Nicklas Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 (endret) Hei Når jeg skulle installere et tar.gz programm stod det i readme filen at jeg trengte en libgtkpp greie for å kompilere og kjøre programmet ( programmet er gputty ) når jeg skulle installere libgtkpp greia skrev jeg: ./configure da kom denne meldingen: ( jeg skrev tar -xzvf filnavn først ) [nicklas@Nicklas libgtkpp-0.2.1]$ ./configure creating cache ./config.cache checking for a BSD compatible install... /usr//bin/install -c checking whether build environment is sane... yes checking whether make sets ${MAKE}... yes checking for working aclocal... missing checking for working autoconf... missing checking for working automake... missing checking for working autoheader... missing checking for working makeinfo... missing checking whether to enable maintainer-specific portions of Makefiles... no checking host system type... i686-pc-linux-gnu checking for a BSD compatible install... /usr//bin/install -c checking for gcc... gcc checking whether the C compiler (gcc ) works... yes checking whether the C compiler (gcc ) is a cross-compiler... no checking whether we are using GNU C... yes checking whether gcc accepts -g... yes checking for c++... no checking for g++... no checking for gcc... gcc checking whether the C++ compiler (gcc ) works... no configure: error: installation or configuration problem: C++ compiler cannot create executables. Det har det kommet på mange andre programmer jeg har prøvd å installere også. Hva er galt ? Håper noen kan svare meg på dette snarest Endret 20. desember 2003 av Nicklas Lenke til kommentar
bkak Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 "checking whether the C++ compiler (gcc ) works... no" Du har med andre ord en ødelagt compiler? Fjern gcc og legg inn på nytt. Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 20. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2003 ok .. kan du forklare meg hvordan jeg gjør det ? Lenke til kommentar
dvj Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 du mangler blant annet en C++ compiler.. og mangen andre ting hvilken distro kjører du? de mest vanlige nå tildags har et port system til å få lagt inn programvare Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 20. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2003 jeg har mandrake 9.2 Men jeg har en kompiler også fordi når jeg skriver "man gcc" så kommeer manualen dens opp hvartfal Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Ingen norske ord slutter på to m-er. Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Men jeg har en kompiler også fordi når jeg skriver "man gcc" så kommeer manualen dens opp hvartfal Ja, men den virker tydeligvis ikke. Installer kompilatoren på nytt, fra Mandrake-CD-en. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Er den installert, så er den installert. Å avinstallere den og installere den på nytt er noe som Windows-folk gjør; det har ingen betydning på Linux. Problemet ligger nok et annet sted (kanskje han har gcc men ikke g++?). Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Å avinstallere den og installere den på nytt er noe som Windows-folk gjør; det har ingen betydning på Linux. Om han har lastet ned en versjon kan det være problemer å bruke den på Mandrake. Om han installerer den som ligger på CD-en går det sannsynligvis bedre. Og å ominstallere er vanlig i Linux om man bruker et pakkesystem. Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 20. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2003 (endret) ok .. jeg har installert en ny kompilator... og den funker men nå kommer denne meldingen: checking for X... configure: error: Can't find X includes. Please check your installation and add the correct paths! Det kommer når jeg har skrivd ./configure Endret 20. desember 2003 av Nicklas Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Om han har lastet ned en versjon kan det være problemer å bruke den på Mandrake. Om han installerer den som ligger på CD-en går det sannsynligvis bedre. Heh, om det var det du mente, så. Men jeg håper virkelig ikke han har gjort noe så talentløst Og å ominstallere er vanlig i Linux om man bruker et pakkesystem. Mener du av typen 1. yum remove gcc 2. yum install gcc 3. profit!! ? I så fall er dette meningsløst og har ingen effekt annet enn det du tillegger det av overtro. Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Og å ominstallere er vanlig i Linux om man bruker et pakkesystem. Mener du av typen 1. yum remove gcc 2. yum install gcc 3. profit!! ? I så fall er dette meningsløst og har ingen effekt annet enn det du tillegger det av overtro. Nei, jeg mente om du installerer en dårlig laget RPM, avinstallerer den og kompilerer programmet selv/installerer en bedre RPM. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Ok, misforstod litt da. Men dét behovet for å reinstallere kureres så klart ved å bruke pakker laget for distroen din, og for den riktige versjonen av distroen din Verste som finnes er nybegynnere som trenger gaim, ikke innser at den følger med, søker på rpmsearch og finner en gaim 0.0.0-pre0 laget for en nedlagt polsk distro i 1997, installerer den med rpm --force --nodeps --nosoupforYOU og så klager over at Linux er så vanskelig og ustabilt. Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 21. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2003 jeg sier nok en gang, jeg har bare installasjons cd'en, ikke de 2 andre ! Lenke til kommentar
opticus Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 Ingen norske ord slutter på to m-er. sier du det du? hva så ? hold deg til tema og om du ikke har noe fornuftig å si så la være si det.. og med det samme jeg er offtopic; så begynner og slutter mmm med to m'er Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 jeg sier nok en gang, jeg har bare installasjons cd'en, ikke de 2 andre ! Synd for deg at du tenker kortsiktig da. Last ned de to andre. Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 jeg sier nok en gang, jeg har bare installasjons cd'en, ikke de 2 andre ! Har ikke distroen din noen mulighet for nettverksbasert pakkeinstall? Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 Installer xlibs-dev eller noe sånt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå