælt og skaper avstand....

Spørsmål er vel heller om min gratiskabel eller andres 20-30 kroners holder krav?

Merk at alle der er bedre enn det du trenger..'

At den er merket som CAT6, men yter som CAT5e har lite å si når du knapt trenger CAT5

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror på jitter, og det er faktisk noe som finnes. Men ikke slik du mener og/eller opplever det.

Ja Jitter er bare Der du oppfatter det.

Ifølge mange skeptikere så er Jitter overvunnet på 90 tallet, og alt prat om det er tull.

Alt er likt.

Helt korrekt! :) Og hva har det med nettverkskabel å gjøre? :)

Det har jeg forklart 4 ganger...

Endret av Countryman
Flettet innlegg
Lenke til kommentar

Ja det er korrekt - en dyr DAC har bedre krystall/klokke.

Men rett før DACen står det en buffer, en form for mellomlagring. Her blir data som sendes over nettverket lagret før DACen omgjør det til analog lyd. Dette betyr i praksis at selve datastrømmen over nettverket fint kan ha korte opphold og pauser for å ta høyde for utfordringer i nettverket, UTEN at dette går ut over DACen da bufferen har nok data til at den klarer seg.

For å teste om du har buffer så trekker du ut nettverkskabelen og ser hvor lang tid det tar før musikken stopper. En bruker her testet og fikk da 57 sekund med musikk før det ble stille. Mer en nok for å takle normale variasjoner på nettverket. Er ikke dette nok så har man FEIL på nettverket - for eks ødelagt kabel.

Dette er enkelt for deg å teste - og gratis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De nye albumene jeg har spart fra hifi blad anmeldelser, fikk jeg ikke spilt.

Men mine spillelister og nedlastinger fikk jeg spilt litt av..

På nye album så stod det off line.

På spilleliste tok det ca 1 minutt.

Endret av Countryman
Flettet innlegg
Lenke til kommentar

For å illustere et poeng i forhold til støy, timing og jitter, som er det mye av diskusjonen går på nå så om denne kabelen skal løse.

Et veldig forenklet eksempel på data som ligger hos Spotify, som du får tilsendt til din spiller:

00110001 11111100 01110000 00000011 00000000 00000000 11111110 11111111

Slik ser 8 byte ut i binært format. Slik lyd lagres hos Spotify, og som overføres via internett og nettverk. Disse 1'erene og 0'ene representerer da et veldig kort tidsrom med lyd.

Routeren din mottar disse dataene fra internett og skal så sende disse videre til spilleren din. Om vi nå tar eksempelvis jitter, eller støy, i kabelen din mot spilleren din. Hvordan ser disse dataene ut når de kommer frem til spilleren din? Hva endres?

Lenke til kommentar

Det betyr altså i praksis at Sony spilleren din mellomlagrer ca 1 minutt med data. Hvordan mener du da at en nettverkskabel kan påvirke timing/jitter på lyddataene som DAC'en prosesserer?

Spotify mellomlagret mye spillelister. Men var jo ikke det jeg ville høre på?

Jeg ville høre på nye album, og de var ikke mellomlagret.

Altså det avhenger av om du vil høre gamle låtar, eller om du vill høre noe nytt.

Lenke til kommentar

For å illustere et poeng i forhold til støy, timing og jitter, som er det mye av diskusjonen går på nå så om denne kabelen skal løse.

Et veldig forenklet eksempel på data som ligger hos Spotify, som du får tilsendt til din spiller:

00110001 11111100 01110000 00000011 00000000 00000000 11111110 11111111

Slik ser 8 byte ut i binært format. Slik lyd lagres hos Spotify, og som overføres via internett og nettverk. Disse 1'erene og 0'ene representerer da et veldig kort tidsrom med lyd.

Routeren din mottar disse dataene fra internett og skal så sende disse videre til spilleren din. Om vi nå tar eksempelvis jitter, eller støy, i kabelen din mot spilleren din. Hvordan ser disse dataene ut når de kommer frem til spilleren din? Hva endres?

Du vet at vi ikke egentlig sender fysiske 1 og 0? Vi sender elektriske bølger som representerer dette gjennom luft med kraftige antenner eller analoge (digital) kabler.

Det er ikke signalet som er det viktige, det viktige er feilpakker, og hvordan Dac løser tidsfeil. Alt dreier seg om Dac..

https://www.audiostream.com/content/draft

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Du vet at vi ikke egentlig sender fysiske 1 og 0? Vi sender bølger som representerer dette gjennom luft med kraftige antenner eller analoge (digital) kabler.

https://www.audiostream.com/content/draft

Ja det vet jeg. Og vet du hvordan disse tolkes digitalt av mottaker?

Alt over en viss spenning i et gitt tidsrom blir tolket som en 1'er, alt annet blir 0.

Nå - forklar meg hvordan det som sendes inn i kabelen fra routeren din ser ut når den kommer fra til spilleren din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...