Gå til innhold

Forsvarsministeren: Hevingen av KNM Helge Ingstad kan starte torsdag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med andre ord er de totale kostnadene rundt dette forliset langt over den enkeltsummen fregatten var verdt. Det kan totalt nærme seg et regnestykke på ti milliarder. Håper dette får alvorlige konsekvenser for de involverte og at noen stilles til ansvar. Helst inkludert noen på broen! Og ikke minst så må rutinene forandres. Navigasjonstrening og vanlig navigering bør endres slik at dette ikke kan skje igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med andre ord er de totale kostnadene rundt dette forliset langt over den enkeltsummen fregatten var verdt. Det kan totalt nærme seg et regnestykke på ti milliarder. Håper dette får alvorlige konsekvenser for de involverte og at noen stilles til ansvar. Helst inkludert noen på broen! Og ikke minst så må rutinene forandres. Navigasjonstrening og vanlig navigering bør endres slik at dette ikke kan skje igjen.

 

Hvordan kan du si at noen på broen må stilles til ansvar før en fullstending rapport over hva som skjedde og hvorfor er på plass?

 

Det du oppfordrer til er moderne lynsjing.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Med andre ord er de totale kostnadene rundt dette forliset langt over den enkeltsummen fregatten var verdt. Det kan totalt nærme seg et regnestykke på ti milliarder. Håper dette får alvorlige konsekvenser for de involverte og at noen stilles til ansvar. Helst inkludert noen på broen! Og ikke minst så må rutinene forandres. Navigasjonstrening og vanlig navigering bør endres slik at dette ikke kan skje igjen.

 

Hvordan kan du si at noen på broen må stilles til ansvar før en fullstending rapport over hva som skjedde og hvorfor er på plass?

 

Det du oppfordrer til er moderne lynsjing.

Tja, en eller annen offiser på ett passelig nøyt nivå, som sitter med ett hovedansvar, bør ta hatten å gå. Gjerne i det stille.

 

Ett tap på 10 milliarder kroner må få en eller annen konsekvens.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Med andre ord er de totale kostnadene rundt dette forliset langt over den enkeltsummen fregatten var verdt. Det kan totalt nærme seg et regnestykke på ti milliarder. Håper dette får alvorlige konsekvenser for de involverte og at noen stilles til ansvar. Helst inkludert noen på broen! Og ikke minst så må rutinene forandres. Navigasjonstrening og vanlig navigering bør endres slik at dette ikke kan skje igjen.

 

Hvordan kan du si at noen på broen må stilles til ansvar før en fullstending rapport over hva som skjedde og hvorfor er på plass?

 

Det du oppfordrer til er moderne lynsjing.

Tull, nå må vi legge bort barnehagementaliteten. Selvsagt er der ingen feil eller mangel i Marinens styrende systemer som kan unnskylde at de på broen kjører fregatten inn i siden på et fullastet tankskip - der er absolutt ingen akseptabel forklaring eller unnskyldning. Vi ser det bedrøvelige resultatet fjæresteinene, vi har hørt kommunikasjonen mellom fregatt, tankskip og Fedje, og vi har sett radarbildet av de faktiske forhold - ingen forklaring eller endelig rapport kan endre på denne virkeligheten. Selv tre måneder etter havariet ligger fremdeles HI i fjæresteinen" mens taksameteret går - et vitnesbyrd om manglende profesjonalitet også i "redningsaksjonen". Ser vi konturene av et militærvesen, som sammen med politiet, er blitt så forsiktig, hensynsfullt og feminisert at de ikke lenger makter å utføre sine oppgaver i samfunnet? Man kan begynne og lure!!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dessverre er det fleire feil her, men eg er stygt redd for at det største antalet feil er begått etter at ulukka var eit faktum. Forsvaret baserer seg på to element i "arbeidet" sitt. Drill og refs. Drill på variasjonar av "kjende" situasjonar til alle veit kva som skal gjerast og refs når ting ikkje går som det skal. Dette fungerer fint med eit ovanfrå og ned hierarki og når ein er "sikker".

 

Ein kjenning av meg som er god på prosjektleiing var med nokre veker på dette prosjektet. Han omtala dette som eit typisk "øl og pizza"-prosjekt. Altså eit komplekst prosjekt med stor usikkerheit. Då funkar ikkje eit hierarki basert på drill og refs. Skal eit slikt prosjekt leverast på rett tid til rett kost er ein avhengig av ein flat struktur der informasjonen kan flyte fritt. Dette er noko Forsvaret verken har forståing eller evner til. Det første dei gjorde var å rekvirere to svære tungløftarar. Dette utan verken ein tidsplan eller ein teknisk plan for korleis handtere løftet.

 

Hadde Forsvaret henta inn 6-7 gode offshore prosjekthovud frå starten av og latt dei jobbe på sin måte hadde jobben vore gjort for 0,2 til 0,3 mrd. I staden fjasar Forsvaret på med sitt, hentar inn ressursar til feil tidspunkt og lét dei ligge og vente mens takstameteret går. Nokon som trur Forsvaret konsulterte geolog før dei prøvde å sikre i råtafjell?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

Med andre ord er de totale kostnadene rundt dette forliset langt over den enkeltsummen fregatten var verdt. Det kan totalt nærme seg et regnestykke på ti milliarder. Håper dette får alvorlige konsekvenser for de involverte og at noen stilles til ansvar. Helst inkludert noen på broen! Og ikke minst så må rutinene forandres. Navigasjonstrening og vanlig navigering bør endres slik at dette ikke kan skje igjen.

 

Hvordan kan du si at noen på broen må stilles til ansvar før en fullstending rapport over hva som skjedde og hvorfor er på plass?

 

Det du oppfordrer til er moderne lynsjing.

Tull, nå må vi legge bort barnehagementaliteten. Selvsagt er der ingen feil eller mangel i Marinens styrende systemer som kan unnskylde at de på broen kjører fregatten inn i siden på et fullastet tankskip - der er absolutt ingen akseptabel forklaring eller unnskyldning. Vi ser det bedrøvelige resultatet fjæresteinene, vi har hørt kommunikasjonen mellom fregatt, tankskip og Fedje, og vi har sett radarbildet av de faktiske forhold - ingen forklaring eller endelig rapport kan endre på denne virkeligheten. Selv tre måneder etter havariet ligger fremdeles HI i fjæresteinen" mens taksameteret går - et vitnesbyrd om manglende profesjonalitet også i "redningsaksjonen". Ser vi konturene av et militærvesen, som sammen med politiet, er blitt så forsiktig, hensynsfullt og feminisert at de ikke lenger makter å utføre sine oppgaver i samfunnet? Man kan begynne og lure!!!

En slags parallell.

Politiet gjorde også så begredelig innsats under dramatiske omstendigheter for noen år siden da det sto om mange liv, at jeg ikke hadde blitt forbauset om gjerningsmannen hadde, "takket dem for hjelpen". Man må lure på hvorfor de ikke var i stand til annet enn "å gjøre sitt verste". Det var vel nesten så politiet også måtte legge på svøm......

Finnes det ord......?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...