Gå til innhold

Danmark utviser to Huawei-ansatte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Brudd på arbeidsmiljøloven utgjør en stor trussel for nasjonal sikkerhet ja. På tide å få PST til å etterforske byggbransjen!

Dette var brudd på utlendingsloven, ikke arbeidsmiljøloven.

Lenke til kommentar

Dette var brudd på utlendingsloven, ikke arbeidsmiljøloven.

Ja, ser det nå, blandet litt. Uansett det at et selskap har folk ansatt uten gyldig oppholdstillatelse eller en oppholdstillatelse som tillater arbeid (si turist-visa) er ikke akkurat noe som har med nasjonal sikkerhet å gjøre. Dette forekommer i Norge også, at folk jobber her uten lov. Så da var jo spørsmålet, skal PST inn og etterforske slikt?

Var mer en kommentar til første post her om hvor stor trussel Kina er. Et kinesisk selskap brød utlendingsloven i Danmark og hadde 4 stk ansatt uten riktige papirer er ikke akkurat en trussel.

Lurer på hvor mange dansker som blir utvist fra Kina som en gjengjeldelse.

Kina er ikke urimelige. De straffer deg om du gjør noe urimelig mot dem, men her er det jo ikke Danmark som gjør noe urimelig. De har hatt folk i jobb som ikke har hatt tillatelse til å jobbe. Det er en veldig rimelig grunn til utkastelse. Det blir ikke noe gjengjeldelse over slikt.

Det ville ikke engang vært i nyheter om det ikke var for mange saker om Huawei i det siste.

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

og Al Capone ble fengslet for skatteundragelser. T t tog du an?

Hvis du ikke engang klarer å sørge for at spionene dine har arbeidstillatelse, så tror jeg ikke akkurat det er mye trussel. Hvis det virkelig var tilfellet er de rimelig inkompetente spør du meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du ikke engang klarer å sørge for at spionene dine har arbeidstillatelse, så tror jeg ikke akkurat det er mye trussel. Hvis det virkelig var tilfellet er de rimelig inkompetente spør du meg.

Du trenger å utvide fantasien din til å omfatte maskinvare og programvare.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ja, ser det nå, blandet litt. Uansett det at et selskap har folk ansatt uten gyldig oppholdstillatelse eller en oppholdstillatelse som tillater arbeid (si turist-visa) er ikke akkurat noe som har med nasjonal sikkerhet å gjøre. Dette forekommer i Norge også, at folk jobber her uten lov. Så da var jo spørsmålet, skal PST inn og etterforske slikt?

Var mer en kommentar til første post her om hvor stor trussel Kina er. Et kinesisk selskap brød utlendingsloven i Danmark og hadde 4 stk ansatt uten riktige papirer er ikke akkurat en trussel.

Nå nevnte vel aldri første kommentar eller artikkelen PST?

Lenke til kommentar

J

Kina er ikke urimelige. De straffer deg om du gjør noe urimelig mot dem, men her er det jo ikke Danmark som gjør noe urimelig. De har hatt folk i jobb som ikke har hatt tillatelse til å jobbe. Det er en veldig rimelig grunn til utkastelse. Det blir ikke noe gjengjeldelse over slikt.

Det ville ikke engang vært i nyheter om det ikke var for mange saker om Huawei i det siste.

Vi får se, det tok ikke lang tid før Kina arresterte et par Canadiere etter at Finansdirektøren til Huawei ble arrestert.

Lenke til kommentar

Du trenger å utvide fantasien din til å omfatte maskinvare og programvare.

Så om et selskap bryter utlendingsloven, er det spionasje? Du er klar over at de ble utvist, ikke sant? Ikke tatt ut noe tiltale for noe annet enn å ha brutt denne loven altså. Det du foreslår er en drøy teori om at Danmark ikke kunne ta dem for spionasje og dermed prøvde å finne noe annet, og fant ut at de hadde vært så dumme og ikke skaffet arbeidstillatelse slik at Danmark kunne utvise dem.

Dette finner jeg derimot svært tvilsomt. Saken i Polen eksempelvis har de jo tiltalt for faktisk industrispionasje.

Nå nevnte vel aldri første kommentar eller artikkelen PST?

Det var er spøk. Folk kommenterer at brudd på utlendingsloven gjør dem til spioner, så da sa jeg at vi burde sette PST til å utforske brudd på denne loven, siden de er ute å etter å ta spioner, ikke sant?

Vi får se, det tok ikke lang tid før Kina arresterte et par Canadiere etter at Finansdirektøren til Huawei ble arrestert.

Det er noe helt annet. Og høyst politisk motivert. Kina har eksempelvist ikke gjort noe angående arrestasjonen i Polen, og det for industrispionasje. Det at de straffer land for å hjelpe USA i sine politiske motiverte angrep mot Kina i USAs krig mot Kina er ikke merkelig, er det vel? Fordi USA ER i krig med Kina. De har erklært økonomisk krig. Synes du det er merkelig Kina kommer med motsvar på det? Danmark derimot er ikke i noen form for krig med Kina. Generelt så er det å unngå krigserklæringer noe som teller positivt i forhold til straff fra andre land.

Hva hadde skjedd om Kina f.eks arresterte Zuckerberg? Tror du USA ville vært happy? Sittet og sett på og gjort ingenting? Aldri i livet. De hadde krevd han utlevert på dagen. Akkurat som Kina. De hadde gått og fakket kinesere og hevet dem i fengsel, akkurat som Kina.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Begynne den vestlige verden endelig å våkne til den trusselen Kina er?

Stakkars. Du er et offer for vestlig media, men skjønner det ikke selv.

Lenke til kommentar

Stakkars. Du er et offer for vestlig media, men skjønner det ikke selv.

Eller vet noe om hvordan Kina fungerer på innsiden? Det eer jo rom for å være opposisjonspolitiker i Kina, så da er jo alt helt strålende. Eller?

Flytt til Kina, du vil elske det:

https://www.nrk.no/urix/kinas-digitale-diktatur_-gar-du-pa-rodt-lys_-blir-du-uthengt-pa-storkjerm-1.14369439

Endret av missi
Lenke til kommentar

Begynne den vestlige verden endelig å våkne til den trusselen Kina er?

Heh, eller er det amerikanerne som oppdager at..

1) De er ikke lenger verdensledende på denne type teknologi

2) De har ikke kontroll over produktene. (og dermed ikke har like god kjennskap/kontroll på eventuelle bakdører som eksisterer i dag)

...og dermed gjør det alt de kan for å sverte konkurrenten, for å få tilbake sine markedsandeler.

Kina pumper inn milliarder i teknologiutvikling. De ønsker å bli verdensledene på gode produkter (og fjerne "made in china" som billig dritt) .. og de er i ferd med å lykkes.

Så joda, Kina er absolutt en trussel - de kommer til å utkonkurrere oss. Ikke fordi de er billigere, men fordi de er bedre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Heh, eller er det amerikanerne som oppdager at..

1) De er ikke lenger verdensledende på denne type teknologi

2) De har ikke kontroll over produktene. (og dermed ikke har like god kjennskap/kontroll på eventuelle bakdører som eksisterer i dag)

...og dermed gjør det alt de kan for å sverte konkurrenten, for å få tilbake sine markedsandeler.

Kina pumper inn milliarder i teknologiutvikling. De ønsker å bli verdensledene på gode produkter (og fjerne "made in china" som billig dritt) .. og de er i ferd med å lykkes.

Så joda, Kina er absolutt en trussel - de kommer til å utkonkurrere oss. Ikke fordi de er billigere, men fordi de er bedre.

Hvordan var det med tilgangen til det kinesiske markedet for amerikanske nettjenesteleverandører som Facebook og YouTube sa du?

Lenke til kommentar

Hvordan var det med tilgangen til det kinesiske markedet for amerikanske nettjenesteleverandører som Facebook og YouTube sa du?

Det blir jo som å si at hvis Kina gjør noe galt, så er det også greit av vi gjør noe galt.

Kina kan da si det er greit at vi har opplæringsprogram på uyghurer som fratar dem kultur og tvinger dem til å bli han-kinesere, fordi Norge gjorde jo det mot samer.

Det er en del begrensninger i næringsliv i Kina. Derimot mener du virkelig at den beste løsningen er for alle å drive å utestenge hverandre, fordi andre gjør det mot deg?

Jeg liker mye bedre EU sin taktikk. De leder med åpenhet innen handel. Og skaper stadig sterkere nett rundt seg og sin allianse for handel og samarbeid på kryss av landegrenser. EU-Canada og EU-Korea er de to beste avtalene som finnes når det kommer til handel og samarbeid.

Planen er jo helt klart å prøve å tvinge Kina til å gjøre noe, fra USA sin side. Jeg synes derimot det er en elendig ide. Land som er så store er altfor stolte og nasjonalistiske. I begge land lider heller folk enn å gå med på den andres krav. Ulikt EU som bruker felles fordel for begge som argument for å åpne opp for europeiske bedrifter i Kina.

Ellers er FB og YT dårlig eksempel. De kan være lovlige i Kina, om de følger reglene de kinesiske tjenestene gjør. Altså brukere må logge inn med ID nummer, alt staten sier skal sensureres, og data må overleveres ved ordre. Det er samme krav de kinesiske selskapene har, men hverken FB eller Google har lyst til å etterkomme dem. Forståelig, men kan ikke kalle det urettferdig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det blir jo som å si at hvis Kina gjør noe galt, så er det også greit av vi gjør noe galt.

Når har jeg sagt at det gjør det greit hva vestlige myndigheter gjør? Tingen er at begge parter gjør et ganske skittent spill, og jeg synes det er like ille å forsvare Kina som USA. Verden lever best uten supermakter, etter min mening.

Kina kan da si det er greit at vi har opplæringsprogram på uyghurer som fratar dem kultur og tvinger dem til å bli han-kinesere, fordi Norge gjorde jo det mot samer.

Det er ganske mange år imellom, og Norge har flere ganger sagt at det som ble gjort mot samene var galt.

Det er en del begrensninger i næringsliv i Kina. Derimot mener du virkelig at den beste løsningen er for alle å drive å utestenge hverandre, fordi andre gjør det mot deg?

Det har jeg aldri sagt. Jeg nevnte det for å gi en ide om klimaet mellom USA og Kina. Det er ikke kun USA som blokkerer kinesiske leverandører ute. Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Når har jeg sagt at det gjør det greit hva vestlige myndigheter gjør? Tingen er at begge parter gjør et ganske skittent spill, og jeg synes det er like ille å forsvare Kina som USA. Verden lever best uten supermakter, etter min mening.

Enig der. Både det å forsvare USA og Kina her er feil.

Det er ganske mange år imellom, og Norge har flere ganger sagt at det som ble gjort mot samene var galt.

Kina er og langt ifra like utviklet som Norge. Uansett var bare et eksempel på at om noen gjør noe galt er ikke det en grunn for at du og kan gjøre det.

Det har jeg aldri sagt. Jeg nevnte det for å gi en ide om klimaet mellom USA og Kina. Det er ikke kun USA som blokkerer kinesiske leverandører ute.

Men personen du svarte påpeker vel allerede dette med miljøet mellom de. Altså USA blokkerer ikke Kina pga av sikkerhetshensyn, men heller det at de mener det Kina gjør er urettferdig praksis mot USA. Så for å bekjempe denne urettferdige praksisen, så benytter de altså urettferdig praksis selv. Jeg tror heller ingen noengang har hevdet i denne tråden at Kina ikke hindrer andre i eget marked.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...