Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Nybygd maskin, null video ut

Anbefalte innlegg

Har bygd ny maskin, den booter tilsynelatende fint, alle vifter spinner, RAM, CPU, VGA og boot status LEDs slukker til slutt, men får ikke video ut.

BIOS LED viser AE som betyr "Legacy boot device", eller ingen boot device. Det er jo greit siden jeg ikke har installert noe OS i det hele tatt enda.

H/K: Gigabyte X399 AORUS XTREME, Socket-TR4

CPU: AMD Ryzen Threadripper 2970WX

Kjøler: Noctua NH-U14S TR4-SP3

RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 128GB (CMK128GX4M8B3000C16, er på QLV)

GPU: MSI GeForce GT 710 1GB (også testet med ASUS GeForce GT1030 2GB)

PSU: Corsair RM750x

SSD1: Intel 660p 2TB M.2

SSD2: Samsung 860 EVO 500GB

Kabinett: Fractal Design Define R6 USB-C

Føler jeg har prøvd det meste:

• Byttet GPU (er ikke onboard vga i threadripper)
  • Testa GPU i alle PCIe slots
  • Fjerna alle utenom en RAM brikke (i riktig slot iht. manual)
  • En annen RAM brikke i riktig slot
  • Plugga ut alt utenom CPU, RAM, GPU og pw switch (annen BIOS kode siden den ikke fant noen SSD'er)
  • Tatt ut og satt inn CPU og kjøler
  • Sjekka alle kabler 10 ganger (har i begge 8 PINS + 24 PIN. GPU-ene er svake og trenger ikke egen strøm)
  • Resatt CMOS
  • Testet annet tastatur til og med.. 
  • Hvis jeg trykker DEL under boot får jeg bootkode 0d, som jeg gjetter betyr at den står i BIOS og venter på input.

Har veldig lyst å teste BIOS oppdatering men siden det ikke er q-flash plus er det vanskelig å få til uten skjermbilde. Aner ikke hvilken BIOS versjon det er, men første versjon skal støtte CPU'en, og finner ikke info på hva de to BIOS versjonene etter denne inneholder..

Så håper noen der ute vet om den lille tingen jeg har glemt så jeg slipper å sende alt i retur :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2970WX er gen2 (B2) ja, og F3 er "shipping" version, men uten video er det jo vanskelig å vite BIOS versjon.

Som beskrevet så har jeg testet med annet skjermkort og testet på forskjellige RAM konfigurasjoner.

Lenke til kommentar

Har du plugga kabelen i riktig kontakt? da kan det hende du ikke får nok strøm inn. Du har jo modulær strømforsyning. 

Tror ikke det er mulig? 24 pin ATX kontakt er unik, så er det noen 8 pins CPU/PCI-E, og 6 pins til SATA. Nå bruker kortet 2xCPU, men PCI-E strøm trekkes vel fra ATX når det ikke har egen strømplugg?

I kveld skal jeg plugge ut alle strømkablene og sette inn på nytt, og om nødvendig teste en annen PSU.

Lenke til kommentar

Ikke noe galt med PSU.. Kjøpte det billigste kortet jeg fant som krevde strøm, da funker det fint.

Regner med alle andre som kjører X399 og threadripper skal game og har fett grafikkort. Jeg skal bruke det til labserver så da trengte jeg bare det billigste skjermkortet jeg kunne finne.

Takk for hjelpen!  :)

Endret av dirr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...