oophus Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 VW har nok ikke sikret seg fri flyt av batterier, de har sikret et visst volum, sammenliknbart med det Tesla bruker i dag. VW må med andre ord inngå ytterligere ordre, større enn de de har i dag bare for å komme ajour med Tesla. for min egen del har jeg egentlig ingen grunn til å stole på VW når de sier at de skal satse på elbiler. Jeg tror det når jeg får se det. Spiller jo ingen rolle hva du mener om VW på et forum egentlig. De tikker og går og tjener penger uten dette - i enorme større kvanta enn Tesla gjør. Alltid morsomt å se hva folk filtrerer bort å ikke. VW løgn, Tesla sannhet. Roadster 2.0 skal fly. Det spiser man rått. Solcellepaneler på Tesla'ene. Det spiser man rått. Model 3 $35k innen 2017. Det spiste man rått. Litt forsinkelser er ok hos Telsa. Hos VW? Nope. Der er det løgn. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Det er forskjell på 'vi prøver så hardt vi kan men er ikke helt i mål ennå' og 'vi sa vi skulle gjøre det men mente det egentlig ikke'. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 (endret) Spiller det noen rolle? Bilen kommer nå. Den første ordentlige masseproduserte elbilen til massene. Dette er det Tesla skulle ha gjort først. Ikke en splashy og dyr bil for eliten. De skulle produsert Model 3, eller enda bedre en hatchback til folket først. Det hadde skutt salgene 10x og ført inn elbilene inn i markedet i et mye større "guffs" enn de gjorde med Model S - som kun ei brøkdel kunne kjøpe. Behovet for ladere hadde eksplodert kjappere, og folk hadde kjøpt bilene i andre land kjappere. Jeg håper VW endelig følger opp løftene sine. Som de ikke har gjort siden minst 2010. Tesla hadde ikke muligheten til å gjøre dette først. De hadde ikke penger til det. Dette sa Musk allerede fra starten: Planen var å starte med dyre biler for å skape et økonomisk grunnlag og så jobbe seg "ned" mot billigere biler. Tesla hadde antakelig aldri fått noen finansiering hvis de ikke hadde vist startet med Roadster og Model S. Det trengtes også større biler for å ha en anstendig rekkevidde. Skulle de laget en enda mindre bil med batteriteknologien som var for 5-10 år siden så hadde rekkevidden blitt for dårlig. Reviews fra prototypen ser rimelig bra ut, og det virker som om de bare verker i fingrene for å kunne fortelle oss mer om den der de står og tripper. Det er jo derfor det er spennende med VW, BMW, Mercedes, Audi etc. Når de virkelig hopper inn i noe, så er det ikke noe snakk om noe "småskalaproduksjon". Da fyrer dem for alle mugger. De vil sannsynligvis måtte selge med tap, i det minste frem til de har fått batteriproduksjon på stell. Så får man se hvor store tap de er villige til å ta for å etablere seg i elbil-markedet. Nei, jeg har ventet siden 2017 og VW er på track. Gleder meg til å kunne bestille en I.D. mot slutten av året. Tysk kvalitet til folkelig pris. Kan knapt bli bedre! Får håpe den ikke ruster opp i løpet av et par dager som andre VW-biler da. Endret 15. februar 2019 av hekomo 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Ja, men det var jo også litt av tankeeksperimentet da. Hvor mye kjappere hadde ikke investorer sett at de kunne kastet penger mot Tesla hvis de lanserte Model 3 først med tap? Slik at fabrikkene ble kastet opp mye tidligere, og med større tempo Det må jo ha vært ei stund mellom lansering av første bil, til planleggingen av og iverksettingen av fabrikkene kom? Eller hadde de planene for dette allerede i 2012-13? Isåfall hadde man stålkontroll på hvordan verdenen ville ta dem imo. Denne planen ble publisert i 2006: https://www.tesla.com/no_NO/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me I 2016 forklarer han hvorfor de gjorde det slik: https://www.tesla.com/no_NO/blog/master-plan-part-deux Solcellepaneler på Tesla'ene. Link? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 De vil sannsynligvis måtte selge med tap, i det minste frem til de har fått batteriproduksjon på stell. Så får man se hvor store tap de er villige til å ta for å etablere seg i elbil-markedet. Da spørs det hvem du mener. For alle skal ikke lage batteriene selv. Hele poenget med å vente, er jo at de skal fra dag en tjene penger på bilene sine. Om de gjorde som du mener de burde i 2010, så hadde du hatt rett. Da hadde de solgt bilene med tap. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 (endret) Denne planen ble publisert i 2006: https://www.tesla.com/no_NO/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me I 2016 forklarer han hvorfor de gjorde det slik: https://www.tesla.com/no_NO/blog/master-plan-part-deux Link? Ok, interessant. Siden de faktisk hadde en god plan "from the get go" så var sikkert det den eneste muligheten å nå frem. Det var bare et tankeeksperiment fra min side. Link til hva da? Solcellepaneler? Ser at jeg skrev "på" fremfor "til". https://archpaper.com/2018/08/tesla-solar-roof-tiles-delays/ Endret 15. februar 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Hva mente VW da de snakket om å bli ledende på elbiler? Ledende på å lage små elektriske tullebiler? Jeg skjønner godt at du helst vil avlede oppmerksomheten fra VWs løgner. VW kommer jo med ordentlige elbiler for alle neste år. VAG har jo allerede levert E-tron og de stopper ikke der. Det er vel ingen som satser på elektriske biler på det nivået og med den bredden som VAG gjør. Moe som betyr at VW fra 2020 mest sansynlig blir det ledende elbil-merket. Lenke til kommentar
missi Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Får håpe den ikke ruster opp i løpet av et par dager som andre VW-biler da. He He He. Etter at VAG leverte e-tron så sliter VAG og VW haterne med å finne saklige argumenter. Det er rimelig sikkert nå at fra 2020 så blir VAG med VW i spissen verdens ledene produsent av elbiler. Muligens bare forbigått av BYD i antall. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Det er forskjell på 'vi prøver så hardt vi kan men er ikke helt i mål ennå' og 'vi sa vi skulle gjøre det men mente det egentlig ikke'. Da har du ikke lest VWs børsmeldte meldinger, men heller artikler som skriver litt som de vil kun for å generere "click" inn til sidene sine. I de meldingene jeg har lest, så står det ting som "ønsker", "prøver" og den slags - selvfølgelig oversatt fra Engelsk. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 VW kommer jo med ordentlige elbiler for alle neste år. VAG har jo allerede levert E-tron og de stopper ikke der. Det er vel ingen som satser på elektriske biler på det nivået og med den bredden som VAG gjør. Moe som betyr at VW fra 2020 mest sansynlig blir det ledende elbil-merket.De *sier* de kommer med biler til neste år ja og etron er ikke ute hos kunder ennå. Den skulle vært det før jul men er nå utsatt til mars.. Har VW sikret seg nok batterier til å bli ledende i 2020? Eller skal de bli ledende på å snakke om at de skal bli ledende? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 (endret) Har VW sikret seg nok batterier til å bli ledende i 2020? Eller skal de bli ledende på å snakke om at de skal bli ledende? http://www.thedrive.com/news/24853/volkswagen-ceo-we-have-sourced-batteries-for-50-million-electric-cars Det er ingen andre som har sikret seg mer mot batterier enn det VW har. $56 milliarder for å være eksakt er nå brukt for å sikre seg batterier frem mot 2030. Nok til 50,000,000 elektriske biler. https://www.volkswagenag.com/ Hvis du skal prate om løgn, så kan det være greit å finne børsmeldte meldinger, fremfor artikler som gjerne skriver litt som de vil for å produsere ekstra "klikk". Da er det fort gjort at ord som "vi prøver" blir til at "de lover". Frem mot 2022 så er det børsmeldt at de har satt av €34 milliarder euro for e-mobility, digitalization, autonomous driving, and mobility services - fra €6.6 milliarder i 2018. Mot 2025 så kommer det 50 nye BEV modeller, og 30 PHEV modeller. Dette er fremdeles en "roadmap" og ikke lovnader, slik dere er glade i å ta tak i. Siden VW er et selskap på børs, så MÅ man komme med prognoser og tall for hvor man ønsker å være i fremtiden. Dette gjør alle produsenter, og Tesla er ikke utenfor her. De har bommet en haug av ganger de også. Er det løgn? Nei. Det er ikke det. Endret 17. februar 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 http://www.thedrive.com/news/24853/volkswagen-ceo-we-have-sourced-batteries-for-50-million-electric-cars Det er ingen andre som har sikret seg mer mot batterier enn det VW har. $56 milliarder for å være eksakt er nå brukt for å sikre seg batterier frem mot 2030. Nok til 50,000,000 elektriske biler. https://www.volkswagenag.com/ Hvis du skal prate om løgn, så kan det være greit å finne børsmeldte meldinger, fremfor artikler som gjerne skriver litt som de vil for å produsere ekstra "klikk". Da er det fort gjort at ord som "vi prøver" blir til at "de lover". Frem mot 2022 så er det børsmeldt at de har satt av €34 milliarder euro for e-mobility, digitalization, autonomous driving, and mobility services - fra €6.6 milliarder i 2018. Mot 2025 så kommer det 50 nye BEV modeller, og 30 PHEV modeller. Dette er fremdeles en "roadmap" og ikke lovnader, slik dere er glade i å ta tak i. Siden VW er et selskap på børs, så MÅ man komme med prognoser og tall for hvor man ønsker å være i fremtiden. Dette gjør alle produsenter, og Tesla er ikke utenfor her. De har bommet en haug av ganger de også. Er det løgn? Nei. Det er ikke det. Og siden linkene du henviser til her er media så er dette også bare uforpliktende eventyr? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Og siden linkene du henviser til her er media så er dette også bare uforpliktende eventyr? https://www.volkswagenag.com/ Dette er media? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 https://www.volkswagenag.com/ Dette er media? Er det noe der man kan ta alvorlig mener du? Eller må man være 'tyskvennlig' for å tro på det? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Er det noe der man kan ta alvorlig mener du? Eller må man være 'tyskvennlig' for å tro på det? Artikler i medier som ikke linker til kilden sin, de skal man ta heller useriøst. Dette med at VW har brukt penger på å være i batterikøen frem mot 2030 er ikke tull nei. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Artikler i medier som ikke linker til kilden sin, de skal man ta heller useriøst. ... Hvis du blar tilbake i denne tråden finner du linker til intervjuer med navngitte VW-representanter som forteller eventyr om hvor flinke VW skulle bli på elbiler i 2018. Det er helt greit at de juger så lenger det er et intervju og ikke en børsmelding? Men nå går vi i sirkler, dette har vi snakket om før og du mener åpenbart at vi skal godta eventyr fra VW så lenge de ikke gis i børsmeldinger.. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Hvis du blar tilbake i denne tråden finner du linker til intervjuer med navngitte VW-representanter som forteller eventyr om hvor flinke VW skulle bli på elbiler i 2018. Det er helt greit at de juger så lenger det er et intervju og ikke en børsmelding? Hvilket intervju? Har du kilden til hele intervjuet og ikke bruddstykker som taes opp i en ekstern kilde? Det er kun det jeg har sett, så hvor sikker på er du på at dette ikke er tatt ut av kontekst? Skal du kalle noen løgnere, så får du komme med ordentlige kilder. Børsmeldte meldinger, eller hele intervjuer. Men nå går vi i sirkler, dette har vi snakket om før og du mener åpenbart at vi skal godta eventyr fra VW så lenge de ikke gis i børsmeldinger.. Jeg mener det eksisterer en viss dobbeltmoral her. Hvis man skal kjeppjage VW for å produsere eventyr, så burde Tesla og Elon Musk få samme behandling rundt deres eventyr. Flyvende Roadster 2.0? 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 (endret) For en komplett meningsløs diskusjon. Alle burde forstå at planer til en bedrift er ikke hogget ut i stein. Man tilpasser og ser underveis. At VW kommer noen år senere enn hva de sa i utgangspunktet spiller null rolle. Det kan også ha vært gode økonomiske grunner til å utsette. Poenget er de kommer fult på banen med elektriske biler. Om det skjer i 2020 eller 2022 er revnes likegyldig. Forøvrig var Tesla kraftig forsinket med Model X. Var det noen som allikevel tvilte på at den kom på markedet? Endret 18. februar 2019 av gamlefar 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Det handler ikke om at VW har endre planer underveis, det handler om at for VW har aldri planene vært annet enn en bløff for å villede forbrukere. Mulig de har endret mening etter dieselgate og bestemt seg for å satse på alvor, ikke bare satse på å prate.. Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Det handler ikke om at VW har endre planer underveis, det handler om at for VW har aldri planene vært annet enn en bløff for å villede forbrukere. Mulig de har endret mening etter dieselgate og bestemt seg for å satse på alvor, ikke bare satse på å prate.. Så fordi de kommer litt senere på banen enn hva man først trodde, så driver de med bløff og villedning? For noe sludder og vås. Høres ut som latterlige og grunnløse angrep fra Tesla menigheten. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå