Gå til innhold

Forsvaret vil ikke ta i bruk nye strømmålere: Redd de kan avsløre militære hemmeligheter

Anbefalte innlegg

Eller så er de slike som deg som ikke forstår problemet når dine måledata settes i sammenheng med andre måledata fra hele nasjonen og derfor godtar alt av overvåking, ja sågar ønsker det velkommen for litt glassperler og speil. Dårskap dårskap dårskap.... Tragisk

Er du på stoff eller?

Hva er det med med konspirasjonsønskere som deg?

Hvordan klarer du å komme med en slik påstand?

Det har ingen verdi for feks Russland å få tak i målerdata fra hele nasjonen, om man setter det i sammenheng med noe annet eller ikke. Hva slags fordel vil Russland få mot vårt Forsvar dersom de ser at nordmenn bruker aircondition til å kjøle ned husene sine på sommeren, eller at vi bruker ekstra mye strøm på å holde oss varme om vinteren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og det er heller ikke av interesse hvilke kraftverk det er mest fornuftig å "hacke" ut i fra hva de forsyner. Så vi har ingenting å skjule og dermed ingenting å frykte.

Og hvorfor skulle noen nasjoner i det hele tatt være interresert i Norge? Det eneste vi har er laks og verdens største ego.

Endret av sedsberg
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og det er heller ikke av interesse hvilke kraftverk det er mest fornuftig å "hacke" ut i fra hva de forsyner. Så vi har ingenting å skjule og dermed ingenting å frykte.

Og hvorfor skulle noen nasjoner i det hele tatt være interresert i Norge? Det eneste vi har er laks og verdens største ego.

De trenger helt klart ikke personlige målerdata for å kunne stipulere hvilket kraftverk som er mest hensiktsmessig å hacke.

Dette vet Russland allerede og det har de nok også visst i en god stund.

Det er ikke så vanskelig å skjønne at et gigantkraftverk midt i en storby leverer strøm til flere husstander enn et bittelite verk på landet.

Ergo, personlige målerdata er også i dette eksempelet helt uviktig.

Mer alvorlig er det at det i 2016 (om jeg husker rett) ble avdekket 8 mobilmaster som ikke tilhørte noen operatører i Norge og ingen visste når de oppstod og hvem som bygget de. Overvåkning som dette vil ha en stor verdi for Russland, men ikke personlige strømmålerdata.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er du på stoff eller?

Hva er det med med konspirasjonsønskere som deg?

Hvordan klarer du å komme med en slik påstand?

Det har ingen verdi for feks Russland å få tak i målerdata fra hele nasjonen, om man setter det i sammenheng med noe annet eller ikke. Hva slags fordel vil Russland få mot vårt Forsvar dersom de ser at nordmenn bruker aircondition til å kjøle ned husene sine på sommeren, eller at vi bruker ekstra mye strøm på å holde oss varme om vinteren?

Har masse stoff på meg, kaldt ute vet du. Bukse og jakker og slikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nåja. Bruntlands fikk vel litt pepper for "det er typisk norsk å være god".

Dette er det ingen så har tørt å gi pepper for i Norge enda.  ( Fortell hva/hvem jeg ikke får lov å kritisere, så skal jeg fortelle hvem som sitter med kontoll og sensur):

"Vår rase er Mesterens rase. Vi er guddommelige guder på denne planeten. Vi er like forskjellige fra de underordnede rasene som de er fra insekter. Faktisk, i forhold til vår rase, er andre raser dyr, i beste fall storfe.

Andre raser bør anses som menneskelig ekskrementer. Vår skjebne er å herske over de underordnede rasene. Vårt jordiske rike vil bli styrt av vår leder med et våpen av jern.

Massene vil slikke våre føtter og tjene oss som våre slaver.»

• (Menachem Begin – Israeli Prime Minister 1977-1983)

Lenke til kommentar

Og hvorfor skulle du bry deg om en kineser vet strømforbruket ditt privat?

Hvis ikke, er innlegget ditt bare et surt oppstøt. Klaging, klaging, klaging... Tragisk.

Nå er det militæret som må bekymre seg for utenlands etterretning. Og der er en viss grunn til å bekymre seg, for billig og kommersielt tilgjengelig måleteknikk/-elektronikk er i dag mer som god nok til potensielt kunne identifisere de enkelte strømforbruk(ere) på innsiden av AMS. Sier ikke at AMS gjør dette normalt, men potensialet er der. Kan jeg designe dette, så kan enhver AMS fabrikant. 

Som borger i dette land bekymrer meg ikke for utenlands etterretning - disse kan i verste fall koble fra strømmen min.

Nei, det er vår egen innenlands etterretning jeg bekymrer meg for – de kan påføre meg vesentlig mer skade. Og innenlands etterretning trenger ingen datainnbrudd for å få fatt i alt de vil ha av informasjon – stortinget har i praksis gitt dem carte blanc tilgang på det meste av informasjon (som ikke er stortingets egen.)  

Men det er klart, jeg er bare en sutrekopp som maser om nødvendigheten av den tredje statsmakt og andre slike sikkerhetsmekanismer som av en eller annen idiotisk grunn fant veien inn i grunnloven. Bare at den slags er jo gammeldags og avlegs, man må følge med i tiden og ta raske avgjørelser, så ikke pedo-terroristen går fri. 

security.png

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...