Haakon1 Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 (endret) Hei, Jeg har et ganske enkelt spørsmål: Hvor langt er det rimelig at avtalevilkårene strekker seg? Jeg fant ut igår at kraftselskapet Gudbrandsdal Energi jeg har vært kunde hos har pålagt meg gebyrer for å betale med eFaktura i stedet for Avtalegiro. Jeg synes dette i utgangspunktet virker urimelig fordi de ikke har noen kostnader i forbindelse med dette. De sier at dette sparer avdelingen deres for kostnader i forbindelse med betalingsoppfølging, men jeg tenker det er urimelig å gi kunder gebyrer i forhold til betalingsoppfølging når det ikke har vært noen kostnader i forbindelse med det på meg. Så spørsmålet er egentlig hvor langt avtalevilkårene strekker seg? Kan jeg som et selskap fakturere kunder for gebyrer som er helt tullete så lenge jeg fletter det inn i et langt og tungt dokument av avtalevilkår? Hvor går egentlig grensen til at dette kalles for svindel? Med vennlig hilsen Endret 5. februar 2019 av Haakon1 Lenke til kommentar
phax Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Hvordan vet du at de ikke har noen kostnad ved bruk av eFaktura? Jeg vil tro at det er en grunn til at de ønsker at kundene skal benytte avtalegiro. Enten fordi eFaktura er en dyrere løsning for de, eller fordi det krever mer behandling fra deres side. Lenke til kommentar
Haakon1 Skrevet 5. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2019 (endret) Bare for å klargjøre en ting: De krever _både_ Avtalegiro og eFaktura. Har du kun en av delene, så får du gebyr. EDIT: De argumenterer jo for at det sparer de for kostnader i henhold til betalingsoppfølging. Med betalingsoppfølging så mener de altså ikke regninger som ikke blir betalt til forfallsdato, men helt generelt kostnader i forbindelse med utstedelse av faktura til kunde? EDIT2: Jeg er forøvrig veldig interessert i å bli bedre kjent med hva kostnadsbildet er for eFaktura kontra Avtalegiro, hvis noen har kompetanse på dette. Jeg trodde at i begge tilfellene så sendes det ut en faktura, mens ved Avtalegiro betales denne automatisk fra kundens side. At arbeidet lagt ned er identisk fra selgers side, men det kan selvfølgelig hende jeg har misforstått. Endret 5. februar 2019 av Haakon1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 ... De krever _både_ Avtalegiro og eFaktura. Har du kun en av delene, så får du gebyr... Det er flere selskaper som praktiserer dette. Det står vel i betingelsene du godtar når du inngår avtalen? Hvis du ikke vil ha denne løsningen, så velger du en avtale og/eller et selskap som ikke praktiserer dette. 5 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Selv om det kunne argumenteres for at et slikt avtalevilkår er urimelig og i strid med avtl. § 36 (jeg er usikker), så tror jeg ikke jeg ville tatt meg bryet med å bestride kravet og møte opp i forliksrådet. Betal gebyret og bytt strømleverandør til en mer seriøs aktør. 3 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Bare for å klargjøre en ting: De krever _både_ Avtalegiro og eFaktura. Har du kun en av delene, så får du gebyr. Er det mulig å ha begge deler samtidig til samme leverandør? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Er det mulig å ha begge deler samtidig til samme leverandør? Ja. 1 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 (endret) Jeg vil tro at Gudbrandsdal Energis erfaring er at kunder som har både avtalegiro og efaktura er flinkere til å "huske" å betale regningen på forfallsdato siden det blir gjort automatisk av banken. Kundene kan dermed ikke glemme å betale, og det er også litt vanskeligere for kundene å la være å betale regningen for å bruke penger på andre ting. Dermed vil GE ha mindre utgifter til oppfølgning av disse "automatiske" kundene. At trådstarter (og for den sagt skyld jeg også) alltid betaler regningene sine i tide uavhengig av om han har avtalegiro eller ikke er ikke noe GE kan vite. Forøvrig er vilkårene godt synlig på f.eks denne siden: https://www.ge.no/stromavtale/spotpris. Som siden viser tilbyr de strømavtale uten krav til avtalegiro for 72.29 øre/kWh, mens billigste strømavtale med avtalegiro er 69.29 øre/kWh. Endret 5. februar 2019 av what_no2000 1 Lenke til kommentar
Haakon1 Skrevet 5. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2019 Jeg vil tro at Gudbrandsdal Energis erfaring er at kunder som har både avtalegiro og efaktura er flinkere til å "huske" å betale regningen på forfallsdato siden det blir gjort automatisk av banken. Kundene kan dermed ikke glemme å betale, og det er også litt vanskeligere for kundene å la være å betale regningen for å bruke penger på andre ting. Dermed vil GE ha mindre utgifter til oppfølgning av disse "automatiske" kundene. At trådstarter (og for den sagt skyld jeg også) alltid betaler regningene sine i tide uavhengig av om han har avtalegiro eller ikke er ikke noe GE kan vite. Forøvrig er vilkårene godt synlig på f.eks denne siden: https://www.ge.no/stromavtale/spotpris. Som siden viser tilbyr de strømavtale uten krav til avtalegiro for 72.29 øre/kWh, mens billigste strømavtale med avtalegiro er 69.29 øre/kWh. Gode poenger du kommer med, men vil det være en kostnad ved å følge opp disse kundene som ikke gjenspeiles i purregebyret? Går man inn på https://www.bytt.no/erfaringer/strom/gudbrandsdal-energi og ser på brukeranmeldelsene til Gudbrandsdal Energi, så ser man at svært mange av anmeldelsene angår nettopp dette med gebyr på eFaktura. Dette er altså ikke noe som har kommet nå nylig, men som jeg har sett folk for opp til tre år siden har klaget på. Hvorfor tilbyr de noe sånt når så mange mener dette definitivt ikke er ok? Gudbrandsdal Energi er blant de scrorer høyest på prisstatistikker som www.elskling.no, og man kan lure på om det er på grunn av ting som dette, at inntekten deres delvis kommer i form av 'tulle'gebyrer (min mening) og ikke fra leveranse av strøm. Skal sies at det finnes andre aktører som også driver på tilsvarende, men det virker ikke til å være konsensus blant kraftaktørene. Jeg vet heller ikke om noen forsikringsselskap som holder på slik. De burde vel ha et like stort incentiv for gebyr på eFaktura som kraftselskapene? 1 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Gode poenger du kommer med, men vil det være en kostnad ved å følge opp disse kundene som ikke gjenspeiles i purregebyret? Godt poeng, det også. Det kan godt være at kostnadene dekkes av purregebyr i de tilfellene kundene får og betaler et purregebyr. Men jeg vil gjette på at det er mindre sjans for at «automatiske» avtalegiro kunder tar kontakt med kundeservice i forbindelse med fakturaen (eller andre ting), uten at det resulterer i et purregebyr. F.eks kan Olga på 80 med efaktura ringe GE fordi hun ikke finner betal knappen i nettbanken når hun skal bekrefte efakturaen, eller fordi hun har åpnet efakturaen og har spørsmål til noen av fakturalinjene som står der, eller rett og slett fordi hun legger merke til at nå var strømmen dyrere enn forrige måned. Når GE tjener 5,9 øre pr kWh (som er 590 kr for 10 000 kWh) på å selge strøm til en forbruker med den billigste efaktura/avtalegiro avtalen, fremfor å selge på spotmarkedet, så skal det ikke mange kundehenvendelser til før ørene er spist opp. Endret 7. februar 2019 av what_no2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå