Gå til innhold

Billigere «fri» datapakke fra Ice

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konkurranse er bra, og dette er naturlig nok konsekvens av Chili sitt tilbud.

Det virkar som om selskapene har lagt klar mange endringar i systemene sine, og bare ventar på enten å kunna vera først for å trekka til seg nye kundar, eller følga etter for ikkje å minsta kundar. Utan å redusera prisen unødvendig.

Eit tydelig eksempel var "data rollover". Om eg hugsar rett så var Ice først ute, men dei andre brukte cirka fire sekunder på å rulla ut same funksjonaliteten, så det var tydelig at dette var noe alle hadde planlagt.

Så ja, konkurranse fungerar ... litt.

Lenke til kommentar

Hvis det er pris det konkurreres på så taper alle. Hvis det er kvalitet det konkkureres i, så er det mulig å gå positivt ut.

En dum kunde vil ha eksisterende tjeneste, bare billigere. En smart kunde vil ha en bedre tjeneste.

Kudos til Ice for å levere 10 Mbps som er nok til å gjøre det meste med 1 bruker.

Både Telia og Chili Mobil later som 3 Mbps er nok, men det er det ikke. Selv ikke for 15 år siden var 3 Mbps nok.

Helt klart at 500 og 1000 Mbps fiber er å foretrekke over 10 Mbps mobilnett, men det er nok til å få gjort det meste.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er Telia og Telenor sine grunnprisen som hindrer dette markedet å ta av. Men det er bra at Ice tar grep.

Datamengde er den eneste måten ICE kan konkurrere på. De vil aldri kunne levere så høye hastigheter som Telia eller Telenor, men på den annen side er ICEs nett raskt nok for de aller fleste.

Lenke til kommentar

Datamengde er den eneste måten ICE kan konkurrere på. De vil aldri kunne levere så høye hastigheter som Telia eller Telenor, men på den annen side er ICEs nett raskt nok for de aller fleste.

Ingen av dem vil kunne holde båndbredden de skryter av nå om en stor del av kundemassen går over til å bruke mobilnettet som bredbånd hjemme. Den eneste grunnen til at vi har så kjapt mobilnett i Norge er at mobilt bredbånd har vært for dyrt for de fleste.

• Liker 1
Lenke til kommentar

LTE-A er strukturert mot at alle skal ha 30 Mbps hvis samtlige kunder bruker data. Hvis dette ikke er mulig i praksis har ikke operatøren fulgt boken. Spesifikasjonene for LTE og LTE-A er lett tilgjengelig.

Norge har færre innbyggere enn en by i andre land. Ingen fare for å sprenge kapasiteten. Her i landet bor folk for spredt til at det skal bli for mange på et punkt.

Jeg bor i en by som er tett befolket i forhold til areal. Det er full ytelse i mobilnettet hele tiden, men data kan man ikke få likevel.

Jeg fikk abonnement og "data frihet" i dag. Over helgen hvis det viser seg å være stabilt, skal jeg si opp alle mine abonnement for mobilt bredbånd.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

The existing 4G ecosystem can support average data speed of 25mbps, a maximum of 150mbps and typically about 2,000 active users per square kilometre.Dec 19, 2018

Jeg bor i en tett befolket by og her er det ca 280 mennesker per kvadratkilometer. Sikkert områder som ikke er befolket slik at det er flere der det er befolket, men likevel en del å gå på fra 280 til 2000 akvitive brukere. Altså tett befolket med tanke på at bygninger er 2-5 etasjer.

5g skal støtte 500k-1M brukere per kvadratkilometer.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det var sikkert ikke skrevet slik. Det er en "robot" som har fanget teksten og lagt den inn i en søkemoteor. Jeg kan bekrefte at det stemmer siden det faktisk er litt under spesifikasjonene i andre skriv.

Man må selvsagt ha flere sender-/mottakere der det bor folk.

I Norge bor det 14 folk per kvadaratkilometer. I min by som er tett befolket bor det ca 280.

Tetthetstall for antall mennesker per kvadratkilometer i de enkelte stater er ofte intetsigende eller vanskelig sammenlignbare. Eksempelvis er befolkningstettheten 2 i Mongolia, 9 i Russland, 14 i Norge, 505 i Nederland og nesten 8000 i Singapore (2016).

Disse tallene sier ikke noe om hva som er bebodd, hva som er ubebodd og hva som er ubeboelig. Tall for folketetthet forteller også lite om befolkningspress. Et land som er tett befolket, kan være i stand til å øke folketallet betydelig, mens et mer spredt bosatt område eller land kan ha stagnasjon i folketallet som et fornuftig mål.

I Norge må vi ha mange sende-/mottakere men hastighet og mengde data vil aldri være et problem .

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hvis du skal dra mbps-kortet, som det hender jeg drar selv (først og fremst for de som skriver mhz eller hz osv) kan jeg da arrestrere deg for å si sendere.

Hehe ja, gjerne! Jeg tenkte det var upresist selv  :)

Det jeg mente er at èn sender ikke er nok om det kommer mye folk, uansett hvor mange kvadratkilometer den er ment å dekke.

Lenke til kommentar

Det benyttes forskjellige former for klaser for å nå mange mennesker. Der jeg bor er det klaser på sykehuset og hotellene som er relativt høye bygninger i forhold til øvrig bebyggelse.

https://ieeexplore.ieee.org/document/7412593

Selvfølgelig må man ha flere sendere (eller større klaser, om du vil) for å tilfredstille en høyere befolkningstetthet. Jeg tenkte bare at du kanskje misforsto om du trodde 4G ville gi 25 Mbps for 2000 brukere pr. kvadratkilometer, uten å ta antall sendere i betraktning.

Lenke til kommentar

Det er noen standarder for hva som er vanlig å sette opp og da får man de tallene. Man kan godt øke tettheten og få bedre tall. Med tanke på at mobilnettet stadig når høyt i internasjonale sammenligninger av målt hastighet er det ikke noe som tyder på at det er et kapasitetsproblem her til lands, heller tvert om på grunn av få innbyggere. Operatørene skylder på problemer og utfordringer som ikke eksisterer. Det er fremdeles steder med lav befolkning som har dårlig dekning, men det er unntaket. Det skal tross alt mer til å dekke områder hvor det bor 2 mennesker per kvadratkilometer enn i en by. Man kan ikke bruke argumenter om at det er dårlig dekning langs en øde vei oppe i Lofoten for å forsvare at det ikke leveres nok data i byene.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...