Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hjelp: problemer - vann i diesel?


karlrle

Anbefalte innlegg

Har en rav4 2007 modell med dcat 177 hm motor som jeg har hatt mye problemer med. Har tatt den til verksted 4 ganger siste halvåret med samme symptomer. Motoren. mister kraft/fusker og stopper til slutt. Dysene har blitt bytta 2 ganger og dieselpumpa 1 gang. Filter, påfyllingsrør har også blitt bytta.

 

Verkstedet sier at problemet er vann i dieselen og at det er jeg som har forårsaket feilen ved å fylle dårlig diesel. Men det virker rart at feilen oppstår gang på gang hvis det ikke et annet underliggende problem som forårsaker elendigheten.

 

Noen som har noen ideer eller vært borte i noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det i Norge?

 

Jeg fyller kun på Esso etter dårlige erfaringer med andre.

 

Det finnes kjemikalier man kan ha på tanken for å motvirke vann i diesel, men da må man sannsynligvis tappe tanken først for å være sikker på at det ikke er mye vann der allerede. Ellers kan det få alvorlige følger.

Lenke til kommentar

Som mobile999 er inne på, finnes der stoffer som blander vannet inn i dieselen, men man bør være ganske sikker på at det ikke ligger mengder med vann i tanken, for slike stoffer vil blande alt vannet med all diesel, og er det for mye vann vil det gjøre skade på pumpe og evt dyser.
Ett slikt stoff heter QMI dieselforbedrer. Den blander vann og diesel ekstremt effektivt, og er ment å tilsettes ved hver tanking. Om det da følger med noe vann/fukt fra stasjons-tankene, vil dette ikke bli noe problem siden det blir såpass godt blandet. Har du derimot flere liter med vann i tanken så kommer du til å drepe dieselpumpen rimelig kjapt. Dieselfilteret ditt vil ikke kunne klare å separere vannet, så vannet vil passere filteret.
Dette QMI stoffet vil ikke bare blande vann og diesel, den gjør flere ting. Den vil sørge for at dieseldyr ikke har grovilkår, den vil øke cetanen i dieselen noe som gjør at dieselen blir mer fullstendig brent, slik at røykgassene blir kraftig redusert. Dette vil igjen bidra til at andre komponenter som typisk lager problem i en moderne dieselmotor, som EGR, catalysator og DPF, ikke vil bli tiltettet av sot, eller i det minste redusere sjansen for dette ganske dramatisk.
En dunk på 5 liter koster ca 600,- og rekker til 3-5.000l drivstoff, og med den litt reduserte forbruket så vil det lønne seg å bruke stoffet i kroner og øre. Eneste "aberet" er at man må selv skaffe seg en flaske som man kan bruke til å helle på stoffet hver gang man fyller, og man må faktisk huske å bruke stoffet. Selv bruker jeg en flaske kondensfjerner fra Biltema, som er en fin flaske til å helle på stoff med. Selve kondensfjerneren bruker jeg til helt andre ting enn å helle på motoren, siden den de har på Biltema er henimot ren isopropanol, som ikke har noen positiv funksjon for en motor, tvert imot kan det være skadelig. QMI stoffet er oljer/fett (nokså likt white spirit), og er såpass uskyldig at det ikke er merkepliktig. Stoffet er testet og godkjent av bla.a. Sintef, så virknigen er dokumentert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...