Gå til innhold

Nå har Sigurd (19) fått smart strømstyring i den mobile studenthybelen [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"På innsiden av døra har jeg fått et panel hvor jeg kan slå av all strøm med én bryter."

 

Det var smart;  en strømbryter på inntakskabelen altså ? Så slipper han å dra ut kontakten til "huset". :dontgetit:

 

Ellers er nok "arkitektur" så mangt tydligvis.

Noe som også gjenspeiles i de moderne "ny-funkis"- husene ( les: kassene) som tydeligvis er så populære for tiden.

- Uten takutspring, og med flate tak, i Norge.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra hybel..

Hva er den hvite "klossen" ved lesepulten? Savner flere bilder. Kjøkkenløsning/spisekrok/sofa/bad?

 

Enkel å støvsuge; Bare åpne dører og vinduer og kjøre en tur....

 

Enig, kjekk hybel ja.

 

Jeg lurte også på den klossen. Tenker det kan være en divan?

Lenke til kommentar

Studenten kan nok spare noen wattimer per døgn med dette smarthussystemet! Med tanke på at mange ikke klarer å se forskjellen på Wh og kWh, så er nok det ganske tilfredsstillende (vennlig ironi tilsiktet)

 

Manglen på studenthybler i Oslo 3 dobler vel energiforbruket, og miljøavtrykket til studentene.

MDG vil ein skal sykle, da må Du spise mer og det har skyhøgt nivå av ulykker pr km

 

I fjord manglet dær 6 000 hybler, og deise må transporteres inn, og dei tuller bort værtfall 2 timer hver dag på transport. Er litt som da El-bilene fikk kjøre i kollektivfeltet, og hindret bussen med 20-30 minutter.

 

Å bygge en moderat studenthybel koster ca 200 000, da får man noen for de 2,3 mrd som oppussingen av 100 regjeringskontor kostet. 11 500 studenthybler for å være eksakt.

 

Er våre politikere og studentorganisasjoner blitt helt gale.

Alle stjernetegn tilseier att all oljen blir brukt opp, men å redusere energiforbruket til studentene til 1/3 part gjør at man har olje 3 ganger så lenge.

Man kan kjøpe seg tid slik denne ungdomen gjer, og det trengst med sittende byråkrater.

 

Men man gjør altså som regel det motsatte hele tiden, flyr til «Davås» og prater vås. Lendekleder og nye skjortesnipper har sett ny dagsorden for kapitalistene og eliten.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg beundrer folk som tenker nytt og får det til. Han slipper i alle fall en omstendig jobbsøknad. Et par bilder og referanse til artikkelen bør holde i masevis.

 

Synes det er rart at han ikke møter veggen ett eller annet sted. Norske lover og regler er mye basert på å ta initiativet fra folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg beundrer folk som tenker nytt og får det til. Han slipper i alle fall en omstendig jobbsøknad. Et par bilder og referanse til artikkelen bør holde i masevis.

 

Synes det er rart at han ikke møter veggen ett eller annet sted. Norske lover og regler er mye basert på å ta initiativet fra folk.

 

Det kommer nok nå når dette er alment kjent. Plan og bygg, Bymiljøetaten eller kommunen kommer nok nok til å si at dette ikke er lov. Det er om å gjøre å rævkjøre folk hardest mulig.

Lenke til kommentar

Alltid gøy å bygge noe, men det er nok den tyngste og dyreste campingvogna i landet.

Neppe...! Koster henger, matrial, teknisk og inventar ca 30 000 hver ender vi på 120 000,- + egeninnsats.

 

Det er litt som å lage «Pepperkakehus», man må ha lyst, få litt hjelp av mor/proffen, og så er det litt større.

 

Et eksempel.

Råbygget til en garasje på 8 x 8 meter med taksperrer og asfaltplater tar 20 proff timer + to surrekopper å sette opp. Proffen legg tak med papp og lister på 3 dager. Så går der med 6 dager fra en surrekopp å få kledning og 6 glas montert, og 2 dager med 2 surrekopper å montere 2 porter og en dør. Da er vi på ca 200 timer før småplukk.

 

Joda, kansje vekten blir så høg at han treng BE sertifikat, men det fastskrudde «lasset» på henger kan han ikke nektes å ha. Da må alle skaphengere forbys...., det skjer ikke med det første.

At C1 er enklere å kjøre er en annen sak.

 

For 100 000,- eller så vil han kunne gå off-grid for 1 mnd i slengen. Men det man lærer av en slik størrelse som dette er interiør og feil man som regel drar med seg når man dobler arealet, og man kan for så vidt bygge enda mindre for å lære mer om det som «er».

 

Her en snutt fra en Storhet, som forklarer litt om feilkilder og fokus, (lost neppe):

https://m.youtube.com/watch?v=TRZAJY23xio&t=1s

 

Om vi nu seier han sparer 5 000,- pr måned på denne «interessen» sin, og bor i den mens han studerer i 5 år så blir det (5 000,- x 11 mnd x 5 år) 275 000 på konto når han er ferdig, for vognen får han jo greit solgt for utgiftene med å bygge den.

Det er ikke 1/2 regnestykket en gang, da han med praksisen sin har noe å knytte teori opp i mot. Sjangsen ellers skal nå vere usagt, han er ikke den første. Men prinsippet er fint, utdanning er jo kostnader til inntekt ervervelse, og noe man i bedriftsøkonomiske termer værtfall gjør alt for å minimalisere.

 

Her en snutt fra en Norsk Storhet, med evner og penger.

https://www.dn.no/DNtv/video/2016/03/10/1121/langt-frem-for-sjens-tesla

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Jeg beundrer folk som tenker nytt og får det til. Han slipper i alle fall en omstendig jobbsøknad. Et par bilder og referanse til artikkelen bør holde i masevis.

 

Synes det er rart at han ikke møter veggen ett eller annet sted. Norske lover og regler er mye basert på å ta initiativet fra folk.

Er ingen bygge-standarter på et sånn type bygg, det eneste er og holde seg innom totalvekten som hengeren er godkjent for. Man kan gjøre alt selv, elektrisk*, bad, reisverk. etc. siden det ikke er nødvendig med godkjenninger.

 

*Man har ikke lov til og montere elektrisk installasjon uten autorisasjon, men det er ingen etterkontroll, ei heller påkrevd med ferdigstillelse-dokumentasjon. 

 

Hvis man kobler seg til kommunal vann/kloakk blir det karakterisert som en fast boenhet og da er det mange lover/regler som blir gjeldende.

 

Eneste problemet er at man normalt ikke kan stå på samme plass i mer en 3 måneder uten og søke på forhånd.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...