Gå til innhold

Blokkleilighet (3.etg) uten heis, vanskelig å selge i et senere tidspunkt?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter en leilighet (førstegangskjøper) og har sett litt rundt i Hedmark området. Som dere kan lese i overskriften, har jeg funnet en blokkleilighet i 3 etg. som jeg har lyst på. Det jeg lurer på er om det blir vanskelig å selge den i et senere tidspunkt (4-5 år), fordi den ikke har en heis. Sentral beliggenhet og trenger ikke så mye oppusing.  Hva tror dere? :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke alle i landet som er gamle og/eller for feite til å gå i trapp (litt ekstremt satt på spissen). 

Uten heis holdes felleskostnader nede, for drift og vedlikehold av heis er ganske dyrt. Etablere heis er heller ikke spesielt lett i dagens regelverk, for det setter krav til fulldekkende brannalarmanlegg og fulldekkende sprinkleranlegg siden man gjør bygget universelt tilgjengelig, og installasjon av tekniske systemer utløser krav til å benytte TEK17 som referansenivå. Man får som regel disp på krav om energibruk, ENØK og ventilasjonskrav, men brannkrav får man sjelden lettelser for. 

Lenke til kommentar

Har selv leilighet i 2. etg. på blokk uten heis. (3. etg. i praksis da inngangspartiet er i kjelleren.)

Sett på prisene naboleiligheter går for og kan ikke se noen spesiell forskjell i nivå bassert på etg. Muligt man utelukker noen potensielle kjøpere, men det utgjør ikke stort i markedet da de fleste takler ett par trapper fint. Sikkert et punkt hvor mangden trapper starter å spille inn, men kan ikke tenke meg at det skjer allerede i 3. etg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det vil alltid være kjøpere for en leilighet i 3. etg uten heis, selv om målgruppen da vil være unge til middelaldrende kjøpere. Med heis vil alle aldersgrupper være aktuelle.

Jeg har akkurat solgt i 1. etg i et 2-etg bygg uten heis, og kjøpt i 3. etg i et 4-etg bygg med heis. Megler sa at hver etasje opp med heis øket prisen med ca 100.000 for sammenligbare leiligheter, mens den gikk ned ca 100.000 pr etasje uten heis. Sikkert store lokale variasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...