Gå til innhold

Volkswagen planlegger fullt trøkk på elbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forklarer hva da? At vi ikke kan stole på *noe* VW sier med mindre det kommer i en børsmelding?

Igjen - hva er det du egentlig sier? Kommer ikke VW med elbiler? 

 

Hvilke løgner er det du prater om? Jeg har også gitt en haug av løgner i min tid, selv om det på tidspunktet ikke var ment som en løgn - men heller en vag spådom om hvor jeg trudde jeg kom til å være når jeg ble stor. 

 

Ref. hva jeg ønsket å bli når jeg var liten. 

 

Med andre ord, så er det greit å skille mellom normale intervjuer, mot børsmeldte meldinger. 

 

Hvis VW har hatt en tendens til å ta feil i sine børsmeldte meldinger, så er det jo greit - da er dem løgnhalser, og burde straffes for det. Men hvis du ikke finner dem, så ja - hva er det du egentlig mener? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før jul hadde enkelte moro av å dra fram gamle VW-uttallelser, som at de i 2014 sa de skulle være ledende på elbil i 2018.

 

Det slo ikke akkurat til gjorde det vel? ;)

Tja, har du tall?

 

Jeg finner bare tall fra europa 1H der kom de inn som nummer 2 rett bak BMW, det vil jeg si er innafor om tallene er representative for hele verden og hele året. (Og om de er pålitelige, desverre mye humbalumba EV nettsider)

 

Husk man regner PHEV som elektriske

 

https://cleantechnica.com/2018/08/27/european-electric-car-sales-increased-42-in-h1-2018-vs-h1-2017/

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg som potensiell bilkjøper forholde meg til børsmeldinger? En løgn er en løgn uavhengig om det er en børsmelding eller 'bare' et intervju. Jeg er i stand til å se forskjell på noen som har gjort et ærlig forsøk og mislykkes og noen som aldri hadde en intensjon om å forsøke. Vw sine uttallelser fra 2014 faller i den siste kategorien.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg som potensiell bilkjøper forholde meg til børsmeldinger? En løgn er en løgn uavhengig om det er en børsmelding eller 'bare' et intervju. Jeg er i stand til å se forskjell på noen som har gjort et ærlig forsøk og mislykkes og noen som aldri hadde en intensjon om å forsøke. Vw sine uttallelser fra 2014 faller i den siste kategorien.

Hvilke løgner?  

 

Overholder du samme standard mot Tesla med Elon Musks uttalelser - som jo ikke akkurat treffer blnk hver gang. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du oversette denne setningen til Norsk?

 

"VW Aims to be Electric Car Leader by 2018"

 

Samt, sammen med tallene - kan du se på salgstallene for 2018? Hvor store avvik er det, sammenlignet med andre merker? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samt, sammen med tallene - kan du se på salgstallene for 2018? Hvor store avvik er det, sammenlignet med andre merker?

Fylgjande produsentar selde fleire ladbare bilar enn VW i 2018: Tesla, BYD, Renault-Nissan, BAIC, BMW, SAIC, Geely og Hyundai/Kia. VW har ingen modellar på lista over dei 20 bestseljande ladbare bilane globalt i 2018. Av dei over 2 millionane ladbare bilar som vart selde globalt i 2018, produserte VW-konsernet omlag 51000.

 

Eg trur vi kan seie 100% sikkert at VW ikkje vart "the market leader in E-mobility by the year 2018". Tvert imot heng dei laangt etter. Men samstundes har Toyota, deira største konkurrent i bilbransjen, har klart å skusle vekk heile leiinga dei hadde over VW. Toyota rota seg vekk i noko hydrogen-tull, og jobbar no like hardt som VW med å komme seg attende i vekstbransjen.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

Jeg vet ærlig talt ikke. Det har jo ikke kommet noe skikkelig renhåret elbil ennå...  Lar vente på seg!

 

https://www.greencarreports.com/news/1086902_volkswagen-will-be-the-biggest-electric-car-maker-in-2018-it-says  :roll:

ID Neo finnes det diverse videoer på nett på allerede (med kamuflasje). Så den kommer jo. Ny plattform, som har kostet enormt med penger å lage, så hvorfor skulle det plutselig slutte der? 

 

Fylgjande produsentar selde fleire ladbare bilar enn VW i 2018: Tesla, BYD, Renault-Nissan, BAIC, BMW, SAIC, Geely og Hyundai/Kia. VW har ingen modellar på lista over dei 20 bestseljande ladbare bilane globalt i 2018. Av dei over 2 millionane ladbare bilar som vart selde globalt i 2018, produserte VW-konsernet omlag 51000.

 

Eg trur vi kan seie 100% sikkert at VW ikkje vart "the market leader in E-mobility by the year 2018". Tvert imot heng dei laangt etter. 

Omtalene handler om elektriske drivlinjer, og det står også oppført i flere av de artiklene det er linket til.

Skal du sammenligne, så må du altså ta med hybrider i tillegg. 

 

Så hvordan ser tallene ut da? 

 

Samt hva er galt med å ønske å være på topp, mens man ikke klarer det pga andre fabrikanter gjør en god jobb og selger godt i tiden som kom i ettertid? 

 

Jeg forstår ikke helt logikken i at de har løyet på noe. 

 

"VW Aims to be Electric Car Leader by 2018"

 

Ordet "aim" er ikke sammenfallende med ord som f.eks "promise". 

 

I så måte er ikke VW alene med å lyve - for det gjør samtlige. 

 

Men samstundes har Toyota, deira største konkurrent i bilbransjen, har klart å skusle vekk heile leiinga dei hadde over VW. Toyota rota seg vekk i noko hydrogen-tull, og jobbar no like hardt som VW med å komme seg attende i vekstbransjen.

 

Toyota vet hva dem gjør. De satser på transport generelt sett, og ikke kun biler. Altså de planlegger å lage alt fra smarte-løsninger for funksjonshemmede til autonome droner og selvkjørte biler som skal kjøre varene hjem for deg.

 

Er det et firma som virkelig er fremtidsrettet, så er det Toyota. 

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Fylgjande produsentar selde fleire ladbare bilar enn VW i 2018: Tesla, BYD, Renault-Nissan, BAIC, BMW, SAIC, Geely og Hyundai/Kia. VW har ingen modellar på lista over dei 20 bestseljande ladbare bilane globalt i 2018. Av dei over 2 millionane ladbare bilar som vart selde globalt i 2018, produserte VW-konsernet omlag 51000.

 

Eg trur vi kan seie 100% sikkert at VW ikkje vart "the market leader in E-mobility by the year 2018". Tvert imot heng dei laangt etter. 

Omtalene handler om elektriske drivlinjer, og det står også oppført i flere av de artiklene det er linket til.

Skal du sammenligne, så må du altså ta med hybrider i tillegg.

Eg tek med alle samanliknbare elektriske bilar, dvs alle som kan ladast og køyre minst fem mil 100% elektrisk med straum frå nettet. Hybridar som er avhengige av eksosmotor for å yte som ein normal bil, men har ein pinglete liten elektrisk hjelpemotor og lommelyktbatteri lada av eksosmotoren, er ikkje medrekna. Dei er heller ikkje rekna sm elektriske bilar av nokon.

 

Så hvordan ser tallene ut da?

Det er dei tala eg presenterte.

 

Samt hva er galt med å ønske å være på topp, mens man ikke klarer det pga andre fabrikanter gjør en god jobb og selger godt i tiden som kom i ettertid?

Det syner at VW ikkje klarer å nå måla dei set seg. Ikkje i nærleiken.

 

Jeg forstår ikke helt logikken i at de har løyet på noe.

Tvilar ikkje. No er eg veldig freista til å referere til tidlegare innlegg der du demonstrerer til fulle at logikk er eit emne du har mykje å lære om, men eg skal la det liggje. Berre ta det til etterretning.

 

"VW Aims to be Electric Car Leader by 2018"

 

Ordet "aim" er ikke sammenfallende med ord som f.eks "promise". 

 

Ikkje heng deg opp i overskrifter. Her er nokre sitat:

The biggest European carmaker, Volkswagen, said on March 1 that electric car sales should represent 3% of all sales by 2018, five years after the launch of its first production series

 

Starting in 2013, the high-volume Golf and Jetta models of the Volkswagen brand are expected to dominate the hybrid and electric vehicle market,

 

Det beste må vere denne pressemeldinga:

At the Los Angeles Auto Show, Volkswagen outlined its strategy to electrify all segments of its vehicle lineup across the globe and to become a worldwide industry leader in e-mobility by 2018. An emphasis on electric and hybrid vehicles will join Volkswagen’s existing command of the clean-diesel market to give the company a robust “all of the above” approach to the alternative-powertrain market.

 

Det skar seg for "clean diesel" òg, gitt! :-D

 

 

Men samstundes har Toyota, deira største konkurrent i bilbransjen, har klart å skusle vekk heile leiinga dei hadde over VW. Toyota rota seg vekk i noko hydrogen-tull, og jobbar no like hardt som VW med å komme seg attende i vekstbransjen.

Toyota vet hva dem gjør. De satser på transport generelt sett, og ikke kun biler. Altså de planlegger å lage alt fra smarte-løsninger for funksjonshemmede til autonome droner og selvkjørte biler som skal kjøre varene hjem for deg.
Jaudå, Toyota har satsa på masse rart oppigjennom åra, men det Toyota har tent pengar på er sal av personbilar. No er det svært dårlege framtidsutsikter for dei bilane Toyota sel, so dei har det travelt med å få elektriske modellar på marknaden. Salet av ladbare Toyota-modellar gjekk faktisk ned 10% i fjor, fordi dei heng so langt etter konkurrentane.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg tek med alle samanliknbare elektriske bilar, dvs alle som kan ladast og køyre minst fem mil 100% elektrisk med straum frå nettet. Hybridar som er avhengige av eksosmotor for å yte som ein normal bil, men har ein pinglete liten elektrisk hjelpemotor og lommelyktbatteri lada av eksosmotoren, er ikkje medrekna. Dei er heller ikkje rekna sm elektriske bilar av nokon.

 

Det er dei tala eg presenterte.

 

Jeg tar utgangspunkt i hva folk klager på. De sier ingenting om at alt skal være 100% elektriske biler når det gjelder planene deres for fremtiden. Selvfølgelig er hybride med her. Så skal du sammenligne, så må du sammenligne hva dem faktisk har nevnt - og ment i deres uttalelser. 

 

Selvfølgelig ligger de bak på 100% elektriske biler, når bilene de selger er et mellom-ledd fra satsningen med MEB platformen. 

 

 

 

Det syner at VW ikkje klarer å nå måla dei set seg. Ikkje i nærleiken.

 

Du lager et tullete argument, når du kutter målene deres med en brøkdel av hva de selger. Deres mål handler om elektriske drivlinjer, der hybride biler er INKLUDERT

 

Tvilar ikkje. No er eg veldig freista til å referere til tidlegare innlegg der du demonstrerer til fulle at logikk er eit emne du har mykje å lære om, men eg skal la det liggje. Berre ta det til etterretning.

 

Personangrep kan du holde deg for god til - eller nei. Det kan du tydeligvis ikke. 

 

Logikk og forståelsen for engelske ord kan du jo ta opp en bok for selv. Kan du ikke linke meg en link fra VW der de utelukkende prater om 100% elektriske biler angående målet deres for 2025? 

 

Ikkje heng deg opp i overskrifter. Her er nokre sitat: 

 

Jeg er ikke særlig interessert i sitater hentet fra industryweek.com hvor de tolker ting selv. Gi meg heller linken direkte til pressemeldingen fra VW som omtaler dette, så skal vi se. 

 

Det beste må vere denne pressemeldinga:

At the Los Angeles Auto Show, Volkswagen outlined its strategy to electrify all segments of its vehicle lineup across the globe and to become a worldwide industry leader in e-mobility by 2018. An emphasis on electric and hybrid vehicles will join Volkswagen’s existing command of the clean-diesel market to give the company a robust “all of the above” approach to the alternative-powertrain market.

 

Nei, det beste er at du linker inn sitater som inneholder akkurat det jeg sier, mens du er blind for det selv. 

La meg gjenta, og gjøre det i bold og i litt større font, slik at du får det med deg.

 

"An emphasis on electric and hybrid vehicles will join Volkswagen’s existing command of the clean-diesel market to give the company a robust “all of the above” approach to the alternative-powertrain market."

 

Dieselgate er noe flere merker var med om. Samt man kan ikke straffe de hundre tusener av folk som jobber for VW kun pga noen idioter i toppen gjorde noen valg. 

 

Om noe, så burde du og dine Tesla aksjer være redd dette med Dieselgate. Det er en ekstremt stor pådriver for det de gjør akkurat nå - hvor de har ekstremt fokus på direkte konkurrenter. 

 

MEB plattformen gjør det billig å produsere, noe Audi, VW, Seat etc vil ha godt av. 

 

 

Jaudå, Toyota har satsa på masse rart oppigjennom åra, men det Toyota har tent pengar på er sal av personbilar. No er det svært dårlege framtidsutsikter for dei bilane Toyota sel, so dei har det travelt med å få elektriske modellar på marknaden. Salet av ladbare Toyota-modellar gjekk faktisk ned 10% i fjor, fordi dei heng so langt etter konkurrentane. 

 

Du lever i ei boble. 

 

Verdenen er større enn lille Norge. Toyota lar resten brøyte veien forran seg, før de kaster penger på å produsere biler ei lita brøkdel kjøper. 

 

Med andre ord - de er nok litt smartere enn deg, om du mener deres taktikk har vært dårlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eg tek med alle samanliknbare elektriske bilar, dvs alle som kan ladast og køyre minst fem mil 100% elektrisk med straum frå nettet. Hybridar som er avhengige av eksosmotor for å yte som ein normal bil, men har ein pinglete liten elektrisk hjelpemotor og lommelyktbatteri lada av eksosmotoren, er ikkje medrekna. Dei er heller ikkje rekna sm elektriske bilar av nokon.

 

Det er dei tala eg presenterte.

Jeg tar utgangspunkt i hva folk klager på. De sier ingenting om at alt skal være 100% elektriske biler når det gjelder planene deres for fremtiden. Selvfølgelig er hybride med her. Så skal du sammenligne, så må du sammenligne hva dem faktisk har nevnt - og ment i deres uttalelser. 
Kvifor les du ikkje det eg skreiv? Eg tek med hybridar. Eg tek ikkje med hybridar som ikkje er ladbare, for ingen reknar dei som elektriske bilar. Dei er ikkje ein del av "electric car sales", og det har dei aldri vore. Ikkje i Tyskland, ikkje i EU, ikkje i USA og ikkje i noko anna land heller.

 

Selvfølgelig ligger de bak på 100% elektriske biler, når bilene de selger er et mellom-ledd fra satsningen med MEB platformen.

QED. Du kan leggje til alle slags elektriske bilar.

 

Verdenen er større enn lille Norge. Toyota lar resten brøyte veien forran seg, før de kaster penger på å produsere biler ei lita brøkdel kjøper.

Dette er det diametralt motsette av det du skreiv i førre innlegg. Då satsa dei vistnok på ein haug produkt som ingen kjøper. Toyota har òg ei fullstendig feilslått satsing på hydrogenbilar bak seg. Det globale elbilsalet let seg i alle fall enkelt uttrykkje som ein brøk (1/47), og salet veks med 60% i året. For hydrogenbilar treng du nokre siffer til i nemnaren, og salet går nedover. Salet av eksosbilar går òg nedover. Kodak satsa på digitalfoto til slutt, men klarde aldri å ta att konkurrentane. Det kan fort gå same vegen med Toyota.
Lenke til kommentar

ID Neo finnes det diverse videoer på nett på allerede (med kamuflasje). Så den kommer jo. Ny plattform, som har kostet enormt med penger å lage, så hvorfor skulle det plutselig slutte der? 

 

Videoer på nett  :nei: .. prototyper  :nei: ... konsept...  :hm: Da kommer de lovlig seint!

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
Lenke til kommentar

Kvifor les du ikkje det eg skreiv? Eg tek med hybridar. Eg tek ikkje med hybridar som ikkje er ladbare, for ingen reknar dei som elektriske bilar. Dei er ikkje ein del av "electric car sales", og det har dei aldri vore. Ikkje i Tyskland, ikkje i EU, ikkje i USA og ikkje i noko anna land heller.

 

QED. Du kan leggje til alle slags elektriske bilar.

 

Dette er det diametralt motsette av det du skreiv i førre innlegg. Då satsa dei vistnok på ein haug produkt som ingen kjøper. Toyota har òg ei fullstendig feilslått satsing på hydrogenbilar bak seg. Det globale elbilsalet let seg i alle fall enkelt uttrykkje som ein brøk (1/47), og salet veks med 60% i året. For hydrogenbilar treng du nokre siffer til i nemnaren, og salet går nedover. Salet av eksosbilar går òg nedover. Kodak satsa på digitalfoto til slutt, men klarde aldri å ta att konkurrentane. Det kan fort gå same vegen med Toyota.

Skeptisk. Få se kilden du bruker. 

 

Elektriske biler er fremdeles produkter "ingen" kjøper. Det er som sagt bare i denne lille bobla Norge at det ser imponerendes ut. For resten av verdenen er elbil salget smuler i forhold til resten. Altså, det har ikke gitt mening å gå 100% på den satsningen før nå. 

 

Med andre ord, de taper ikke stort ved å henge litt "etter", i et segment som selger dårlig. 

 

60% økning fra 1% er fremdels kun 1,6% økning av total salget, og dette tallet er snilt brukt. 

 

Dessuten har du null peil på hvor langt fremme i teknologien de er eller ikke. De kan godt ha jobbet med dette i 10 år allerede de, uten at de har trengt å bruke penger på å lage en bil de taper penger på å selge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Videoer på nett  :nei: .. prototyper  :nei: ... konsept...  :hm: Da kommer de lovlig seint!

Elbil er ikke en "magisk" teknologi. 

 

Hva skal de komme for seint med? 

 

Dilemma:

 

Lage så få elbiler at man taper penger på å lage og selge dem? 

 

eller

 

Vente med å produsere dem til forespørselen er stor nok at man tjener penger på dette segmentet fra start av? 

Lenke til kommentar

 

Kvifor les du ikkje det eg skreiv? Eg tek med hybridar. Eg tek ikkje med hybridar som ikkje er ladbare, for ingen reknar dei som elektriske bilar. Dei er ikkje ein del av "electric car sales", og det har dei aldri vore. Ikkje i Tyskland, ikkje i EU, ikkje i USA og ikkje i noko anna land heller.

 

QED. Du kan leggje til alle slags elektriske bilar.

 

Dette er det diametralt motsette av det du skreiv i førre innlegg. Då satsa dei vistnok på ein haug produkt som ingen kjøper. Toyota har òg ei fullstendig feilslått satsing på hydrogenbilar bak seg. Det globale elbilsalet let seg i alle fall enkelt uttrykkje som ein brøk (1/47), og salet veks med 60% i året. For hydrogenbilar treng du nokre siffer til i nemnaren, og salet går nedover. Salet av eksosbilar går òg nedover. Kodak satsa på digitalfoto til slutt, men klarde aldri å ta att konkurrentane. Det kan fort gå same vegen med Toyota.

Skeptisk. Få se kilden du bruker.
http://ev-sales.blogspot.com/2019/01/global-top-20-december-2018.html

 

Elektriske biler er fremdeles produkter "ingen" kjøper. Det er som sagt bare i denne lille bobla Norge at det ser imponerendes ut. For resten av verdenen er elbil salget smuler i forhold til resten.

Det er du som lever i ei boble. Veksten i salet av elbilar er den same globalt som han har vore i Noreg dei siste fem åra, berre at resten av verda ligg nokre få år etter. Det går lynfort: https://www.motor1.com/news/299727/experts-ice-sales-peaked-2018/

 

Med andre ord, de taper ikke stort ved å henge litt "etter", i et segment som selger dårlig. 

 

Prøv å tene pengar i ein fallande marknad. Det er svært vanskeleg. Mange konkurrentar slit med fallande sal og overkapasitet, og pressar prisane nedover. Tilbodet oversgår etterspurnaden. General Motors vil leggje ned fleire fabrikkar. Tesla snakkar om å kjøpe dei.

 

Elbilar kan produsentane selje so mange dei klarer å produsere av. Det er tilbodet, ikkje etterspurnaden, som avgrensar salet. Segmentet "sel dårleg", fordi produsentane ikkje klarer å produsere nok bilar.

 

60% økning fra 1% er fremdels kun 1,6% økning av total salget, og dette tallet er snilt brukt.

Totalsalet av bilar gjekk ned i 2018. Og der ligg eit anna poeng: Både i Noreg og på Island, og no sist i Kina, ser vi at det totale bilsalet går nedover når salet av elbilar passerer eit visst nivå av totalsalet. Folk vil ikkje kjøpe ein dinosaur, og plasserer seg heller på venteliste for ein elbil. Dei kjende ventelistene i Noreg tilsvarer meir enn fjerdedel av bilsalet eit normalt år. Eg brukar Noreg som døme no, fordi ventelistene er kjende her, men du ser akkurat det same i andre land med høgt sal av elbilar. Salet av eksosbilar går nedover, fordi folk heller ventar på elbilar!

 

Dessuten har du null peil på hvor langt fremme i teknologien de er eller ikke. De kan godt ha jobbet med dette i 10 år allerede de, uten at de har trengt å bruke penger på å lage en bil de taper penger på å selge. 

Toyota taper ca 500.000 kroner for kvar einaste Mirai dei sel, og det er utan at utviklingskostnadane er medrekna. Dermed skulle det vere tydeleg at Toyota gjerne taper pengar i starten, for å prøve å kommersialisere ny teknologi. Tesla har demonstrert at dei, som er ein heilt ny og uerfaren produsent, kan tene pengar på å selje elbilar med betre rekkjevidde enn Mirai. Det kan hende at Tesla er grisegode til å lage fantastiske bilar som folk vil ha veldig billig, men eg trur ikkje Toyota er so veldig mykje dårlegare.
Lenke til kommentar

Med tanke på bilene VW selger, så syns jeg det faktisk er imponerende at det i det hele tatt kommer opp ditt.

 

MEB plattformen vil nok gjøre susen nå når den første bilen blir laget i år. Så kommer bilene på rekke og rad i årene som kommer i ettertid. 

 

Det å se disse folkene som har testet Neo være såpass positive til hva de har sett, taler jo litt for seg selv. Det er uten at de kunne vise samt snakke om alt so mer nytt der - i tillegg har de kun sett en modell som skal være en billig modell av "lineupen" som skal komme.

 

Det er du som lever i ei boble. Veksten i salet av elbilar er den same globalt som han har vore i Noreg dei siste fem åra, berre at resten av verda ligg nokre få år etter. Det går lynfort: https://www.motor1.c...es-peaked-2018/

 

 

Nei. Den bobla befinner du deg i, som i det hele tatt klarer å lire av deg at det er for "sent" å komme med en elbil nå - samt fremover. 

 

Det står der også i linken din. I 2019, selv med en kvadruppling av salget av elbiler verden over, så når vi 1.6% av totalt-salget. Det sier seg selv at det å lage elbiler nå så absolutt ikke er for seint. 

 

Prøv å tene pengar i ein fallande marknad. Det er svært vanskeleg. Mange konkurrentar slit med fallande sal og overkapasitet, og pressar prisane nedover. Tilbodet oversgår etterspurnaden. General Motors vil leggje ned fleire fabrikkar. Tesla snakkar om å kjøpe dei.

 

Elbilar kan produsentane selje so mange dei klarer å produsere av. Det er tilbodet, ikkje etterspurnaden, som avgrensar salet. Segmentet "sel dårleg", fordi produsentane ikkje klarer å produsere nok bilar.

Det handler om å melke den siste dråpen fra kua. Flere bilfabrikanter ser sitt snitt å selge fossile varianter frem mot 2050, med profitt. 

Det er ikke alle land som kan eller har dekning for å skifte ut bilparken til hel-elektrisk ennå. 

 

Samtidig er det først nå det gir mening å gire opp for elbil produksjon og salg. Og det er nettopp det man ser hos de fleste - samtidig som dere sier det er for seint? For noe tull. 

 

Totalsalet av bilar gjekk ned i 2018. Og der ligg eit anna poeng: Både i Noreg og på Island, og no sist i Kina, ser vi at det totale bilsalet går nedover når salet av elbilar passerer eit visst nivå av totalsalet. Folk vil ikkje kjøpe ein dinosaur, og plasserer seg heller på venteliste for ein elbil. Dei kjende ventelistene i Noreg tilsvarer meir enn fjerdedel av bilsalet eit normalt år. Eg brukar Noreg som døme no, fordi ventelistene er kjende her, men du ser akkurat det same i andre land med høgt sal av elbilar. Salet av eksosbilar går nedover, fordi folk heller ventar på elbilar!

 

Har fremdeles ingenting å si, når totalen av elbilene som er solgt er på fattige 1,6%.

 

De som har sittet og ventet og latt andre ta kostnadene for seg, har fremdeles gode 2 år på seg før det er på tide å ha noe klart. 

 

Toyota taper ca 500.000 kroner for kvar einaste Mirai dei sel, og det er utan at utviklingskostnadane er medrekna. Dermed skulle det vere tydeleg at Toyota gjerne taper pengar i starten, for å prøve å kommersialisere ny teknologi. Tesla har demonstrert at dei, som er ein heilt ny og uerfaren produsent, kan tene pengar på å selje elbilar med betre rekkjevidde enn Mirai. Det kan hende at Tesla er grisegode til å lage fantastiske bilar som folk vil ha veldig billig, men eg trur ikkje Toyota er so veldig mykje dårlegare. 

 

Om du trur Toyota defineres av Mirai, tar du kraftig feil. 

 

https://www.toyota-global.com/pages/contents/investors/financial_result/2019/pdf/q2/presentation.pdf

 

Syns det firmaet ser sunt ut som det har vært i mange år jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Samt, sammen med tallene - kan du se på salgstallene for 2018? Hvor store avvik er det, sammenlignet med andre merker?

Toyota rota seg vekk i noko hydrogen-tull, og jobbar no like hardt som VW med å komme seg attende i vekstbransjen.

Hysj. Må ikke skrive sånt. Da får du NEL-aksjonærene på nakken..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...