Zork- Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Vurderer å kjøpe en mobiltelefon fra en utenlandsk nettside og lurer på om noen andre som har erfaring med dette? Må man betale moms, toll og eventuell andre gebyrer? Mobilen med moms og toll er fortsatt billigere enn det jeg måtte betalt her i Norge, men kunne fått den for en mye bedre pris om det ikke var for toll/moms. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Jupp, det er sjelden verdt det med tanke på reklamasjon og liknende. Men dersom man finner en veldig god deal kan det være fristende. https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Du må betale moms for produktet og fraktkostnader, og tollbehandlingsgebyr, og i noen tilfeller også toll. Du mister norsk reklamasjonsrett, og sitter igjen med garantien fra produsenten, ev med reklamasjonsrett i det landet du kjøper produktet fra. Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Du slipper unna dersom du benytter toll/mva forsikringen du får kjøpt på Banggood.com. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Som torbjornhb sier så kan du velge en forsikring hos banggood (koster noen få kroner) som gjør at de refunderer deg toll/moms om du får regning på det. Det heter Tariff insurance og må hukes av under betalingen. Lightinthebox har og slik ordning men der heter det Customs Insurance. Andre nettsider som Gearbest\DealExtreme osv har ikke slik ordning så der får du ikke noe refundert, men alikevell ikke sikkert du får noen regning. 1 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 3. februar 2019 Del Skrevet 3. februar 2019 Jeg kjøpte mobil til 1600 kr fra dx.com et år siden. Betalte ikke noe toll eller mva. Pakke merket med 10$ value og "gift" Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 (endret) Jeg kjøpte mobil til 1600 kr fra dx.com et år siden. Betalte ikke noe toll eller mva. Pakke merket med 10$ value og "gift" Det er mange pakker som forsvinner i posten, så hva gjør man da? Hjelper lite med tollforsikring. Fordi godt mulig pakken havner i feil land eller blir borte i sjøen. Dx.com er vel lite hjelpsomme der. Er jo ikke dems feil. Du slipper unna dersom du benytter toll/mva forsikringen du får kjøpt på Banggood.com. Så spørsmålet er vel heller å sjekke om selgeren har peiling å fortolle riktig en å betale unødvendig forsikring. Handler vel heller om tollvesenet er ektra mistenksom på store pakker som minner mere om dyre varer en billig. Er vel større sansynlighet å slippe unna hvis du kjøper mobilen i deler og skrur den sammen selv. Men da får du mye pakker og søppel. Og kan ende med enkelte deler ikke finnes. Godt mulig hvis disse selgerne bruker "for rapair" istedenfor for gift, 10$ er det letere å slippe unna. Endret 5. februar 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Det er mange pakker som forsvinner i posten, så hva gjør man da? Hjelper lite med tollforsikring. Fordi godt mulig pakken havner i feil land eller blir borte i sjøen. Dx.com er vel lite hjelpsomme der. Er jo ikke dems feil. Betal med kredittkort og åpne en sak på at du ikke har mottatt varen. Har gjort det to ganger nå nettopp og fikk pengene tilbake. Den første ble aldri sendt og den andre surret rundt i europa i 50 dager før den ble returnert til selger. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Så det er paypal\banken som må dekke tapet? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Så det er paypal\banken som må dekke tapet? Banggood har en forsikring som heter "shipping insurance" som koster 2 kroner eller noe. Da sender dem deg en ny vare med en gang om pakken skulle forsvinne eller være skadet/defekt ved mottak. Så er bare å benytte slikt om man er skeptisk. Fleste andre butikker har nok lignende forsikring. 1 Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Så det er paypal\banken som må dekke tapet? Paypal/banken tar pengene fra selger. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 (endret) Tja spørs de kan gjøre det, hvis det har tatt for lang tid, hvis det er annen bank, må de gjøre på samme måte som bedrageri eller tyveri, hvis man overfører pengene til feil konto. Merker mange banker\ er vanskelige, de ber meg å ta kontakt med stedet jeg kjøpte varen for å be om refundering først, neste steg blir å ta saken til forbrukerrådet eller domstolen for fullmakt for krav. Forbrukerrådet er håpløs domstolen kan man sitte med høyere utgifter. Man får ofte kun valget å utsette betalingen i banken ikke klage å produktet ikke ble mottatt. De som sitter i banken kan ikke vite at om du har fått varen\tjenesten eller ikke. Selgerne sier sitt at de legger skylden på postlevrandøren\tollvesenet, og de vil ikke ta refudering før pakken er mottatt tilbake. Men når man først klager til bankene blir det for sent. De få tilfellene man kan kanselere betaling til paypal er før pakken blir sendt eller mottatt. Eller enkelte saker der personen har blitt utestengt. Endret 5. februar 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå