Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål før kjøp av bil (Ford Fiesta)


Sarasin

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk :D

Ser ut som jeg skal kjøpe meg en Ford Fiesta 1.6 TDCi (2010), men det er et par ting som må fikses/ordnes på den før jeg kjøper.

 

Dersom noen kan gi meg en indikasjon om hva disse tingene vil koste meg, setter jeg stor pris på det. Jeg befinner meg i Vestfold, så om noen har anbefalninger om hvor jeg kan få ordnet disse tingene rimelig også, er det helt gull :)

 

 

Registerreim må byttes (bilen har gått nesten 200k km)

Oljeskifte

Ny nøkkel (det følger bare med én)

Feste plastdeksel i begge hjulkapsler bak

Tectylbehandle festene og fjærene bak

 

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du gjøre noe selv eller er alt på verksted?

 

Registerreim (fullt sett) inkl  vannpumpe vil vel koste deg rundt 3000 kroner i deler som privatkunde hos en forhandler av bildeler i norge. På verksted vil jobben totalt koste 10000, minst. Hvis du kjenner noen som skrur "svart" så kan du spare en del tusen på å spørre de?

 

Oljeskift kan man relativt enkelt gjøre selv. Kanskje 150 kroner for et filter og 300-400 kroner for 5 liter olje. På et verksted kan man kanskje få et oljebytte inkl alt for 1500,-.

 

Ny nøkkel .. pass. Sikkert et par tusen.

 

Feste plastdeksel. Dette er vel bare snakk om å skru inn noen karosseriskruer? Dette kan ikke koste mange kronene eller minuttene. Fiks det selv?

 

Tectylbehandling vet jeg ikke. Full tectylbehandling koster nok i område 4 - 6000, med en etterbehandling til kanskje 2000 etter et par år.

 

NB: Prisene er hentet fra personlig erfaring med VW, jeg har ikke sjekket om delene er mye dyrere eller billigere på Ford. Jeg vil anta at Ford ikke er spesiell dyr på deler, derfor oppgir jeg prisene som dette :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger. Akkurat angående tectyl vet jeg ikke, men det er såvidt antydning til rust. Tipper svigerbror kan hjelpe til med registerreima, i og med at han stort sett alltid har huet oppi en bil :p Tror ikke Ford er de dyreste på deler.

 

Men så var det denne nøkkelen, da... Litt usikker på hvordan jeg skal angripe akkurat den settinga :/

Lenke til kommentar

På litt eldre Ford (utan flippnøkkel) kostar "enkel" nøkkel ca. 1400, og nøkkel med fjernkontroll ca. 2700. Finst enkelte låsesmedar som kan laga nye nøkler utan fjernkontroll, kanskje innunder tusenlappen. Om nyare Ford kan bruka nøkkel utan fjernkontroll veit eg ikkje (med keyless-system vil eg tru det i alle fall er utelukka). Reknar med moderne nøkkel kostar minst det same som eldre nøkkel med fjernkontroll.

Lenke til kommentar

Det er en "flip-nøkkel", altså en hvor nøkkelen spretter ut fra siden. Den har tre knapper - åpne, låse, og låse opp bagasjerom. Ser det er en del steder på nettet som sier de kan løse dette, men synes det virker litt shady :p

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Bor i Vestfold og eier selv en ford.

Byttet registerreim i sommer hos Bosch i Stokke. Konkurransedyktig pris. Billigere enn Ford i Tønsberg, mener jeg betalte rundt 7500 på en focus.

Min bil ble tectylbehandlet i 2014 hos Tønsberg Antirust. Vil man ikke ha tectyl, mener jeg Kepler driver med et annet stoff enn tectyl. Betalte den gang 3500, men mener dette har gått opp. 

Hvis du ikke vil ta oljeskift selv, anbefaler jeg smørepunkt som ligger på Kilen i Tønsberg. Flink folk, bra priser. Også byttet girkasseolje der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På litt eldre Ford (utan flippnøkkel) kostar "enkel" nøkkel ca. 1400, og nøkkel med fjernkontroll ca. 2700. Finst enkelte låsesmedar som kan laga nye nøkler utan fjernkontroll, kanskje innunder tusenlappen. Om nyare Ford kan bruka nøkkel utan fjernkontroll veit eg ikkje (med keyless-system vil eg tru det i alle fall er utelukka). Reknar med moderne nøkkel kostar minst det same som eldre nøkkel med fjernkontroll.

 

Ville satset på å gå rett til Ford, 101% sjanse her for at nøkkelen må programeres pga startssperre.

Lenke til kommentar

Ville satset på å gå rett til Ford, 101% sjanse her for at nøkkelen må programeres pga startssperre.

 

På vanlig nøkkel uten fjernkontroll kan 'nøkkelservice' på hjørnet i mange tilfeller programmere ved å lese ut signalet som sendes fra eksisterende nøkkel og kopiere den inn på ny.

Ved fjernkontroll kan de ikke da de bytter signal ved hjelp av en algoritme. Denne kan ikke kopieres på samme måte som signalet til startsperra.

 

Dessuten er det blitt vanlig ved ny nøkkel med fjernkontroll at bilen må inn til verkstedtime der alle nøklene og bilen programmeres om sammen. Dette sørger også for at evt. tapte nøkler ikke lenger fungerer. Prisen på denne jobben varierer mye fra produsent til produsent. Jeg vet ikke hva Ford tar.

Lenke til kommentar

Kan visst gjøres også hos Karl Jensen på Lillestrøm, koster der 2000,-. Likevel er det turen opp dit med bilen og tilbake + bommer osv, så ikke vet jeg om det lønner seg eller ikke. Samme sak kan det være - nøkkelproblemet er i alle fall løsbart.

 

Er det noen som har kontroll på serviceintervallene på denne bilen? Den kommer uten servicehefte, men jeg har fått en mekaniker jeg kjenner til å godkjenne at bilen sannsynligvis har fulgt alle kontroller, selv om de ikke er gjort på merkeverksted.

 

Tipper jeg smeller til med en service ganske raskt - sannsynligvis i forbindelse med bytte av registerreim. Noen som vet når denne skal byttes (etter boka)? Det er lov å anbefale rimelige verksteder her i Tønsberg/Vestfold også ;)

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Tipper jeg smeller til med en service ganske raskt - sannsynligvis i forbindelse med bytte av registerreim. Noen som vet når denne skal byttes (etter boka)? Det er lov å anbefale rimelige verksteder her i Tønsberg/Vestfold også ;)

 

Kan ikke boka til Ford, men hos PSA er regreimskifte på samme motor i Norden satt 5 år / 120.000 km pga ekstra belastning ved kulde. I varmere strøk er det 10 år / 240.000km. 

Hvis du ikke holder til i de kaldere områdene i Norge (er vel sjelden -30 i Tønsberg :)   ) så går nok en mellomting helt fint, har ikke hørt at regreimbrudd er noe stort problem på disse motorene.

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...