Gå til innhold

Dette skal være den første mobilen som får støtte for Wi-Fi 6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja kommer vel ann på prisene på mobildata kanskje i 2030.

Men det tar lengere tid for prisen per mb vil bli lik som 500 mbit fiberlinje.

Hvis et borettslag betaler 600 + 50 kr for 500\500 mbit som blir ca 115 320 GB i måneden delt på 650 kr blir ca 177 GB for 1 kr.

 

På mobildata koster fort 1 mb rundt 20 øre til 1 kr.

Lenke til kommentar

Tror du har misforstått. 5G kan vel fint nyttes uten at en mobiloperatør er involvert. Gitt at router blir gitt tillatelse da vel og merke til noen frekvensområder.

 

Husk at frekvensområde er mye mye videre på 5G, og sjansen for at du skal kvele andres frekvenser blir mindre gitt 5G sin korte rekkevidde. Jeg regner rett og slett med at routerne i dag vil få intelligente løsninger som gjør at de unngår frekvenser som din nabo under, over eller på sidene av deg nytter.

 

 

Usage scenario

ITU-R have defined three main types of usage scenario that the capability of 5G is expected to enable. They are Enhanced Mobile Broadband (eMBB), Ultra Reliable Low Latency Communications (URLLC), and Massive Machine Type Communications (mMTC).[11]

Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/5G#Usage_scenario

 

og:

https://www.electronicdesign.com/embedded-revolution/5g-it-s-not-here-yet-closer-you-think

 

Du kan jo selv forsøke å regne ut hvor tjukk papirbunke som må til for å stoppe 5G som kjører på 80 - 90 Ghz

 

NI_5G_Fig4.gif

 

Det er kanskje enkelte av disse frekvensområdene som teleoperatørens mobilmast ikke kommer til å klare å se/lese av din router på en gang? Ergo så egner det seg som en WiFi-erstatter slik jeg har forstått dette.

 

 

 

Microwaves travel by line-of-sight; unlike lower frequency radio waves they do not diffract around hills, follow the earth's surface as ground waves, or reflect from the ionosphere, so terrestrial microwave communication links are limited by the visual horizon to about 40 miles (64 km).

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Microwave

 

Greit å være klar over hvor liten energi som bæres av mikrobølger, hvilken bølgelengde de har. Alt dette har noe å si på hvorvidt de ikke klarer å gå gjennom vegger, eller såvidt klarer å gå igjennom veggene og nå en teleoperatørs mast.

 

 

post-30484-0-98860400-1549371474_thumb.jpg

post-30484-0-98860400-1549371474.jpg

 

Man bør spørre seg hvor mye 1,24 mikroelektronvolt bringer med seg av energi (kanskje dette tilsvarer 300 Gigahertz)?

Endret av G
Lenke til kommentar

En annen viktig fordel (muligens noen ser på det som en stor ulempe), det er at man nå bare behøver å sørger for at antenne og integrerte kretser klarer å håndtere frekvensområde. Protokoll hjemme på 5G og hos teleoperatør kan i teorien ihvertfall dele samme protokoller.

 

Slik at alt blir et og samme nettverk. Da slipper man segregerte nett som i dag med et mobilnett, et WiFi-nett og et blåtann-nett.

Endret av G
Lenke til kommentar

Men har den 5G støtte? Er vel ikke vits å kjøpe noe uten det nå?

Er veldig få/ingen telefoner som støtter 5G enda, og det er ikke begynt noe serlig med utbygging heller.

 

Så tipper du rekker å slite ut din nye telefon før det er ferdig.

 

Kansje er du så heldig at det blir slik som med DAB og, at 5G+ er tingen og 5G ikke kan brukes :p

Ikke alltid lurt å være først ute.

 

De første telefonene med 5G blir nok en del dyrere og. Oneplus var vel ute i media og sa at deres nye 5G telefon ble 2000kr dyrere enn den uten da 5G kostet såppas mye å implementere.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

5G kan tenkes å ta over for WiFi. WiFi vil bli "obsolete" / overflødig. Men det er slik det ser ut at framtidsbehovet blir dekket, og ikke dagens realiteter.

 

Det virker ikke som 5G på noen måte er ment som erstatning for Wifi i overskuelig fremtid.

 

Først og fremst kan Wifi/LAN-kommunikasjon foregå uten at en teleoperatør er i nærheten av å "touche" dataene, heller ikke via en 5G-router, slik du foreslår lenger nede i denne tråden.

Dette vil være viktig for bedrifter, som ønsker streng kontroll på hvor dataene flyter.

 

Alle nevnte protokoller du lister opp (eMBB, URLLC og mMTC), er ment til kommunikasjon ut på internett, via en teleoperatør.

 

Se for øvrig denne artikkelen:

https://wifinowevents.com/news-and-blog/take-role-wi-fi-vs-anything-5g/

 

So what does this have to do with Wi-Fi?

The short answer is not much. The 5G community is of course very well aware that Wi-Fi will continue to exist and continue to carry the brunt of mobile data plus all of the data on non-SIM devices.

[...]

Our take is that the Wi-Fi ecosystem is five to ten years ahead of anything 4G or 5G in any of the enterprise segments that the 3GPP is eyeing right now.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvilken form for sikkerhet man får sammen med 5G til bruk i internnettverket sitt. Mye IoT er forventet å nytte det.

 

Jeg antar at det vil avhenge av hva den enkelte produsent av en IoT-enhet velger å implementere.

 

For min del ville jeg ihvertfall pr definisjon se på dette som et stort sikkerhetshull jeg har lite kontroll over.

 

Og akkurat som i dag, ville jeg har kjørt alle disse IoT-enhetene på et helt separat nettverk, fullstendig avskåret fra å få tilgang til dokumenter jeg har liggende på LAN.

 

E.g. både Netatmo og Nexa/Elko Wireless, lever i sine nettverk.

Skulle disse enhetene kompromittert pga manglende softwareoppdateringer, er det lite å bekymre seg over med tanke på hacking/eksponering av personlige data som ligger på LAN.

Lenke til kommentar

Jeg velger å vente på ytterligere informasjon for jeg tror ikke ballen er helt død.

 

Er helt enig med deg der.

Standardene er vel relativt nye (medio 2018?), og mye spennende kan skje fremover.

 

Så å være 100% bastant i mine uttalelser, kan fort slå tilbake på meg, om noen år. ;-)

Derfor velger jeg å ikke være det.

Mine kommentarer bygger kun på det jeg har lest så langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik at alt blir et og samme nettverk. Da slipper man segregerte nett som i dag med et mobilnett, et WiFi-nett og et blåtann-nett.

 

Segregeringen er ikke uten videre negativt, da man i enkelte tilfeller kan oppnå bedre sikkerhet.

 

Men ett konkret tilfelle du nevner, har du ihvert fall rett:

Bluetooth

 

Mange trådløse bankterminaler kommuniserer i dag over Bluetooth.

Siden Bluetooth kan benytte en stor mengde protokoller for kommunikasjon,

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Bluetooth_protocols

(i motsetning til ethernet som benytter TCP),

 

så gjør det at man ikke enkelt kan feilsøke med f.eks. ping, om en terminal slutter å fungere.

Og da heller ikke kunne overvåke eventuelle feil med f.eks. Zabbix.

 

Man kan pinge bluetooth-basestasjonen, men der stopper det også, dessverre.

 

Har foreløpig ikke funnet noe godt verktøy, som lar meg "pinge" innover i Blutooth-nettverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men har den 5G støtte? Er vel ikke vits å kjøpe noe uten det nå?

 

Skaff deg iphone. De kommer med 5G støtte på 4G nett, eller noe sånt

 

https://mspoweruser.com/apple-adds-support-for-fake-5g-network-in-ios-12-2/

Snedig.

Ut i fra linken din, så forsøker Apple/AT&T å selge 4G+, som 5G.

Og videre, når ekte 5G blir introdusert, så vil iPhone vise dette i displayet som 5G+.

 

Snakk om å fordekke sannheten!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...