Gå til innhold

Musk lover på nytt bedre service hos Tesla


Anbefalte innlegg

Hvis man ikke får bilen til å gå så er det helt i orden at noen kommer ut og hjelper til.

 

 

De prøvde stikk i strid med all bransjekunnskap og råd. Med sedvanlig tro på sine egne evner trumfet Musk det gjennom og han snudde ikke før det var nesten for sent.

Det har en redningsbiler til, å få skiftet ting på plassen er jo premium for kundene. Det er iallefall min erfaring.

 

De har ikke snudd, de har bare endret innfallsvinkel. Automasjon skjer stadig, hos alle. Tesla prøvde nok litt for hardt, litt for tidlig og i en situasjon det ikke passet med test og utvikling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hundre år med darwinisme i bilbransjen har ikke resultert i at man sender mekanikere og dyrt utstyr ut til kunde for å gjøre service. Tipper Tesla finner ut det samme etter først å ha prøvd og feilet. Som ser ut til å være den eneste måten de lærer på. Samme som 100% automatiseringsgrad som produsentene for lenge siden har prøvd og forkastet, men som Musk måtte satse milliarder og masse tid på før han fant ut at det var på tide å snu.

Elbiler er enklere, og da er det ikke så mye man trenger å gjøre på de. Dermed trenger man ikke ta med seg like mye utstyr, man trenger ikke bekymre seg for å få dekket innkjørselen til kunden med olje, osv.

 

Service-biler virker ikke som en veldig bra løsning for fossilbil, men for elbil ser jeg helt klart at det kan fungere veldig bra.

Lenke til kommentar

Det er ikke sånn at Musk gjør alt personlig. Han delegerer nedover i systemet.

 

Sier vi at det selges 10.000 Model 3 i Norge i 2019, så vil det være behov for ca 10.000 stk årlig service i 2021. Det er altså 830 per måned, altså om man samler opp slik at man tar alle servicer som ønskes innenfor en måned på samme dag, og tar ti servicer per dag, så må man dele inn Norge i 83 områder.

 

Så kan man spørre seg hvor stor disse områdene blir. Hittil har f.eks 27% av Teslaene blitt solgt i Oslo, så da kunne man altså dele inn Oslo i 0,27 x 83 = 22 områder. En 22-del av Oslo er ikke spesielt stor geografisk. Og det betyr altså at om en servicebil kjører rundt i Oslo i 22 dager i måneden, og tar 10 servicer per dag, så klarer den å ta unna behovet for service for en bilpark på 2700 Model 3 i Oslo.

 

Legger man til en servicebil i Bergen, Stavanger, Kristiansand, Trondheim og et par til for områdene rundt Oslo, så har man dekket mesteparten av landet, med en total bilpark på 10.000 Model 3. (Vel, faktisk 20.000, når man tar hensyn til at det er service kun hvert 2. år.)

 

Det er ikke så mange store arbeidsplasser i Norge, men det er noen av de. (Gjerne er det da næringsparker med noen titalls bedrifter.)

 

Hvem sa noe om "gratis"? Om Tesla betaler 2000 kroner, så er det 400 kroner per parkeringsplass for 8-10 timer.

 

Men kan fint se at dette er noe en arbeidsgiver ville være med på, selv om de ikke skulle få inn penger. Når de ansatte slipper å styre med å få bilen på service blir det mindre fravær og mer fornøyde ansatte.

Biler må fortsatt inn og ut av verkstedhallen.

Det at Musk delegerer har ingenting med det å gjøre.

 

Telenor har ikke egne ansatte som vasker, som bygger kontorene deres osv. Ikke sant? Ingen selskaper gjør alt alene. Sjef for Telenor kan lett delegere noen til å vaske, men hvorfor skal han? Det er mye letter å hyre inn et selskap til å vaske, og så driver Telenor med nettverk. Grunnleggende teori for alle selskaper, som Musk altså går imot.

 

Du er klar over at alle ikke bor i byer i Norge, ikke sant?

 

Equinor har 6000 ansatte i Stavanger. Da ikke alle ved samme P-plass. Det er nordens største selskap. Ingen andre har så mange ansatte ved et sted. Og ellers ligger alle bilforetningene i Stavanger samme sted som Equinor sine kontorer. Så det er ingen grunn til å ha noe mobilt verksted der.

 

Arbeidsgiver har ikke P-plass for gøy. De fylles opp. Folk blir neppe happy om det står en Tesla bil over 5 p-plasser når de kommer om morgenen. 2000 kroner? Er ikke verdt administrasjonsarbeidet engang.

 

Og du får ikke fravær for å ta bilen på verksted. Jobben må gjøres uansett. Ikke arbeidsgivers problem. Det er grenser for hva arbeidsgiver rimelig kan gjøre og. Jobb er ikke et 5-stjerners hotell. Jobb hyrer heller ikke inn barnevakt om ungen din er syk eksempelvis. Eller har en barneavdeling på jobb.

 

Jeg mener det er en god ide synes jeg. Mye gøyere om bilselskapet kan komme til meg. Derimot, så kommer det til å koste Tesla ekstra. Og jeg tviler sterkt på at noen arbeidsgiver vil ha verksted på parkeringsplassen sin. Og du kan ikke nekte for at dette er en investering de må gjøre. Og vil det ikke være viktigere å investere i produksjon enn dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbiler er enklere, og da er det ikke så mye man trenger å gjøre på de. Dermed trenger man ikke ta med seg like mye utstyr, man trenger ikke bekymre seg for å få dekket innkjørselen til kunden med olje, osv.

Hovedproblemet her er at man sikter mot det helt urealistiske(rep på en time, servicebil på vei før bilen har stoppet i veikanten) uten at det grunnleggende er på plass. Det er som høre en bælfeit person snakke om å snart løpe New York maraton når han knapt klarer å stavre seg til butikken uten å falle om.

 

Det er ingen mirakelkur for Teslas problemer. De må få opp kvaliteten så verkstedbehovet går ned. Og så må de produsere deler og få dem inn på regionale lagre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvis man skal revolusjonere en hel industri så prøver man gjerne å finne nye måter å gjøre ting på. Da vil man gjøre feil underveis, og da må man fikse disse feilene. Tesla er faktisk annerledes organisert enn utdaterte produsenter, og da kan de heller ikke gå ut ifra at den måten andre gjør ting på vil fungere for dem.

 

Hadde alle tenkt som deg, hadde vi fortsatt bodd i huler.

 

Tesla tør å tenke nytt. Det har vært en suksess, men kommer naturligvis med utfordringer. Men de gjør i det minste noe, i stedet for å bare sitte på et forum og gulpe opp negativitet.

Hvordan vet man om en produsent er utdatert?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var forøvrig å leverte bilen på 20.000km service pluss noe annet småplukk i dag. Hadde etter at timen ble bestilt i høst, oppdaget bl.a. rust på skruene ved ryggekamera og fukt på begge baklyktene. Fikk da ny time 28. mai. Så det har ikke blitt noe bedre i Trondheim siden nyheten om at Tesla Norge skulle rustes opp for rundt 1 år siden.

Endret av MrMarbles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var forøvrig å leverte bilen på 20.000km service pluss noe annet småplukk i dag. Hadde etter at timen ble bestilt i høst, oppdaget bl.a. rust på skruene ved ryggekamera og fukt på begge baklyktene. Fikk da ny time 28. mai. Så det har ikke blitt noe bedre i Trondheim siden nyheten om at Tesla Norge skulle rustes opp for rundt 1 år siden.

 

PS, lyktene bak gjøres det ingenting med. De er åpne og det kommer fukt. 

Lenke til kommentar

Tesla som ville ta inn bilen og se på det etter at jeg viste fram bildene. 

 

Fatter ikke at de fortsatt kaster bort tid på dette, de har hatt samme problemet siden 2012 og svarer det samme til "alle". Om du ikke har ett ekstremt tilfelle eller noe slikt da :) 

 

Forøvrig er det ganske normalt, var fult i fukt i frontlyktene på en GLC(mercedes) jeg kjørte her en dagen. 

Lenke til kommentar

Elon Musk sa 23. januar 2017, som svar til:

 At what point will "Full Self-Driving Capability" features noticeably depart from "Enhanced Autopilot" features?

 

 

3 months maybe, 6 months definitely

Dere som har AP2 biler nå med aktivert SW, hvordan er statusen, 24 måneder etter denne uttalelsen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godkjennelse på hva? Var det 2 år det tok før regnsensor kom på plass, var det den godkjennelsen man ventet på?

Typegodkjenning av ap i Europa. Husker ikke helt når det kom her til, sommer 2017 kanskje. Regnsensor kom en del etterpå ja, sist sommer kanskje? Husker ikke.

Lenke til kommentar

Det er lite fordel for et selskap som ønsker å tjene penger. Mye bedre å fikse ting på et verksted enn å la mekanikere med full lønn bruke mesteparten av dagen bare på å kjøre fram og tilbake til kundene.

Det er jo ikke sånn at mekanikere kommer til å kjøre rundt og lete etter noen som trenger hjelp. Modellen har i mange år vært brukt med suksess i landbruksnæringen og i anleggsbransjen. Dersom en bonde får et problem med traktoren, eller den trenger service, så kommer for eksempel Valtra eller John Deere med servicebilen dit bonden er. Dette er effektivt for bonden og kostnadsbesparende for verkstedet.

 

Jeg vil tro at svaret på Teslas utfordringer med ventetider ligger helt fremme i dagen

Lenke til kommentar

Det er jo ikke sånn at mekanikere kommer til å kjøre rundt og lete etter noen som trenger hjelp.

Tror ikke man trenger å kjøre veldig mye på måfå før man støter på en Tesla med et servicebehov.

 

Modellen har i mange år vært brukt med suksess i landbruksnæringen og i anleggsbransjen. Dersom en bonde får et problem med traktoren, eller den trenger service, så kommer for eksempel Valtra eller John Deere med servicebilen dit bonden er. Dette er effektivt for bonden og kostnadsbesparende for verkstedet.

Nå er ikke jeg noen ekspert på landbruksting, men jeg vil tro det er litt stress å kjøre milesvis på riksveien med traktorer, skurtreskere og all mulig annen jordbruksredskap.

 

Det er mangelvare på spesialister og det beste for arbeidsgiver og sammfunnet ellers er at produktiviteten er så høy som mulig. Det vil si at mekanikere fikser biler i stedetfor å helt unødvendig bruke store deler av arbeidsdagen på å reise mellom kunder. Så er det unntak. Som i helsevesenet. I en del tilfeller er det lurt å bruke ambulanse og la spesialister komme ut til kunden. Betyr ikke at det er kjempelurt å la all kontakt mellom pasient og helsevesen skje via ambulanser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...