Gå til innhold

Italiensk oppfinner: Jeg er klar til å levere varmeanlegg basert på kald fusjon


Anbefalte innlegg

 

Uten å ha den minste anelse om hva denne maskina hans gjør så kan skold varm plasma holdes på plass ved hjelp av et magnetfelt uten å måtte røre direkte noen form for materiale men dette er vel neppe det denne maskina hadler om med tanke på hvor lite han vil fortelle om den eller i det hele tatt sine testkunder eller sin egen bedrift.

 

 

Kjøper den, men varmen fra den blir vel ikke holdt tilbake av magnetfeltet? Og hvis den gjør det, hvordan skal han høste den? Eller har han jo ingenting å selge...

 

Bare nysgjerrig.  :)

 

Geir :)

Dette er vel en av tingene han ønsker å holde hemmelig tenker jeg. I alle fall frem til bløffen hans blir avslørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi da slipper han selv å sørge for en dampturbin for å omgjøre varme til strøm. Nå blir jo dette istedet en opsjon hos forbruker evt. om de selv skulle ønske det. Dessuten så kreves enorme mengder energi for å omgjøre vann til damp. Da sier det seg selv at han ønsker å selge varme foran å måtte stå for både oppvarming pluss ekstrautstyr for å lage damp, så strøm.

 

En smarting som forstår termodynamikkens lover og varmekapsiteten til vann.

 

Sjekk:

https://snl.no/varmekapasitet

Dampturbiner er ikke den enste måten å konvertere varme til strøm. Han kan bruke sterling motorer som allerede brukes i sol installasjoner i Spania. Kan kjøpes rett av de og konverterer varme til strøm direkte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antar olje og energiminister Kjell Børge-Freiberg sover dårlig inntil det bevises at Rossi ikke har et fungerende produkt....

Og skulle det være at Rossi snakker sant kan vi plugge oljebrønnene, demontere vindparkene, slutte å hugge ved og fråtse i vannbåren varme i alle rom....Da blir det slutt å sitte inne og hutre i anbefalt temperatur...19 grader.....

30 grader overalt.... - til og med i hundehuset.....

Lenke til kommentar

Kjøper den, men varmen fra den blir vel ikke holdt tilbake av magnetfeltet? Og hvis den gjør det, hvordan skal han høste den? Eller har han jo ingenting å selge...

 

Bare nysgjerrig. :)

 

Geir :)

Ved å holde plasmaen på plass med magnetfelt kan man oppnå avstand mellom selve plasmaen og veggene i kammeret og er avstanden stor nok kan materialet i selve kammeret tåle varmen.
Lenke til kommentar

Disse installasjonene leveres med 10 kW stirling motor, og de har holdt på med dette i over 20 år.

 

http://pointfocus.com/images/pdfs/eurodish.pdf

 

Svenskene bruker også langt kraftigere stirling motorer i sin Gotland-class submarine

 

Hvorfor de ikke brukes ellers, er fordi de lider av samme problem som en damp-motor hvor de trenger en langt startopp periode. I motsetning til en dampmotor er de også mye vanskeligere å regulere hastighet på når de først er igang. Kjempe egnet for å rive en generator. Ikke så egnet for å drive maskiner som du vil skal yte i forskjellige hastigheter, og kanskje regelmessig ikke levere kraft i det heletatt.

 

De har også den fordelen at de er ekstremt stillegående. Som er hvorfor de brukes av svenskene og er grunnen til at de utklasserer alle på "stealth".

 

Men det er tydelig at du ikke har hørt om stirling motorer før nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hvorfor skulle han gå inn i en marginal bransje når han egentlig kunne utslettet absolutt all konkurranse når han selger 'evig energi'.

Noe av grunnen til hemmelighetskremmeriet kan være frykten for at store industriaktører låner teknologien hans uten å gi han noe for det (selv om jeg personlig tror hemmelighetskremmeriet skyldes noe lureri). Som liten aktør er det ikke bare å utslette all konkurranse - du må ha kapital nok i ryggen til å faktisk levere produktet/resultater uten at de store aktørene i mellomtiden leverer det samme produktet til sin eksisterende kundemasse.

 

For de som ikke kjenner til historien om svensken Håkan Lans så anbefaler jeg dokumentaren om han på det sterkeste. Patent 986 heter den, tror det var NRK jeg så den på. En skikkelig Petter Smart-type, med flere oppfinnelser på CVen. Han tok bl.a. patent på fargegrafikk til datamaskiner, men Hitachi brukte denne teknologien uten lisens. Da han tok de til retten for dette stilte de med et kobbel av advokater, og de var eksperter på å hale ut tiden. 10 års utmattende kamp i retten med enorme kostnader, også emosjonelt. Hele tiden mens dette pågikk tjente Hitachi penger på oppfinnelsen hans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er tydelig at du ikke har hørt om stirling motorer før nå.

 

Og det er viktig å påpeke hans / hennes viten om stirlingmotorer? Hadde jeg vært deg hadde jeg heller; ironisk nok; startet med å påpeke min egen mangel på kunnskap. Ordet "stirlingmotor" er ett ord. Ikke to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det er viktig å påpeke hans / hennes viten om stirlingmotorer? Hadde jeg vært deg hadde jeg heller; ironisk nok; startet med å påpeke min egen mangel på kunnskap. Ordet "stirlingmotor" er ett ord. Ikke to.

Hadde jeg vært han hadde jeg heller valgt søke etter det jeg faktisk sa eksisterte istedenfor det stikk motsatte. For å så antyde at jeg lyver.

 

Men det er bra vi har grammar nazi white knights her for å rydde opp i orddelingsfeil. Hva skulle vi gjort uten dere? Da hadde nok ikke landet gått rundt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Disse installasjonene leveres med 10 kW stirling motor, og de har holdt på med dette i over 20 år.

 

http://pointfocus.com/images/pdfs/eurodish.pdf

 

Svenskene bruker også langt kraftigere stirling motorer i sin Gotland-class submarine

 

Hvorfor de ikke brukes ellers, er fordi de lider av samme problem som en damp-motor hvor de trenger en langt startopp periode. I motsetning til en dampmotor er de også mye vanskeligere å regulere hastighet på når de først er igang. Kjempe egnet for å rive en generator. Ikke så egnet for å drive maskiner som du vil skal yte i forskjellige hastigheter, og kanskje regelmessig ikke levere kraft i det heletatt.

 

De har også den fordelen at de er ekstremt stillegående. Som er hvorfor de brukes av svenskene og er grunnen til at de utklasserer alle på "stealth".

 

Men det er tydelig at du ikke har hørt om stirling motorer før nå.

 

Ett av de store problemene med stirlingmotoren er at de blir veldig dyre om du skal ha rimelig høy virkningsgrad. At de brukes i svenske ubåter er nærmest et bevis for det - penger spiller ingen avgjørende rolle i en militær anvendelse. Billige motorer med dårlig virkningsgrad finnes det 'millioner' av: https://www.stirlingengine.com/store/

Lenke til kommentar

Disse installasjonene leveres med 10 kW stirling motor, og de har holdt på med dette i over 20 år.

 

http://pointfocus.com/images/pdfs/eurodish.pdf

 

Svenskene bruker også langt kraftigere stirling motorer i sin Gotland-class submarine

 

Hvorfor de ikke brukes ellers, er fordi de lider av samme problem som en damp-motor hvor de trenger en langt startopp periode. I motsetning til en dampmotor er de også mye vanskeligere å regulere hastighet på når de først er igang. Kjempe egnet for å rive en generator. Ikke så egnet for å drive maskiner som du vil skal yte i forskjellige hastigheter, og kanskje regelmessig ikke levere kraft i det heletatt.

 

De har også den fordelen at de er ekstremt stillegående. Som er hvorfor de brukes av svenskene og er grunnen til at de utklasserer alle på "stealth".

 

Men det er tydelig at du ikke har hørt om stirling motorer før nå.

 

Jeg har hørt ordet stirling-motor før, men jeg har aldri satt meg inn i hva det er for slags motor.

 

Gir og clutch kan vel til en viss grad da kunne regulere litt? Det finnes vel trinnvise girkasser også basert på reimer? Men selv en girkasse / girsystem har jo sitt optimale virkeområde, så..

Endret av G
Lenke til kommentar

1 kWh el inn er 58 kWh varme ut. Det kan du lage mye strøm av. Dette går perpetuum mobile en høy gang. Og så skal det bare varme hus?

Herfra er det bare å rigge seg for dampdreven framdrift på vann, vei og i til og med i lufta. Eller? Når noe er for godt til å være sant, TU, ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ett av de store problemene med stirlingmotoren er at de blir veldig dyre om du skal ha rimelig høy virkningsgrad. At de brukes i svenske ubåter er nærmest et bevis for det - penger spiller ingen avgjørende rolle i en militær anvendelse. Billige motorer med dårlig virkningsgrad finnes det 'millioner' av: https://www.stirlingengine.com/store/

De krever deler laget presis. Likt forbrenningsmotoren. Men i motsetning til forbrenningsmotoren masseproduserer de ikke i like stor grad. Da de idag overhode ikke har samme etterspørsel eller bruksverdi som en forbrenningsmotor.

 

Jeg tror ikke det er urealistisk å få en stirlingmotor ned i samme pris om ikke lavere, inntil 100 kW, da de ikke skalerer så bra over 100 kW. De har også mindre bevegelige deler.

 

Fant også en annen leverandør som bruker stirlingmotoren i deres design Infinia, og denne

 

Disse med design opptil 30 kW. De anser de selv som vedlikeholdsfrie, som er litt av fordelene med motordesignet. Selv er jeg nysgjerrig på hvordan termal ekspansjon påvirker dem.

 

de tror de kan få kWh prisen til 0.05-0.07 USD noe som kanskje høres litt mye ut for oss i Norge, men som ikke er så ille internasjonalt.

 

Om du kombinerer dette med produksjon 100% av døgnet, helst stabilt. Og om du faktisk har klart kald fusjon og kan produsere stirlingmotorer som vi produserer forbrenningsmotorer så er det jo klart at strøm er veien å gå, ikke fjernvarme. Dette kan jo også drive helt øde landsbyer eller forskningsbaser.

 

Ikke at jeg har noe tro på at de har oppnådd kald fusjon, jeg syns bare det er rart at det liksom er fjernvarme de skal satse på med slik teknologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor nyttes ikke stirlingmotoren i forbindelse med strømproduksjon i fra kjernekraftverk da? Det hadde vært greit med en forklaring.

 

Er det fordi vannet uansett ikke kan hindres å bli til steam der? Selv steam vil jo kunne gi fra seg varme til en væske, som igjen da burde være brukelig i en ny sløyfe sterlingmotorer. Så det finnes jo ikke noen teknisk hindring.

 

Så hvorfor har de valgt dampturbin?

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har hørt ordet stirling-motor før, men jeg har aldri satt meg inn i hva det er for slags motor.

 

Gir og clutch kan vel til en viss grad da kunne regulere litt? Det finnes vel trinnvise girkasser også basert på reimer? Men selv en girkasse / girsystem har jo sitt optimale virkeområde, så..

Ja det kan reguleres. Problemet er at du må holde motoren varm for å ha effekten tilgjengelig når du trenger den. Så om du stopper på et rødt lys kan du ikke senke drivstofforbruket da du vet du kommer til å strenge det straks. Samme om du står i stillegående kø, så er det ikke kult og ikke har energien til å faktisk øke hastigheten når den løsner. Så det er en veldig lite responsiv motor. Som gjør at den sløser enormt med drivstoff da den egentlig operer optimalt ved 100% last hele tiden. Og om den gjør det er den faktisk omtrent så effektiv som en dieselmotor, med fordelen at den kan brenne drivstoffet mye renere og kan drives av all slags drivstoff som kan generere varme.

 

Det er mye av samme problemene vi ser i turbinmotorer. Til tross for dette har vi fremdeles sett en relativt moderne motorsykkel som har en turboshaft helikoptermotor i seg MTT Turbine Superbike

 

Så det er mulig, det har bare flere utfordringer ved seg.

 

Hvorfor nyttes ikke stirlingmotoren i forbindelse med strømproduksjon i fra kjernekraftverk da? Det hadde vært greit med en forklaring.

 

Er det fordi vannet uansett ikke kan hindres å bli til steam der? Selv steam vil jo kunne gi fra seg varme til en væske, som igjen da burde være brukelig i en ny sløyfe sterlingmotorer. Så det finnes jo ikke noen teknisk hindring.

 

Så hvorfor har de valgt dampturbin?

Dampturbin er nok rett og slett mer effektivt, selv om det krever et større maskineri rundt det så er dampturbiner veldig effektive idag. Stirlingmotoren sliter også med å holde tripp med andre motorteknologier over 100 kW.

Endret av Rudde
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hørt ordet stirling-motor før, men jeg har aldri satt meg inn i hva det er for slags motor.

 

Gir og clutch kan vel til en viss grad da kunne regulere litt? Det finnes vel trinnvise girkasser også basert på reimer? Men selv en girkasse / girsystem har jo sitt optimale virkeområde, så..

 

Det er ikke snakk om at turtallet ikke kan endres, det er snakk om at effekt ikke kan endres rask (fordi det ville forutsette at temperaturen av motordeler endres rask). Det er mulig med litt triksing ved rask å endre trykket men det er ikke billig heller.

 

De krever deler laget presis...

 

Da jeg jobbet i den bransjen for 20 år siden ble de sagt at presisjonen (toleransen) måtte være 10 ganger bedre - ikke 1/100 mm, men 1/1000 mm. Gjelder sef ikke alle deler.

 

At du ikke kan bruke oljesmøring i den varme delen - oljen ville 'kokse' og tilstoppe varmevekslerne - bidrar også til utfordringen. Heller ikke er en varmeveksler ved kanskje ca 1000+ K hvor den ene siden kanskje svinger med 100 bar opp og ned med hver omdreining særlig billig.

Lenke til kommentar

Ved å holde plasmaen på plass med magnetfelt kan man oppnå avstand mellom selve plasmaen og veggene i kammeret og er avstanden stor nok kan materialet i selve kammeret tåle varmen.

 

 

Prøver å forestille meg dette.

 

Så vi har en "klump" med plasma som kan generere stor nok til å utvikle 22kW (det står ikke noe om tidsperiode her) ved en temperatur på 8000K. Hvor stor må boksen være for at temperaturen skal synke nok før veggene uten kjøling...?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...