Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ethernet nettkabel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt mindre enn 5 minutter.....

Fordi man i denne spesifikke programvaren ikke kan sette så høy buffer. Men teoretisk sett kan man ha en buffer på 30 år om man bare har minne nok.

Lyden blir ikke overført som et digitalt lydsignal (over ethernet). Den blir overført som data. Hvor fort eller tregt dette går, og hvor lang tid det er mellom pakkene er likegydlig så lenge det går fort nok til at man ikke tømmer bufferen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke glem et mer "rotete" lydbilde, krassere undertoner og blasse mellomtoner. Og når overgangene mister farge vet man at kabelen har gått på en snurr.

Jeg digger å høre adjektivene som av og til blir brukt for å beskrive lydbildet når en hører musikk. Jeg tviler ikke på at den som beskriver det opplever det sånn, men det fascinerer meg hvor godt ørene til de plukker opp helt ekstreme detaljer. Detaljer som ikke engang er der, og da snakker vi om pressisjonsører for å få til noe sånt.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Ja det stemmer jo. Og jeg skal heller ikke nekte for at jeg nok ikke er av de som hører best eller flest detaljer, og personlig er jeg derfor mest opptatt av målbare resultater og ikke hørbare :p

Personlig har jeg mange lyttevaner og smaker som jeg har tilegnet meg igjennom mange år. Ikke noe av dette har vært påvirket av kabler. Men jeg har hatt både god og dårlig erfaring med forskjellige høyttalere, øreklokker, dårlige og gode DACér, ulike utforminger av rommet og ikke minst kvaliteten på kilden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Til trådstarter: Har du forsøkt å streame musikken til mobilen, og sende lyden analogt til forsterker?

Jeg bruker Spotify connect I anlegget. Mobil og fjernkontroll til styring.

Så vidt jeg vet er styring blåtann og streaming fra ruter.

Det morsomme fra mobil Wi-Fi eller 4g er lyden nydelig på billig blåtann og Jack hodetelefoner...

Mens lyden i anlegget med gratiskabler var fæl.

https://www.audiostream.com/content/draft

Lenke til kommentar

Jeg legger til at jeg trodde Sony ikke var bra på å streame, eller at Spotify var laber, akkurat som jeg har sagt til AV folk at Netflix kan være laber i Surround. Netflix har ikke hatt dårlig lyd en gang etter byttet.. (kan være at jeg bare har sett filmer med bra lyd.)

Jeg har endret mening om dette, og har sluttet å spille CD, bluray lyd og Sacd i det siste.

Fordi Spotify nå (ifølge dere Placebo) har blitt fantastisk.

Pure direct, kanskje ikke alle vet hva dette er. Det er en stereo bypass løsnig. Type som Tone defeat.

Min erfaring er at lydkvalitet må være meget bra for at dette skal bli bra.

Tenk Cd med god lyd.....

Jeg hadde aldri trodd at jeg kunne høre Spotify i pure direct....

Jeg vet, -Placebo!!

5 år... Dette er hakeslepp, og største effekt forskjell jeg har hatt på kabel.

Og det er morsomt...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg bruker Spotify connect I anlegget. Mobil og fjernkontroll til styring.

Så vidt jeg vet er styring blåtann og streaming fra ruter.

Jeg tenkte på å spille musikk på mobilen, og sende lyden til forsterker fra minijack'en på tlf. Hadde vært kult å sjekke om du merka stor forskjell på lyden. Dette blir selvfølgelig noe helt annet enn oppsettet du har nå, siden du da ville bruke DAC'en i mobilen og analog kabel.

Lenke til kommentar

På 90 tallet gjorde jeg det, og det kommer jeg aldri til å gjøre igjen. Det gjelder også laptop Jack til phono.

Vi brukte det før fordi vi ikke hadde noe valg.

Jeg husker ikke hvordan det er, men da mener jeg å tro jeg ville brukt Huawei P10 sin Dac, og den er grei for hodetelefoner, men absolutt ikke for Stereo anlegg.

Lyd med kabel fra mobil må inn i en Dac. Så da må man ha USB C til USB b ellns.

Aldri Jack til phono, om du ikke må sef.

Problemet er at muligens DAC struper kvaliteten fra Spotify om den ikke klarer å laste ned fort nok.

Vel dere er vel glad i tester? 80% av standard Cat6 og Cat7 strøk på spectest...

De er ikke opptatt av dette, de er opptatt av å lage gratis eller 30 kroners kabler.

Endret av Countryman
Flettet innlegg
Lenke til kommentar

På 90 tallet gjorde jeg det, og det kommer jeg aldri til å gjøre igjen. Det gjelder også laptop Jack til phono.

Siden du er opptatt av lyd ville det jo kanskje være gøy å teste? Da bruker du som sagt DAC'en i mobilen, ja. Viktig å få volumet riktig om du skal sammenlikne, dog.

Lenke til kommentar

DAC-en driter fullstendig i om musikken kommer over ethernet, USB, WIFI, 4G eller med NSB. Det eneste den bryr seg om er at den får data fra bufferen, som sitter enten på samme kretskort eller i samme chip. Om ethernetkabelen er innenfor eller utenfor specs betyr ingenting så lenge data blir overført. Klarer den ikke spesifisert hastighet så vil hastigheten bli redusert. F.eks. fra 1Gb til 100Mb eller til 10Mb. Klarer den ikke engang det så blir det totalt brudd. Ikke at frekvensresponsen forandrer seg eller at damestemmer blir lysere.

I kretsene fra buffer og inn på DAC er det som du nevner kritisk at klokke er dønn presis. Hvis ikke får man problemer. Jitter kunne f.eks. være et problem på dårlige CD-spillere da lydstrømmen her blir lest av en roterende plate. Denne blir rotert mekanisk av en motor og lesehodet blir holdt på plass av et magnetfelt. Dette er komplisert å få til og man kan få variasjoner i hastighet som vil resultere i forskyvning av bits. Ofte med noen jævlige ulyder som resultat. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja var en gang man trodde Jitter ikke fantes.. startet med Cd.

Fortsatt er det endelig objektive som ikke tror på Jitter....

Men når man snakker om Ethernet så tror de fælt og skaper avstand....

Spørsmål er vel heller om min gratiskabel eller andres 20-30 kroners holder krav?

post-137047-0-15675300-1550359545_thumb.jpg

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...