Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Eks som ikke betaler. Hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg spør på vegne av ei venninne som ønsker å være anonym.

Hun har et barn sammen med eks - de har 50% omsorg hver.

De kjøpte hus sammen før de gikk fra hverandre (kun samboere, ikke gift). Hun flytta ut, og de betaler hver sin halvdel av lånet til banken. De hadde også en muntlig avtale om at han skal betale henne husleie for den halvdelen av huset som tilhører henne og han bruker.

Han har aldri betalt husleia, og i det siste har han sluttet å betale på lånet også. Hun havner i en vanskelig økonomisk situasjon på grunn av dette. Han påstår daglig at han «skal betale», men det skjer ikke.

De prøver å få solgt huset, men han trenerer prosessen.

Hvilke muligheter har hun for å kreve inn dette via andre instanser? Helst på en måte som skåner barnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved samlivsbrudd kan i visse tilfeller en part tvinge hele huset for salg.

Hvis han ikke har råd til å kjøpe henne ut så kan hun kjøpe ham ut for så å legge hiset for salg.

Dersom han ikke godtar disse løsningene, hun har en god dialog med banken og han misligholder lånet så kan banken ta huset og selge det til henne. Dvs hun kan tvinge salget til seg selv hvis banken hjelper og det er grunn til å kreve infrielse av lånet.

Lenke til kommentar

Antageligvis ingen. Jeg regner med at de er solidarisk ansvarlige for lånet? Da gir banken fullstendig f. i hvem som betaler bare de får inn pengene sine. Jeg var i en liknende situasjon selv der eksen nektet å betale noe som helst på felles lån samtidig som hun nektet å kjøre et økonomisk oppgjør. Jeg måtte dekke absolutt alt alene - hun blåste fullstendig i at dette også var hjemmet til barnet vårt (som bodde mest med meg). Fikk heller ikke gjort så mye med banken ettersom det også krevde hennes underskrift. Høres ut som han vil hevne seg el.

I ytterste konsekvens så vil banken begjære huset tvangssolgt om de ikke får pengene sine. Hun kan også prøve å kontakte advokat for å få hjelp til å presse ham til å enten selge huset eller foreta et økonomisk oppgjør der han overtar lånet og alt. Det er vanskelig for henne å gjøre dette på en måte som skåner barn helt og holdent, men jo fortere jo bedre. Lange prosesser er ikke bra for noen og minst av alt barn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...