NTB - digi Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Forsvaret vil ikke ta i bruk nye strømmålere: Redd de kan avsløre militære hemmeligheter Lenke til kommentar
Populært innlegg joffeloff Skrevet 6. februar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 6. februar 2019 Jasså, underlig, det var jo ikke grunn til bekymring eller utredning for private og deres private informasjon. Siden jeg er typisk norsk og finner meg i alt tøvet som finnes på her i landet sitter det en dings fra Kina og måler mitt strømforbruk. All data er garantert tilgjengelig for den som går inn for det. Om et år eller to vil nok dataene i disse åndssvake målerne være tilgjengelige for enhver takket være et sikkerhetshull som enda ikke er oppdaget, og ingen kommer til å oppdatere dem. Ola Dunk kommer fremdeles ikke til å bry seg. 15 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Hadde vært morsomt hvis hackere tok strømmen til f.eks. Fru Solberg. 4 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Hva da med de nye vannmålerne som sender detaljert informasjon om vannforbruk hvert 16 sekund på 868 MHz? Vannmålerne har forseglet batteri som varer i inntil 16 år, så fullt mulig å kutte strømmen via AMS og deretter bruke signalet fra vannmåleren som blink for evt angrep... 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg IceBlitz Skrevet 6. februar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 6. februar 2019 Jasså, underlig, det var jo ikke grunn til bekymring eller utredning for private og deres private informasjon. Siden jeg er typisk norsk og finner meg i alt tøvet som finnes på her i landet sitter det en dings fra Kina og måler mitt strømforbruk. All data er garantert tilgjengelig for den som går inn for det. Om et år eller to vil nok dataene i disse åndssvake målerne være tilgjengelige for enhver takket være et sikkerhetshull som enda ikke er oppdaget, og ingen kommer til å oppdatere dem. Ola Dunk kommer fremdeles ikke til å bry seg. Og hvorfor skulle du bry deg om en kineser vet strømforbruket ditt privat? Regner du din egen bolig for å gå under nasjonal sikkerhet, herunder også inkludert Forsvaret? Hvis ja, er ditt syn på virkelighet absurd. Hvis ikke, er innlegget ditt bare et surt oppstøt. Klaging, klaging, klaging... Tragisk. 18 Lenke til kommentar
Populært innlegg Rudde Skrevet 6. februar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 6. februar 2019 Og hvorfor skulle du bry deg om en kineser vet strømforbruket ditt privat? Regner du din egen bolig for å gå under nasjonal sikkerhet, herunder også inkludert Forsvaret? Hvis ja, er ditt syn på virkelighet absurd. Hvis ikke, er innlegget ditt bare et surt oppstøt. Klaging, klaging, klaging... Tragisk. Nei. Men om forsvaret mener kineserne kan missbruke informasjon om deres strømforbruk. Er det ikke urealistisk at private aktører, selvstendige eller myndighetene missbruker informasjon om ditt private strømforbruk. 16 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Og hvorfor skulle du bry deg om en kineser vet strømforbruket ditt privat? Regner du din egen bolig for å gå under nasjonal sikkerhet, herunder også inkludert Forsvaret? Hvis ja, er ditt syn på virkelighet absurd. Hvis ikke, er innlegget ditt bare et surt oppstøt. Klaging, klaging, klaging... Tragisk. Nei. Men om forsvaret mener kineserne kan missbruke informasjon om deres strømforbruk. Er det ikke urealistisk at private aktører, selvstendige eller myndighetene missbruker informasjon om ditt private strømforbruk. Det er satt klare regler på hvordan disse dataene kan brukes, men det er selvfølgelig teknisk mulig å bruke dataene på andre måter. I praksis betyr dette at nasjonal lovgivning har brutt sammen, eller at det gjennomføres ett svært omfattende datainnbrudd. Hvis noe av det skjer er smart-målere det minste problemet vi har. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Rudde Skrevet 6. februar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 6. februar 2019 Det er satt klare regler på hvordan disse dataene kan brukes, men det er selvfølgelig teknisk mulig å bruke dataene på andre måter. I praksis betyr dette at nasjonal lovgivning har brutt sammen, eller at det gjennomføres ett svært omfattende datainnbrudd. Hvis noe av det skjer er smart-målere det minste problemet vi har. Da har ikke forsvaret noe å frykte da. Det er jo tross alt klare regler på hvordan disse dataene skal brukes. Du er ekstremt naiv om du tror det er noe omfattende som skal til for missbruk. 16 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Kan ikke forsvaret bare gå til psykolog for å få fritak, da? Som andre kunder ( kundebehanding! ) har fått beskjed om å gjøre. De kan jo bruke Ingstad-"ulykken" som bevis for at alt ikke står så bra til, hvis de får like vanskeligheter for å få fritak som private kunder. ( Og selvfølgelig et ekstra gebyr i året pga. noen udokumenterte ekstrautgifter. ) 3 Lenke til kommentar
T_ac_S Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 AMS kan også kutte strømmen.. 2 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Hadde vært morsomt hvis hackere tok strømmen til f.eks. Fru Solberg.Kombiner dette med tingenes internett som kan ende opp som botnett i hendene på en dyktig hacker så er vel ikke det en umulighet 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Hos meg tror jeg kineserne har endret kalibreringsfaktoren på måleren min 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Skjønner ikke helt denne frykten his Forsvaret. På hvilken måte kan det avsløre militære hemmeligheter (eller dine/mine hemmeligheter) å se hva strømforbruket er? Det fremkommer jo uansett ikke, hva slags apparater eller innretninger som forbruker strømmen. Å prøve å gjette det, er vel vanskeligere enn å få 7 rette i lotto. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Skjønner ikke helt denne frykten his Forsvaret. På hvilken måte kan det avsløre militære hemmeligheter (eller dine/mine hemmeligheter) å se hva strømforbruket er? Det fremkommer jo uansett ikke, hva slags apparater eller innretninger som forbruker strømmen. Å prøve å gjette det, er vel vanskeligere enn å få 7 rette i lotto. Det kan antagelig si noe om antall personer på jobb, når disse jobber, når det f.eks er agregattester og strømtester, når det er vaktbytter osv. I f.eks fjellanlegg kan det si noe om antall servere eller annet utstyr som står der og dermed hvor viktig anlegget er. Jo større strømforbruk jo viktigere anlegg. 9 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Jeg oppdaget tiolfeldigvis at det er mulig å finne strømforbruket til samtlige strømmålere i landet! Det betyr at kjeltringer kan oppdage hvilke hus og leiligheter der ingen er hjemme. Jeg fatter ikke at Datatilsynet tillater dette. 6 Lenke til kommentar
Frie fantasier Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Dette minner meg om en hendelse i Sørsverige for snart 50 år sen. Det ringer hos brannvesenet i en liten plass og en man roper at det brinner. Brannmannen som svarer spør da. Hvor brinner det? Det blir stille et par sekunder, så sier mannen. Det er hemlig! Nå viste jo alle hvor militæren holdt til så det var jo bare at kjøre dit... 3 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Da har ikke forsvaret noe å frykte da. Det er jo tross alt klare regler på hvordan disse dataene skal brukes. Du er ekstremt naiv om du tror det er noe omfattende som skal til for missbruk. Vi snakker om to forskjellige ting. Det ene er at forsvaret ikke vil at det skal finnes mulighet for at hacking kan gi data om forsvarets aktiviteter. Det andre er at myndighetene gir blaffen og tillater brudd på datatilsynets lovgivning slik at privatpersoners data blir missbrukt 3 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Jeg oppdaget tiolfeldigvis at det er mulig å finne strømforbruket til samtlige strømmålere i landet! Det betyr at kjeltringer kan oppdage hvilke hus og leiligheter der ingen er hjemme. Jeg fatter ikke at Datatilsynet tillater dette. hvor da? 2 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Vi snakker om to forskjellige ting. Det ene er at forsvaret ikke vil at det skal finnes mulighet for at hacking kan gi data om forsvarets aktiviteter. Det andre er at myndighetene gir blaffen og tillater brudd på datatilsynets lovgivning slik at privatpersoners data blir missbrukt Sånn som når all dataen til Helse Sør-Øst kom på avveie? Eller som at de villig har gitt tilgang til pasientdata til utenlandske aktører. 2,8 millioner nordmenn. Og dette er ikke et brudd. Dette er bare den gjennomsnittlige inkompetente statlige konsulenten som gjør jobben sin. Dette er hva du får når du velger å stole på offentlige myndigheter. 8 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Jasså, underlig, det var jo ikke grunn til bekymring eller utredning for private og deres private informasjon. Siden jeg er typisk norsk og finner meg i alt tøvet som finnes på her i landet sitter det en dings fra Kina og måler mitt strømforbruk. All data er garantert tilgjengelig for den som går inn for det. Om et år eller to vil nok dataene i disse åndssvake målerne være tilgjengelige for enhver takket være et sikkerhetshull som enda ikke er oppdaget, og ingen kommer til å oppdatere dem. Ola Dunk kommer fremdeles ikke til å bry seg. Og hvorfor skulle du bry deg om en kineser vet strømforbruket ditt privat? Regner du din egen bolig for å gå under nasjonal sikkerhet, herunder også inkludert Forsvaret? Hvis ja, er ditt syn på virkelighet absurd. Hvis ikke, er innlegget ditt bare et surt oppstøt. Klaging, klaging, klaging... Tragisk. Eller så er de slike som deg som ikke forstår problemet når dine måledata settes i sammenheng med andre måledata fra hele nasjonen og derfor godtar alt av overvåking, ja sågar ønsker det velkommen for litt glassperler og speil. Dårskap dårskap dårskap.... Tragisk 7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå