Gå til innhold

Så kaldt er det når BMW tester elbilen sin i Sverige


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For elbiler er utfordringen med kulde at batteriet blir kaldt. Dette gjør kort sagt at den indre motstanden øker, og at en del av energien da går tapt i varme. Rent praktisk sitter man igjen med mindre energi til fremdrift, og altså kortere rekkevidde.

Se på det som et batteri med innebygget varmekabel som slår seg av når bilen ikke er i bruk. Jeg vet ikke om noen dieselbiler som har innebygget varmekabel i tanken og drivstoffslangen selv om jeg har vært så uheldig å bli rammet av seig diesel i bitende kulde. Det ordnet seg riktignok med litt lurium og tauing. Egentlig ganske genialt med innebygget varmekabel i batteriet selv om det går litt ut over rekkevidden. Vær obs på at det har liten betydning i begge de to hovedtypene kjøremønster:

 

- Småkjøring: Rekkevidden er lang nok i massevis til småkjøring. Eneste praktiske betydning er litt økt energkostnad, akkurat som man for alle andre biler også opplever økt energibruk ved småkjøring i kaldt vær.

 

- Langkjøring: Oppvarmingen av batteriet skjer bare én gang på en lengre tur, nemling når den starter. Når batteriet er varmt så er forbruket som normalt igjen resten av turen, uansett antall km og ladestopp.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

For elbiler er utfordringen med kulde at batteriet blir kaldt. Dette gjør kort sagt at den indre motstanden øker, og at en del av energien da går tapt i varme. Rent praktisk sitter man igjen med mindre energi til fremdrift, og altså kortere rekkevidde.

Se på det som et batteri med innebygget varmekabel som slår seg av når bilen ikke er i bruk. Jeg vet ikke om noen dieselbiler som har innebygget varmekabel i tanken og drivstoffslangen selv om jeg har vært så uheldig å bli rammet av seig diesel i bitende kulde. Det ordnet seg riktignok med litt lurium og tauing. Egentlig ganske genialt med innebygget varmekabel i batteriet selv om det går litt ut over rekkevidden. Vær obs på at det har liten betydning i begge de to hovedtypene kjøremønster:

 

- Småkjøring: Rekkevidden er lang nok i massevis til småkjøring. Eneste praktiske betydning er litt økt energkostnad, akkurat som man for alle andre biler også opplever økt energibruk ved småkjøring i kaldt vær.

 

- Langkjøring: Oppvarmingen av batteriet skjer bare én gang på en lengre tur, nemling når den starter. Når batteriet er varmt så er forbruket som normalt igjen resten av turen, uansett antall km og ladestopp.

Jeg kjøpte for mange år siden en gammel folkevognbuss med dieselmotor og den hadde varmeelement på dieselfilteret med en bryter inne på dashbordet for å slå det av og på manuelt. Jeg bor i Bodø, så jeg fikk aldri bruk for det, men bilen hadde gått oppi dalom i sørnorge før jeg kjøpe den, og der kan det bli ganske kaldt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Se på det som et batteri med innebygget varmekabel som slår seg av når bilen ikke er i bruk. Jeg vet ikke om noen dieselbiler som har innebygget varmekabel i tanken og drivstoffslangen

 

 

En slik varmekabel har vært ønsket på dieselbiler i "alle år". Vi var på reise "en bit nord" i Russland for 20(ish) år siden og for å starte bilene gikk sjåføren ut en halvtime før alle oss andre og tente ett lite bål under bilen (trolig ved motorblokken men jeg spurte aldri) for å "sette i gang" brenneriet. Nå kan det være att noen ville sett litt merkelig på en som hadde hatt med seg en sekk ved ut kl. 05:00 i Oslo for å starte bilen men med varmekabler hadde det jo gått som en drøm.

 

Og nå; med elbilens fremgang; så føles det vel kanskje litt ... sent ... å begynne med varmekabler for drivstoffet. En av disse gode ideene som dessverre aldri kom i produksjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Se på det som et batteri med innebygget varmekabel som slår seg av når bilen ikke er i bruk. Jeg vet ikke om noen dieselbiler som har innebygget varmekabel i tanken og drivstoffslangen

 

 

En slik varmekabel har vært ønsket på dieselbiler i "alle år". Vi var på reise "en bit nord" i Russland for 20(ish) år siden og for å starte bilene gikk sjåføren ut en halvtime før alle oss andre og tente ett lite bål under bilen (trolig ved motorblokken men jeg spurte aldri) for å "sette i gang" brenneriet. Nå kan det være att noen ville sett litt merkelig på en som hadde hatt med seg en sekk ved ut kl. 05:00 i Oslo for å starte bilen men med varmekabler hadde det jo gått som en drøm.

 

Og nå; med elbilens fremgang; så føles det vel kanskje litt ... sent ... å begynne med varmekabler for drivstoffet. En av disse gode ideene som dessverre aldri kom i produksjon.

Du trenger ikke dra til Russland for å se bål under dieselbiler. Naboen vår kjørte kranbil og måtte ut i allslags vær. Husker jeg stusset veldig da jeg så at han fyrte opp et lite bål under motoren. Skjønte etterhvert at det var for å få dieselen til å flyte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Se på det som et batteri med innebygget varmekabel som slår seg av når bilen ikke er i bruk. Jeg vet ikke om noen dieselbiler som har innebygget varmekabel i tanken og drivstoffslangen

 

 

En slik varmekabel har vært ønsket på dieselbiler i "alle år". Vi var på reise "en bit nord" i Russland for 20(ish) år siden og for å starte bilene gikk sjåføren ut en halvtime før alle oss andre og tente ett lite bål under bilen (trolig ved motorblokken men jeg spurte aldri) for å "sette i gang" brenneriet. Nå kan det være att noen ville sett litt merkelig på en som hadde hatt med seg en sekk ved ut kl. 05:00 i Oslo for å starte bilen men med varmekabler hadde det jo gått som en drøm.

 

Og nå; med elbilens fremgang; så føles det vel kanskje litt ... sent ... å begynne med varmekabler for drivstoffet. En av disse gode ideene som dessverre aldri kom i produksjon.

Du trenger ikke dra til Russland for å se bål under dieselbiler. Naboen vår kjørte kranbil og måtte ut i allslags vær. Husker jeg stusset veldig da jeg så at han fyrte opp et lite bål under motoren. Skjønte etterhvert at det var for å få dieselen til å flyte.

Tvilsomt. Den lille dieselmengden som er i motoren er helt på toppen, og blir ikke varm av et bål under motoren, i tillegg blir den blandet med dieselen i tanken så snart man begynner å kjøre. Det var nok heller for å få litt varme i motoroljen.

Lenke til kommentar

Håper den kommer i vanlig farge også. Ikke bare sånne rare hvite krusseduller

 

Ja, helt sikkert. Dette er bare en merkelig kamuflasje som visstnok skal gjøre det vanskelig å se for seg hvordan bilen virkelig er. Alle stripene gjør at detaljer forsvinner. Hvis du treffer en slik bil på veien, vet du at det er en testbil!

 

Men her har BMW selv valgt å publisere ganske høyoppløste bilder fra Arjeplog og man kan se en god del detaljer.

Lenke til kommentar

(nei I3 teller ikke, det er en liten donald duck bil til dobbel pris) 

 

Dårligste argumentet for at i3 ikke er en elbil jeg noensinne har lest. i3 har solgt i bøtter og spann og det er ikke rent få av de som eies av medlemmer av den norske BMW-klubben. Så ro ned *bittelitt*, i3 er en ypperlig elbil og den har definitivt truffet bra i markedet  :hrm:

Lenke til kommentar

Du trenger ikke dra til Russland for å se bål under dieselbiler. Naboen vår kjørte kranbil og måtte ut i allslags vær. Husker jeg stusset veldig da jeg så at han fyrte opp et lite bål under motoren. Skjønte etterhvert at det var for å få dieselen til å flyte.

Man varmer opp motoren ikke dieselen, en dieselmotor har ikke tennplugger den selvantenner diesel med kompresjon og når motoren/oljen er kald og motoren ganske utslitt får man ikke nok fart på motoren med dertil høy nok kompresjon når man skal starte.

 

Selv brukt jeg og blåse varmluft inn i luftinntaket på motoren når kulda nærmet seg 25/30 minus og skulle starte kald motor.

 

Rundt 22 minusgrader får vinterdiesel krystaller/tykner og får en konsistens som voks og får problemer med å trenge igjennom filter, ved ca.32 minus blir krystallene såpass store at de kan blokkere filtrer, derfor er dieselfilter montert høyt opp i motorrommet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...