Gå til innhold

Italiensk oppfinner: Jeg er klar til å levere varmeanlegg basert på kald fusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

... det skal kunne dannes et plasma med en temperatur på ca. 8000 kelvin, ...

8000 kelvin? Er ikke det over 7700 grader celcius? Så når jeg når jeg googler saken finner en artikkel med tittelen "New record set for world's most heat resistant material" som sier at de har funnet et par keramiske (tantalum carbide og hafnium carbide) som klarer nesten 4000 grader celsius, blir spørsmålet fra en legmann: Hvorfor brenner ikke maskinen opp?

Kanskje det har sin forklaring. I så fall hører jeg gjerne hvorfor.

Geir :)

• Liker 7
Lenke til kommentar

Når du sveiser stål så kan man fint komme opp i 6000 grader i lysbuen over smeltebadet, men er litt enig i skepsisen din. Reaksjonen må altså skje i et eller annet "kammer" som tåler temperaturen. Samt det må vel skje en slags mating da, dersom dette skal vare så lenge før brensel er oppbrukt?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du sveiser stål så kan man fint komme opp i 6000 grader i lysbuen over smeltebadet, men er litt enig i skepsisen din. Reaksjonen må altså skje i et eller annet "kammer" som tåler temperaturen. Samt det må vel skje en slags mating da, dersom dette skal vare så lenge før brensel er oppbrukt?

Plasmaen i en plasmakutter kan fint overskride 20.000°C uten at hverken maskin eller omgivelsene brenner opp. Og en helt vanlig TIG-sveis kan fort ha en temperatur på 7000°C

Joda, jeg skjønner at høyere temperaturer er mulig å oppnå. Men både lysbuesveisen og plasmakutteren genererer varmen utenfor munnstykket, ikke inne i maskinen. Og jo, de smelter/brenner seg gjennom materialet de brukes på, det er jo hensikten. Hadde plasmakutteren varmet opp gassen til 20 000 grader celsius inne i kolben hadde det vært sammenlignbart.

• Liker 5
Lenke til kommentar

... det skal kunne dannes et plasma med en temperatur på ca. 8000 kelvin, ...

8000 kelvin? Er ikke det over 7700 grader celcius? Så når jeg når jeg googler saken finner en artikkel med tittelen "New record set for world's most heat resistant material" som sier at de har funnet et par keramiske (tantalum carbide og hafnium carbide) som klarer nesten 4000 grader celsius, blir spørsmålet fra en legmann: Hvorfor brenner ikke maskinen opp?

Uten å ha den minste anelse om hva denne maskina hans gjør så kan skold varm plasma holdes på plass ved hjelp av et magnetfelt uten å måtte røre direkte noen form for materiale men dette er vel neppe det denne maskina hadler om med tanke på hvor lite han vil fortelle om den eller i det hele tatt sine testkunder eller sin egen bedrift. Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å holde kontroll på plasma gjøres blandet annet i fusjons reaktorer, sant skal sies at vi har ikke fusjon reaktorer pr idag som produsere overskudd av energi, iallefall ikke på en måte som gjør at energien kan høstes ut igjen, her holder plasma temperaturer opp mot 150 millioner grader celsius. Se ITER Tokamak https://www.iter.org/mach

Men tilbake til Rossi, å selge varme gir fint lite mening, med en effektivitet på 1:58 hvis vi regner 380w:22kw uten tap fra elektrisk energi til varme deretter tilbake til elektrisk energi, hvis dette var tilfelle og Rossi ikke ville bevise teknologien kunne han enkelt tatt kontroll over all energi produksjon på global skala.

Hadde faktisk teknologien fungert ville han tatt patent og lisensiert teknologien og gått inn i historiebøkene som en av tidene om ikke den største vitenskapsmann verden noen gang har sett, og spesielt i disse tider hvor verden skriker etter løsning på Co2 problematikken.

For å ikke nevne at all viten innen termodynamikk tilsier at dette ikke skal være mulig. Igjen hans bidrag til å motbevise dette ville gjort han husket i all tid vi har igjen på denne jord.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor vil han selge varme og ikke bare strøm når han først er igang?

Fordi da slipper han selv å sørge for en dampturbin for å omgjøre varme til strøm. Nå blir jo dette istedet en opsjon hos forbruker evt. om de selv skulle ønske det. Dessuten så kreves enorme mengder energi for å omgjøre vann til damp. Da sier det seg selv at han ønsker å selge varme foran å måtte stå for både oppvarming pluss ekstrautstyr for å lage damp, så strøm.

En smarting som forstår termodynamikkens lover og varmekapsiteten til vann.

Sjekk:

https://snl.no/varmekapasitet

Endret av G
Lenke til kommentar

Bekreftelsen på teknologien kommer kun gjennom fornøyde kunder. Vi får se hvor mange som skal til før det tar helt av. Jeg tipper ca 7 kunder. Jo flere i Sverige , jo bedre. Skandinaver har en tendens til å stole på hverandre og da vil samfunnet raskere godta teknologien. Anbefaller Rossi i å selge mest mulig i Sverige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uten å ha den minste anelse om hva denne maskina hans gjør så kan skold varm plasma holdes på plass ved hjelp av et magnetfelt uten å måtte røre direkte noen form for materiale men dette er vel neppe det denne maskina hadler om med tanke på hvor lite han vil fortelle om den eller i det hele tatt sine testkunder eller sin egen bedrift.

Kjøper den, men varmen fra den blir vel ikke holdt tilbake av magnetfeltet? Og hvis den gjør det, hvordan skal han høste den? Eller har han jo ingenting å selge...

Bare nysgjerrig.  :)

Lenke til kommentar

En stor forskjell er at våre tideligere vitenskapsmenn måtte navigere i meget lukkede kretser hvor status quo stod meget sterkt i kurs. I dag har alle enkel tilgang på informasjon, å få ut informasjon er gjort ved noen taste trykk. Så å validere funn burde være lettere i dag enn det har vært tideligere, spesielt noe som har så enorme implikasjoner.

Nå prøver jo han å selge tilsynelatende en teknologi som han ikke er villig til å bevise faktisk eksisterer. Men for all del å kjøpe varme 20% prosent under markedspris høres jo ut som god butikk for en part som allerede kjøper varme.

Men hvorfor skulle han gå inn i en marginal bransje når han egentlig kunne utslettet absolutt all konkurranse når han selger 'evig energi'. Hvis vi sier en konservativ konverteringsrate på 50-60% (hybrid termo turbin hevdes å oppnå en rate opp mot 70%) sitter en fremdeles igjen med mer energi ut enn tilført.

Jeg tviler meget sterkt på at vi her på et forum skulle trengt å komme opp med en bedre driftsplan for ett selskap som skal ha oppnådd den hellige gral innen en av vår tids største utfordringer.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...