Gjest Slettet+5132 Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Man trenger ikke en bil for å drive en vannpumpe. Hvordan vil du drive en motor med vann som ligger i bunnen av en brønn? Mener du at kjernekraft er et reelt alternativ når man skal pumpe vann ut av en brønn og ut på en åker? Hver mann sitt kjernekraftverk? Strålende ide! Husk å sjekk prisen før du trykker bestill. .... jeg svarte på hvordan analogien ikke fungerte... forstår du det? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 .... jeg svarte på hvordan analogien ikke fungerte... forstår du det? Hva er galt i å bruke matavfall, la det gjære, lage sprit, fylle det på traktoren og pløye opp et mye større område enn det et menneske ville klart? Er det ikke bærekraftig? Skal vi tilbake til steinalderen kommer mange til å sulte! Eller mener du at traktoren heller skal gå på kjernekraft slik at noen andre får spriten? Da forstår jeg analogien. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Hva er galt i å bruke matavfall, la det gjære, lage sprit, fylle det på traktoren og pløye opp et mye større område enn det et menneske ville klart? Er det ikke bærekraftig? Skal vi tilbake til steinalderen kommer mange til å sulte! Eller mener du at traktoren heller skal gå på kjernekraft slik at noen andre får spriten? Da forstår jeg analogien. Her er alternativet å etterhvert bruke en elektrisk traktor, selv om jeg ikke tror CO2-utslipp fra traktorer i Norge utgjør noen stor andel. Men det er ikke noe bedre for CO2-regnskapet å bruke bioetanol enn vanlig fossilbasert drivstoff. Jeg har ikke sagt at alt skal være menneskedrevet, men at ofte finnes det mer effektive løsninger enn en (person)bil (trenger heller ikke å være menneskedrevet, kan være kollektivtransport også) Endret 6. februar 2019 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Her er alternativet å etterhvert bruke en elektrisk traktor, selv om jeg ikke tror CO2-utslipp fra traktorer i Norge utgjør noen stor andel. Men det er ikke noe bedre for CO2-regnskapet å bruke bioetanol enn vanlig fossilbasert drivstoff. Jeg har ikke sagt at alt skal være menneskedrevet, men at ofte finnes det mer effektive løsninger enn en (person)bil (trenger heller ikke å være menneskedrevet, kan være kollektivtransport også) Om vi bare hadde brukt biobrennstoff ,slik vi har gjort så lenge vi har behersket ild, skulle CO2 balanse være i orden. Brenner vi opp all skog vil co2 innhold øke i atmosfæren. Lar vi det vokse skog i stedet for å dyrke opp områder for menneske for minker CO2 i atmosfæren. Forskere tror at europeere drepte så mangen indianere på 16 hundretallet at CO2 innhold sank 2 ppm pga gjengroing i amerika. Da står vi igjen med Gunnhild Stordalens nøtte diett! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå