Gå til innhold

Volkswagen planlegger fullt trøkk på elbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Skuldar du meg for å lyge?

Din evne til å tolke tekst er helt fantastisk.
Ja, eg er ganske god til det. Kona er norsklærar. Den andre mogelege tolkninga er at alt eg har skrive er sant.

 

 

Om 5-7 år har begge selskapa krympa samanlikna med i dag. Dei satsa for seint og for lite, og slit tungt med omstillinga. 

Kom igjen da. Du som har såpass peil kan vell takle å faktisk gi et tall her? Hvor mye vil de krympe? Hvor mye mindre tjener de om 5-7 år kontra nå idag?
Eg er då ikkje synsk heller. Begge selskapa har lagt opp til at dei skal krympe og selje færre bilar enn i 2018, men kor mykje dei krympar er avhengig av ein haug faktorar som eg ikkje har nokon kontroll over. Somme bilprodusentar, som Fiat-Chrysler, er eg ikkje sikker på om overlever i sju år til. FCA leverte resultat for 2018 i dag, og vart straffa med 12% fall i aksjekursen. Dei har ingen truverdig plan for elektrifisering.

 

Angående Tesla som er så overlegne.

 

Ser at det er registrert 23 Teslaer i Februar. Samtidig har I-Pace og E-Tron 102 registrerte. 

 

http://www.ofvas.no/bilsalget-i-januar/category794.html

 

Samtidig falt Tesla med 23% av salget i Januar. 

 

Ser du. Det er lett å bruke tall og kaste dem til sin side. 

 

I navlen min har det aldri vore seld ein einaste eksosbil. Eller Tesla.

 

Du er stadig like ivrig etter å snakke om norske tal. Eg har konsekvent brukt globale, nettopp for at du ikkje skal kunne avvise dei som irrelevante.

 

I Noreg pleier Tesla å importere bilar i mars, juni, september og desember. Utanom dei fire månadane har Tesla berre etterslengarar, bilar som vert betalt og henta seint, bilar som har hatt transportskade og vorte fiksa osb. Dei fyrste leveransane av Model 3 i Europa skal starte i februar. I mars kan eg vedde på at over 50% av alle nyregistrerte bilar i Noreg er elbilar, og over 3% globalt.

Lenke til kommentar

Eg er då ikkje synsk heller. 

Så du innrømmer at alt du har skrevet er personlige gjetninger? 

 

Du er stadig like ivrig etter å snakke om norske tal. Eg har konsekvent brukt globale, nettopp for at du ikkje skal kunne avvise dei som irrelevante.

 

Du elsker å bruke Norge som et eksempel - men nå når jeg viser til dårlige tall, så er det selvfølgelig ikke greit lengre. 

 

Morsom du. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eg er då ikkje synsk heller. 

Så du innrømmer at alt du har skrevet er personlige gjetninger?
Kva er det som feilar deg?

 

Alt eg har skrive er lett å verifisere. Oppsummering lenger nede. Eg kjem ikkje med spådommar. Knapt nok når du ber meg om det.

 

 

Du er stadig like ivrig etter å snakke om norske tal. Eg har konsekvent brukt globale, nettopp for at du ikkje skal kunne avvise dei som irrelevante. 

Du elsker å bruke Norge som et eksempel - men nå når jeg viser til dårlige tall, så er det selvfølgelig ikke greit lengre.
Kvifor lyg du heile tida om folk du diskuterer med? Har du ingen saklege argument? Alle som les denne tråden ser at du lyg, so kvifor ynskjer du å framstå som eit tvers gjennom uærleg menneske, som slenger skit om andre i staden for å diskutere sak?

 

Eg har konsekvent brukt globale tal i denne tråden, for her diskuterer vi ei internasjonal sak om eit globalt bilkonsern. Eg viser berre til norske tal når eg diskuterer norske forhold, men det gjer vi ikkje her. Eg ynskjer ein sakleg og opplyst diskusjon om emnet vi diskuterer, ikkje noko som flyt ut i ingenting.

 

Morsom du. :) 

 

Hadde det berre vore humor i dei konstante personåtaka dine, men det er det ikkje.

 

For å oppsummere:

o Analytikarar meiner at salet av eksosbilar (globalt, ja) nådde toppen i 2018, og difor kjem salet av eksosbilar til å gå ned i dei kommande åra (dokumentert).

o Sjølv om det totale bilsalet har stagnert, stig salet av elbilar med 60% i året (globalt).

o VW sa dei skulle vere verdsleiande på elektriske bilar i 2018 (dokumentert), men ligg i staden langt bak alle andre (dokumentert).

o VW har planlagt å få opp produksjonen av elektriske bilar i 2021 til det nivået Tesla ligg på no (opplysning frå artikkelen vi diskuterer).

o Av det kan vi utleie at VW heller ikkje kjem til å vere leiande på elbilar i 2021, og at dei framleis er avhengige av eit synkande sal av eksosbilar.

o Det same gjeld Toyota og andre store bilkonsern.

o Av dei fakta som ligg på bordet, og grunnleggjande økonomiske prinsipp om tilbod og etterspurnad, kan vi utleie at lønsemda i selskapa vil gå ned i dei kommande åra.

o Det er ikkje unikt i historia at omveltningar i teknologi eller produksjonsprosess har velta gigantar.

 

Eg har prøvd å føre ein sakleg diskusjon, og bygge opp under og dokumentere desse faktum. Dersom du tykkjer det er morosamt er det fint, men du treng ikkje vere usakleg. Prøv gjerne å dokumentere at eg tek feil eller supplere med relevante fakta som kan endre konklusjonane. Det tykkjer eg er meir interessant.

Lenke til kommentar

Kva er det som feilar deg?

 

Alt eg har skrive er lett å verifisere. Oppsummering lenger nede. Eg kjem ikkje med spådommar. Knapt nok når du ber meg om det.

Det er lett å verifisere at VW og Toyota kommer til å miste milliarder av kroner om 5-7 år? Det er jo det du sier. At de er for seint ute med å komme ut med elbiler.... 

 

Hva for noe annet er det du ser i spåkula di? 

 

Kvifor lyg du heile tida om folk du diskuterer med? Har du ingen saklege argument? Alle som les denne tråden ser at du lyg, so kvifor ynskjer du å framstå som eit tvers gjennom uærleg menneske, som slenger skit om andre i staden for å diskutere sak?

 

Eg har konsekvent brukt globale tal i denne tråden, for her diskuterer vi ei internasjonal sak om eit globalt bilkonsern. Eg viser berre til norske tal når eg diskuterer norske forhold, men det gjer vi ikkje her. Eg ynskjer ein sakleg og opplyst diskusjon om emnet vi diskuterer, ikkje noko som flyt ut i ingenting.

 

1. Absolutt ikke løgn. Andre folk som diskuterer mot deg kommenterer på det samme. Enten fører du dobbeltmoral i kildene du bruker, eller så lyver du rundt poengene de kommer med og finner på ting de aldri har sagt. Denne tråden er jo et bevis på begge delene, der du flere ganger påstår jeg har sagt noe komplett annet enn jeg har sagt - samt kildene du bruker kan ikke jeg bruke så fort de samtidig beviser et annet poeng som ikke helt faller sammen med dine ønsketenkninger. 

 

2. Nei, du har brukt kilder fra USA også, så dette er løgn. Det poengterte du jo når jeg bruke tall fra din egen kilde. Så lett var det å motbevise den gitt. 

 

 

Norge er en av de største pådriverne for disse 60% du til stadighet prater om, samt veksten totalt sett. Det er ikke før nå i det siste at andre land tar oss igjen når det gjelder vekst - om de i det hele tatt har gjort det?  Du som er så opptatt av vekst mens den totale omsetningen er ei brøkdel fremdeles kan sikkert disse tallene. For min del, og for produsentene så er det ikke så viktig. 

 

Veksten er "cappet" enn så lenge batteriene er flaskehalsen. Som jo også er en av hovedårsakene til at folk står i enorme køer. 

Dette ser ikke ut til å løse seg med det første, når folk putter press mot teknologi-selskapene rundt hvor kobolten de kjøper kommer ifra. Det er jo et problem når en av verdens største kobolt miner finnes i krise-rammede land som Kongo, samt flere og flere ønsker å se at firmaer som Tesla ikke kjøper derifra. 

 

 

o Analytikarar meiner at salet av eksosbilar (globalt, ja) nådde toppen i 2018, og difor kjem salet av eksosbilar til å gå ned i dei kommande åra (dokumentert).

 

Noe som er helt greit. Du sier selv at det minst tar 5 år før man er ved 50-50 i omsetning. Så det er ikke før om 5 år vi ser at elbiler (som generelt sett selges med mindre omsetning per bil, enn så lenge) faktisk burde være majoritet i salgene hos de enkelte firmaene. Og vi ser på prioriteringen deres, så ser vi at det er dit de sikter seg til. 

 

https://automotive-institute.kpmg.de/megatrends-beyond-the-obvious/automotive-key-trends?fbclid=IwAR3sSWP3aM5ZF1U6W0TYoYRrqaJq_vi1wTMlO4vCo2MAkFaJxXh84DtZCDQ

 

Det er ikke slik at de ikke har vært klar over denne trenden. Der kan du sortere etter CEO's fra alle verdens hjørner, og se hvordan de har satt sine prioriteringer. Elektriske drivlinjer har vært på toppen i 3-4 år allerede. Så selv om en bil ikke er sluppet, så betyr det nada for erfaringen de har rundt dem. Hva vet du rundt biler de tester og teknologien de utvikler uten at vi får innsyn i det? 

 

o Sjølv om det totale bilsalet har stagnert, stig salet av elbilar med 60% i året (globalt).

 

Som fremdeles står for 2,1% av omsetningen. Med andre ord, man er tullete om man stopper fossile salg nå. Det er fremdeles milliarder å hente der i flere år. Særlig pga batteri situasjonen som stagnerer denne eksponensielle utviklinga du mener skal være der. Da må vi se litium og kobolt få seg flere aktører først. Særlig pga flere og flere nå blir mer og mer skeptiske til å kjøpe materialer hentet fra barne-hender. 

 

o VW sa dei skulle vere verdsleiande på elektriske bilar i 2018 (dokumentert), men ligg i staden langt bak alle andre (dokumentert).

 

De sa dette:

"The goal is to become the market leader in E-mobility by the year 2018,"
 
Hvordan du tolker dette til å bli en løgn, når ordet "goal" er med her, er for meg fantastisk. 
 
Prognoser er helt normalt innenfor børsnoterte selskaper. Bommer man, så er det ikke løgn. 
 
Samtidig sier dem:
"the same year it hopes to become the world's leading car maker, ahead of rival Toyota."
 
 
Det klarte dem gitt. 
 
o VW har planlagt å få opp produksjonen av elektriske bilar i 2021 til det nivået Tesla ligg på no (opplysning frå artikkelen vi diskuterer).

 

Høres jo greit ut det. Det er først i 2021 man mener det gir mening å selge elbiler. 
 
De solgte nesten 11,000,000 biler i 2018, og selv om dette tallet går ned 10% hvert år frem til 2021 eller hvilke tall du bruker, så er det fremdeles mye mer å hente på å melke fossil kua så lenge det går mens man til stadighet overfører fler og fler midler for å gå over til elektrisk. 
 
Finnes det noen andre som bruker mer penger akkurat nå på elbilsatsningen enn VW? Kan du finne større ordre for batterier enn 56 miliiarder dollar? Denne ordren alene sikrer dem køen for å få batterier helt frem til 2030. 
 
o Av det kan vi utleie at VW heller ikkje kjem til å vere leiande på elbilar i 2021, og at dei framleis er avhengige av eit synkande sal av eksosbilar.

 

Tesla vil i hvertfall ikke være ledende i 2021. Siden de ikke klarer å være ledende idag engang, selv om de har hatt et stort forsprang. 

 

o Av dei fakta som ligg på bordet, og grunnleggjande økonomiske prinsipp om tilbod og etterspurnad, kan vi utleie at lønsemda i selskapa vil gå ned i dei kommande åra.

 

Kun om du bruker falske fakta som at de samtidig ikke omstiller seg og gjør ting klart til større produksjon og salg av elbiler. 

 

Batteri orderen alene er bevis nok for at de faktisk står klare for å ta imot elbilsalget når etterspørselen virkelig er her, og flaskehalsen som er batterier ikke er gjeldende lengre for veksten. 

 

o Det er ikkje unikt i historia at omveltningar i teknologi eller produksjonsprosess har velta gigantar.

 

Problemet er at du er blind for hva Toyota og VW faktisk gjør for å være klar for fremtiden. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lol. Hvor mye har ikke Tesla tapt i mange år?

Tesla har teke utgiftene og tener pengar samstundes som dei veks kraftig. Her er litt nytt frå Daimler, som kutta utbytet for fyrste gong på ni år. Grunnen er at dei må omstille selskapet til elektrisk mobilitet. Andre tyske bilprodusentar rapporterer om det same: https://www.cleanenergywire.org/news/daimlers-dividend-cut-shows-german-carmakers-have-reached-crisis-mode-media

Lenke til kommentar

Man har vel ventet siden minst 2010 på at VW skal innfri løftene sine?

Spiller det noen rolle? Bilen kommer nå. Den første ordentlige masseproduserte elbilen til massene. 

 

Dette er det Tesla skulle ha gjort først. Ikke en splashy og dyr bil for eliten. De skulle produsert Model 3, eller enda bedre en hatchback til folket først. Det hadde skutt salgene 10x og ført inn elbilene inn i markedet i et mye større "guffs" enn de gjorde med Model S - som kun ei brøkdel kunne kjøpe. Behovet for ladere hadde eksplodert kjappere, og folk hadde kjøpt bilene i andre land kjappere.

Lenke til kommentar

Spiller det noen rolle? Bilen kommer nå. Den første ordentlige masseproduserte elbilen til massene. 

 

Dette er det Tesla skulle ha gjort først. Ikke en splashy og dyr bil for eliten. De skulle produsert Model 3, eller enda bedre en hatchback til folket først. Det hadde skutt salgene 10x og ført inn elbilene inn i markedet i et mye større "guffs" enn de gjorde med Model S - som kun ei brøkdel kunne kjøpe. Behovet for ladere hadde eksplodert kjappere, og folk hadde kjøpt bilene i andre land kjappere.

Bilen kommer ikke 'nå', den kommer til neste år, kanskje..

 

 

Problemet med å lage bra elbiler til en fornuftig pris er at batterier er dyrt, dessuten er småskalaproduksjon også dyrt. Det ser vi enklest på Renault Zoe vs Clio. Zoe er 50% dyrere enn Clio (startpris uten avgifter og subsidier) og det er ikke så rart når det lages 50-ish Clio for hver Zoe og Zoes batteripakke alene koster 1/3 av prisen på en Clio.

 

Tesla har gjort det eneste fornuftige ved å sette batterier i dyre lavvolummodeller, da blir batteriprisen en forholdsmessig mindre del av prisen til konkurrerende modeller, som jo også produseres i lave volum. Batterivolumene til de dyre modellene er allikevel nok til å få senket prisen på batterier så du kan sette batterier i stadig rimeligere biler.

 

Teslas opprinnelige plan var Roadster->Model S->Model 3. Du ser mønsteret? Stadige rimeligere modeller i stadig større volum.

Lenke til kommentar

Bilen kommer ikke 'nå', den kommer til neste år, kanskje..

Da mener du for oss nordmenn sant? 

Det er jo forsåtivdt sant, men jeg pratet om verdenen totalt sett. 

 

Reviews fra prototypen ser rimelig bra ut, og det virker som om de bare verker i fingrene for å kunne fortelle oss mer om den der de står og tripper. 

 

Problemet med å lage bra elbiler til en fornuftig pris er at batterier er dyrt, dessuten er småskalaproduksjon også dyrt. Det ser vi enklest på Renault Zoe vs Clio. Zoe er 50% dyrere enn Clio (startpris uten avgifter og subsidier) og det er ikke så rart når det lages 50-ish Clio for hver Zoe og Zoes batteripakke alene koster 1/3 av prisen på en Clio.

 
Det er jo derfor det er spennende med VW, BMW, Mercedes, Audi etc. Når de virkelig hopper inn i noe, så er det ikke noe snakk om noe "småskalaproduksjon". Da fyrer dem for alle mugger. 
 
Tesla har gjort det eneste fornuftige ved å sette batterier i dyre lavvolummodeller, da blir batteriprisen en forholdsmessig mindre del av prisen til konkurrerende modeller, som jo også produseres i lave volum. Batterivolumene til de dyre modellene er allikevel nok til å få senket prisen på batterier så du kan sette batterier i stadig rimeligere biler.

 

Teslas opprinnelige plan var Roadster->Model S->Model 3. Du ser mønsteret? Stadige rimeligere modeller i stadig større volum.

 

Ja, det er forsåvidt sant - og logisk nok. At de ble tvunget til å gjøre det den veien. 

 

Men jeg er ikke så usikker på om det ikke hadde gått å gjort det den andre veien også? Hvor mye mer etterspursel hadde ikke Model 3 fått kontra det vi så med Model S? Fabrikkene kunne vell blitt kastet opp med subsidier mye kjappere kun grunnet en enormt mye større etterspørsel for bilene? 

Lenke til kommentar

Da mener du for oss nordmenn sant? 

Det er jo forsåtivdt sant, men jeg pratet om verdenen totalt sett.

Jeg sier 'kanskje' fordi den ikke er noe sted ennå og fordi jeg ikke stoler på VW for fem øre. Audi etron skulle vært ute hos kunder før jul ,nå snakker man om 'mars'.. (de står visst ute hos forhandler og venter på ny software+godkjenning)

 

 

Det er jo derfor det er spennende med VW, BMW, Mercedes, Audi etc. Når de virkelig hopper inn i noe, så er det ikke noe snakk om noe "småskalaproduksjon". Da fyrer dem for alle mugger.

Vi får se. Nissan/Renault er jo for så vidt i gang og har vært det lenge selv om de bevisst legger seg bak Tesla. 

 

Ja, det er forsåvidt sant - og logisk nok. At de ble tvunget til å gjøre det den veien. 

 

Men jeg er ikke så usikker på om det ikke hadde gått å gjort det den andre veien også? Hvor mye mer etterspursel hadde ikke Model 3 fått kontra det vi så med Model S? Fabrikkene kunne vell blitt kastet opp med subsidier mye kjappere kun grunnet en enormt mye større etterspørsel for bilene?

Rimelig sikker på at det ikke hadde gått. Batterier har to store problemer i den sammenhengen, pris og volum.. Det er først nylig at Tesla har fått høye nok volumer på batteriproduksjonen til å levere TM3 i mengder, og de skal øke ytterligere for å kunne ta unna for $35k-varianten av TM3 når den kommer, Model Y, Tesla Semi…

 

Det skal bli interessant å se hvordan 'de andre' ordner seg med batterier. Det VW har offentliggjort så langt av batteriordrer neste årene er vel på samme nivå som det Tesla lager *i dag*. Det er forståelig at VW skal starte med ID i moderate volumer først men de må øke ordrene vesentlig om de ikke skal bli parkert fullstendig.

Lenke til kommentar

Jeg sier 'kanskje' fordi den ikke er noe sted ennå og fordi jeg ikke stoler på VW for fem øre. Audi etron skulle vært ute hos kunder før jul ,nå snakker man om 'mars'.. (de står visst ute hos forhandler og venter på ny software+godkjenning)

Jeg tipper mye handler om batteri-etterspørsel. At mye av køene faktisk, og da hos alle fabrikantene handler om at batteriene er forsinket. Da kan man liksom ikke være så ekstremt sinna på Audi lengre. 

 

Rimelig sikker på at det ikke hadde gått. Batterier har to store problemer i den sammenhengen, pris og volum.. Det er først nylig at Tesla har fått høye nok volumer på batteriproduksjonen til å levere TM3 i mengder, og de skal øke ytterligere for å kunne ta unna for $35k-varianten av TM3 når den kommer, Model Y, Tesla Semi…

 

Det skal bli interessant å se hvordan 'de andre' ordner seg med batterier. Det VW har offentliggjort så langt av batteriordrer neste årene er vel på samme nivå som det Tesla lager *i dag*. Det er forståelig at VW skal starte med ID i moderate volumer først men de må øke ordrene vesentlig om de ikke skal bli parkert fullstendig. 

 

Ja, men det var jo også litt av tankeeksperimentet da. Hvor mye kjappere hadde ikke investorer sett at de kunne kastet penger mot Tesla hvis de lanserte Model 3 først med tap? Slik at fabrikkene ble kastet opp mye tidligere, og med større tempo? 

 

Det må jo ha vært ei stund mellom lansering av første bil, til planleggingen av og iverksettingen av fabrikkene kom? Eller hadde de planene for dette allerede i 2012-13? Isåfall hadde man stålkontroll på hvordan verdenen ville ta dem imo. 

 

VW har allerede kjøpt seg inn i køen, og har fri flyt av batterier frem mot 2030. Det eneste som sinker dem, er rett og slett produsentene som ikke produserer kjapt nok. 

Lenke til kommentar

Nei, i 2010 visste jeg som de fleste andre ikke at noen planla skikkelige elbiler.

Hva mente VW da de snakket om å bli ledende på elbiler? Ledende på å lage små elektriske tullebiler?

 

Men mens vi snakker om løgn, hvordan står det til med solcelletsket til Tesla?

Jeg skjønner godt at du helst vil avlede oppmerksomheten fra VWs løgner.

Lenke til kommentar

...

Ja, men det var jo også litt av tankeeksperimentet da. Hvor mye kjappere hadde ikke investorer sett at de kunne kastet penger mot Tesla hvis de lanserte Model 3 først med tap? Slik at fabrikkene ble kastet opp mye tidligere, og med større tempo? 

 

Det må jo ha vært ei stund mellom lansering av første bil, til planleggingen av og iverksettingen av fabrikkene kom? Eller hadde de planene for dette allerede i 2012-13? Isåfall hadde man stålkontroll på hvordan verdenen ville ta dem imo. 

 

VW har allerede kjøpt seg inn i køen, og har fri flyt av batterier frem mot 2030. Det eneste som sinker dem, er rett og slett produsentene som ikke produserer kjapt nok.

Med uendelig tilgang til penger kunne de selvfølgelig hoppet rett på TM3 men investorer kaster ikke penger på hva som helst så de var avhengig av Roadsteren for å finansiere Model S som igjen gjorde at de kunne bygge TM3. Selv om bilene blir stadig billigere så går investeringskostnadene motsatt vei, en TM3-fabrikk er dyrere enn en Model S-fabrikk.

 

Teslas Secret Masterplan var nok aldri mer enn en overordnet skisse, avhengig av kontinuerlig justering underveis for å ikke kjøre i grøfte.

 

VW har nok ikke sikret seg fri flyt av batterier, de har sikret et visst volum, sammenliknbart med det Tesla bruker i dag. VW må med andre ord inngå ytterligere ordre, større enn de de har i dag bare for å komme ajour med Tesla. for min egen del har jeg egentlig ingen grunn til å stole på VW når de sier at de skal satse på elbiler. Jeg tror det når jeg får se det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...