NTB - digi Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Erna ble stilt til veggs om rekordhøye strømpriser Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) – For hovedsponsorene til Høyre er ikke dette et stort problem, men for vanlige folk er det et problem at strømprisene går opp og at avgiftene er på rekordhøyt nivå, sa Vedum i Stortingets muntlige spørretime onsdag. Jaha?? Hva med bedrifter som presses ut av landet? For de som følger med industri-Norge, så er det kjent at vannkraft var grunnlaget for mye industri, spesielt aluniniumsverkene. Så gikk prisene til himmels. Hydro kvitterte med å slå seg sammen med Qatar og dannet Qatal, et aluminiumsverk der kraften leveres av et gasskraftverk. Og absolutt ingen snakker om de tapte arbeidsplassene eller CO2-utslippet gasskraftverket medfører, der en har liten mulighet for å utnytte restvarmen. Norsk politikk, uansett politisk farge, er for nedgravd i egen navle. Edit:typo Endret 6. februar 2019 av G0RJS955 9 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Jeg savner en mer helhetlig vurdering av strømmarkedet. Med EU og ACER i førersetet må vi regne med tyske strømpriser i Norge i årene som kommer. Folk klager, men sannsynligheten er at vi får enda høyere strømpriser, og noen ører lavere forbruksavgift monner lite. Magasinfyllingen var faretruende nær minimumskurven for årene 1993 til 2018 på ettersommeren. Jeg valgte å ta fastprisavtale på 63 øre/kWh, og strømprisen på siste fakturaen var kr 1,20/kWh. Egentlig ikke noen høy strømpris, når vi vet at tyske strømkunder betaler kr 2,50. Av dette er 20 øre/kWh forbruksavgift. Før ACER var stømprien til Nord Pool rundt 30 øre/kWh i lange perioder. Det er den langsiktige politikken som skaffer oss billigere strøm, og vi forbrukere ville tjene på å støtte ordningen med El-sertifikater. Den skaffer mer energi til markedet, og lavere strømpriser på den måten. Klarer vi å få strømprisen tilbake til 30 øre/kWh, levert til Nord Pool, så har vi spart mer enn hele forbruksavgiften. Det er fullt mulig med en annen politikk, ved at politikerne legger opp til å høste energien fra vinden og bølgene i Norsk Økonomisk Sone. Det triste med H ofg Frp er at de skyr ordninger hvor staten går inn med penger for å skaffe landet arbeidsplasser av typen Statkraft. 1 Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Jeg savner en mer helhetlig vurdering av strømmarkedet. Med EU og ACER i førersetet må vi regne med tyske strømpriser i Norge i årene som kommer. Folk klager, men sannsynligheten er at vi får enda høyere strømpriser, og noen ører lavere forbruksavgift monner lite. Magasinfyllingen var faretruende nær minimumskurven for årene 1993 til 2018 på ettersommeren. Jeg valgte å ta fastprisavtale på 63 øre/kWh, og strømprisen på siste fakturaen var kr 1,20/kWh. Egentlig ikke noen høy strømpris, når vi vet at tyske strømkunder betaler kr 2,50. Av dette er 20 øre/kWh forbruksavgift. Før ACER var stømprien til Nord Pool rundt 30 øre/kWh i lange perioder. Det er den langsiktige politikken som skaffer oss billigere strøm, og vi forbrukere ville tjene på å støtte ordningen med El-sertifikater. Den skaffer mer energi til markedet, og lavere strømpriser på den måten. Klarer vi å få strømprisen tilbake til 30 øre/kWh, levert til Nord Pool, så har vi spart mer enn hele forbruksavgiften. Det er fullt mulig med en annen politikk, ved at politikerne legger opp til å høste energien fra vinden og bølgene i Norsk Økonomisk Sone. Det triste med H ofg Frp er at de skyr ordninger hvor staten går inn med penger for å skaffe landet arbeidsplasser av typen Statkraft. Da er det bare å fyre med ved, kommer godt under krona (60-70 øre) per kwh hvis man kjøper storsekk Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Er det virkelig så dyrt? Ser jeg betaler rundt 70 øre pr kWh I januar. Føler ikke det er noen ekstrem pris? Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Er det virkelig så dyrt? Ser jeg betaler rundt 70 øre pr kWh I januar. Føler ikke det er noen ekstrem pris? Bruker du beløpet på fakturaen fra El-verket og legger til beløpet fra nettselskapet, og deler på ant. kWh? 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Bruker du beløpet på fakturaen fra El-verket og legger til beløpet fra nettselskapet, og deler på ant. kWh? Jeg bruker prisen jeg betaler for strøm og deler på kWh. E-verket betaler jeg for seg selv(nettleie osv). Jeg snakker nå bare om kraftpris. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Ser ut til at drivstoff avgiftene lister seg stille over til å bli el avgifter etterhvert som kjøretøyparken eletrifiseres. Sånt er jo trist for de som ei har kjøretøy, men fyrer med panelovner. Forøvrig ca 70 øre også her i heimen. Greit nok. Værre med hytter og feriehus, der peiser de på med så mye nettleie at totalpris pr. kwt er hinsides all fornuft, dvs. flere titalls kroner. Måten jeg skulle ordne det på, iflg kraftselskapet, var "å ikke tenke på den måten"... Endret 6. februar 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Jeg bruker prisen jeg betaler for strøm og deler på kWh. E-verket betaler jeg for seg selv(nettleie osv). Jeg snakker nå bare om kraftpris. Jeg betaler 55 øre/kWh i nettleie, og dersom du bater like mye i nettleie betaler du 70 + 55 = kr 1,25 pr. kWh Det er nok dette som er tilfellet, at folk skifter strømleverandør og sparer 1 øre eller 2, mens de store utslagene egentlig ligger på systemnivå, hvor myndighetene kan velge å bygge, slik at vi får stort overskudd i markedet og kan spare 50 - 30 = 20 øre/kWh. Jeg har hatt mange debatter rundt dette opp gjennom årene, og det det er få som forstår at ved å subsidiere utbygging av fornybar energi med 5 øre/kWh sparer vi strømkunder rundt 10 øre/kWh. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Jeg betaler 55 øre/kWh i nettleie, og dersom du bater like mye i nettleie betaler du 70 + 55 = kr 1,25 pr. kWh Det er nok dette som er tilfellet, at folk skifter strømleverandør og sparer 1 øre eller 2, mens de store utslagene egentlig ligger på systemnivå, hvor myndighetene kan velge å bygge, slik at vi får stort overskudd i markedet og kan spare 50 - 30 = 20 øre/kWh. Jeg har hatt mange debatter rundt dette opp gjennom årene, og det det er få som forstår at ved å subsidiere utbygging av fornybar energi med 5 øre/kWh sparer vi strømkunder rundt 10 øre/kWh. Personlig mener jeg nettleie er noe på siden. Vi snakker kraftpriser. Det er det som er berørt av nordpool og utlandskabler osv. 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Da er det bare å fyre med ved, kommer godt under krona (60-70 øre) per kwh hvis man kjøper storsekk Dersom du kjøper ved og får oppgitt en pris på 70 øre/kWh, så må du inn på sidene til SINTEF for å finne ut hva du virkelig betaler pr. kWh med vedfyring. Gammel ovn har 50% virkningsgrad så da blir prisen kr 1,40 pr. kWh Er ovnen ny er virkningsgraden 80% og prisen blir: 87 øre pr. kWh Dette er effekt som forsvinner til kråkene, så det med godt/dårlig isolert hus blir likt for både ved og el. 1 Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Hvis det blir lette på el-avgiften, nettleie eller kraftpris er det høyst sannsynlig at det blir i størrelsesorden 1 øre som sist. Deretter kan regjeringen slå seg på brystet under debatter med å påstå at de tar krisen alvorlig. Denne 1-øringen jeg ser for meg kan Erna bare beholde, det blir kun for galleriet. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Anbefaler på det sterkeste og lese denne artikkelen på oljekrisa.no, den har noen gode synspunkter på fremtiden angående strøm. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Ser ut til at drivstoff avgiftene lister seg stille over til å bli el avgifter etterhvert som kjøretøyparken eletrifiseres. Sånt er jo trist for de som ei har kjøretøy, men fyrer med panelovner. Forøvrig ca 70 øre også her i heimen. Greit nok. Værre med hytter og feriehus, der peiser de på med så mye nettleie at totalpris pr. kwt er hinsides all fornuft, dvs. flere titalls kroner. Måten jeg skulle ordne det på, iflg kraftselskapet, var "å ikke tenke på den måten"... Ja, vi må nok regne med at dagens avgifter på bilparken etter hvert blir belastet elektriske biler. Alle ønsker vi godene et moderne samfunn gir oss, og godene må finansieres. Jeg for min del ønsker enda bedre veier, og at veiene er godt vedlikeholdt med ny asfalt når det blir hjulspor og fare for vannplaning. Etter min mening er det ikke urimelig at avgiftene som i dag belastes bensin og diesel i fremtiden blir lagt på strømmen. Dersom alle betaler er det snakk om 20 øre/kWh. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Ja, vi må nok regne med at dagens avgifter på bilparken etter hvert blir belastet elektriske biler. Alle ønsker vi godene et moderne samfunn gir oss, og godene må finansieres. Jeg for min del ønsker enda bedre veier, og at veiene er godt vedlikeholdt med ny asfalt når det blir hjulspor og fare for vannplaning. Etter min mening er det ikke urimelig at avgiftene som i dag belastes bensin og diesel i fremtiden blir lagt på strømmen. Dersom alle betaler er det snakk om 20 øre/kWh. Like mykje avgift på straum som fossilt drivstoff, tida er inne for å senke avgiftene på straum, ikkje auke dei! 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Etter min mening er det ikke urimelig at avgiftene som i dag belastes bensin og diesel i fremtiden blir lagt på strømmen. Dersom alle betaler er det snakk om 20 øre/kWh. Du får forklare det rimelige med slik avgiftsøkning til pensjonister, studenter og alle andre uten bil, men som bare benytter eletrisitet til oppvarming av heimen sin. Endret 6. februar 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
trikola Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Etter min mening er det ikke urimelig at avgiftene som i dag belastes bensin og diesel i fremtiden blir lagt på strømmen. Det er jo allerede nesten besluttet at det blir GPS-basert veiprising. https://www.tu.no/artikler/bomstasjonene-kan-bli-byttet-ut-med-veiprising-datatilsynet-sier-ja-til-gps-maling/455037 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Du får forklare det rimelige med slik avgiftsøkning til pensjonister, studenter og alle andre uten bil, men som bare benytter eletrisitet til oppvarming av heimen sin. Skatt, avgifter og subsidier er ord for det samme, og i Norge går ca 60% av lønnen til alle som jobber tilbake til fellesskapet. Staten burde egentlig være fornøyd med 50%, så også jeg mener skattetrykket er for høyt. Målet er å få en bilpark som bruker strøm, og slitasje og bruk av veinettet er relatert til bruk av bilen. En avgift på strømmen som erstatter avgiften på bensin og diesel virker fornuftig, og jeg tipper at 90% av befolkningen bruker veiene, enten med egen bil eller kollektivt. De 10% som ikke har nytte av veinettet, burde kanskje få en form for kompensasjon i form av fradrag på skatten f. eks. Problemet med denne type spesialordninger er at administrasjonen av ordningene blir kostbare, men skattepolitikken er viktig for velferden vår, det tror jeg alle forstår. Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 *snip*, men skattepolitikken er viktig for velferden vår, det tror jeg alle forstår. Alle forstår også at staten går ikke konk med å holde prisnivået nede. Det bidrar faktisk til vekst. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Ja, vi må nok regne med at dagens avgifter på bilparken etter hvert blir belastet elektriske biler. Alle ønsker vi godene et moderne samfunn gir oss, og godene må finansieres. Jeg for min del ønsker enda bedre veier, og at veiene er godt vedlikeholdt med ny asfalt når det blir hjulspor og fare for vannplaning. Etter min mening er det ikke urimelig at avgiftene som i dag belastes bensin og diesel i fremtiden blir lagt på strømmen. Dersom alle betaler er det snakk om 20 øre/kWh. Blir jo helt meningsløst å belaste dette på strømmen, da den brukes til langt mer enn bil. Belast på forsikring eller bompenger, langt bedre. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå