Gouldfan Skrevet 12. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2019 Denne tråden er skremmende... Litt som da jeg leste om "Hifi" hardisker til digital musikk. De to "elektroingeniørene" gjør ikke noe annet enn å motta penger for å reklamere for noe de ikke burde. De burde skamme seg! Edit: Dessverre finnes det lettlurte folk som går på slikt. Skulle vært straffbart!! Harddisk til Musikk NAS er avhengig av å være kjappe til å bytte disk og finne musikk iallefall har jeg hørt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Tror muligens du ikke vet hvordan et NAS fungerer... Eller en harddisk for den saks skyld. 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 12. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) Tror muligens du ikke vet hvordan et NAS fungerer... Eller en harddisk for den saks skyld. Det er en lang lærerik tråd som jeg startet som andre gav info til på Facebook. Der kom det frem, at ulike Red osv har ulike egenskaper på hurtig katalog service. Dette går ikke på musikken, men at man må vente før en stor katalog finner rett sang.. Da snakker vi om mange disker og TB. Trådens intensjon var jo at andre prøvde gratiskabler mot rimelige no nonsense Supra. Det er mange placebo folk i verden som nevner denne, for å være sikker så må man nesten prøve. Jeg har hatt stor uvilje mot å spille Spotify i Stereo eller 2.1 Nå har jeg konsekvent gått over til Spotify i anlegget. Mens på rimelige Sony headphones og Audio Pro blåtann så har jeg alltid digget Spotify. Jeg holder placebo kortet åpent, men hadde vært kult om andre prøvde før de mener også. Endret 26. februar 2019 av Countryman Flettet innlegg Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Ikke noe feil med Spotify lydmessig teknisk sett - problemet er innspillingene de har - det er som regel remasters og innspillinger som er hardt rammet av The Loudness War. Av eldre musikk finnes det gode og dårlige utgaver - det kan skille over 10dB i innspillingsnivå - og fra 5 til 15 DR. Problemet er at du ikke vet hvilken versjon Spotify bestandig har tilgjenglig. http://dr.loudness-war.info/ Lytter du mest etter nyere musikk betyr det ikke så mye - da er det meste dessverre er dårlig innspilt. Men jeg kan love deg, at å sjekke ut en god innspilling, kontra en ny dårlig remaster, gjør uendelig mye mer i lydkvalitet enn den kabelen du nevner. 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 12. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) Ikke noe feil med Spotify lydmessig teknisk sett - problemet er innspillingene de har - det er som regel remasters og innspillinger som er hardt rammet av The Loudness War. Av eldre musikk finnes det gode og dårlige utgaver - det kan skille over 10dB i innspillingsnivå - og fra 5 til 15 DR. Problemet er at du ikke vet hvilken versjon Spotify bestandig har tilgjenglig. http://dr.loudness-war.info/ Lytter du mest etter nyere musikk betyr det ikke så mye - da er det meste dessverre er dårlig innspilt. Men jeg kan love deg, at å sjekke ut en god innspilling, kontra en ny dårlig remaster, gjør uendelig mye mer i lydkvalitet enn den kabelen du nevner. Takk, Det høres riktig ut. Jeg bruker mest Spotify for å sjekke ut ny musikk, men også endel gammelt som jeg ikke har på skive. Det jeg liker kjøper jeg fysisk på nett eller lokalbutikk. Kvalitet på gammel stormusikk Spotify varierer. Jeg har Child in time-Deep purple på spilleliste og den høres veldig kul ut. Endret 12. februar 2019 av Gouldfan Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) Takk, Det høres riktig ut. Jeg bruker mest Spotify for å sjekke ut ny musikk, men også endel gammelt som jeg ikke har på skive. Det jeg liker kjøper jeg fysisk på nett eller lokalbutikk. Kvalitet på gammel stormusikk Spotify varierer. Jeg har Child of time-Led Zeppelin på spilleliste og den høres veldig kul ut. Ja, er glimrende til å sjekke ut musikk. Finnes man noe man bare må ha - så kan man bruke DR database til å finne den "utlimate" versjonen - eventuelt på disc. Tenker du på Child in Time med Deep Purple? http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=deep+purple&album=made+in+japan Jeg liker best live versjonen fra Made in Japan albumet , har den i flere varianter, blant annet hi-rez blu ray: https://www.discogs.com/Deep-Purple-Made-In-Japan/release/5799650 De ble bare solgt en kort tid, får lett over tusingen for den nå Jeg har den også på cd og synes det låter like bra, 1998 versjonen. Edit: Litt mer om loudness-problemet: https://www.nytimes.com/2019/02/07/opinion/what-these-grammy-songs-tell-us-about-the-loudness-wars.html?fallback=0&recId=1H2sa9Izx3G6kkrX8RRHmVXGOMe&locked=0&geoContinent=NA&geoRegion=FL&recAlloc=als1&geoCountry=US&blockId=trending&imp_id=483430651&action=click&module=trending&pgtype=Article®ion=Footer&login=email&auth=login-email Endret 12. februar 2019 av Mr_Spock 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 12. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) Ja, er glimrende til å sjekke ut musikk. Finnes man noe man bare må ha - så kan man bruke DR database til å finne den "utlimate" versjonen - eventuelt på disc. Tenker du på Child in Time med Deep Purple? http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=deep+purple&album=made+in+japan Jeg liker best live versjonen fra Made in Japan albumet , har den i flere varianter, blant annet hi-rez blu ray: https://www.discogs.com/Deep-Purple-Made-In-Japan/release/5799650 De ble bare solgt en kort tid, får lett over tusingen for den nå Jeg har den også på cd og synes det låter like bra, 1998 versjonen. Edit: Litt mer om loudness-problemet: https://www.nytimes.com/2019/02/07/opinion/what-these-grammy-songs-tell-us-about-the-loudness-wars.html?fallback=0&recId=1H2sa9Izx3G6kkrX8RRHmVXGOMe&locked=0&geoContinent=NA&geoRegion=FL&recAlloc=als1&geoCountry=US&blockId=trending&imp_id=483430651&action=click&module=trending&pgtype=Article®ion=Footer&login=email&auth=login-email Ja mye blanding i spilleliste, litt blasfemi å glemme navn. Den av Led Zeppelin jeg har var, Immigrant Song.... Den lider nok av litt mindre dynamikk, for har hørt den bedre annet sted. Men herlig låt forde.. Debatten om jordet Ethernet kabler er jo høy. Sony er jo jordet iallefall, men jeg er ganske sikker på standar på kabler er sånn at vi ikke får sløyfe. https://m.sweclockers.com/forum/trad/1255831-skarmad-cat7-kabel-mellan-bredbandsuttag-och-router?p=1 Endret 26. februar 2019 av Countryman Flettet innlegg Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Ja mye blanding i spilleliste, litt blasfemi å glemme navn. Den av Led Zeppelin jeg har var, Immigrant Song.... Den lider nok av litt mindre dynamikk, for har hørt den bedre annet sted. Men herlig låt forde.. Child in Time - Made in Japan versjonen vel å merke - er en favoritt fra mange år tilbake, elsker den låten, lang og fin - over 12 minutter med nytelse. 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 13. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2019 Child in Time - Made in Japan versjonen vel å merke - er en favoritt fra mange år tilbake, elsker den låten, lang og fin - over 12 minutter med nytelse. Ja jeg elsker den låta, og Spotify er fint ellers kunne jeg ikke finlyttet til den. Har sett de live i kulåsparken i Sarpsborg for noen år siden, og da ble den sef spilt. Made in Japan må jeg se om jeg finner på Ramjes musik. Lenke til kommentar
G Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 (endret) Jeg kan ikke så mye om jord, men jeg har jordet med plugg Sub, effekt og pre/hjemmekino.Jeg har masse skjermede signalkabeler, alt har skjerm. Men NAD BEE cd og Sony har ujordet kontakt men står i jordet grenuttak.Dette er vel el? Men funker skjermingen her? Ser at du begynner å få litt forhold til dette med jording. Husk at i dag så finnes mye utstyr som kun er dobbeltisolert og som også gjerne kommer med et plastikk-chassis. Da nytter det ikke å ha jordet 230 Volt grenuttak, for utstyret som tilkobles kan ikke bli kvitt støyen og andre uønskede greier som kan behøve denne samme jordingen. Det er en enkel regel i elektrisitetslære som gjelder, og det er at strømmen velger den letteste veien Strøm velger letteste vei for å jevne ut den spenningsforskjellen egentlig. Forskjellen mellom positivt eller negativt ladet spenningspotensial og jord er nok til at strømmen "flyter" dit lynkjapt. Samme gjelder da altså for den elektriske støyen som fanges av skjermingen rundt kabelen. Du kan sammenlikne det på følgende måte lettforståelig: I en strømkabel har du tre ledninger en for hver sak. En som gir spenningsforskjellen, en som er null leder for at elektrikere skal koble ting uniformt/riktig. Og en som kun skal ha jordingspunkt funksjon. Om du da lar være å koble den ene som fungerer som jord så får du ikke jord. Samme problemstilling blir det når du kobler et dobbeltisolert støpsel i ditt jordet grenuttak at det mangler den jordingskoblingen i strømsløyfen. Det er vel større sannsynlighet at et dobbeltisolert analog lydbehandlingsboks vil smitte støy over på lyd enn i et digitalt opplegg (kanskje med forbehold, da det aldri skader å ha et åpent sinn)? Ikke tenk så hardt over at jeg nevnte negativt og positivt spenningspotensial. Det viktigste der er at strømmen har en eller den andre retningen å flyte. I noen konstruksjoner kan strømflyten gå til noe som ikke leser null på voltmeter også, fordi det er forskjell i et spenningspotensial. Samt i apparater med jordingsfeil vil jeg tro noe sånn skjer. Obs! Jeg er ikke utdannet som elektriker. Det viktigste: som kan sammenliknes med et par innsjøer med en elv i mellom. Hvor den ene innsjøen ligger lavere så flyter det til den. Så kan det jo skje noe uventet med innsjøene som gjør at den lavereliggende blir høyere i vannstand nå enn før, f.eks ved elveleiendringer eller om det skled en gigantisk isbre inn i innsjøen eller noe. Da flyter det jo andre veien. Det viktigste er altså ikke pluss og minus, men at det finnes en forskjell i spenningspotensial. Sånn jeg skjønner det fra Spotify dama, så var knekk og bøy gratis Cat5 som en rekke humpete veier med kø, og kanskje en eller to tre veier med humper og uten kø.Overkill med mange felts perfekte motorveier for mange Toyota (min båndbredde).Men de har bedre forhold også av ny motorvei uten kø og homper.Akkurat som en Ferrari har.Er det noe jeg misser?Wireworld sjefen sier derimot at resendinger av pakker ikke funker optimalt på musikk... Istedenfor å latterliggjøre forslaget til forklaring så kan en ta tak i den viktigste biten her. Du har jo gjort riktig vurdering i det å feilsøke ved å bytte en dårlig kabel. Analogien din til motorvei er ikke helt på jordet heller. Så lenge fartshumper du beskriver kan lede til fullstendige pakketap av enkelte pakker. Jo flere humper jo større mengde pakketap. For ytterligere å forvirre litt så kan vel en musikk-codec ha et design som skal redusere på lydkvalitet ved inntrufne pakketap istedenfor å få resendt absolutt alle pakkene. Dette kunne tenkes løses ved å verifisere hyppigere slik at noen millisekund uten musikk ikke stopper avspillingen dersom dette er viktigere enn kvaliteten. Men det er opp til ingeniørene bak lyd-codec’en hva som må til. TCP/IP må altså omgås med en form for time slots, slik at TCP/IP kan fungere etter hensikten med det å utføre en full kontroll pr time slot. Dette var dratt ut av hatten mhp lyd-codec design. Jeg har overhode ikke greie på akkurat det. Men tanken om at et maksimalt tidsfrist må brukes enten for å hoppe over eller spille noen millisekund grøt består tror jeg. Det må bli en overordnet greie som ingeniør må ta et valg på. Endret 26. februar 2019 av Countryman Flettet innlegg Lenke til kommentar
G Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 (endret) Ok da misforstod jeg, ellers har jeg hørt at serverplassering har noe å si også. Jeg tør påstå at du ikke misforstod helt. Fordi TCP/IP gjelder helt fram til pakkene er levert og det skjer altså f.eks. også helt til din PC, din internett radio eller hva nå utstyret måtte være. TCP/IP kan være i bruk på din mistenkte ethernet-kabel. Men altså ikke i bruk ut til dine analoge høytalere Det er en lang lærerik tråd som jeg startet som andre gav info til på Facebook.Der kom det frem, at ulike Red osv har ulike egenskaper på hurtig katalog service.Dette går ikke på musikken, men at man må vente før en stor katalog finner rett sang.. Da snakker vi om mange disker og TB. Husker ikke begrepet i farten men Western Digital Red harddisk har en avslått funksjon som gjør at du kan risikere datatap om du nytter den i vanlig PC. Det vil si at Red er designet for bruk i et RAID-oppsett. Så om NAS'et ditt ikke kjører i RAID så er Red ikke et optimalt valg. Du har egne disker som er designet for rask leveringstid av data som ikke er Red også. Husk at jeg sier ingenting om hvor ofte datatap i et feiloppsett med Red oppstår, men bare den teoretiske mulighet som man bør ta hensyn til. Edit:OK, fant tilbake og funksjonen kalles TLER, som er slått på (ikke av som jeg kan ha formulert meg før). Jeg ser også at WD hevder de kan nyttes i et non-RAID oppsett. Men der er det da forklaring på hva TLER gjør. Og jeg har lest kilde på for en gang for en evighet siden at det er en teoretisk fare å nytte det i non-RAID: https://support.wdc.com/knowledgebase/answer.aspx?ID=1478 Endret 26. februar 2019 av Countryman Flettet innlegg 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Noen sier det er nok med en sånn kontakt for jord. Andre sier "ikke jord begge ender" Faraday's bur Eller ei, så er nok de fleste kabler og utstyr sikret mot sløyfe.Men det vet jeg ikke nok om. Er få totaljordede routere, iallefall "4G" typ. Sony chassis er laget av cobalt og metall ifølge specs, men har plastikk i display og skuff. Topp og bunn deko vet jeg ikke hva er. Bunn er metall. Lan porten er metall. http://www.enjoythemusic.com/magazine/manufacture/0509/ Her ligger vel det meste om jitter forklart enkelt og greit. Og om man tar dette i betraktning, så er det ikke dumt om man bruker litt kr på en grei specet kabel. Ja kan både være ganske rimelig og svært dyrt. Mitt eksempel feks Supra er svært rimelig, på det meste. USB kabel er rimelig og danker ut mange av de mye dyrere merkene. Endret 26. februar 2019 av Countryman Flettet innlegg Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Leste du din egen kilde? Spesielt det som stod under "Jitter and Networked Audio"? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 15. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2019 http://www.enjoythemusic.com/magazine/manufacture/0509/ Her ligger vel det meste om jitter forklart enkelt og greit. Og om man tar dette i betraktning, så er det ikke dumt om man bruker litt kr på en grei specet kabel. Ja kan både være ganske rimelig og svært dyrt. Mitt eksempel feks Supra er svært rimelig, på det meste. USB kabel er rimelig og danker ut mange av de mye dyrere merkene. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Leste du din egen kilde? Spesielt det som stod under "Jitter and Networked Audio"? Because of the packet-transfer protocol of Ethernet and data buffering at the end-point, the jitter of the clock in the computer is a non-issue. The only clock that is important is the one in the end-point device. Examples of end-point devices are: Squeezebox, Duet and Sonos Hvilket peker på selve designet og kvaliteten internt i enhetene nevnt i eksempelet (Squeezebox, Duet, Sonos m.fl) Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 15. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2019 (endret) Ja jeg har lest hele, det står at pakker og buffer hjelper på bra overføring, men Dac er kritisk mtp tidsfeil. Dette betyr i klartekst at dersom du har en veldig dyr Dac så er du bedre stilt. Og dette betyr faktisk i motsatt fall som i analog. Så er det viktigere med internet kabel jo rimeligere utstyr du har.... Jeg har ikke en dyr Dac. På stereo cd Spotify foretrekker jeg Nad og Sony... Og etter mer lytting så er jeg skråsikker.. Ethernet Supra Cat8 dømmer jeg som det beste kabel kjøp jeg har gjort. Og analoge og digitale kabler ellers kostet 500-1000 kr her.... Ikke det dyreste kabler jeg har ellers, men Supra cat8 anbefales soleklart. Har dere generic gratiskabler, så prøv Supra, om dere ikke merker Soleklare forskjell på Spotify og Netflix... -Hev kjøpet og betal brevpost i retur.... Endret 15. februar 2019 av Gouldfan Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Det finnes ganske mange andre produkter du kan teste hvis du har en slik tilnærming til hifi, Shakti Stones er velkjente saker: https://oslohificenter.no/stereo/tilbehor/shakti-stone Det er jo returrett på nettkjøp - tipper du vil få utbytte av de 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 15. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2019 (endret) Sikkert greit (uten at jeg vet), men som gressenke mann på ufør så har jeg budgett... Adioquest beetle er mer i min sjanger. https://www.hifiklubben.no/stereo/da-konverter/audioquest-beetle-da-konverter/ Men da må den slå min Nad, Sony og Yamaha... Fra laptop. Og jeg er ikke sikker, først må jeg rense vifta på laptop... 300 kr i Strömstad. Så vet dere det, samme service i Sarpsborg på værna bedrift er 1700, Elkjøp 2000. Mr Spock jeg ser på deg som en venn. Supra har gitt sykt forbedring på bare Spotify premium Connect og Netflix surround,. Hva bruker du nå til streaming og nett filmer? Ethernet? Jeg vet ærlig talt ikke hvorfor? Skjærming eller båndbredde? Jeg har bare hørt Spotify idag... Musikk tips 5 eller 5+6+ fra musikk & hifi. Det er helt rått , om dette er placebo og jeg ikke har føcked generic kabel så skjønner jeg ingenting. Jeg har høykvalitets Cd, bluray audio og SACD medier som jeg elsker. Men valgfrihet og ting jeg ikke har på Spotify, har gitt meg glede. Glede jeg før testet ut på billig Sony over ear hodetelefoner og blåtannhøytaler. "I 5 år i eksil har jeg konsekvent unngått Spotify på anlegget i Stereo." Når så billige avspilling fra mobil med hodetelefoner og blåtannhøytaler gir bedre lyd enn et greit mellomklasse anlegg, så har jeg funnet ut.... Flaskehalsen... Og det måtte være nettledning. Og det var den Eureka Synd at IT folket ikke tror på det. jeg har greie Xtz høytalere, men jeg tror selv greie budget høytalere eller greie aktive PC høytalere vil gi markant forskjell. Endret 15. februar 2019 av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 15. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2019 (endret) Ting jeg har hørt igjennom ikveld. Med rå nytelse og littebitt whisky, ale og to x 0.2cl russisk vodka.. Fredag typ. Endret 15. februar 2019 av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 15. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2019 (endret) Jeg vil ikke komme med Subjektive rewievs. Jeg sier klart, absolutt alt er bedre, syk detalj, mer volum og dynamikk selv på lavt volum, definert bass, diskant detalj og damesang utrolig... I dear you to try.. 250 kr. Hva dette vil gi på Tidal tørr jeg bare drømme om. Sjakkti steiner eller ei. Sjekk sporet av reviews på nett fra verden over på billige Supra Cat8 på nett før dere kjøper dyr Sjakkti stein på OHFC. Endret 15. februar 2019 av Gouldfan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå